• 0

weigering door leverancier...............

Ben in jan 2006 mijn bedrijfje gestart en op zoek gegaan naar leveranciers. Meestal geen problemen. Verkoop via mijn handelsonderneming ook tapijt. Onlangs een vertegenwoordiger op bezoek gehad die mededeelde dat zijn firma B..........s uit G.......... geen tapijt aan mij ging leveren. De reden die hij opgaf was dat ik geen winkel had. Ik zou dan onder de prijs van de winkeliers gaan zitten, wat ik dan ook zou doen. Als de winkeliers daar achter zouden komen dan zouden zij wellicht B............ collectie eruit gooien.Dit was het beleid van zijn firma. Is dit niet een stukje tapijt bescherming? Ik krijg hier een slecht gevoel bij. Lijkt wel op winkelierschantage of zit het toch anders. Ik kan mij voorstellen dat zij het liefst leveren aan grotere klanten, maar toch.....

 

 

Graag uw mening en expertise........

 

liever geen namen noemen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier heb ik ook een paar keer mee te maken gehad.

 

Bij mij was de smoes meer afscherming van het gebied, omdat anders hun andere dealers boos zouden worden.

 

Ook heb ik het meeemaakt dat mijn oude werkgever er een stokje voor stak, wat de vertegenwoordiger ook gewoon toegaf.

 

Erg vervelend als ze je het zo moeilijk maken.

 

Mijn oplossing, een scherper geprijst product uitzoeken en ze een poepie laten ruiken.

Link naar reactie
  • 0

Toch heel boeiende materie: De vrije markt is blijkbaar niet zo vrij als wij denken dat ie is...

 

Het hangt er maar vanaf wat je precies met 'vrij' bedoelt. Vrije marktwerking is geen jaren-60 ding met veel kleurige bloemetjes en het aroma van versgedraaide stickies.

 

Ik zie het als 'vrij' in de zin van niet gereguleerd door overheidsbemoeienis, maar dat verhinderd niet dat bepaalde particuliere partijen macht kunnen vergaren op allerlei gebied. Dat kan in je voor- of nadeel werken natuurlijk, dus vrij is niet altijd blij :)

Link naar reactie
  • 0

Toch heel boeiende materie: De vrije markt is blijkbaar niet zo vrij als wij denken dat ie is...

 

Het hangt er maar vanaf wat je precies met 'vrij' bedoelt. Vrije marktwerking is geen jaren-60 ding met veel kleurige bloemetjes en het aroma van versgedraaide stickies.

 

Ik zie het als 'vrij' in de zin van niet gereguleerd door overheidsbemoeienis, maar dat verhinderd niet dat bepaalde particuliere partijen macht kunnen vergaren op allerlei gebied. Dat kan in je voor- of nadeel werken natuurlijk, dus vrij is niet altijd blij :)

 

Heh, nu word ik geassocieerd (veel te moeilijk woord) met de jaren 60 en stickies..... Kan wel zijn dat ik op een ezel rijd, maar roken doe ik al jaren niet meer ;D

 

Het vrije marktmechanisme heeft nooit gewerkt. Daarom is het zo vreemd dat vele mensen als ze een oplossing zoeken voor een probleem "het aan de markt over willen laten". Alsof het dan wel werkt!

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0
Heh, nu word ik geassocieerd (veel te moeilijk woord) met de jaren 60 en stickies.....

 

Nouja, niet jij persoonlijk, maar wel het beeld dat sommige mensen hebben bij een 'vrije' markt.

 

Daarom is het zo vreemd dat vele mensen als ze een oplossing zoeken voor een probleem "het aan de markt over willen laten". Alsof het dan wel werkt!

 

Of de markt het voor je gaat oplossen hangt af van wie je bent, wat je probleem is, en wat voor soort oplossing je ervoor wou hebben. Zoals uit de start van dit topic al blijkt heeft niet iedereen er altijd baat bij.

Link naar reactie
  • 0

Draai het verhaal eens om.

 

Stel je bent producent of importeur van een product, laen we zeggen van een nieuwe type verwarmingsketel die 20% zuiniger is dan de huidige ketels.

Het is echter wel een ketel die jaarlijks door een installateur afgesteld moet worden, en zeer specifieke kennis en apparatuur vereist.

 

Hoe zou je het dan vinden als internetwinkeltjes deze ketels tegen afbraakprijzen aanbieden, met als gevolg dat geen enkele installateur het in zijn hoofd zal halen deze in zijn assortiment op te nemen, omdat van hem verwacht word dat hij ook de nazorg levert.

Als producent met merknaam X heb je dan afgedaan.

