• 0

Info gevr. aantal inkoop kinderkleding in dorp?

Beetje vage titel wilde zoveel mogelijk kwijt in dat vakje ;D

 

Ok het zit zo.... volgend jaar ga ik een kinderkledingwinkel beginnen in het dorp waar ik woon. Ik heb zelf een mode opleding gedaan en ervaring in de verkoop van kleding. Ook heb ik mijn middenstandsdiploma.

 

Vele dingen heb ik geleerd maar eigenlijk niets over de inkoop voor een kledingwinkel.

 

De winkel komt in een klein dorp met zo'n 6.000 inwoners in de winter en in de zomer zo'n 10.000 ivm toerisme. In dit dorp wonen best veel mensen met een goed gevulde portomonee. (het wordt hier ook wel klein Wassenaar genoemd)

 

Ik heb al onderzoek gedaan door een email te sturen naar alle scholen hier in het dorp met devraag hoeveel leerlingen er zijn en heb daar leuke reacties op terug gekregen.

 

Ik heb al contacten voor een (nieuwbouw)pand en weet ook ongeveer welke merken ik wil gaan verkopen. (heb bij 2 merke al contacten gelegd)

 

Mijn vragen zijn:

 

- Hoeveel kledingstukken moet ik inkopen gezien het inwonersaantal?

- Wat is een reeele omzet voor een kinderkledingwinkel in dit dorp?

- Wat zijn overige struikelblokken die ik over het hoofd zie?

 

Ik hoop dat er iemand is die mij op weg kan helpen!

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit zijn duidelijk vragen die je kunt beantwoorden door het doen van een marktonderzoek. Als je wilt weten hoeveel kledingsstukken je ongeveer in moet kopen en wat voor soort kledingstukken zou je een aantal mensen (met kinderen) een kort interview kunnen afnemen. Tevens kan je daarin vragen verwerken waardoor je een beeld krijgt hoeveel er besteed wordt aan kinderkleding.

 

Zo uit het blote hoofd kan niemand jou hier specifieke getallen of cijfers noemen, hiervoor zul je echt gerichter onderzoek moeten doen.

 

Wat betreft de struikelblokken: ik denk dat deze ook naar voren zullen komen als je grondiger onderzoek doet naar de te bewerken markt, doelgroep en de branche waarin je gaat opereren.

 

Denk bij je verdere onderzoek ook aan het aanbod dat er is aan de inkoopzijde (waar haal je de kleding vandaan, welke kwaliteit koop je in, etc.)

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord!

 

Nee exacte cijfers had ook niet verwacht hoor. Maar misschien is er iemand die een soortgelijke winkel ook in klein dorp heeft of heeft iemand een tip hoe je zoiets het beste kunt inschatten door bv. naar de grote van je pand te kijken en het aantal kinderen. (ik roep maar even wat nu hoor)

 

Jouw tip heb ik iig meteen gebruikt. Ik heb wel mondeling een hoop vragen gesteld in mijn omgeving maar dat moet meer worden. Ben een uitgebreide vragenlijst aan het maken en die ga ik verspreiden onder vrienden en familie.

 

Het wordt een winkel met midden/hoog segment en een goede kwaliteit en hoge service. Merken weet ik al voor 80%.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen verstand van kinderkleding maar woon in een dorp met 3000 inwoners en zie daar alle detailhandel vertrekken. Op dit moment moeten er voor de lagere school nog noodlokalen bijkomen maar over 3 jaar zal de huidige school al leegstaande lokalen hebben. Heb je al een demografisch onderzoek gedaan ofwel weet je hoe de bevolkingsopbouw zich qua leeftijd in jouw dorp de komende 10 jaar gaat ontwikkelen ? Zeker in een klein dorp ben je erg kwetsbaar. Misschien kun je wel een combinatie maken van kinder- en seniorenkleding ?

 

Ik wil je niet ontmoedigen maar alleen even wat verder vooruit laten denken. Succes met je zaak!

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Een andere pragmatische benadering :

 

ipv direct beginnen met een winkel - waarom start je niet iets kleinschaliger ?

