• 0

Minister Peijs even helpen

Minister Peijs is opzoek naar ideeën om files te verminderen..

 

Misschien leuk om haar hier wat te helpen....

 

Wat ideetjes van mijn zijde:

 

1. Alleen auto's met 4 inzittende mogen links rijden.

Stimuleert carpoolen. Sponsor zo'n carpool site en stimuleer het gebruik er van. Met z'n vieren in een auto ben je sneller.

 

2. Bumber klever

Een grote magneet voor en achter de auto's, wat slimmige heden om kunnen afslaan, die mercedes van de minister voorop;-)

 

3. Lange bussen die ruim voor afslagen naast elkaar gaan rijden zodat je rijdend kunt overstappen

 

4. Sleepliften. Je rijdt de snelweg op en je kunt je auto aan een sleeplift hangen.

 

5. Kleinere auto's die modulair eenvoudig vergroot kunnen worden en aan elkaar kunt hangen.

 

6. Meer mogelijkheden voor helikopters.

 

Nog meer ideetjes:-)

 

Bovenstaande Ideeen gaan we verder op 28 april online in een virtuele 3D omgeving verder presenteren. Wat zal het dan rustig zijn op de weg ;-)

 

 

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier in de gemeente rijden langs alle haltes al eens per 15 minuten (of vaker) bussen bij mijn weten, het enige is dat ze niet overal stoppen als er mensen wachten. De bussen zitten nu geregeld overvol en 75% van de tijd zijn ze voor 75% of meer gevuld wat betreft de zitplaatsen. Het grootste verschil zou zijn dat het dan gratis zou zijn en het eens per 10 ipv 15 minuten zou zijn richting hengelo (overige richtingen is al eens per 10 minuten).

 

Rijden er ook dinsdagavonds om tien uur nog bussen naar Hengelooooo die een bezettingsgraad van 75 % hebben ?

Volgens mij praat jij hier over de spitsdiensten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, hier ook, rondom om de steden wel, maar boven in Groningen, Friesland, Noord Holland en onderin Zeeland niet,en ik dacht dat jehet over heel Nederland had en de hele provincie...

 

Tja, maar de genoemde gebieden hebben nauwelijks een fileprobleem, dus daar hoeft helemaal niets opgelost te worden.

 

Alleen vraag ik me af of dat OV nou zoveel helpt, want juist in de gebieden waar het dagelijks muurvast staat is, relatief, goed en vooral veel OV aanwezig. De gemiddelde reiziger maakt echter geen gebruik van enig OV, het is te onhandig, oncomfortabel, te duur, of anderszins gewoon niet aantrekkelijk.

 

Op zich verbaast me dat ook helemaal niet, als ik zo naar mn eigen gebruik kijk: vaak zou ik ergens wel per ov kunnen komen (maar langzamer, half staand en meestal duurder), toch neem ik altijd de auto.

 

Enige uitzondering is wellicht een tram heen en taxi terug om te stappen, maar dat is geen filetijd. Opvallend is dan weer wel dat juist op het moment dat ik het zou willen, nergens een bus of tram te bekennen is.

Link naar reactie
  • 0

Lastigste met filerijden : welk deel van je rijgedrag is voorspelbaar en welk deel niet ?

 

Ik weet voor 90% mijn rijgedrag de komende tijd. Ik ga geen moeite doen om naar andere mogelijkheden van vervoer kijken, omdat ik voor die 10% flexibel moet blijven.

 

Het zou mijn niet verbazen als geheel file-Nederland niet tenminste voor 60% ook weet wat het standaard rijgedrag is.

 

Laten we even aannemen dat we dit 1 uur van tevoren kunnen weten. Wat je dan dus hebt is een gigantisch aanbod, waarvan je aard en omvang van tevoren kent.

 

Grootste probleem wat je dan hebt : teveel auto's voor te weinig ruimte op de weg. Oplossing : haal mensen uit de auto en zet ze in 1 auto.

 

Hoe ? (luistert mevrouw Peijs nu mee ? Dan komt zo mijn rekeningnummer..;) )

Eigenlijk vrij simpel : maak op plekken waar we nu al weten dat de files gaan staan, parkeerplaatsen. Busjes/bussen staan ter plekke om 6 dames of heren in luxe te gaan vervoeren. Zij worden comfortabel naar huis gebracht, of stappen uit bij de afrit waar zij moeten zijn. Vandaar kan een andere (streek-)bus die regelmatig rijdt, ze direct naar hun huis brengen.