Er zal geen installateur dan investeren in apparatuur en kennis die iegenlijk de internetwinkel aan moet bieden maar slechts voor het snelle geld online ging en met 2 jaar weer is verdwenen omdat de eigenaar toch iets anders wil gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

 

Ja, dat verhaal van afstellen en advies- en serviceblabla wordt al sinds mensenheugenis gebruikt om de prijzen hoog te houden. Bovag en Beun-de-Haas, weet je wel.

 

De klant is prima in staat om zelf uit te zoeken hoe en waar hij zijn service wil halen. Daar heb je geen dure autodealers, computerresellers of verwarmingsspecialisen voor nodig. Zodra je een leverancier (of groep van) toestaat om toetreding te belemmeren, wordt die toestemming gebruikt om de eigen marktpositie te beschermen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ja, dat verhaal van afstellen en advies- en serviceblabla wordt al sinds mensenheugenis gebruikt om de prijzen hoog te houden. Bovag en Beun-de-Haas, weet je wel.

 

De klant is prima in staat om zelf uit te zoeken hoe en waar hij zijn service wil halen. Daar heb je geen dure autodealers, computerresellers of verwarmingsspecialisen voor nodig. Zodra je een leverancier (of groep van) toestaat om toetreding te belemmeren, wordt die toestemming gebruikt om de eigen marktpositie te beschermen.

 

Neem de witgoed sector als voorbeeld.

 

De prjzen zijn zo scherp dat geen enkele witgoed winkel daar nog een servicedienst van op na kan houden. Megapool is alweer een tijdje geleden kapot gegaan, en de Harense smid heeft zich er ook in verslikt.

Het zijn bijna alleen nog maar de grootwinkel ketens en de distributeurs die er nog wel een servicedienst op na houden, met alle overheadkosten die dat tot gevolg heeft.

Gevolg, elk apparaat dat na 4 a 5 jaar stukgaat is economisch afgeschreven.

 

Een die consumentenclubs maar moord en brand schreeuwen over slechte service terwijl ze dat met hun prijsvergelijkingen zelf veroorzaakt hebben.

 

Tuurlijk is dat een stuk marktbescherming, maar het kan ook in het voordeel van de kortzichtige consument werken.

Bedrijven die wel een stuk kwaliteit willen leveren omdat er ook consumenten zijn die daarvoor willen betalen zijn afhankelijk van een gezond dealer netwerk, niet een netwerk waar het een komen en gaan is van gelukszoekers die na een jaar weer wat anders gaan doen.

Link naar reactie
  • 0

De prjzen zijn zo scherp dat geen enkele witgoed winkel daar nog een servicedienst van op na kan houden.

 

Tja, als consument met een defect apparaat kun je toch een onafhankelijke reparateur inschakelen? Net zoals je bijvoorbeeld je auto ook kunt laten onderhouden bij iemand anders dan de merkdealer?

 

Gevolg, elk apparaat dat na 4 a 5 jaar stukgaat is economisch afgeschreven.

 

Dat zal vast wel per apparaat verschillen... maar het is inderdaad wel zo dat een nieuwe kopen vaak voordeliger is dan iets laten repararen, zeker als er nog kans is dat binnenkort meer defecten ontstaan. De economische levensduur is zo kort juist omdat een nieuw exemplaar goedkoop is, niet omdat reparatie buitensporig duur zou zijn.

Link naar reactie
  • 0

De prjzen zijn zo scherp dat geen enkele witgoed winkel daar nog een servicedienst van op na kan houden.

 

Tja, als consument met een defect apparaat kun je toch een onafhankelijke reparateur inschakelen? Net zoals je bijvoorbeeld je auto ook kunt laten onderhouden bij iemand anders dan de merkdealer?

 

Als ik zie wat een electronica er tegenwoordig in een wasmachine en koelkast zit, en welke speciale diagnose apparatuur een witgoed monteur van bijvoorbeeld Siemens gebruikt, dan zijn er maar heel weinig onafhankelijke reparateurs die dat erop na kunnen houden.

Hetzelfde geld overigens voor auto's, de onafhankelijke garagist moet wel een welwillende collega hebben die deze apparatuur heeft.

Een witgoed winkel die het merk wil verkopen wil dan ook een bepaalde zekerheid hebben dat hij deze diagnosespullen terug kan verdienen.

Anders gaat hij dat merk niet verkopen. De fabrikant probeert op die manier zijn verkooppunten op een bepaald niveau te houden.

 

Gevolg, elk apparaat dat na 4 a 5 jaar stukgaat is economisch afgeschreven.

 

Dat zal vast wel per apparaat verschillen... maar het is inderdaad wel zo dat een nieuwe kopen vaak voordeliger is dan iets laten repararen, zeker als er nog kans is dat binnenkort meer defecten ontstaan. De economische levensduur is zo kort juist omdat een nieuw exemplaar goedkoop is, niet omdat reparatie buitensporig duur zou zijn.

