Minimale leeftijd om serieus genomen te worden

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

ik heb me hier net vandaag aangemeld, en ik het gelijk een vraagje. Ik hoop dat ik deze post in het juiste board zet, zo niet, verplaats hem dan maar.

 

Ik ben op dit moment 17 jaar oud en ik ben altijd bezig geweest met ondernemen, inforatie over het starten van een eigen bedrijf, etc. Een paar weken geleden ben ik begonnen met de opzet van een ondernemersplan voor een discotheek, en heb deze aan wat familie en kennissen laten zien. Ze waren onde de indruk van de compleetheid ervan, maar dachten dat dit - voor mij - niet haalbaar zou zijn.

Nu is mijn vraag aan jullie dus: hoe oud moet je ongeveer zijn om serieus genomen te worden? Ik bedoel dit dus niet op het wettelijke gebied, maar gewoon puur op het idee. Er wordt vaak van mij gezegd dat ik erg vasthoudend ben, en als ik iets bedacht heb er alles (lees: zo veel mogleijk) aan doe om het waarheid te laten worden, maar de personen die mijn ondernemingsplan gezien ehbben vinden dat het plan nog te ver gegrepen is en dat ik zou moeten beginnen met auto's schoonmaken.

 

Ik hoop hier een aantal nuttige reacties te krijgen waarmee ik vervolgens aan de slag kan.

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Michiel v.d. Velde

Link naar reactie

Met een footer als die je hebt kom je in ieder geval niet zo oud over :)

 

Serieus: het heeft met je voorkomen, presentatie, taalgebruik, ideeën, zelfstandigheid en zelfvertrouwen te maken. Sommige mensen zullen je sowieso nooit serieus nemen, en bij anderen (met name de bank) zal het moeilijk gaan of zullen andere voorwaarden worden gesteld.

 

Hoe haalbaar je plan is om een discotheek op te bouwen kan niemand hier aangeven, maar je zult niet de eerste ondernemer zijn die op jonge leeftijd (al dan niet met een goed, ouder team om zich heen) tot mooie dingen in staat is.

 

(Let op dat als je echt zakelijk actief wordt, je dit juridisch goed moet regelen (of je ouders mee laten tekenen, of een verzoek tot handlichting indienen).

Link naar reactie

Dat ik niet zo oud overkom met mijn footer, is dat positief of negatief? ;)

Ik moet ook wel toegeven, het begrote bedrag voor het opzetten van die discotheek was ook nogal wat (in het nieuwste plan was dit rond de € 280.000).

Desalniettemin had ik een aantal ideeën qua inrichting etc. bedacht waarmee hier in de omgeving bezoekers getrokken konden worden. Op basis van bepaalde vaste lasten (huur van een pand, evt. lening afbetaling, energie, water, voorraden, etc.) had ik een exploitatiegebroting gemaakt waaruit bleek dat - het aantal bezoekers was geschat dmv een straatonderzoek en gegevens van het bedrijfschap Horec en Catering - er aan het eind van de maand winst gedraaid zou worden.

 

Niet dat dit veel waarde toevoegd, maar ik wilde deze gelegenheid toch even aangrijpen om te zeggen dat het me fantastisch lijkt om een eigen onderneming te runnen. Ik ben er van overtuigd dat ik, om te beginnen in ieder geval, genoeg van het ondernemer zijn weet, en ik hoop dat ik ooit een plan kan maken waar mijn familieleden ook vertrouwen in hebben. Ik ben momenteel opzoek naar personen die geïnteresseerd zouden zijn in het investeren in het discotheek-plan. Mocht dit op niets uitlopen, dan zal ik het plan in de koelkast zetten; misschien heb ik er over een aantal jaar nog wat aan.

Link naar reactie

Michiel,

 

Ik betwijfel of iemand je een eenduidig antwoord kan geven wat de minimale leeftijd is om serieus genomen te worden. Wel denk ik dat je op jouw leeftijd juist harder zal moeten knokken om respect en vertrouwen te krijgen, juist omdat je met vooroordelen en scepcis te maken zal krijgen.

 

Zal je ieder zijn vertrouwen kunnen wekken? Vast niet, maar wat je wel kunt doen is verdomd goed voorbereid en deskundig voor de dag komen. Sterker nog, als jij bij de bank komt en je hebt niet een antwoord op een vraag, dan zal jij er harder op worden afgerekend dat iemand van zeg 30 of 40. De bank zal het zien als een bevestiging van haar vooroordelen.

