• 0

Opensource paketten

Naar aanleiding van een discussie die startte onder het 'webshop'-topic:

 

Gebruiken jullie opensource paketten? Welke kun je aanraden?

 

Ik doel dan niet op specifieke paketten voor webhosting/development zoals apache, php en mysql, maar op applicaties die je inzet voor bijvoorbeeld wordprocssing of CRM.

 

Naar goed gebruik zal ik zelf beginnen met wat suggesties:

 

http://www.software602.com/ biedt een (kant en klaar) compleet gratis office pakket

 

http://www.sourceforge.net is de 'thuisbasis' van opensource ontwikkeling, veel software die al dan niet met wat aanpassing zeer nuttig kan zijn

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Higherlevel draait op YaBBSE (http://www.yabb.info). Opensource software waar ik erg tevreden over ben (alleen die uitlog error met de enquete vind ik uitermate vervelend).

 

Verder ben ik nu op zoek naar een opensource community/portal tool zodat we de functionaliteiten van higherlevel uit kunnen breiden.

 

http://www.postnuke.com vind ik er wel interessant uit zien.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ha,

 

Het lijkt me vooral boeiend om mensen die dergelijke software in de praktijk gebruiken aan het woord te laten en hun bevindingen te vernemen.

 

Ik zou geen bezwaren hebben tegen een "open source" office pakket. Gebruik nu MS en dan voornamelijk access. Al onze databases, order administratie, facturering correspondentie en crm staan in access, Voordat ik over ga op een andersysteem (we werken met officiele licenties MS wordt bijna onbetaakbaar) moet ik wel zeker weten dat het goed werkt en van die sites van de makers wordt ik niet veel wijzer.

 

Zelf gebruik ik een programma'tje dat magic mail monitor heet, om even in mijn pop boxen te kijken of er niet te veel spam en virussen in zitten (magic haalt alleen de berichtkoppen op). Ik haal iedere dag eerst alle junk van de server voor ik mijn mailprogramma open. (ook businessplannen van 6mb of meer ondergaan dat lot)

 

Ik kan de makers niet meer vinden op het internet, dus ik heb mij exemplaar op de server gezet. Je kunt het vinden op www.beursplein3.com/magic

 

Veel plezier ermee

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bekijk na het verder lezen ook even de volgende thread over open source bij de overheid

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=3;action=display;threadid=1304

 

Ik moet zeggen dat ik goede ervaringen heb met open source software. Niet zozeer om het direct op de desktop PC te gebruiken, maar meer om het te incorperen in maatwerk producten. Wij hebben vele klanten die met succes producten hebben draaien die deels van open source software afhangen.

 

De klanten moeten er aan wennen, maar zien (helemaal in deze tijd), het voordeel van de lage kosten. Helaas is er één probleempje, mocht je open source software integreren in je producten, dan kun je niet rekenen op support op die producten. Is er wat mis mee, dan komt het er in feite op neer dat je het zelf moet oplossen (uiteraard samen met een andere ontwikkelaars van de betreffende open source software, maar toch). Als je daar niet tegenop ziet, is het een uitstekend alternatief voor een boel dure en soms niet eens goed functioneren software...

Link naar reactie
  • 0

Opensource is geniaal voor maatwerkproducten, zeker webapplicaties varen er wel bij. Het scheelt je als ontwikkelaar vaak heel veel werk om een opensource programma als basis te nemen en dat aan te passen aan de wensen van een klant.

 

Soms heb je helemaal geen support nodig, als een applicatie 1x goed werkt kun je dat gerust zo laten tenslotte. Maar je moet er dan wel op vertrouwen dat het goed in elkaar zit, en goede kennis van de applicatie is nodig. Want je weet nooit of er ergens een bugje inzit dat pas na verloop van tijd komt bovendrijven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas is er momenteen een hype aan het ontstaan rond opensource, zeker nu zelfs politici de term lijken te hebben gevonden. Ik houd niet van hypes, omdat iets dan snel een buzzword wordt, en niemand straks meer enig idee heeft wat het echt betekend.

 

Wanneer je support wilt heb je daarop geen garantie, maar het is wel zo dat de lijnen naar de ontwikkelaars vaak kort zijn. Een suggestie of bug-report maakt meer kans serieus genomen te worden dan bij de grote ontwikkelaars. Tenminste, als er aan een project nog gewerkt wordt. Soms wordt door wegvallen van mensen of tijd een (goed) project toch beindigd, waardoor de laatste release overblijft en er verder geen onderhoud gepleegd wordt - tenzij iemand anders het wil oppakken natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Dat wordt inderdaad vaak als een zwakte gezien. Dat je dus geen gegarandeerde continuïteit hebt.

 

Nou is de continuïteit van open source IMHO veiliger dan bijvoorbeeld Microsoft producten. Er zijn verschillende microsoft producten waar geen support meer op geleverd wordt (ik geloof iets van 5 jaar na de laatste release stopt de support). Aangezien je niet volledig kan zien wat deze microsoft producten doen, is het moeilijk om een programmeur in dienst te nemen die je van je probleem af kan helpen.

 

Bij opensource heb je volledig inzicht waardoor er altijd de mogelijkheid bestaat om met behulp van een programmeur problemen op te lossen.

 

De vraag is dan natuurlijk wat het meest kosten effectief is, updaten naar een nieuwe versie of een programmeur inhuren?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ontopic inderdaad:

 

Bij webhosting maak ik intensief gebruik van servers op het linux platform, met apache, php en mysql - allemaal opensource.

 

Daarnaast wil ik als ik straks bezig ben met ontwikkeling voor klanten, implementatie van opensource webshops, fora etc. als service gaan leveren.

 

Op mijn thuis-pc gebruik ik nog nauwelijks opensource, op wat kleine dingetjes na. Misschien dat ik wel wil overgaan op een andere office variant.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.