• 0

harde garanties naar bank of financier

Ben benieuwd hoe het werkt met afgeven van een harde garantie naar bank of financier. Heb een officiele instantie die dit wil doen.

De bank stelt dan financieren ze ook maar. Zijn er ook informal investors / financiers die op deze wijze willen werken?

Het betreffende bedrijf zit overduidelijk in de lift!

 

Hoor het graag.

 

Gr.,

Maarten.

 

[titel verduidelijkt, liever geen telegramstijl aub - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maarten,

 

Een harde garantie betekent zoiets als: "als het fout gaat betaal ik wel".

 

De uitspraak van de bank echter dat zij dan ook wel kunnen financieren duidt meer op een conflictsituatie tussen jou en de accountmanager.

 

Ik stel me zo voor dat er een gesprek heeft plaatsgehad over de positie van het bedrijf. Of er winsten te verwachten zijn en of er zekerheden zijn en zo. De bank komt tot de conclusie dat het niet verstandig voor hen is om jou te financieren en jij stelt dat dat onzin is omdat er een harde garantie afgegeven kan worden. Dan is er sprake van een conflict en roept de accountmanager "dan financieren ze het ook maar!"

Einde gesprek.

 

De bank wil alleen "gezonde" transacties doen. Daarvoor hebben zij een aantal vrij strakke richtlijnen op solvabiliteit, zekerheden, ondernemer, plan en branche waar niet van afgeweken wordt tenzij er een fiat komt uit hogere echelons van de bank, maar die krijg je maar zelden te spreken.

 

De oplossing voor dit probleem vind je niet bij informals of andere investeerders, het zit namelijk in de presentatie van je verhaal. Die harde garantie moet niet nodig zijn om een ander te overtuigen van de kwaliteiten van het bedrijf.

 

Het kan zijn dat ik op basis van de zeer beperkte info die je hebt gegeven in je vraagstelling er helemaal naast zit, maar dan verneem ik graag de rest van het verhaal.

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

De harde garantie is mbt het ondernemerschap, ontwikkeling en resultaten niet nodig. Het is een luxe die ik aangeboden kreeg en achter de hand heb. Aan de presentatie en overtuiging van slagen ligt het niet.

 

Mijn accountmanager heeft er destijds alles aan gedaan om het voor elkaar te krijgen. Dit speelde een jaar geleden, toen wij als gezin voor een paar maanden in een zwaar vaarwater terecht kwamen (gezondheid). Zij heeft mij aangegeven dat dit ook in de beslissing van haar meerdere heeft meegespeeld (kan probleemgeval worden, letterlijke woorden). Wellicht heeft dit mijn wantrouwen naar de bank opgebouwd.

 

Prive is alles gelukkig weer op de rit, zakelijk gaat het boven verwachting. Zelfs het hectische jaar 2005 viel niet tegen en 2006 loopt geheel volgens planning. Dat er een keer een financieringsuitbreiding moest komen was bij de bank al vanaf aanvang bekend. Ik wilde bij aanvang niet gelijk het uiterste pakken, achteraf misschien niet slim geweest. Misschien toch weer eens met de bank gaan praten!

 

Bedankt,

Maarten.

 

Link naar reactie
  • 0

OK, ja, ik denk het wel. Wat extra zekerheid vind iedereen wel fijn. Een garantie vervangt overigens nooit "het gezond verstand" en goede informals hechten niet zo aan garanties. Het hoort eigenlijk niet bij het fenomeen "risicodragend vermogen". Informals doen een transactie als ze die zien zitten en doen hem niet als ze er niks in zien.

 

We praten over "informals", maar het is een hele htrogene groep, waar de één meer hecht aan garanties dan de ander.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat het niet of of hoeft te zijn.

wat ook kan is dat je een informal interesseert voor je propositie en dat deze informal met zijn of haar bankcontacten dan de financiering wel weet te regelen, mede omdat hij/zij in je bedrijf gelooft.

maw het kan je net dat zetje geven dat je nodig hebt.

dat er daarnaast nog een garantie is van een derde persoon is alleen maar meegenomen maar doet eigenlijk niet ter zake.

 

Bernd

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.