 

De meeste apparatuur is tegenwoordig zo slecht dat het ook na vijf jaar bij de afvalberg gestort kan worden, er is echter genoeg apparatuur over die het nog waard is te repareren, maar vanwege de aanschafprijs van een nieuwe gebeurt dit (nog) niet.

 

In het voorbeeld van de diagnose apparatuur kan een leverancier een afnemer verplicht stellen deze af te nemen omdat de leverancier zich graag als milieuverantwoord ondernemer wil profileren.

Krijgen we dan webwinkeltjes die dat niet willen, en gaan klagen omdat ze graag goedkoop willen verkopen dan doorkruizen ze daarmee het beleid van de leverancier.

 

Terug naar de tapijtboer.

Als deze graag een vaste prijs aan wil houden is dat zijn goed recht, de consument kan dan toch gewoon naar een ander overlopen. Als een andere tapijtleverancier het goedkoper kan, dan gebeurt dan vanzelf.

Als de consument alleen kan kiezen op basis van prijs, dan wordt het wel erg schraal.

 

Een overheid die zich bemoeit met het prijsbeleid, roept bij mij beelden van Stalin op.

Link naar reactie
  • 0

 

Terug naar de tapijtboer.

Als deze graag een vaste prijs aan wil houden is dat zijn goed recht, de consument kan dan toch gewoon naar een ander overlopen. Als een andere tapijtleverancier het goedkoper kan, dan gebeurt dan vanzelf.

Als de consument alleen kan kiezen op basis van prijs, dan wordt het wel erg schraal.

 

Een overheid die zich bemoeit met het prijsbeleid, roept bij mij beelden van Stalin op.

 

Mooi gezegd en helemaal mee eens! Reusje erbij.

 

Maar inderdaad, een leverancier kan de eisen stellen dat verkooppunten aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om zo een bepaald kwaliteitslevel te behalen. Rolex zie je ook niet bij elke juwelier liggen ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Rolex zie je ook niet bij elke juwelier liggen

 

Vreemd genoeg dan weer wel in de meeste bling-bling warung's in het verre oosten, of in de grote leren jassen van spaanse straatverkopers ;)

 

Wat dat betreft kan al-te-exclusief en duur aanbieden je ook weer bijten door namaak, al zie ik dat met rollen tapijt niet zo 123 gebeuren (al weet je maar nooit, chinezen enzo).

Link naar reactie
  • 0

Terug naar de tapijtboer.

Als deze graag een vaste prijs aan wil houden is dat zijn goed recht...

 

Met andere woorden: een mededingingsautoriteit die zich uitspreekt tegen individuele verticale prijsbinding heeft ongelijk? Of is bovenstaande reactie gewoon een mening? Een 'ik vind dat' maar een beetje stellig neergezet?

 

Deze draad wemelt van de meningen, maar een echt overtuigende deskundige reactie ben ik nog niet tegen gekomen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Terug naar de tapijtboer.

Als deze graag een vaste prijs aan wil houden is dat zijn goed recht...

 

Met andere woorden: een mededingingsautoriteit die zich uitspreekt tegen individuele verticale prijsbinding heeft ongelijk? Of is bovenstaande reactie gewoon een mening? Een 'ik vind dat' maar een beetje stellig neergezet?

 

Deze draad wemelt van de meningen, maar een echt overtuigende deskundige reactie ben ik nog niet tegen gekomen.

 

Ja Twalevel, dat kan gebeuren op een discussieforum.

 

Artikel 6

1. Verboden zijn overeenkomsten tussen ondernemingen, besluiten van ondernemersverenigingen en

onderling afgestemde feitelijke gedragingen van ondernemingen, die ertoe strekken of ten gevolge

hebben dat de mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan wordt verhinderd, beperkt

of vervalst.

 

De gehele tekst is te vinden op deze website van de NMA.

 

Als deze tapijtboer één van de weinige leveranciers is dan lijkt mij dat prijsregulering niet is toegestaan, zijn er voldoende leveranciers dan kan er weinig tegen gedaan worden, en dat is maar een mening.

 

Apple heeft een heel eenvoudige oplossing voor dit probleem, je begint een eigen retailketen en bevoorrecht deze als het gaat om uitlevering.

De inkoopprijs voor andere afnemers schroef je lekker op, en zo kun je een geheel eigen prijsbeleid erop na houden.

Ongeveer 4% van het totaal aan computergebruikers heeft daar geen moeite mee.

Link naar reactie
  • 0

Laatst nog offerte gevraagd bij S**ll voor een tankautotje dieselolie...

Weet je wat ze vroegen, die lummels; of ik wel een pomstation heb!! Belachelijk >:(

 

Geintje..

 

Henk

 

 

Dan moet je zoveel brandstof ineens bij ze komen tanken (worden ze niet blij van) of je kunt bij een andere partij inkopen. Als ze niet willen verkopen dan ga ik om eerlijk te zijn gewoon naar de volgende indien mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.