• 0

Locale opwekking van energie

Zonne-energiesystemen en warmtepompen hebben in Nederland een enorm energiepotentieel. Het is technisch mogelijk om een aanzienlijk deel van onze warmte- en electriciteitsbehoefte op te wekken met zonne-energie en omgevingswarmte. Het grote voordeel van deze bewezen technologie is dat deze probleemloos past in onze bestaande energie-infrastructuur, omdat de energie locaal opgewekt kan worden.

Ik vind het jammer dat de overheid op dit moment weinig aandacht heeft voor de decentrale opwekking van duurzame energie. Met de MEP-vergoeding worden voornamelijk (grootschalige) WKK, biomassa- en windenergieprojecten gesubsidieerd. Kleinschalige opwekking van energie in de gebouwde omgeving wordt niet of nauwelijks gestimuleerd. Alleen in de nieuwbouw is door regelgeving (energieprestatienorm) een kleine markt aan het ontstaan.

Een veelgehoord argument is het vermeende feit dat decentraal opgewekte energie duur zou zijn. Los van het feit dat de systemen in veel gevallen wel rendabel zijn (denk aan verwarming en koeling van kantoorgebouwen met aardwarmte of zonnewarmte in sport- en recreatiesector) denk ik dat er voor de productie van energie ook een eerlijke marktwerking zou moeten ontstaan, waarbij de subsidie (of belasting) afhangt van de milieubijdrage.

Ik vraag me af of kleinschalige systemen ook niet ondergebracht zouden kunnen worden in een regeling. In Australie bijvoorbeeld wordt een certificaat gegeven bij de aanschaf van elke zonneboiler. Dit verhandelbare certificaat representeert een hoeveelheid energie (de hoeveelheid die opgewekt wordt door het product binnen de levensduur). De certificaten worden vervolgens weer verkocht aan de energiebedrijven die verplicht zijn om een percentage van de energie duurzaam op te wekken.

Ik ben erg benieuwd naar de mening van dit forum over stimulering van deze systemen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een voorbeeld van locale energieopwekking (maar niet in Nederland):

 

 

Price Chopper, een prijsvechter in de supermarktbranche met meer dan 50 winkels inNew York, schakelt over naar windenergie. Op dit moment zijn twee winkels in Saratoga Springs uitgerust met windmolens, die gemiddeld 42 % van de energiebehoefte voorzien. De verwachting is dat meer winkels met wind-energie gevoed zullen worden. Price-shopper beperkt zijn inspanning voor een schonere wereld niet alleen tot de energiebron, maar werkt ook aan effecientere verlichting en schonere, energiezuinige motoren in het apparatenpark.

 

via (interior-innovation-blog )

 

pricechopper.jpg

Link naar reactie
  • 0

@Jeronimo, Ik heb een paar maanden geleden wat haalbaarheids onderzoek gedaan m.b.t bestuurbare zonnepanelen. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=26;action=display;threadid=9918 Kwam tot de conclusie dat het zonder subsidie niet zou gaan. Hooguit ergens in de woestijn. Maar een windmolenpark op zee lijkt mij wel iets. Maar ik denk dat staatssecretaris van Geel toch liever een kerncentraletje weg zet. lees Nederland moet kiezen, vindt Van Geel. Windmolens alleen leveren onvoldoende stroom. Daarom zijn nieuwe energiecentrales nodig. Er zullen de komende jaren een aantal nieuwe bij komen en er moeten een aantal oude worden vervangen.Een met zekerheid werkend concept, wel wat meer risico's. Maar goed maak de energie maar duur genoeg en grote kans dat er dan posters komen met " Kernenergie, Ja Graag".

 

Link naar reactie
  • 0

Van de voorbeelden die jullie aandragen denk ik dat het gerechtvaardigd zou zijn als de geleverde energie (in dit geval electriciteit) vergoed zou worden tegen een tarief dat concurreert met fossiele- of kernenergie, met daarbovenop een soort MEP-vergoeding. Windturbines en PV-heliostats zijn mijns insziens overigens minder geschikt voor grootschalige toepassing in de gebouwde omgeving door de bewegende onderdelen.

 

Wat ik in mijn vraag probeerde duidelijk te maken is dat de milieuwinst van duurzame energiesystemen in geld uit te drukken is. Deze winst wordt vaak misgelopen bij kleine standalone-systemen zoals die vaak worden toegepast in de gebouwde omgeving. Als hier een eerlijk systeem voor zou zijn (zoals mijn voorbeeld uit Australie) zou duurzame energie eerder kunnen concurreren met kern- en fossiele energie.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat Australische systeem doet inderdaad meer recht aan de winst die lokale energie opwekking oplevert. Mensen vergeten vaak dat de transportverliezen in de buurt van de 30% zitten.