 

Als een chauffeur weet dat zij/hij de volgende dag omgekeerd in de file staat : no sweat : haar/zijn auto wordt 's avonds op een auto gezet, de auto wordt ongeveer 10 km verderop gezet aan de andere kant van de snelweg en daar gaat de gelukkige berijder de auto de volgende dag weer oppikken.

 

In het kort dus : combinatie van : flexibel/luxe combinatie-verkeer (busjes) met plekken waar je je auto gemakkelijk en beheerd achter kan laten.

 

Speaking about busjes : Wat ik nooit begrepen heb, is waarom de Treintaxi zo de nek om is gedraaid. Ik rij 5 dagen in de week 1 uur heen en 1 uur terug naar mijn werk.

Als ik dit met de trein zou doen, wordt het veel langer. Tenzij : ik thuis word opgehaald en bij dichtstbijzijnde station gebracht.

 

Zou ik dit doen ? Ja hoor.

Zou dit kunnen werken ? Volgens mij wel. Maar er moet inderddaad wel incentive voor deze oplossing zijn. Maar volgens mij wil de overheid wel graag dat de files worden opgelost, dus dat moet niet moeilijk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag gelanceert, de BoRoBus.

 

Deze week werd ik erop attend gemaakt door Wouter Pijzel, directeur van de NOVU, de BoRoBus, ik mocht even achter de "schermen" kijken op voorwaarde dat ik er nog niks over zou posten, en dat op het moment dat deze draad gepost werd.

 

Wat is nou precies die BoRoBus van Leo van Boxtel ?

 

Even van de website geplukt:

Het principe

 

De BoRoBuS® is met name bedoeld om forenzenverkeer te verminderen. Dit plan richt zich op de autogebruiker die het te ver vindt naar zijn werk te fietsen en het, om welke reden dan ook (meestal tijd en /of vrijheid), als onmogelijk ervaart om de woon-werk afstand met het openbaar vervoer af te leggen.

 

Veel auto’s worden gebruikt voor dit woon-werk verkeer, en meestal bedraagt de afstand ergens tussen de 5 en 30 km. Als de afstand minder is dan 5 km wordt ook nog frequent gebruik gemaakt van de auto.Ook al zou deze afstand makkelijk te fietsen zijn. Dit plan is in eerste instantie niet op deze laatste groep gericht. Voor de eerstgenoemde groep automobilisten zou het BoRoBuS® Systeem (Bike on Roll off BuS) een uitkomst zijn. Het principe van dit systeem is gebaseerd op het vervoeren van fietsers van A naar B met zo min mogelijk tussenstops en de flexibiliteit van een auto. Het systeem is bedoeld als aanvulling op bestaand openbaar vervoer en maakt gebruik van de reeds aanwezige infrastructuur.

 

Zie voor meer details de BoRoBus website

 

 

Het lijkt mij een mooie oplossing, en haalt een belangrijk bezwaar van het openbaar vervoer weg, namelijk de aansluiting tussen de eindbestemming van de bus/trein/tram en de werkelijke eindbestemming van de reiziger.

 

Veel mensen zien dan problemen met het stallen van de fiets, in de BoRoBus stapt ieder op zijn eigen fiets, inclusief eventuele boodschappentassen, kinderzitjes, hondenmanden, enzovoorts.

De reiziger fiets dus van en naar BoRoBus halte.

Lijkt mij best de moeite waard voor een proef.

borobus2.thumb.JPG.4861688442c180a20dddf0ed17a871b4.JPG

Link naar reactie
  • 0

@TechNico over BoRoBus

lijkt me een super idee!

Heb altijd al jammer gevonden dat fiets niet meemag in de bus, zou soms best handig kunnen zijn!!

Vooral omdat bushaltes soms best van je bestemming af zijn idd...

 

@webwolff

En een parkeerterrein aan beide kanten van de weg met een loopbrug?

en dan ervoor of erna de mogelijkheid om van richting te wisselen, over de weg heen dus

niet de goedkoopste oplossing, maar mensen je auto laten verplaatsen lijkt me niet een fijn idee en tevens ook niet goedkoop..

 

Link naar reactie
  • 0

Hier in de gemeente rijden langs alle haltes al eens per 15 minuten (of vaker) bussen bij mijn weten, het enige is dat ze niet overal stoppen als er mensen wachten. De bussen zitten nu geregeld overvol en 75% van de tijd zijn ze voor 75% of meer gevuld wat betreft de zitplaatsen. Het grootste verschil zou zijn dat het dan gratis zou zijn en het eens per 10 ipv 15 minuten zou zijn richting hengelo (overige richtingen is al eens per 10 minuten).