 

Dus, je moet nog beter zijn voorbereid, nog verder hebben nagedacht, overal een goed onderbouwd antwoord op hebben en laten zien dat je weet waar het om gaat. Dus, alleen mooie decoraties verzinnen als je 280 mille binnen wil halen is niet genoeg. Maar kun je leiding geven aan het team achter de bar, heb je je financiele data paraat, kun je de druk aan van slechte maanden en leveranciers die rare dingen doen?

 

Wat Jeroen ook al aanstipte: zorg dat je een goed team om je heen hebt, van mensen die ouder en ervarener zijn dat jij. En die je aanvullen op die gebieden waar je niet genoeg kennis hebt (bv: juridische zaken, administratie etc).

 

Success!

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

ik ken discotheekhouders die jong zijn en die oud zijn.

maar ze zijn niet zo jong als jij.

 

op basis van je investeringsbedrag, zou ik persoonlijk je het volgende aanraden:

 

ga eerst een jaar of twee/drie in een diskotheek werken en kijk goed rond wat er allemaal bij komt kijken. na een jaartje kan je misschien als (assistent-) bedrijfsleider aan de slag.

 

doe een ondertussen een boekhoudcursus en verdiep je in alle relevante regelgeving.

 

daarnaast, spaar zoveel mogelijk geld zodat je wat eigen vermogen hebt, ieder beetje helpt!

 

over een jaar of twee met die ervaringen heb je dan je slagingskansen vertienvoudigd.

 

daarnaast, ondernemer worden kan je hele leven nog!

 

veel succes!

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

En er zijn natuurlijk redenen te bedenken waarom je iemand van 17 geen € 280.000 in handen drukt. Helemaal als je met je onderneming ook gaat "beschikken" over de levens van andere mensen die economisch van je afhankelijk worden. Bovendien heb je nogal een probleem als het niet lukt, zo jong al zoveel schulden is een manier van aan de grond lopen die je maar moeilijk opgelost kunt krijgen dan.

Als je dan zo'n ondernemende geest bent kan je ook proberen van niets (of weinig) iets te maken, en daar op voort te bouwen.

Bovendien kan je niet per definitie zeggen dat als je plan afgewezen wordt je dus niet serieus genomen wordt. Het kan best zijn dat je serieus genomen wordt en je plan nog steeds wordt afgewezen. Probeer die dingen los van elkaar te zien...

Link naar reactie

Hmm, bedankt voor jullie reacties. Laat ik zo vrij zijn een specifiekere vraag te stellen: is het voor een 17 jarige snotneus met een - ik wil niet arrogant overkomen, maar het is nou eenmaal zo - andere manier van kijken tegen het ondernemerschap dan leeftijdsgenoten of zelfs familieleden, überheubt mogelijk een eigen onderneming te starten?

Vervolgens wil ik nog even het punt aanstrepen van het hebben van een goed team om je heen. Helaas is dat, in mijn geval, nog al een probleem omdat ik a) geen mensen ken die de kennis beschikken of mee willen werken (grotendeels door het punt dat men denkt dat het voor mij niet haalbaar is) en b) ik geen geld heb om mensen erbij te halen van buitenaf.

 

Edit:

ja, ondernemen kan ik mijn hele leven nog. Ik ga op dit moment gewoon 5 dagen naar school (MBO ICT niveau 4, eerste leerjaar), en ben ook vooral van plan deze opleiding af te maken.

Over de relevante regelgeving, zoals ik in mijn eerdere posts ook al gemeldt heb, ken ik die zo'n beetje. Ik zal niet beweren dat ik alles ervan weet, maar wel welke vergunningen er voor nodig zijn en welke eisen daaraan gesteld worden.

Link naar reactie

Laat ik zo vrij zijn een specifiekere vraag te stellen: is het voor een 17 jarige snotneus met een - ik wil niet arrogant overkomen, maar het is nou eenmaal zo - andere manier van kijken tegen het ondernemerschap dan leeftijdsgenoten of zelfs familieleden, überheubt mogelijk een eigen onderneming te starten?

 

Een onderneming starten is absoluut mogelijk.... alleen heb je plannen in een richting die vrij lastig is als je tamelijk jong en niet vermogend bent.

 

Enerzijds zit je met een investering van bijna 3 ton, wat nog steeds een fiks pak geld is dat men niet zomaar aan een starter zal uitlenen (ook als je zeg 30 of 40 was). Anderzijds ben je 17, wat gewoon te jong is om een onderneming te drijven waarin alcohol word geschonken en dergelijke.