Een ander nadeel van de centrale opwekking is dat je een heel zwaar distirbutiesysteem aan moet leggen, in alle richtingen moet het systeem maximale capaciteit hebben.

Door met kleinere opwekkingseenheden te werken kun je tegenwoordige hogere rendementen behalen doordat rest energie vaak nog op andere manieren toe te passen is.

Denk aan de tuinbouw waar tegenwoordig wkk's staan die geld verdienen voor de tuinder als elektriciteitscentrale, laagwaardige energie als warmte gaat de kas in, net als de CO2.

Link naar reactie
  • 0

Windturbines en PV-heliostats zijn mijns insziens overigens minder geschikt voor grootschalige toepassing in de gebouwde omgeving door de bewegende onderdelen.

 

 

Maar daarvan zijn andere, niet rotor-aangedreven windenergie-systemen voor bedacht, die minder trillingen veroorzaken. De tulipo is speciaal gemaakt voor op gebouwen. Heeft ook gestaan op het Holland Paviljoen van architectenbureau MVDRV op de wereldexpo in Hannover (2000). Het Hollandpaviljoen bestond uit gestapelde nederlandse landschappen, inclusief bos, duinlandschap en polder (het dak).

 

MVDRV is bekend als studiebureau voor verdichting van stedelijke en rurale activiteiten, ze hebben bijvoorbeeld ook een varkenstoren op de maasvlakte voorgesteld,waar alle varkens vrij op verdiepingen rondlopen, zodat alle bestaande varkensboerderijen gewoon natuur kunnen worden.

hannover-tulipo.thumb.gif.547012efce442c1e02c6cee45490ad8e.gif

Link naar reactie
  • 0
Alleen in de nieuwbouw is door regelgeving (energieprestatienorm) een kleine markt aan het ontstaan.

 

Kleine stapjes zijn ook belangrijk. Vandaag bezig geweest met een webapplicatie voor het berekenen van de EPC voor woningen waarin gebruik gemaakt wordt van een bepaald type radiatoren. Mooi comfort product maar ook een bron van energiebesparing. Degene die huizen bouwt is echter alleen geïnteresseerd in het bouwen van woningen die voldoen aan de EPN voor een zo laag mogelijke prijs. Dit product is, zeker met de verlaging van de EPC, prima om daar kosten effectief aan te voldoen. Maar ik ben bang dat de kosten vooral de doorslaggevende factor zijn van het succes en niet de consument die milieuvriendelijk wil zijn.

 

Ik denk dan ook dat 'meeliften' op de mileumaatregeleen het beste is voor die soort ideeën. Nieuwe overheidsmaatregel: gelijk op inspringen en laten zien dat je daar eenvoudig, op een kosteneffectieve manier, aan kunt voldoen met jouw product.

Link naar reactie
  • 0

En hierbij komt dat ook energie binnenhouden ook een groeiende markt is: op de TUD wordt nu gewerkt aan een suskast (ventilatie die geluid buitenhoud) met warmtwisselaar: wel frisse lucht,geen warmteverlies. Daarnaastheeft bijna iedere groteglasproducent inmiddels wel een energie-besparende glasvariant, zoals Glaverbel Energy glass (kijk onder Planibel Low-e).

Link naar reactie
  • 0

Van de voorbeelden die jullie aandragen denk ik dat het gerechtvaardigd zou zijn als de geleverde energie (in dit geval electriciteit) vergoed zou worden tegen een tarief dat concurreert met fossiele- of kernenergie, met daarbovenop een soort MEP-vergoeding.

 

In subsidies of belastingvrijstellingen voor dit soort energie kan ik me niet zo vinden - het zorgt voor oneerlijke concurrentie, inefficiente productie, en bij succes voor een inkomstenprobleem voor de overheid. Men zal dan toch de verloren inkomsten aan REB en dergelijke op een andere manier moeten innen, dus betaal je als cosument dubbel.

Link naar reactie
  • 0

Het leuke van locaal opgewekte energie is dat het ook een sport wordt om energie te besparen om op ' 0 ' uit te komen. Je energiebewustzijn groeit ervan.

Ik ben nu bezig om in het ontwerp van een nieuwe rondvaartboot met een warmtepomp warmte en koeling uit het vaarwater te halen. Daarmee ontlasten we de accu's die primair voor de voortstuwing bedoeld zijn

 

Gerard

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie
  • 0

Ik woon momenteel in Duisland en hier in de buurt zie ik al behoorlijk wat zonnepanelen op diverse daken. Dit wordt blijkbaar aardig gesubsidieerd door de Duitse oveheid. Zodra ik weer over de grens kom vanuit Nederland vallen me toch telkens weer de windmolenparken op. Zijn ze hier helemaal gek dan ?