 

Rijden er ook dinsdagavonds om tien uur nog bussen naar Hengelooooo die een bezettingsgraad van 75 % hebben ?

Volgens mij praat jij hier over de spitsdiensten.

 

 

ik heb het over de gehele dag genomen (tussen 6 uur 's ochtends (de eerste bus) tot middernacht (de laatste bus)). overigens heb ik deze tijden van de bus naar enschede overgenomen (en daar heb ik ook een paar keer op verschillende tijden en dagen geteld). dit zijn overigens syntus lijnen.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Stoplichten: van Rood naar Oranje naar Groen. Verbeterd de doorstroming omdat men alvast in de startblokken kan gaan staan.

 

In Rome is de definitie van een moment de tijd die zit tussen het op groen springen van het stoplicht en de eerste persoon die op z'n claxon ramt. Daar is dus geen techniek voor nodig alleen een mentaliteits verandering ;D

Link naar reactie
  • 0

Mogelijke oplossingen:

 

De snelweg afschaffen

De auto afschaffen

Het verbranden van fossiele brandstof verbieden

Verhogen van de minimum leeftijd voor een rijbewijs naar 65

Een ander woord voor file introduceren

De minimumlengte van de file verhogen naar 30km voordat het file mag heten

 

thuis blijven.... of ezel rijden..

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

combinatie van : flexibel/luxe combinatie-verkeer (busjes) met plekken waar je je auto gemakkelijk en beheerd achter kan laten.

 

Er zullen weinig mensen zijn die hun auto een tijd ergens langs een snelweg laten staan, afgezien van hele lakse leaserijders. Ga ervan uit dat die de volgende dag kaduuk, leeg en/of weg is.

 

De snelweg afschaffen

De auto afschaffen

thuis blijven.... of ezel rijden..

 

Of iedereen die zich een auto kan veroorloven deporteren, maar dan met een politiek-correcte term... files zijn daarmee direct opgelost, economische malaise is.. nouja, dan niet meer mijn probleem :)

Link naar reactie
  • 0

Hoorde laatst iemand zeggen dat lease auto's 1/3 uitmaken van de totale auto's in NL. Dus die lakse lease auto rijders ? Zouden toch wel een verschil uitmaken. En als we nou over EEN soort rijder zeker weten dat die in de file staat, dan is het wel de lease rijder !.

 

En aangezien ik er ook een ben, moet ik toegeven : Jezus, wat voel je je dom als je volkomen voorspelbaar iedere dag weer in dezelfde file staat !

Link naar reactie
  • 0

En aangezien ik er ook een ben, moet ik toegeven : Jezus, wat voel je je dom als je volkomen voorspelbaar iedere dag weer in dezelfde file staat !

 

Ja, maar ik vraag me dan dus echt af waarom iedereen dan wel ergens om die tijd wil zijn. Kun je niet even een uurtje van huis uit eerst nog je mail lezen? Gewoon op afstand inloggen. Of een vergadering beleggen met de meeest mooie conferentie software toepassingen die momenteel tot je beschikking staan!

 

Ik hoor de IT afdeling en management al zeggen "Oh nee is allemaal wel weer erg eng". Nee, ze laten het personeel liever met een laptop vol gevoelige informatie in de file staan! Dat is veiliger!!

 

Moet men nou echt om 9:00 op kantoor zijn? Moet je baas expliciet weten dat je 8 uur op een dag maakt?

 

Ik denk dat iemand in 2 uur tijd net zo veel kan doen als in 8 uur als het maar toegang krijgt tot de juiste infotmatie. Kwestie van slimmer werken!

 

Nogmaals genoeg technieken dat fileleed kan besparen. Neem eens een account op logmein.com omzeil je alle firewalls

en je kunt op afstand inloggen, kost niets en is super veilig je moet geloof ik drie verschillende usernamen en paswoorden aan klikken. Kan zelfs zo beveiligd worden dat het alleen werkt vanaf de PC die je thuis hebt staan.

 

Kortom, naar mijn mening wordt het tijd dat we overgaan op meer begripvolle mentaliteit en tijd planning. Genieten van de technieken die momenteel tot onze beschikking staan. Ik geniet er elke dag van en is ook feitelijk de reden dat ik voor mezelf ben begonnen. Gewoon lekker werken wanneer je maar wilt, geld verdienen en de kids ook nog van school kunnen halen.

 

Nou genoeg onderwerpen om een RAI vol mee te zetten. En dat gaan we nou ook eens even helemaal anders doen! Niemand hoeft in ieder geval in de file te gaan staan:-)

 

En wil je elkaar echt een hand schudden, doe dat dan even om een uur of 11:00 lekker op het strand onder genot van een bak koffie!