 

Bijv een verkoopdag op de school, waar je je kleding gaat verkopen. Idem bij de creche ? Je krijgt een gevoel voor je klanten, waar ze op letten, welke vragen ze jou stellen, welke winkels concurreren met jouw idee, hoe belangrijk ze het vinden of je een mooie winkel hebt of dat ze de relatie met jou erg belangrijk vinden ("een moeder net als wij"). Bovendien krijg je een gevoel voor de hoeveelheid voorraad die je nodig zal hebben als je het groter aanpakt.

 

En : je bouwt relaties op met moeders, die je later naar je winkel kunt trekken.

 

Andere mogelijkheid : een kinderkleding-party, waarbij de gastvrouw een percentage krijgt. Dat model wordt bij mij in mijn kleine dorp gedaan en in de dorpen in de omgeving. (welvarend, 4.000 inwoners en iets meer, maar geen Wassenaar goddank). Ook dit idee kan je verder uitbouwen tot een "echte" winkel, hoewel het bovenstaande concept dermate succesvol blijkt hier, dat niemand zo gek is om een bakstenen winkel aan te schaffen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb sinds enkele maanden alleen maar ervaring met inkoop van kinderkleding als financier.. Als het aan mijn vrouw ligt kan de collectie niet groot genoeg zijn. 8)

 

Alle gekheid op een stokje. Is dit niet iets wat je tijdens de opleiding meekrijgt? Wat ik van de bijbaantjes tijdens mijn studie nog weet is dat het inwoneraantal nooit relevant is voor wat betreft de omvang van een kledingvoorraad. Te weinig inkopen is niet goed, maar teveel kan ook weer schadelijk zijn. Hoeveel precies is vooral een kwestie van ervaring en smaak. Collectie en unieke kenmerken van de winkel zijn allesbepalend. Focus je daar vooral op. Veel succes in ieder geval.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Een andere pragmatische benadering :

 

ipv direct beginnen met een winkel - waarom start je niet iets kleinschaliger ?

 

Bijv een verkoopdag op de school, waar je je kleding gaat verkopen. Idem bij de creche ? Je krijgt een gevoel voor je klanten, waar ze op letten, welke vragen ze jou stellen, welke winkels concurreren met jouw idee, hoe belangrijk ze het vinden of je een mooie winkel hebt of dat ze de relatie met jou erg belangrijk vinden ("een moeder net als wij"). Bovendien krijg je een gevoel voor de hoeveelheid voorraad die je nodig zal hebben als je het groter aanpakt.

 

En : je bouwt relaties op met moeders, die je later naar je winkel kunt trekken.

 

Andere mogelijkheid : een kinderkleding-party, waarbij de gastvrouw een percentage krijgt. Dat model wordt bij mij in mijn kleine dorp gedaan en in de dorpen in de omgeving. (welvarend, 4.000 inwoners en iets meer, maar geen Wassenaar goddank). Ook dit idee kan je verder uitbouwen tot een "echte" winkel, hoewel het bovenstaande concept dermate succesvol blijkt hier, dat niemand zo gek is om een bakstenen winkel aan te schaffen.

 

Bedankt voor je tips. Het is alleen zo dat zoiets je ook moet liggen. Ik zie mezelf niet bij iemand thuis met een rek vol kleding zitten. Ik zou zelf namelijk nooit naar zo´n party gaan.

 

Dat er een bakstenen winkel komt is al een feit. Mijn mening is "Of je doet het goed of je doet het niet!"

 

En dan bedoel ik niet dat een party of een verkoopdag op school niet goed is maar dat is niet wat ik voor ogen heb. Dat is naar mening echt heel wat anders. Het gaat om een winkel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb sinds enkele maanden alleen maar ervaring met inkoop van kinderkleding als financier.. Als het aan mijn vrouw ligt kan de collectie niet groot genoeg zijn. 8)

 

Alle gekheid op een stokje. Is dit niet iets wat je tijdens de opleiding meekrijgt? Wat ik van de bijbaantjes tijdens mijn studie nog weet is dat het inwoneraantal nooit relevant is voor wat betreft de omvang van een kledingvoorraad. Te weinig inkopen is niet goed, maar teveel kan ook weer schadelijk zijn. Hoeveel precies is vooral een kwestie van ervaring en smaak. Collectie en unieke kenmerken van de winkel zijn allesbepalend. Focus je daar vooral op. Veel succes in ieder geval.