 

Misschien moet je overwegen om het in eerste instantie wat kleiner aan te pakken? Kijk bijvoorbeeld eens wat je precies zo aantrekt in deze business: Het horeca-gedeelte, het bedenken van mooie feesten, de muziek, lightshows, techniek, inrichting?

 

Link naar reactie

Zijn die jongens van ID & T niet begonnen met een schoolfeest ?

 

Ben het in praktische zin helemaal met VCC eens, ga eerst eens aan de slag in een discotheek, ervaar eens wat er achter de schermen allemaal bij komt kijken.

Orienteer je onderhand op algemene zaken die met ondernemen te maken hebben.

 

Verder vind ik het draadje van de toen 16- jarige Bart Roorda nog altijd zeer toepasselijk bij dit soort vragen.

Link naar reactie

[..]

Anderzijds ben je 17, wat gewoon te jong is om een onderneming te drijven waarin alcohol word geschonken en dergelijke.

Hiervoor had ik dus ook al bedacht dat een ouder, gekwalificeerd persoon dit gedeelte op zich zou nemen.

 

Wat mij aantrekt in het hele gebeuren is het bedenken, opzetten en runnen van een dergelijke onderneming; alles dus eigenlijk.

Link naar reactie

Allereerst: hardstikke goed dat je jou ondernemende ideeen op papier zet en hier serieus over nadenkt.

 

Ten tweede: ik denk dat het zeker mogelijk is dat, wanneer je de juiste mentaliteit, instelling en drive hebt dat je kan ondernemen, ook al ben je nog relatief jong. Wel ben ik het eens met wat al meerderen opmerken: probeer niet meteen te groot te beginnen.

 

Ik ken de evenementen/club wereld redelijk goed en hierbinnen is jezelf als minderjarige handhaven erg moeilijk, al is het alleen al omdat je te maken krijgt met met arboregels zoals werktijden.

 

Een eigen discotheek hebben is voor veel jongeren een droom, en plannen hieromtrent maken kun je ook zeker doen. Besef echter wel dat als je echt op termijn een succesvolle toko wilt openen dat je (veel) geduld zal moeten hebben.

 

Wat je wel al zou kunnen doen is in ieder geval affiniteit kweken met de branche, hetzij als werknemer van een discotheek of in de evenementenbranche, hetzij als ondernemer. Als ondernemer zou je kunnen denken aan wat meer laagdrempelige opties die wellicht wel voor jou haalbaar zijn en je tegelijkertijd in contact brengen met de branche waar jij uiteindelijk je eigen zaak wilt neerzetten. Denk bijvoorbeeld aan gadgets die in een discotheek verkocht kunnen worden (ik weet niet wie begonnen is met de distrubutie van die lichtstaafjes waar je op gegeven moment iedereen mee zag dansen, maar het heeft zeker geld opgeleverd). Denk inderdaad ook aan het opdoen van organisatie ervaring in de horeca of op evenementengebied.

 

Zoek ingangen die jou op termijn kunnen helpen jouw plan tot uitvoering te brengen, maar verwacht niet dat dit vanzelf gaat.

 

Tot slot ter inspiratie voor je ondernemingsplan: heb je al gedacht aan de juridische aspecten zoals vergunningen (vestiging/bouw/milieu/geluidsoverlast), sociale hygiene, personeelsbeleid, veiligheid, drugsbeleid, evt. franchise (snack gedeelte bijv.), overige toepassingsmogelijkheden van het pand (verhuur, etc.), doelgroepen, Unique selling points, vestigingslocatie, het meekrijgen van een gemeente, etc?

 

Ga vooral door met het ontwikkelen van je ideeen en laat je niet ontmoedigen ;) Hou echter wel in je achterhoofd dat je geduld moet hebben. Als je behoefte hebt aan specifiekere informatie op gebied van het opstellen van een ondernemingsplan voor een discotheek heb ik nog wel een en ander voor je liggen.

Link naar reactie

Laat ik eens een misschien verbazingwekkend antwoord geven: ja ;) Ik heb alles uitgepluisd en weet dus welke vergunningen etc. er voor nodig zijn voor ene horecaonderneming als een discotheek en ook welke eisen er aan die vergunningen gesteld worden.

Maar goed, stel je voor, ik zou wel graag íets op willen zetten, het liefst in deze richting. Wat raden jullie me ana wat voor mij haalbaar kan zijn? Ook qua financiering enzo.

