• 0

Kleine bedrijven stappen massaal uit WAO

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Kans voor ondernemers om premie te besparen

 

Kleinere bedrijven verlaten massaal de collectieve WAO-regeling. Door de aanstaande collectieve premieverhoging en de afschaffing van de bonus-malusregeling kunnen ondernemers veel geld besparen door zich particulier te verzekeren.

 

Lees verder >> en vul de poll in !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

We hebben vandaag gekeken of het voor ons interessant is om uit de collectieve WAO te stappen.

 

Voor alle mensen die er ook geen touw aan vast kunnen knopen, zal ik kort proberen uit te leggen hoe het gaat werken (voor het gemak maak ik even geen onderscheid tussen basispremies en gedifferentieerde premies):

 

PEMBA wetgeving:

Tot 31 december 2002 kregen werkgevers een verhoging van de WAO premie opgelegd als een van hun medewerkers in de WAO terecht kwam. De gedachte van de wetgever was dat de instroom in de WAO zou verminderen omdat werkgevers beter voor hun medewerkers zouden zorgen.

Het resultaat was echter nihil, omdat dit risico prima te verzekeren was, bovendien was het onrechtvaardig omdat voetballers in het weekend ook arbeidsongeschikt raken...

 

De plannen die er nu liggen:

Omdat aan de ondernemers tegemoet te komen, heeft de wetgever besloten de premieverhoging voor kleine werkgevers af te schaffen (loonsom < €600.000 per jaar). Echter wordt de premie wel verhoogd met 0,34% (basispremie -0,8% & gedifferentieerd +1,14%)

 

Wat kan er nu gebeuren? Alle werkgevers die reeds een premieverhoging opgelegd hadden gekregen betalen minder en de werkgevers die geen premieverhoging opgelegd hadden gekregen, vertrekken naar een private verzekeraar (met een lagere premie). Hierdoor blijven de bedrijven met WAO-ers achter in de publieke verzekering die als gevolg daarvan duurder zal worden. Of dit ook daadwerkelijk gebeurt hangt af van het aantal vertekkende kleine ondernemers.

 

De overheidsinstellingen, assurandeurs en verzekeraars die wij gesproken hebben geven aan dat er nog veel onzeker is (lees de krant van vandaag, het herfstoverleg leidt nog nergens toe). De sociale partners komen er, met name over de WAO, niet uit. Hierdoor blijft er veel onduidelijk over de wetgeving waar we volgend jaar mee te maken krijgen.

 

Mijn advies over uitstappen:

- Let op meer berichten over massaal uitstappende werkgevers.

- Ga eens met een verzekeraar praten, die jou specifieke situatie doorneemt.

- Volg het overleg van de sociale partners en kijk wat het voor jou betekent.

 

In de berichten die ik tegenkwam stonden overigens twee dingen over uitstappen.

1. Dat dit na 31 december 2002 niet meer kan.

2. Dat dit eens per 6 maanden kan.

Kan iemand mij vertellen hoe het zit?

 

 

 

 

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.