 

Ik betrek volgende week een gekocht huis met een dijk van een dak op het zuiden wat zich wat dat betreft prima leent voor een zonneceldak. De opgewekte energie wordt gewoon aangesloten op het openbare electriciteitsnet. De stroommeter kan zo dus bij wijze van spreken ook letterlijk achteruit lopen.

De aanleg van de installatie kan gefinancierd worden door middel van een erg goedkope lening met allelei faciliteiten. Het vergt inderdaad wat onderzoek en een beetje volgen van de Duitse mentaliteit... maar zou dit nu echt zo "van de wereld" zijn ?

 

Ik denk er sterk over om iets dergelijks te laten installeren, temeer omdat mijn woning momenteel geheel op electriciteit aangewezen is. En om in deze tijd nog gas aan te laten leggen... het kan wel daar, maar ja.

 

Kortom... kan het (deels) zelf opwekken van stroom via zonne-energie echt niet uit ?

Link naar reactie
  • 0

Zonnepanelen zijn alleen financieel rendabel als je gebruik kunt maken van alle subsiudie en teruggaves voor ondernemers.

Voor niet-ondernemers zijn er helaas minder rmogelijkheden en kan het nog niet uit.

Een probleem is dat de panelen met een te kleine schaal grootte worden gefabriceerd.

Eigenlijk zouden we een eigen fabriek moeten financieren met staatsgeld.

Alle zonnecellen fabtrieken samen produceren elk jaar al een hoeveelheid "opgesteld" vermogen aan zonnecellen, ter grootte van de kerncentrale Borssele. Over 4 jaar dus die 4 van van Geel, maar dan duurzaam.

Dunnefilm zonnecellen vergen ook minder energie om te maken.

 

Dit soort staatsingrijpen, is nodig om de energie revolutie op gang te brengen. Voor mij een typisch voorbeeld van Markt Falen.

 

Windenergie is een ander verhaal.

Kleine windmolens zijn leuk, maar klein, windstroom uit grote molens is gewoon goedkoper.

Lokaal opwekken van windstroom, in regionale windparken, is met de huidige MEP rendabel. En voor de staat goedkoper dan kerncentrales.

Voor de maatschappij overigens ook.

Er zijn genoeg initatiefnemers van lokale en regionale windparken. Maar ze lopen allemaal vast op buitengesloten omwonenden.

Als je die omwonenden laat participeren en de ruimte geeft om ook een aandeel te kopen, dan gaat het een stuk voorspoediger.

Zie

http://www.guldenlijn.nl

http://www.ecowind.nl

http://www.duurzaamdongeradeel.nl

 

Als staat hebben we al een staats-CO2 budget. Grote bedrijven ook, zij kunnen op deze manier, regionale windparken, werken aan een duurzaam imago, door als initiatiefnemer van een lokaal park op te treden.

En natuurlijk vooral de eigen medewerkers en omwonenden de kans te geven te participeren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb(om overte stappen van energieleverancier ( nu nog maar 1 factuur, hoi!) alle ernergie leverranciers uit Noord Nederland naast elkaar gelegd, en opvallend is dat Eneco de enige is bij wie je electriciteit terug mag leveren aan het net.

 

Je kunt dus een stroomopwekker achter de meter plaatsen en op momenten dat je midner energie gebruikt dan opwekt, lever je die terug aan het net, en krijgt per KwH evenveel betaald als je zou moeten betalen. Toch een kleine stukje innovatie van een van de grotere spelers....

 

Nu is op mijn huis geen plekje voor een windmolen, dus het heeft niet de doorslag gegeven, ik ben overgestapt naar Greenchoice (.nl): energie van windmolens in Friesland, Alkmaar, Den Helder, Utrecht en van biomassaverwerking in Alkmaar.

Link naar reactie
  • 0
en krijgt per KwH evenveel betaald als je zou moeten betalen.

 

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Als je teruglevert, krijg je dan ook de transportkosten terug? Of gebeurd daar helemaal niets mee, of moet je ze zelfs betalen?

 

Voor alledrie de opties valt wat te zeggen... als is 'teruggeven' wel het gemakkelijkste als de meter domweg terugloopt...

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt als iets met potentie moet ik zeggen..

 

Enig idee hoeveel je mag terugleveren, en of er specifieke eisen zijn hoe je dat vermogen moet opwekken?