Link naar reactie

Vorig jaar kwam nog in het nieuws dat een pannekoekenrestaurant het meest rendeert, en discotheken het slechtste. Houd er rekening mee dat je je hele interieur jaarlijks loopt te verbouwen (als je concurrentie in de buurt hebt) om hip te blijven. Feesten a la ID&T zijn denk ik een betere bodem om mee te beginnen..... voor een succesverhaal : google op Now &wow uit Rotterdam, Zitten nooit lang op 1 locatie: alleen zolang het hip is,en dan gaan ze weer verder naar een nieuw concept of een andere leegstaande fabriek uit het industrieel erfgoed....

Link naar reactie

ID&T is niet meer zo succesvol als enkele jaren terug. De markt is behoorlijk verzadigd in evenementenland. Organisaties die specifiekere, kleinere doelgroepen aanspreken maken relatief gezien wel nog groei door. Makkelijk om je tussen de gevestigde partijen te wurmen is het niet, tenzij je een marktniche vindt die nog niet voldoende bediend wordt (denk aan maatschappelijke ontwikkelingen, vergrijzing, etc).

Link naar reactie

Maar goed, stel je voor, ik zou wel graag íets op willen zetten, het liefst in deze richting. Wat raden jullie me ana wat voor mij haalbaar kan zijn? Ook qua financiering enzo.

 

Het organiseren van (exclusieve) feesten bij (de wat rijkere) mensen thuis, dus particulieren, waarbij je hen alle sores uit handen neemt. Van opbouwen tot opruimen aan toe. Als je het eerst kleinschalig doet kan je het misschien wel alleen, samen met bijv. een cateraar. Je kan wellicht een voorschot vragen van zeg 30% waarmee je alle inkopen kan doen voor het grootste deel, apparatuur huren etc. Je legt je hiermee niet voor langere tijd vast door investeringen oid. Je bent puur aan het organiseren.

 

Later kan je eigen apparatuur kopen wellicht, evt. grootschaliger, mensen zien dat je succesvol bent en nemen je serieuzer.

 

Laat gerust weten als ik iets geks zeg.

 

 

Link naar reactie

Hey Michiel,

 

Ten eerste vindt ik het heel goed dat je bezig bent met ondernemen en actief aan de slag gaat met ideeen.

 

Ik ben zelf bijna 19 en ben net als jij actief bezig met het opzetten van een onderneming. Mijn plannen zijn bijna klaar en gesprekken met stille vennoten en banken zijn begonnen. Net als jij wil ik me in de horeca vestigen en ik kan je aanraden eerst een jaar of 2/3 mee te draaien in deze wereld. Ik werk zelf sinds mn 17e in een discotheek en feestcafe en het is heel anders aan de andere kant van de bar ( zeker in een leidinggevende functie). Ga eerst eens kijken of je de vreemde werkuren, 3 dagen per week of meer muziek en dronken mensen wel leuk vindt ...

dan weet je ook direct een beetje wat er komt kijken omtrent het operationele gedeelte (dit is er ook nog).

 

Probeer toch steun te vinden voor het ondernemen bij je ouders en familie. Niet zo zeer voor dit specifieke plan maar voor jou als ondernemer in het algemeen. Ik kom zelf uit een ondernemersgezin/familie en heb hierdoor veel contacten op financieel, juridisch en andere zakelijke gebieden ... ga zelf netwerken, probeer contact te leggen met mensen die je kunnen bijstaan en adviseren want er komt nog veel meer kijken bij het ondernemen als dat jij denkt.

 

Veel succes,

 

Jan Maarten Luynenburg

 

 

Link naar reactie

Hierboven staan belangrijke opmerking, feit blijft dat je jong bent en dat het daarom extra moeilijk gaat worden.

 

Vraag; is het je te doen om het ondernemen? en specifiek de horeca?

Opmerking; misschien kun je dan nu nog makkelijk je opleiding aanpassen, door veel te leren op bijvoorbeeld de middelbare hotel school en misschien later de hogere hotel school.

 

Verder veel sec6 met je plan en het ondernemen.

Link naar reactie

Ik heb - voor nu in ieder geval - van het plan afgezien, omdat de financiële benodigdheden, zoals jullie ook al zeggen, gewoon ondoenlijk zijn.

Misschien bedenk ik wat op ICT gebied, aangezien daar mijn echte passie ligt. Het idee voor een discotheek is vooral gebaseerd op dat het me leuk lijkt een dergelijke onderneming te runnen en interessant voor bezoekers te houden.

Ik dank jullie allemaal (nogmaals ;)) voor jullie reacties. Mocht iemand van jullie een idee hebben over wat ik in de ICT kan doen, dan hoor ik het graag. :)

 

Michiel

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.