• 0

Stelling

Hoi, via via, kwam ik op deze site. Ik zal iets meer over mezelf vertellen. Ik ben bezig met opzetten van een onderneming en doe aan verschillende funds mee om kapitaal binnen te krijgen. Daarnaast heb ik al een aantal mentors gevonden om te coachen, maar wat ik me afvraag!!!

 

Waarom willen jullie allemaal iets in de technologie beginnen? Waarom?

 

Kijk zelf heb ik genoeg ervaring met computers (heb de verschillende websites in elkaar geklutst, database gestuurd en al die troep), maar echt, sorry hoor, het enige wat ik heb geleerd is dat (vooral ICT) alles maar slechter heeft gemaakt.

 

Kijk, het verdienen van geld, doe je door middel van een product. Het basisprincipe is om een product in elkaar te zetten, en er meer geld voor te vragen dat het jouw kost om te maken. Als je dan nog eens een product maakt naar is waar vraag naar is, dan is de sky de limit.

 

Oke, nu de ICT en internet. Wat hebben zij gebracht? Het enige waarom ik internet gebruik is communicatie. Email, en contactadressen zoeken. Verder niks, noppes, nada...oja, muziek, ook erg handig die uitvinding. Maar als je verder kijkt zijn dit allemaal negatieve effecten. Voordat internet bestond kon je als ondernemer geld verdienen uit de 'onevenredigheid' van informatie. Internet heeft deze verhoudingen aan informatie teniet gedaan. Nu weet je overal waar je je producent in China kan vinden. Vroeger moest je bellen, zoeken, reizen, en dan als je hem gevonden had was je de koning....je kon de goedkoopste sokken in Nederland leveren...he...dat zijn er toch wel een paar miljoen stuks per maand...

 

Een internet gelover noemt het een efficientere werking van economie. Ik noem het verkwisting van geld. Door de efficientere marktwerking, is wel geld weggelekt waar vroeger mensen geld mee verdienden, brood op de plank lag, en waar jij mee kon studeren. Dat geld is nu weg.

 

Zoals je ziet ben ik erg sceptisch over alle ontwikkelingen en zie vooral met lede ogen de ontwikkelingen in de technologie sector. Waarom willen jullie in godsnaam maar als een trein op volle vaart doorknallen, totdat we niet meer weten hoe een boek eruit ziet, je als mens half uit een computer bestaat, en niet meer weet hoe de buitenlucht ruikt, want buiten komen we toch niet meer. Ons virtueel kantoor betreden we wel uit ons bed. Waarom?

 

O, ja, als je nog wilt weten waar ik mij op richt in mijn nieuwe onderneming. Dat is voedsel. Een tastbaar product, geur, smaak, verpakkingen, grondstoffen, je eet het en het geeft je energie (om te werken en naar buiten te gaan). Al wat rest is energie en dat hoopje in het toilet. Een perfect product dat geconsumeerd wordt, elke dag, elk uur....bedenk maar eens hoeveel botherhammen elke ochtend gegeten worden....en zet dat eens af tegenover een digitale zoekagent die voor jouw persoonlijk profiel de beste kleding uitkiest (ik noem maar wat), voor 15 euro per maand. Ach schiet toch op....je moet die jas maken, die niet robot.

 

Denis

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Denis,

 

Als eerste wil ik je van harte welkom heten als 500ste lid op higherlevel.nl!

 

Dan nu op naar je stelling.

 

Ik kan je een hele opsomming van positieve dingen geven die door innovatief ondernemen zijn voortgekomen. Daar zal ik je niet mee vermoeien. Dit opensource forum waarmee je op een niet van te voren gekende manier informatie met wild vreemden en gelijk gestemde kan delen, zegt voor mij persoonlijk al genoeg.

 

De eerste reden waarvoor het forum "het higherlevel technostarter forum" genoemd wordt is omdat de opdracht vanuit Kermie en mijn werkgever luid: "zorg ervoor dat mensen in de innovatieve sectoren bekend worden met de mogelijkheden om een eigen onderneming op te starten, en waar mogelijk, ondersteun ze"

Dreamstart is opgericht om innovatief ondernemen te stimuleren.

 

De reden waarvoor het forum breder is dan alleen innovatief ondernemen is omdat de basis van het ondernemen volgens ons voor iedereen gelijk is.

 

De geldverkwisting waar jij over spreekt is volgens mij geen geldverkwisting geweest door technologische ontwikkeling, maar door slechte ondernemers met zeer grote luchtkastelen die ondernemingen starten in sectoren waar ze geen reet van begrepen. Investeerders die in het wilde weg investeringen deden omdat ze niet achter konden blijven. Het opkrikken van de burnrate (die term alleen al!) om wel trendy te blijven. etc etc.