 

Misschien moet ik eens een rekensommetje ondernemen met de prijs van aardgas, het rendement van een gemiddeld aggretaat en die totale kWh prijs incl belastingen... ik heb het gevoel dat zoiets uitkan :)

Link naar reactie
  • 0

Stichting Natuur en Milieu heeft vandaag een tienpuntenplan aangeboden aan minister Brinkhorst waarmee Nederland komende 25 jaar 25% aan energie kan besparen. In dit plan wordt verwezen naar een systeem met 'witte certificaten' voor de gebouwde omgeving. Iets vergelijkbaars met het eerder vermelde Australische systeem. Op http://www.cea.nl/sa_files/Witte_Certificaten_Eindrapport_def.pdf kun je hier meer van lezen.

Link naar reactie
  • 0

Een nieuw product voor lokale opwekking van energie: destealthgen:een windmolentje wat zo stil is dat het ook in dichtbevolkte gebieden toegepast kan worden. De Stealtgen leverd ongeveer eenvijfde van de benodigde energie voor een gezin op. Met een prijs vna 2400 GBP plus 400 GBP installatiekosten is hij veel goedkoper dan zijn concurrent quitrevolution.

 

sg1.thumb.jpg.e9f64fccaf3c391c8b612978b8404087.jpg

Link naar reactie
  • 0

Een nieuw product voor lokale opwekking van energie: destealthgen:een windmolentje wat zo stil is dat het ook in dichtbevolkte gebieden toegepast kan worden. De Stealtgen leverd ongeveer eenvijfde van de benodigde energie voor een gezin op. Met een prijs vna 2400 GBP plus 400 GBP installatiekosten is hij veel goedkoper dan zijn concurrent quitrevolution.

 

 

 

fraai molentje; in nederland te koop?

Link naar reactie
  • 0

Warmtepompen hebben een heel hoog rendement 1kW investeren , 4 a 5 kW eruit in Warmte !

 

Zonne energie :

Hier kan je perfect je water mee verwarmen in de zomer ( we verkopen deze systemen voor zwembaden ) in zomermaanden haal je tot 38° in je zwembad hiermee , zolang je maar genoeg oppervlakte hebt.

 

In de Benelux is er volgens mij genoeg zon om te verwarmen van april tem oktober .. Hierna zal dit niet meer gaan , ook fotovoltaische cellen leveren niet voldoende op.

Link naar reactie
  • 0

In Schoondijke op het Technopark worden gedurende enkele jaren verschillende typen kleine windmolens getest door ze allemaal op ca. 15 meter hoogte te plaatsen.

Men gaat o.a. de energie-opbrengst en de geluidsemissie meten.

 

Het resultaat van die test lijkt me aardig, want zo worden in principe de verschillende typen molens wat betreft echte opbrengsten met elkaar vergeleken, gegeselt door de zeeuwse wind.

 

Ik was zelf ook bijna betrokken bij dit project (testpark komt op 400 meter van m'n kantoor) want had per molen een snelle meting aangeboden om ook op detail-niveau dingen als start-pogingen en reactie op windvlagen te kunnen registreren. Iets vergelijkbaars was recentelijk al gebouwd voor de windmolenleverancier van de Energy Ball (overigens ook een ontwerp wat in de prijzen is gevallen) die ook op dat Technopark is gevestigd.

Maar men vond een meting over langere periodes voldoende en had zichtbaar moeite met iemand die vertelde het beter te weten.

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hebben we in Nederland minsten 5 serieuze windmolentjes bouwers. Wordt het niet eens tijd dat ze gaan samenwerken en focussen? Techniek begrijpen ze allemaal, maar hun marktbewerking is echt knudde.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Via Synch.nl:

 

Met een klein beetje steun is ook in Nederland zonne-energie rendabel te maken. Kijk maar naar Duitsland, waar een systeem van slimme subsidies is ingevoerd. Het mechanisme daar kan ook hier werken: als de industrie eenmaal uit de startblokken is, dalen de kosten en wordt het steeds goedkoper. Daarmee maakt de subsidie zichzelf overbodig. En krijgen ondernemers de ruimte.

 

http://sync.nl/rendabele-zonne-energie-naar-duits-voorbeeld/

Link naar reactie
  • 0

Zullen we dat toch maar even niet doen? Uit het artikel:

 

Het energiebedrijf is volgens de Einspeisegesetz verplicht de electriciteit van Meijer af te nemen voor 54,35 eurocent per kilowattuur.

 

Energiebedrijven moeten inkopen 54 ct per kWh, en nog van kleine leveranciers ook. De normale prijs om energie op te wekken ligt daar een factor 10 onder, en aangezien dat centraal gebeurd is het transport ook nog eens een stuk efficienter.

 

Uiteraard moet dit allemaal wel ergens van betaald worden, een aangezien het (verplichte) inkoop is voor de energiebedrijven, kun je erop rekenen dat de consument ervoor zal betalen.

 

Stel je eens voor dat men zo 10% van de energie wil opwekken - is de prijs meteen verdubbeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.