 

Ook gaaf! Digitale whiteboards op het strand:-)

 

Perry

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar ik vraag me dan dus echt af waarom iedereen dan wel ergens om die tijd wil zijn. Kun je niet even een uurtje van huis uit eerst nog je mail lezen?

 

Naja, dat uurtje schuiven gebeurd wel op grote schaal, met als gevolg dat veel files er inmiddels van pakweg 7 tot half tien smorgens staan.

 

Moet je baas expliciet weten dat je 8 uur op een dag maakt?

 

Dat is altijd een gevoelig punt. Op zich zou ik vaak denken dat het in feite helemaal niet relevant is hoeveel uren iemand werkt, zolang de verwachte prestaties maar geleverd worden. In die gedachte 'verkoop' je ahw arbeid aan je werkgever, en die kan dan wel inschatten of dat een goede koop is (dwz het loon waard).

 

In het algemeen vind ik thuiswerken best een optie waar meer naar gekeken moet worden, het scheelt niet alleen files, maar kan ook een hoop energie, geld en uitstoot besparen... maar er zal dan wel iets aan de mentaliteit van veel werkgevers moeten gebeuren, die opeens hun personeel niet meer dagelijks netjes zien aankomen en vertrekken.

 

Link naar reactie
  • 0

Moet je baas expliciet weten dat je 8 uur op een dag maakt?

 

Dat is altijd een gevoelig punt. Op zich zou ik vaak denken dat het in feite helemaal niet relevant is hoeveel uren iemand werkt, zolang de verwachte prestaties maar geleverd worden. In die gedachte 'verkoop' je ahw arbeid aan je werkgever, en die kan dan wel inschatten of dat een goede koop is (dwz het loon waard).

 

In het algemeen vind ik thuiswerken best een optie waar meer naar gekeken moet worden, het scheelt niet alleen files, maar kan ook een hoop energie, geld en uitstoot besparen... maar er zal dan wel iets aan de mentaliteit van veel werkgevers moeten gebeuren, die opeens hun personeel niet meer dagelijks netjes zien aankomen en vertrekken.

 

Toevallig gisteren nog een gesprek hierover gehad met iemand van HL, en ik ben het met Benm eens. Helemaal bij taakgevoelige banen, kan mij niet schelen of iemand 's nachts aan een rapport werkt en overdag de boodschappen doet...als hij/zij het maar voor de deadline inlevert.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

File veroorzaakt ongemak voor automobilisten. automobilisten veroorzaken file veroorzaakt ongemak voor automobilisten veroorzaken fileveroorzaaktongemakvoorautomobilistenveroorzakenfile

 

De circel is rond : het probleem veroorzaakt zichzelf

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Geef kinderen 5 tot 10 snipperdagen op scholen, met dat individuele onderwijs van tegenwoordig, mag dat geen probleem zijn. Schaf een aantal vakanties af. Voorkomt wellicht dat er morgen geen kinderen in de schoolbanken zitten...die staan in de file ;D

 

Als die vakantiewoningen nou ook die wisseldagen eens op iedere dag kunnen organiseren of in ieder geval ook op zondag, voorkomt dat we allemaal van zaterdag tot zaterdag vakantie willen houden, dat alle schoenen verhuurd zijn en dat je allemaal ook nog eens voor een skilift staat te wachten:-)

 

Maak huiswerk inleveren meer internet toegankelijk. Hadden de kids die nu in de file staan in ieder geval wat zinnigs te doen door hun huiswerk op hun mobieltje voor te werken.

 

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

O.a. de arbo wet meen ik. Je moet dan thuis net zo'n goed bureau hebben als op je werk. Maar goed is ook weer op te lossen.

 

Het zal voor de werkgever sowieso wel enige investering kosten, zeker als zowel thuis als op de zaak een werkplek vereist is (al zou je die laatste kunnen delen als mensen veelvuldig thuiswerken). Ik neem in ieder geval wel aan dat de werkgever moet voorzien in een computer, internetverbinding en evt noodzakelijk meubilair als daar specifieke arbo eisen aan vast zitten (al kun je de wet natuurlijk zo aanpassen dat dat niet het geval is).

Link naar reactie
  • 0

Tussenafstand < 0 -> kettingbotsing, doorvoer 0

 

huh huh... grappig hoor.

Als auto's steeds allemaal precies even hard rijden blijft de afstand constant en ontstaat geen file. De afstand blijft constant als iedereen bij het optrekken lekker aansluit en bij het remmen goed afstand houdt. Maar alle automobilisten doen het omgekeerd: bij het optrekken een lekker groot gat laten ontstaan en bij het remmen op de bumper van de voorganger kruipen. Het harmonika-effect wordt daarmee maximaal en dus wordt de file maximaal.

