• 0

BoRoBus

Vorige week gelanceert, de BoRoBus van Leo van Boxtel.

 

Vorige week werd ik erop attend gemaakt door Wouter Pijzel, directeur van de NOVU, de BoRoBus, ik mocht even achter de "schermen" kijken op voorwaarde dat ik er nog niks over zou posten.

Sinds afgelopen vrijdag is de site life.

 

Wat is nou precies die BoRoBus van Leo van Boxtel ?

 

Even van de website geplukt:

Het principe

 

De BoRoBuS® is met name bedoeld om forenzenverkeer te verminderen. Dit plan richt zich op de autogebruiker die het te ver vindt naar zijn werk te fietsen en het, om welke reden dan ook (meestal tijd en /of vrijheid), als onmogelijk ervaart om de woon-werk afstand met het openbaar vervoer af te leggen.

 

 

borobus2.JPG

 

Zie voor meer details de BoRoBus website

 

Even praktisch,

Je fiets naar het BoRoBus station, laad zelf je fiets in, reist met de BoRoBus naar het voor jou meest gunstige station en laad je eigen fiets uit. Je fiets dus van en naar je bestemming op je eigen fiets met gebruikmaking van de BoRoBus om de fietsafstand binnen de perken te houden.

 

Het lijkt mij een mooie oplossing, en haalt een belangrijk bezwaar van het openbaar vervoer weg, namelijk de aansluiting tussen de eindbestemming van de bus/trein/tram en de werkelijke eindbestemming van de reiziger.

 

Veel mensen zien dan problemen met het stallen van de fiets, in de BoRoBus stapt ieder op zijn eigen fiets, inclusief eventuele boodschappentassen, kinderzitjes, hondenmanden, enzovoorts.

De reiziger fiets dus van en naar BoRoBus halte.

Lijkt mij best de moeite waard voor een proef.

 

Wat vinden jullie van dit idee ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Erg leuk initiatief. Heel handig ook, aangezien een van de meest vervelende aspecten van het openbaar vervoer inderdaad het wachten op aansluiting is, of toch nog stukken moeten lopen.

 

Alleen vraag ik me af:

1. Wat zijn de kosten voor het gebruik maken van deze bus?

2. Op langere afstanden kan het gebruik maken van een dergelijke bus juist meer tijd kosten dan tijd besparen (denk aan een traject Rotterdam-Amsterdam).

3. De bus zou een redelijk goede dekking moeten hebben in Nederland, dus veel verschillende stations (of in ieder geval belangrijke stations) moeten aan doen.

 

In eerste instantie lijkt de BoRoBus een welkom alternatief voor het reizen per trein met overstap op metro/bus/tram. Alleen is het vervoer per bus nog altijd langzamer dan per trein, dus in dat geval zou de BoRoBus alleen op de kortere trajecten interessant zijn.

 

Ik denk dat het inzetten van de BoRoBus zeker interessant is, maar dan op een aantal strategische trajecten. Dit zouden dan trajecten moeten zijn waar het qua tijdwinst en kosten rendabel is om gebruik te maken van deze vorm van vervoer en waarbij wellicht ook de file-druk op bepaalde trajecten effectief bestreden kan worden.

 

Al met al een leuk initiatief. ben benieuwd over de verdere ontwikkelingen.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat plaatje niet helemaal:-)

Is dat een draaimolen of zoiets? Dat dan achter de bus hangt?

 

Verder ja fiets mee nemen openbaar vervoer in doe ik ook wel is, zo'n opvouw ding, ideaal. Als dat makkelijker kan is het een goed idee, met name makkelijk, moet er niet aandenken als ik mijn fiets nog half aan die bus heb hangen en hij rijdt weg ;D

 

Als dat in en uitstappen niet al te grote vertraging gaat opleveren, lijk t me dit een goed idee.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Mmm...verschillende gevoelens.

 

Ten eerste - dit lijkt inderdaad behoorlijk op het idee wat ik had, maar dan voor fietsen ipv auto's. Is natuurlijk een markt voor, maarre...nemen die mensen gewoon niet een tweede bus of de tram als ze ergens moeten uitstappen ?

Wat is hun alternatief nu, als blijkbaar de bus niet voldoet ? lopen ?

Dan lijkt het mij eerder dat je een extra service aanbiedt voor mensen die gezond willen fietsen of die ook bij de verbinding van de bus toch te ver moeten lopen.

 

Ander punt : hoe snel kan zo'n systeem rendabel zijn ? Zou dan zo moeten zijn dat je op busroutes met veel passagiers weet dat je nog meer mensen kan krijgen, als je een BoruBu inzet. Denk dat in het begin je zeker moet weten dat die mensen de borubo ook voor woon-werkverkeer gaan gebruiken - anders wordt de voorspelbaarheid van het gebruik van de fiets te lastig.

 

Echt ideaal zou het worden als een groot bedrijf of aantal grote bedrijven (bijv. op een bedrijventerrein) veel werknemers elke dag vanuit een bepaalde plek laten komen. Als je die zover weet te krijgen om borubussen te laten rijden - dan heb je direct economische ratio om hem in te zetten.

 

Andere mogelijkheid - in een stad als Nijmegen inzetten, waar men erg tegen grote auto's is en voor openbaar vervoer.

 

Als laatste - misschien is het een idee om gereserveerde bussen te gebruiken voor die werknemers van hierboven. Als je dan een paar extra services in de bus aanbiedt, wie weet hoeveel mensen je zover kan krijgen. Services als : koffie, PC-verbinding, etc.

 

Pff..even klaar mee. Kan de bedenker van Borubu hierop reageren misschein ? Ook een idee : dat zij/hij vragen aan ons stelt, wie weet wat we nog kunnen helpen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.