• 0

Afschrijven op pand maar de restwaarde?

Op mijn balans wordt een deel van de eigen woning als bedrijfspand opgevoerd. Nu mag ik afschrijven op de opstal maar moet daarbij rekening houden met de restwaarde.

Echter; de restwaarde zal hoogstwaarschijnlijk hoger zijn dan de huidige waarde.

Hoe los ik dit op?

De belastingtelefoon weet hier geen antwoord op en heeft na lang beraad het advies gegeven om dit probleem met een fiscaal adviseur te bespreken.

Mijn probleem is dat mijn rechtvaardigheids gevoel zegt; De belastingdienst vangt hier van twee kanten, enerzijds omdat ik feitelijk niet kan afschrijven op het deel bedrijfspand en anderzijds omdat ik de waardevermeerdering van het deel bedrijfspand als extra inkomen moet opvoeren bij de inkomstenbelasting.

 

Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

H@ns,

 

Het is onjuist om te stellen dat de belastingdienst hier van twee kanten vangt. Als je minder (of niet) afschrijft, is het waardeverschil bij verkoop ook minder.

Een voordeel dat je hebt door af te schrijven is dat je belastingbetaling uitstelt. Je winst wordt nu namelijk minder en pas bij verkoop van het pand of staking van de onderneming reken je af over de waardevermeerdering. Het hangt van overige factoren af of dit ook in jouw situatie het meest gunstige is. Ga inderdaad naar je boekhouder/adviseur.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Maar het gaat er dus om dat ik niet kan afschrijven als de restwaarde hoger is dan de huidige waarde (resultaat is negatief)

Maar ik moet wel de overwaarde bij mijn inkomen optellen.

Let wel het gaat hier om een woonhuis dat gedeeltelijk als bedrijfspand op de balans komt hè, een woonhuis stijgt harder in waarde dan een bedrijfspand!!

(bovendien stel ik niets, het voelt een beetje vreemd)

 

Ik moet binnenkort een besluit nemen hierover en dat is na invoering niet meer te wijzigen dus wil ik veel meningen horen alvorens (evt. met behulp van een adviseur) een knoop doorhak.

 

Om de ruimte bedrijfsklaar te maken zal er flink verbouwd gaan worden deze kosten wil ik toch ook graag meenemen in de boekhouding.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik moet wel de overwaarde bij mijn inkomen optellen.

 

 

Hallo,

 

De overwaarde van een bedrijfspand hoef je niet bij je inkomen op te tellen.

Het ondernemingsvermogen, waaronder het bedrijfspand, valt noch in Box 1 noch in Box 3.

Alleen het jaarresultaat uit de onderneming als geheel moet wel in Box 1 aangegeven worden.

 

Helpt dit een beetje?

 

groeten en succes

Ad

Link naar reactie
  • 0

Op mijn balans wordt een deel van de eigen woning als bedrijfspand opgevoerd. Nu mag ik afschrijven op de opstal maar moet daarbij rekening houden met de restwaarde.

Echter; de restwaarde zal hoogstwaarschijnlijk hoger zijn dan de huidige waarde

 

Waar wil jij dan precies op gaan afschrijven precies? Afschrijven doe je op zaken die in de loop der tijd door slijtage/veroudering MINDER waard worden,

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Waar wil jij dan precies op gaan afschrijven precies? Afschrijven doe je op zaken die in de loop der tijd door slijtage/veroudering MINDER waard worden,

Opstal.

 

En is afschrijven niet bedoeld om na slijtage/verbruik te kunnen zorgen voor vervanging?

Strikt genomen: Als ik na 15 jaar een nieuw pand wil zal ik daar geld voor moeten hebben. Ik verkoop het huidige pand niet want dat wordt terug privé woning dus die overwaarde heb ik niet. En de waarde van het nieuw aan te schaffen pand is natuurlijk ook in waarde gestegen ten opzichte van het huidige prijspijl. Als ik niet of te weinig afschrijf kan ik dus niet zorgen voor vervanging.

 

Maargoed ik denk dat het weinig zin heeft om deze discussie met de belastingdienst aan te gaan. Ik kreeg van iemand de tip om het pand te huren van mezelf. Dus de onderneming huurt een deel van mijn privé woning om zijn bedrijf te vestigen.

Ik denk dat ik maar voor die optie ga!

Link naar reactie
  • 0
En is afschrijven niet bedoeld om na slijtage/verbruik te kunnen zorgen voor vervanging?

Strikt genomen: Als ik na 15 jaar een nieuw pand wil zal ik daar geld voor moeten hebben. Ik verkoop het huidige pand niet want dat wordt terug privé woning dus die overwaarde heb ik niet. En de waarde van het nieuw aan te schaffen pand is natuurlijk ook in waarde gestegen ten opzichte van het huidige prijspijl. Als ik niet of te weinig afschrijf kan ik dus niet zorgen voor vervanging.

 

Strikt genomen, verkoop je dan ook, maar dan weer aan jezelf privé!

 

En afschrijven is niet bedoeld voor vervanging, maar meer voor de belastingdienst, die vind dat je kosten voor duurzame uitgaven niet alleen in het eerste jaar als verliespost mag opvoeren, maar moet verdelen!

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.