 

Een tweede effect is het prisoners dilemma: voor de file-vorming is het het beste als iedereen gewoon op z'n beurt wacht en niet links en rechts gaat tussenvoegen. Maar een individu is sneller thuis als 'ie asociaal links en rechts tussenvoegt, ook als dat de doorlooptijd van alle anderen vergroot. Het prisoners dilemma speelt heel vaak een rol en leidt er toe dat groepen mensen minder goed presteren dan ze zouden kunnen. De kern van het prisoners dilemma is dat je door je eigen keuzes uiteindelijk slechter af bent.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

O.a. de arbo wet meen ik. Je moet dan thuis net zo'n goed bureau hebben als op je werk. Maar goed is ook weer op te lossen.

 

Het zal voor de werkgever sowieso wel enige investering kosten, zeker als zowel thuis als op de zaak een werkplek vereist is (al zou je die laatste kunnen delen als mensen veelvuldig thuiswerken). Ik neem in ieder geval wel aan dat de werkgever moet voorzien in een computer, internetverbinding en evt noodzakelijk meubilair als daar specifieke arbo eisen aan vast zitten (al kun je de wet natuurlijk zo aanpassen dat dat niet het geval is).

 

Die regels zijn op zich heel leuk over de ARBO wet, echter als mensen bijvoorbeeld een keukentafel hebben en daar een fijne stoel bij hebben waar ze liever opzitten dan op de stoel die de werkgever ervoor geeft dan zullen ze toch eerder aan de keukentafel gaan zitten als dat een mogelijkheid is. Tevens vind ik persoonlijk dat het internet bijvoorbeeld een upgrade betaald door de werkgever zou moeten kunnen hebben (een extra verbinding is in principe niet nodig). Een telefoon en een laptop/computer zal de werkgever wel ter beschikking moeten stellen, is het echter een laptop dan kan die op het kantoor ook gebruikt worden. 4 dagen thuiswerken en 1 dag op kantoor kan juist een voordeel voor werknemer en werkgever zijn.

 

Een wet zal daarom zeker aangepast moeten worden om het aantrekkelijk te maken.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Een wet zal daarom zeker aangepast moeten worden om het aantrekkelijk te maken.

 

De belastingwet is veel te ingewikkeld en gierig. We proberen zo ontzettend politiek correct en eerlijk te zijn dat uiteindelijk iedereen slechter af is. Thuiswerken mag maar beperkt vergoed worden, auto van de zaak wordt zwaar belast, gebruik van prive auto is onmogelijk omdat de werkgever daar maar een deel van de kosten mag vergoeden, kantoor aan huis kan niet omdat je dan een eigen opgang en toilet moet hebben, etc. etc. etc.

Ik ben voor de volgende twee dingen:

- vlaktaks, nul aftrekposten

- werkgever mag vrijelijk onkosten vergoeden, maar misbruik wordt zwaar bestraft.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Tussenafstand < 0 -> kettingbotsing, doorvoer 0

 

huh huh... grappig hoor.

Als auto's steeds allemaal precies even hard rijden blijft de afstand constant en ontstaat geen file. De afstand blijft constant als iedereen bij het optrekken lekker aansluit en bij het remmen goed afstand houdt. Maar alle automobilisten doen het omgekeerd: bij het optrekken een lekker groot gat laten ontstaan en bij het remmen op de bumper van de voorganger kruipen. Het harmonika-effect wordt daarmee maximaal en dus wordt de file maximaal.

 

dagdag

Christine

 

Klopt volgens mij niet. Als de snelheid van een stroom deeltjes toeneemt wordt de afstand tussen de deeltjes groter. Daarom stuift een waterfal en wordt je zelf een soort spagetti als je vernelt naar "warp speed" :o

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Klopt volgens mij niet. Als de snelheid van een stroom deeltjes toeneemt wordt de afstand tussen de deeltjes groter. Daarom stuift een waterfal en wordt je zelf een soort spagetti als je vernelt naar "warp speed" :o

 

Laten we dit hier niet uitspinnen, begint aardig off topic te worden. Maar ik denk niet dat je vloeistofdynamica kan toepassen op een stroom auto's. Ook in een waterval gaat het water efficienter naar beneden als het niet stuift. Dat zie je aan een kraan, die een dunnere straal heeft met meer water, als er geen moussator op zit.

Pas op hoor, ik heb hierin doorgeleerd!

:-)

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.