 

 

 

Nou daar heb je dus een punt. Ik heb dat niet of nauwelijks bij mijn opleiding gehad. Helaas :(

 

Wel heb ik zelf en paar jaar in de verkoop van kleding gewerkt maar ja dat waren winkels in Rotterdam, dat is toch ect appels met peren vergelijken vrees ik.

 

Ik denk ook dat ik het moet hebben van de uitstraling en service van de winkel! Dat is ook wel mijn doel. De eerste 2 seizoenen blijft toch nog een beetje gokken met inkopen denk ik.

 

Het is zo dat ik onlags hoorde dat 2 winkels in nabijgelegen dorpen beiden teveel hadden ingekocht en nu dus met een overstock zitten. Dat zet je dan ff aan het denken he.

Link naar reactie
  • 0

Is het een idee om je licht eens op te steken bij een conculega in een naburig dorp... behalve tips kun je misschien ook nog voordeel opdoen door samen (en dus goedkoper) in te kopen.... ;)

 

Is ook iets waar ik over heb nagedacht (althans mijn man kwam daar mee aanzetten). Eerlijk gezegd kan ik geen winkel in de omgeving ontdekken die dezelfde formule en omvag heeft als mijn winkel. Dus dat vind ik dan weer moeilijk.

 

Maar ik ga ook hier zeker nog eens over brainstormen.

 

Dankjewel!

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de tip om eens bij conculega's te gaan kijken de beste.

Neem een notitie blokje mee en noteer van enkele producten je schattingen van aantallen, ga 1 a 2 weken later weer kijken en zie wat er dan nog hangt.

 

Maar misschien is babbelen met die 2 zaken die met overstock zaten ook een idee. Hoewel die misschien niet zitten te wachten op het wijzer maken dan nodig is van de concurrent.

 

Groetjes Ingrid en succes

 

www.voetsieraden.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de tip om eens bij conculega's te gaan kijken de beste.

Neem een notitie blokje mee en noteer van enkele producten je schattingen van aantallen, ga 1 a 2 weken later weer kijken en zie wat er dan nog hangt.

 

Maar misschien is babbelen met die 2 zaken die met overstock zaten ook een idee. Hoewel die misschien niet zitten te wachten op het wijzer maken dan nodig is van de concurrent.

 

Groetjes Ingrid en succes

 

 

Ja is ook een goeie tip. Alleen zijn de omringende dorpen zo divers hier (qua inwonersaantallen en gemiddeld inkomen per gezin enz.). Daaom liep ik ook een beetje vast ::)

 

Maar goed ondernemen is nou eenmaal risico's nemen. en ik ga ervoor om mijn winkel tot succes te maken!

Link naar reactie
  • 0

Beste TamTam

 

Als ik je vragen lees krijg ik het angstige vermoeden dat je een paar stappen te snel bent gegaan.

Waarschijnlijk zie je jezelf al in je nieuwbouwpand staan en heb je al een goed idee over de inrichting van je winkel en de merken die je wilt verkopen maar heb je geen idee wat dat betekent. Uit je vraag blijkt dat je nog niet gerekend hebt. En een mail naar een paar scholen sturen om er achter te komen hoeveel kinderen er wonen is geen marktonderzoek.

 

Heb je jezelf de vraag al eenst gesteld wat je eigenlijk aan de winkel wilt/moet overhouden?

 

Stel jezelf die vraag en ga vandaar uit rekenen.

 

Stel je wilt 15.000 euro overhouden

je moet in de eerste jaren ongeveer 10-20 % belasting betalen (startersaftrek etc.)

 

Dus je moet overhouden 120% x 15.000 = 18.000 euro (nettowinst)

 

Je hebt bedrijfskosten (gas licht huur etcadministratie afschrijving etc ) stel dat die 20.000 bedragen (dit bedrag kun je makkelijk uitrekenen in je ondernemingsplan)

 

Je moet dan 20.000 + 18.000= 38.000 brutowinst maken om je winkel te laten draaien.

 

Stel dat het opslagpercentage van kinderkleding 100% is (inkoop € 20 verkoop € 40) dan moet je dus om 38.000 euro winst te maken 76.000 euro omzetten.

