• 0

Concurrentiebeding na lange periode

Goedenmiddag,

 

Ik ben een beetje in een "complexe" situatie beland, het volgende is het geval: Ik heb een aantal jaren bij telecommunicatiebedrijf gewerkt waar ik een hoog aangeschreven functie heb bekleed. In de periode dat ik daar gewerkt heb is het bedrijf gestaag gaan groeien en heb ik met een andere medewerker de bedrijfsactiviteiten flink weten uit te breiden. Na een periode van wikken en wegen ben ik vorig jaar mei voor mezelf begonnen tesamen met een compagnon op een geheel ander vlak dan wat ik deed bij de werkgever. Nu is deze samenwerking helaas beeindigd in oktober vorig jaar en ben ik verder gegaan met datgene wat ik ook bij de werkgever heb gedaan, niet geheel onverdienstelijk mag ik zeggen. Mijn vorige werkgever is hier achter gekomen en in december 2005 hebben we hier een goed gesprek over gehad waarbij we hebben besloten om niet tegen elkaar maar met elkaar te gaan samenwerken. Ik moet er wel bij vermelden dat ik een concurrentiebeding had bij de werkgever. Ik heb hem in januari ook een beetje werk gegund en sinds die tijd hebben we elkaar niet weer gesproken. Nu zit hij min of meer zonder werk en hoor ik van verschillende kanten dat hij mij misschien toch weer terug wil pakken op het eerdere concurrentiebeding.

 

Na een heel verhaal mijn vraag: Kan hij mij hier nog op aanspreken? Staat hij nog in zijn recht terwijl we een mondelinge afspraak hierover hadden gemaakt?

 

Graag jullie deskundige reactie hierop.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe staat het concurrentiebeding in de arbeidsovereenkomst? Als dat gekoppeld is aan de in de overeenkomst genoemde functie, en de functie daarna flink is uitgebreid zonder dat hiervoor een nieuw concurrentiebeding is overeengekomen, dan kan het concurrentiebeding op basis daarvan worden aangevochten.

 

Het lastige van een mondeling gesprek is dat er niets van op papier staat, wat bewijs lastig maakt. Niets houdt je echter tegen om wel het een en ander op papier te zetten. Een fax sturen met een verwijzing naar dat gesprek, aangeven dat is afgesproken dat er geen beroep op het concurrentiebeding zou worden gedaan omdat jullie hadden afgesproken te gaan samenwerken, en hem verzoeken contact op te nemen om de details van die samenwerking nog wat te bespreken (misschien ook verwijzen naar werk dat je hem hebt toegespeeld). Dan wordt de ex-werkgever gedwongen hierop te reageren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een deskundige reactie kan je niet van ons verwachten zonder het geven van de juiste feiten:

 

Wat heb je precies ondertekent?

 

Een concurrentiebeding met een bepaalde clausule eraan. De werkzaamheden welke het bedrijf uitoefent staan niet omschreven in het contract. Enkel het algemene verhaaltje dat de werknemer niet in een straal van 50km.........etc.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem in januari ook een beetje werk gegund en sinds die tijd hebben we elkaar niet weer gesproken. Nu zit hij min of meer zonder werk en hoor ik van verschillende kanten dat hij mij misschien toch weer terug wil pakken op het eerdere concurrentiebeding.

 

Na een heel verhaal mijn vraag: Kan hij mij hier nog op aanspreken? Staat hij nog in zijn recht terwijl we een mondelinge afspraak hierover hadden gemaakt?

 

Wat niet helemaal duidelijk is, wie is "hem". De suggestie wordt gewekt dat de voormalige werkgever werk is gegund. Of moet dit worden gelezen alsof de voormalige collega bij de ex werkgever werk is gegund?

 

Hoe zit dit precies?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem in januari ook een beetje werk gegund en sinds die tijd hebben we elkaar niet weer gesproken. Nu zit hij min of meer zonder werk en hoor ik van verschillende kanten dat hij mij misschien toch weer terug wil pakken op het eerdere concurrentiebeding.

 

Na een heel verhaal mijn vraag: Kan hij mij hier nog op aanspreken? Staat hij nog in zijn recht terwijl we een mondelinge afspraak hierover hadden gemaakt?

 

Wat niet helemaal duidelijk is, wie is "hem". De suggestie wordt gewekt dat de voormalige werkgever werk is gegund. Of moet dit worden gelezen alsof de voormalige collega bij de ex werkgever werk is gegund?

 

Hoe zit dit precies?

 

Met "hem" bedoel in dit geval mijn voormalige werkgever inderdaad. Hij doet op dit moment of zijn neus bloed en doet alsof hij niet weet waar ik mee bezig ben, niet tegenover mij maar wel tegenover andere mensen. Ik heb hem na januari nog niet weer gesproken.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me afofjehet meeste hebt aan een formele weg. Ik zou hem gewoon weer aanspreken en vragen waarom hij nu ineens moeilijk wil doen, je hebt hem immers werk gegund,en jullie hadden toch een afspraak? Als jij nu stil blijft geef je hem een kans om de zaak anders te doen lijken dan jullie afspraak.

 

Persoonlijk denk ik dat wanneer ik hem aanspreek ik tevens hem het gevoel geef dat hij in zijn recht staat. Ik ben van mening dat er "probleem" meer is doordat het uitgesproken is, is hij anders van mening dan zal hij contact met mij op moeten nemen. Maar ik ben eigenlijk benieuwd in hoeverre hij nog aanspraak kan maken op het concurrentiebeding.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben absoluut geen jurist, maar het zou zo maar kunnen dat de volgende aspecten een rol spelen.

 

Een anticoncurrentiebedig is geen arbeidsverbod maar een middel om concurentieVERVALSING tegen te gaan. Ik krijg de indruk dat je voormalige werkgeven niet meer actief is in zijn oude stiel, dan kan je ook geen concurrent van hem zijn.

 

Ten tweede is je voormalige werkgever op de hoogte van je activiteiten, Als zij zelfs werk van je aangenomen heeft, heeft hij daarmee aangeveven dat hij schending van het geding gedoogd. Daar kan hij niet zomaar op terug komen.

 

Helaas kan een gerechtelijke uitspraak hieromtrent naar beide kanten uitvallen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.