• 0

kopen van particulier mét bon?

Een particulier heeft een product gekocht voor 1190 incl btw (dus 190 euro btw)

Na 2 maanden wil de particulier dit verkopen via marktplaats ofzo voor een bedrag van 800.

Een bedrijf wil dit product wel kopen.

De particulier heeft de orginele aankoopbon nog, maar op zijn naam!

 

Als het bedrijf het product koopt voor 800 euro? mag het bedrijf dan nog BTW aftrekken? De orginele factuur is dus nog aanwezig, maar staat op naam van de particulier.

 

Mag het bedrijf dan 190 euro aan btw opgeven?

Mag het bedrijf dan 127 euro aan btw opgeven? (btw deel van 800 euro)

Mag het bedrijf helemaal geen btw opgeven?

 

Uiteraard is het handig om een leveringsbewijs te laten tekenen.

 

Graag alleen reactie als je het zeker weet.

Heb geen zin in problemen met belastingdienst ;-)

 

webdesign : http://www.terra-it.com - online brood en banket bestellen : http://www.ambachtsbakker.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of zou ik het zo kunnen brengen?

 

Ik heb de particulier 1190 euro gegeven om dit product voor mij te kopen. (was zelf op vakantie ofzo)

De particulier heeft mij het product en de factuur overgedragen.

Alleen heeft de leverancier er het adres van de particulier op gezet.

 

of moet de factuur echt op naam van het bedrijf komen te staan?

Kan de leverancier dat acheraf nog wijzigen? (soort adres wijziging)

webdesign : http://www.terra-it.com - online brood en banket bestellen : http://www.ambachtsbakker.nl

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf koopt van een particulier

particulier mag GEEN btw rekenen, dus bedrijf betaald geen btw

en dus mag het ook geen btw terugvragen bij de belastingdienst

 

simpel toch? :)

 

inderdaad.. Duidedelijk ;)

 

Toch vraag ik me af of je ook m'n 2e posting hebt gelezen toen je dit antwoord gaf. Want op die manier zou je toch btw kunnen aftrekken. Of niet?

webdesign : http://www.terra-it.com - online brood en banket bestellen : http://www.ambachtsbakker.nl

Link naar reactie
  • 0

Of zou ik het zo kunnen brengen?

 

Ik heb de particulier 1190 euro gegeven om dit product voor mij te kopen. (was zelf op vakantie ofzo)

De particulier heeft mij het product en de factuur overgedragen.

Alleen heeft de leverancier er het adres van de particulier op gezet.

 

of moet de factuur echt op naam van het bedrijf komen te staan?

Kan de leverancier dat acheraf nog wijzigen? (soort adres wijziging)

 

Je mag als bedrijf alleen btw terugvragen als de factuur op je naam staat. Een particulier mag een bon wel bij je declareren, inclusief btw, maar die mag dan niet afgetrokken worden.

 

Dus helaas. Het leek wel een leuke constructie. Ik zag al een hele handel in bonnen voor me. Ik koop een PC, geeft jouw de bon en we splitsen de opbrengst van de BTW. Helaas. dat gaat niet.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Jammer.. :'(

 

Nog één vraag:

 

bonnen van apparaten, die men als particulier contant heeft gekocht, waarop geen naam staat.

Die staan dus niet op naam van een bedrijf, maar ook niet op naam van iemand anders.

 

Of moet de naam van het bedrijf er expliciet op staan?

 

 

 

Ja, dat is een explicite voorwaarde van de belastingdienst.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In bouwmarkten kun je zonder problemen een factuur op naam krijgen (moet je wel om vragen). Overige kassabonnen e.d niet op naam: ik heb de ervaring dat deze afgekeurd worden c.q. BTW aftrek niet mogelijk is (uiteraard bij controle).

Voor tankbonnen maakt de fiscus een uitzondering wanneer de betaling te herleiden is tot jouzelf/je bedrijf (dus met pin of andere card betaald).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De benzinebonnen genieten een uitzondering. Daarentegen kun je bij elke leverancier om een BTW-bon vragen. 30 jaar geleden kocht ik mijn printerlinten bij V&D en kreeg bij een aparte balie een op naamgestelde BTW-bon. Dat er niet moeilijk gedaan wordt is logisch - fraudegevoeligheid ligt niet bij de afgifte van de rekening - maar bij de aangifte van de BTW.

 

Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Als je iets koopt bij een particulier dan is het wel handig om een "inkoopverklaring" te maken. Althans dit werdt mij geadviseerd door mijn accoutant, je kan de BTW dan niet terugvorderen, maar je hebt dan wel een bewijs dat je daadwerkelijk iets gekocht hebt. Overigens moeten beide partijen daarvoor wel tekenen, in mijn geval deed de andere partij daar niet moeilijk over. Maar niet iedere particulier zal het snappen en misschien moeilijk doen.

www.bezembinderproducties.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je iets koopt bij een particulier dan is het wel handig om een "inkoopverklaring" te maken. Althans dit werdt mij geadviseerd door mijn accoutant, je kan de BTW dan niet terugvorderen, maar je hebt dan wel een bewijs dat je daadwerkelijk iets gekocht hebt. Overigens moeten beide partijen daarvoor wel tekenen, in mijn geval deed de andere partij daar niet moeilijk over. Maar niet iedere particulier zal het snappen en misschien moeilijk doen.

 

Natuurlijk is het beter, je krijgt immers een boekingstuk, en het ligt voor de hand dat het nodig is dat de verkoper tekent omdat (testis unus testis nullus= 1 getuige is geen getuige) dat het enige bewijs is, dat daadwerkelijk een ander geleverd heeft (als alleen jij tekent kan het evengoed vals zijn). Verplicht is het niet, maar het neemt wel alle twijfels weg bij de fiscus.

 

Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.