• 0

Verdeling werkweek

Beste forumleden,

 

Ik ben hier niet zo in thuis, maar had een vraag. Stel ik heb een bedrijf waar men in ploegendienst werkt, 3 ploegen van 8 uur.

 

Mag ik nu het volgende voorstellen aan het personeel (let op, het is hypothetisch):

 

1 x 7 dagen werken in de morgenploeg (08.00-16.00)

1 x 7 dagen werken in de avondploeg (16.00-0.00)

1 x 7 dagen werken in de nachtploeg (0.00-08.00)

1 x 7 dagen vrij

 

En dan hier een betaling van een normaal 4 weken salaris aanhangen? Of stuit dit weer op allerlei bezwaren omdat ik nachtwerk en weekendwerk beter moet belonen? Kan ik dit niet compenseren met een week per maand vrij?

 

Ik hoor graag jullie reactie.

 

M.vr.groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je dat schema over een heel jaar toepast, werken jouw mensen ruim 290 dagen per jaar. En dat zijn er toch een dikke 30 meer dan de 260 werkdagen die de gewone werknemer in een jaar werkt (uiteraard nog te verminderen met vakanties en feestdagen etc.).

 

Het rooster van 28 dagen aaneengesloten werken past niet in de arbeidstijdenwet. Die schrijft voor dat je in een periode van 7 x 24 uur minimaal 36 uur aaneengesloten moet rusten.

 

Extra betalen voor nacht- en weekendwerk? Wat zou jij tegen je baas zeggen?

 

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie
  • 0

Hmm, vanuit werkgever gezien wel voordelig... ;)

 

Nee, even serieus. Ik ben gewoon op zoek om het werk op een andere manier te verdelen, en dit kwam bij me op.

 

Maar het is toch 21 dagen werken en 7 dagen rust?

 

Je werkt 7 dagen van 8 uur = 56 uur per week. Dit 3 weken lang is 168 uur, en daarna 1 week vrij. Wat is nou het verschil met 40 uur per week werken dan, werk je toch ook 160 uur per 4 weken?

 

Ik zit gewoon te brainstormen hoe ik met 3 ploegen het beste werk kan leveren. Ben op zoek naar out-of-the-box oplossingen.

 

Blijf het raar vinden, als je 5 dagen per week werkt dan werk je ook 20 dagen per 4 weken. Maar kan wel begrijpen dat er rusttijden zijn ingebouwd, maakt alleen het zoeken naar flexibele oplossingen wat moeilijker.

 

Dacht dat misschien medewerkers het wel lekker zouden vinden om een week vrij te zijn elke 4 weken....

 

Ik probeer ook vanuit de medewerker te redeneren, zoek geen manier om mensen te onderwerpen aan een slaafs regime ofzo... 8)

Link naar reactie
  • 0

Hmm, vanuit werkgever gezien wel voordelig... ;)

 

Nee, even serieus. Ik ben gewoon op zoek om het werk op een andere manier te verdelen, en dit kwam bij me op.

 

Maar het is toch 21 dagen werken en 7 dagen rust?

 

Je werkt 7 dagen van 8 uur = 56 uur per week. Dit 3 weken lang is 168 uur, en daarna 1 week vrij. Wat is nou het verschil met 40 uur per week werken dan, werk je toch ook 160 uur per 4 weken?

 

Ik zit gewoon te brainstormen hoe ik met 3 ploegen het beste werk kan leveren. Ben op zoek naar out-of-the-box oplossingen.

 

Blijf het raar vinden, als je 5 dagen per week werkt dan werk je ook 20 dagen per 4 weken. Maar kan wel begrijpen dat er rusttijden zijn ingebouwd, maakt alleen het zoeken naar flexibele oplossingen wat moeilijker.

 

Dacht dat misschien medewerkers het wel lekker zouden vinden om een week vrij te zijn elke 4 weken....

 

Ik probeer ook vanuit de medewerker te redeneren, zoek geen manier om mensen te onderwerpen aan een slaafs regime ofzo... 8)

 

 

Bekijk je eigen post en vooral je rekensom eens goed...

 

bij de werkweek die je wil:

168 uur per 4 weken

 

normale, 5 daagse werkweek: 160 uur

(= verschil van 8 uur!!)

 

en wat je daarna zegt ook, 3 weken werken van 7 dagen is 21 dagen werken

bij normale 5 daagse werkweek zit je op 4x5 is 20 dagen, is dus nogmaals je 8 uur (1 dag) verschil

 

dus beide "vergelijkingen" met "normale" werkweek klopt niet....

;)

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm, vanuit werkgever gezien wel voordelig... ;)

 

Ik probeer ook vanuit de medewerker te redeneren, zoek geen manier om mensen te onderwerpen aan een slaafs regime ofzo... 8)

 

Het verschil is of je in dit geval alleen een rekenmodel zoekt of een serieus arbeidsmodel. Wie wil er nu 21 dagen achter elkaar werken zonder een dag vrij te zijn? En waarom veronderstel je dat iedereen op alle tijdstippen moet werken? Er zijn genoeg voorbeelden (oa. de zorg) waarbij er speciale ploegen zijn die alleen maar 's nachts werken. Waarom kan hezelfde niet als je het personeel centraal stelt: wat wil het personeel, wanneer willen zij werken, en hoe kun je daarop inspelen? En zijn er geen regels uit de CAO?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.