 

Je kunt bij de Rabobank cijfers en trends opvragen, die kunnen je precies vertellen wat een kinderkledingwinkel gemiddeld per vierkante meter winkeloppervlak omzet. Beter nog, neem contact op met de brancheorganisatie voor mode (mitex) die hebben deze cijfers ook.

 

Met de cijfers uit je berekening kun je verder rekenen, is 76.000 euro haalbaar? Hoeveel moet je in dat geval uitgeven aan reclame?

 

Hoeveel klanten zijn dat? Als een klant gemiddeld 50 euro uitgeeft heb je dus 1520 klanten nodig. Als je zes dagen per week open bent dan zijn dat (48 weken x 6 dagen = 288 dagen)

In dat geval heb je dus 5 klanten per dag nodig die 50 euro uitgeven.

 

Als je kledingstukken gemiddel 25 euro kosten dan heb moet je dus 3040 stuks kleding verkopen per jaar etc etc etc etc.

 

Met deze korte berekening maak je je plan tastbaarder. Ga rekenen en als de cijfers er goed uitzien ga dan pas nadenken over een pand.

 

succes

Peter Bosman

 

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Beste TamTam

 

Als ik je vragen lees krijg ik het angstige vermoeden dat je een paar stappen te snel bent gegaan.

Waarschijnlijk zie je jezelf al in je nieuwbouwpand staan en heb je al een goed idee over de inrichting van je winkel en de merken die je wilt verkopen maar heb je geen idee wat dat betekent. Uit je vraag blijkt dat je nog niet gerekend hebt. En een mail naar een paar scholen sturen om er achter te komen hoeveel kinderen er wonen is geen marktonderzoek.

 

Heb je jezelf de vraag al eenst gesteld wat je eigenlijk aan de winkel wilt/moet overhouden?

 

Stel jezelf die vraag en ga vandaar uit rekenen.

 

Stel je wilt 15.000 euro overhouden

je moet in de eerste jaren ongeveer 10-20 % belasting betalen (startersaftrek etc.)

 

Dus je moet overhouden 120% x 15.000 = 18.000 euro (nettowinst)

 

Je hebt bedrijfskosten (gas licht huur etcadministratie afschrijving etc ) stel dat die 20.000 bedragen (dit bedrag kun je makkelijk uitrekenen in je ondernemingsplan)

 

Je moet dan 20.000 + 18.000= 38.000 brutowinst maken om je winkel te laten draaien.

 

Stel dat het opslagpercentage van kinderkleding 100% is (inkoop € 20 verkoop € 40) dan moet je dus om 38.000 euro winst te maken 76.000 euro omzetten.

 

Je kunt bij de Rabobank cijfers en trends opvragen, die kunnen je precies vertellen wat een kinderkledingwinkel gemiddeld per vierkante meter winkeloppervlak omzet. Beter nog, neem contact op met de brancheorganisatie voor mode (mitex) die hebben deze cijfers ook.

 

Met de cijfers uit je berekening kun je verder rekenen, is 76.000 euro haalbaar? Hoeveel moet je in dat geval uitgeven aan reclame?

 

Hoeveel klanten zijn dat? Als een klant gemiddeld 50 euro uitgeeft heb je dus 1520 klanten nodig. Als je zes dagen per week open bent dan zijn dat (48 weken x 6 dagen = 288 dagen)

In dat geval heb je dus 5 klanten per dag nodig die 50 euro uitgeven.

 

Als je kledingstukken gemiddel 25 euro kosten dan heb moet je dus 3040 stuks kleding verkopen per jaar etc etc etc etc.

 

Met deze korte berekening maak je je plan tastbaarder. Ga rekenen en als de cijfers er goed uitzien ga dan pas nadenken over een pand.

 

succes

Peter Bosman

 

 

Nou misschien was de informatie van mijn kant wat karig maar ik kan je vertellen dat ik me al zo´n 100 keer helemaal suf heb gerekend!!

 

Inmiddels heb ik ook de tip opgevolgd om meer marktonderzoek te doen en heb een uitgebreide vragenlijst naar heel wat mensen verstuurd en de eerste resultaten komen langzaam aan binnen. Ook heb ik contact opgenomen met de gemeente om te achterhalen wat de preciese cijfers zijn over kinderen tusse 0 en 12 jaar.

