• 0

Locale opwekking van energie

Zonne-energiesystemen en warmtepompen hebben in Nederland een enorm energiepotentieel. Het is technisch mogelijk om een aanzienlijk deel van onze warmte- en electriciteitsbehoefte op te wekken met zonne-energie en omgevingswarmte. Het grote voordeel van deze bewezen technologie is dat deze probleemloos past in onze bestaande energie-infrastructuur, omdat de energie locaal opgewekt kan worden.

Ik vind het jammer dat de overheid op dit moment weinig aandacht heeft voor de decentrale opwekking van duurzame energie. Met de MEP-vergoeding worden voornamelijk (grootschalige) WKK, biomassa- en windenergieprojecten gesubsidieerd. Kleinschalige opwekking van energie in de gebouwde omgeving wordt niet of nauwelijks gestimuleerd. Alleen in de nieuwbouw is door regelgeving (energieprestatienorm) een kleine markt aan het ontstaan.

Een veelgehoord argument is het vermeende feit dat decentraal opgewekte energie duur zou zijn. Los van het feit dat de systemen in veel gevallen wel rendabel zijn (denk aan verwarming en koeling van kantoorgebouwen met aardwarmte of zonnewarmte in sport- en recreatiesector) denk ik dat er voor de productie van energie ook een eerlijke marktwerking zou moeten ontstaan, waarbij de subsidie (of belasting) afhangt van de milieubijdrage.

Ik vraag me af of kleinschalige systemen ook niet ondergebracht zouden kunnen worden in een regeling. In Australie bijvoorbeeld wordt een certificaat gegeven bij de aanschaf van elke zonneboiler. Dit verhandelbare certificaat representeert een hoeveelheid energie (de hoeveelheid die opgewekt wordt door het product binnen de levensduur). De certificaten worden vervolgens weer verkocht aan de energiebedrijven die verplicht zijn om een percentage van de energie duurzaam op te wekken.

Ik ben erg benieuwd naar de mening van dit forum over stimulering van deze systemen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

 

Hoe kan het dat dit soort mensen subsidie krijgen terwijl ze hun claims in de verste verte niet kunnen onderbouwen met specs ?

 

 

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, maar het kan natuurlijk zijn dat ze de subsidie hebben gekregen voor het onderzoek en de ontwikkeling, en dat staat los van of het product uiteindelijk voldoet aande onderzoeksinsteek.

 

Een leuke opmerking in die discussie is iemand die stelt 'Ik vind dat de ambtenaar van het Ministerie van economische zaken die hierop toezicht houdt direkt moet ingrijpen.'. Als of er 1 ambentaar is die alle subsidies controleert ;D .

 

Maar het zou wel goed zijn als de controle op subsidiegelden dit soort ontmaskeringen in hun evaluatie meeneemt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.