 

Wat ik dus erg moeilijk vind is om achter te komen is wat jij ook omschrijft:

 

Stel dat het opslagpercentage van kinderkleding 100% is (inkoop € 20 verkoop € 40) dan moet je dus om 38.000 euro winst te maken 76.000 euro omzetten.

 

 

Voor de rest heb ik alle berekeningen al gemaakt zoals jij ze omschreven hebt.

 

Ook heb ik op de site www.hbd.nl een hoop informatie gevonden (daar komt de kinderkleding in een dorp niet echt goed uit!)

 

Dus ik heb wel degelijk wat meer gedaan dan alleen dagdromen van mezelf in een nieuwbouwpand met mooie kleding ;)

 

Ik zal gaan informeren bij de Rabobank en de Mitex. Bedankt voor je tips!

 

Link naar reactie
  • 0

De beste tip die ik je kan geven is:

 

kijk waar een kinderkledingwinkle zit in een ander plaats. Vraag aan de eigenaar of je een gesprek mag hebben over jouw plan en je zult verbaasd staan van de input die je krijgt. Vraag die eigenaar advies of je het moet doen en wat je kunt verdienen met zo'n zaak.

Doe dit met een paar winkels en je hebt alle info die je nodig hebt.

 

Succes,

 

Bernd

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

??? kinderkleding in een dorp,kom van Esprit af en vroeg haar(de verkoopster) hoeveel kinderkledingwinkels er van de 10 winstgevend zijn?

 

1 was het antwoord,het kan alleen slagen als je een eigen pand hebt,wat eigen geld(40000 eurotjes minimaal) en jouw bereidheid om de eerste 3 jaar verlies te draaien. Ik begon er niet aan :'( :-*

Link naar reactie
  • 0

Een kinderkledingzaak in een dorp van 6000 man???

 

Dit is op voorhand geen "inkoppertje".

 

Kijk eens goed in de spiegel is mijn advies, ben jij de man/vrouw die voldoende in zijn mars heeft om dit tot een succes te maken????

 

Wanneer je met te weinig kennis van zaken aan een modebedrijf begint is dit vragen om problemen, je hebt namelijk te maken met "bederfelijke" waar. Om je een idee te geven: Mexx werkt op dit moment al met 12 collecties per jaar op dit gebied. Dus goed kunnen inkopen, goed kunnen verkopen en goed kunnen opruimen zijn vaardigheden die aanwezig moeten zijn, anders niet aan beginnen, dan wordt het een drama ......

 

Als je ervan bewust wordt dat je kennis op dit moment onvoldoende is, ga dan in "de leer" bij een leermeester. Praten bij soortgelijke bedrijven 20 of 30 kilometer verderop over de mogelijkheden en moeilijkheden van het vak. Of ga een paar weekjes onbetaald in zo'n winkel staan. Een investering van moeite en tijd in dit "veldonderzoek" kan je veel geld besparen.

 

Groeten van Ard

Link naar reactie
  • 0

Vrees dat ik niet meer kan doen dan een hoop mensen hier gelijk geven. Toch als ik de middenstand hier spreek dan is iedereen enthousiast.

 

Er zitten hier een hoop mensen met geld en de middenstand loopt goed, mede doordat het een zeer toeristische plaats is en zomers het inwonersaantal daardoor verdubbeld is.

 

Mijn gebrek is echt dat ik geen ervaring heb in het inkopen van kleding :(

 

Ik weet wel dat ik gevoel voor mode en trends heb en kan verkopen :)

 

Pff ik weet het niet meer zo goed, iets in mij zegt dat het een grote kans van slagen heeft........ maar ja is dat genoeg???

Link naar reactie
  • 0

Als collega middenstand (in spé) er enthousiast voor is, zou dan misschien een Shop in Shop een idee kunnen zijn??

Scheelt in ieder geval een hele hoop aan overhead!!

 

Succes

 

Rick

 

Jeetje dat is ook nog een goed idee zeg......

 

Er zit hier een drogist samen met een lectuurwinkel en die hebben nog een ruimte over waar je voorheen een kopje koffie kon drinken en een croisantje eten.

 

Ik ga er eens goed over nadenken!

 

Bedankt voor het medenken!

 

Groetjes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.