 

Jouw vatbare product is aan alle kanten afhankelijk van technologische ontwikkelingen. Je brood -> ovens, je groenten -> teelmachines, je vlees -> slachthuizen, je infrastructuur -> breek me de bek niet open ;)

 

Ik vind je stelling wat kort door de bocht, maar in de basis ben ik het met je eens. Ondernemen is gezond nadenken en knokken voor je centen, in welke sector je ook zit.

 

Sorry ik moest het wat opschonen om het leesbaar te maken ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Denis,

 

ik begrijp je verhaal wel maar ik ben het volledig eens met zrski.

 

Vanuit de consument geredeneerd heb je voor een deel zelfs gelijk: die gebruikt het internet grotendeels alleen voor de dingen die jij noemt. Maar die wil ook niets anders, die wil bezig gehouden worden, die wil muziek, die wil communiceren. Die zal straks ook (daar ben ik van overtuigd) op een hard-disk de soaps van de avond ervoor opnemen (met een Tivo) of ze via een hoge snelheid verbinding binnenhalen.

Gewoon omdat het gemakkelijk is en omdat ze het nu niet hoeven te missen.

Nu moeten ze voor de TV zitten om 20:05 om GTST niet te missen; morgen kunnen ze het wanneer ze uit de kroeg komen nog even kijken.

Als het niet te veel kost gaan ze het gewoon doen. En daar heb je technische innovatie gewoon bij nodig.

 

Anders had je bij de walkman kunnen stoppen, of zelfs nog veel eerder. Waarom een stoomtrein ontwikkelen? Je kan toch ook je boodschappen in het dorp zelf doen?

 

Dan de andere kant die je vergeet in je verhaal: de ondernemer. Er zijn veel soorten ondernemers maar ik wil er één uithalen: de technische ondernemer. Ja, natuurlijk gaat het om de jas. Maar als je geen brood kan bakken moet je geen bakker worden. Andersom: als je goed bent in techniek moet je vooral iets met techniek doen.

Een technische ondernemer doet waar hij goed in is en als er dan een markt voor is dan is de sky de limit. (jouw woorden).

 

Alle andere ondernemers gebruiken het product van de technische ondernemer om hun producten sneller, beter, efficiënter etc etc te maken, vervoeren, en verkopen. Als zij het product niet kunnen gebruiken is het afgelopen.

 

Weglekken van geld? Onzin.

 

Als een ondernemer techniek goed kan inzetten verdient hij of bespaart hij er geld mee. En als het een Nederlandse ondernemer is dan komt er weer geld Nederland in nietwaar? Als we goede bakkers hebben die door het slim inzetten van techniek meer geld verdienen, verdienen we er allemaal aan.

En als vervolgens die technische producten ook nog's een keer uit Nederland koment gaat het dubbelop.

 

Als we allemaal niets zouden doen, ja dan zou je gelijk hebben. Dan zou het geld weglekken naar al die landen waar wél geinnoveerd wordt. Om te kunnen overleven zullen dan de andere ondernemers hun technische gereedschappen ergens anders kopen waardoor er dan wel geld zou weglekken.

 

Kortom: in mijn idee is technische innovatie een absolute noodzaak, en is het zelfs een noodzaak om al die andere ondernemers te stimuleren van die technische innovaties gebruik te maken. Anders rijdt jouw trein voorbij, en kunnen we het vergeten. Die trein rijdt inderdaad in een rotvaart en het enige wat we kunnen doen om te voorkomen dat-ie ergens tegenaan knalt, is zelf achter het stuur gaan zitten.

 

Nog even over die stimulans: Dreamstart en Higherlevel zijn natuurlijk prima voorbeelden van stimulans van innovatie, net als allerlei techno-parken rondom universiteiten en Twinning niet te vergeten.

En wees gerust: ook de ondernemer wordt gestimuleerd techniek in te zetten: Nederland Gaat Digitaal is een project dat gewoon verder gaat met als doelstelling 2/3 van alle MKB ondernemers internet functioneel in te laten zetten.

 

Overigens: ik wens je veel succes met je onderneming!

Focus On Telecom - ensuring your freedom to focus on your core business

-------------------------------------------------------------------

Focus On Telecom is een initiatief van FOT Holding BV

Roggeland 20 | 3833 VP Leusden

tel: 06 53711808 | fax: 033 4337890

Link naar reactie
  • 0

Oke, oke, ik snap dat de stelling (te) kort door de bocht was. Is ook een beetje uit opwelling geschreven.

 

De rede achter de stelling is, dat ik langzaam me ga ergeren aan technische producten. Niet alle, sommige producten zijn echt perfect (walkman of discman, top), maar aan technische producten die het heft in eigen handen nemen. Hiermee bedoel ik mee, producten die voor zichzelf gaan denken. Een voorbeeldje, ken je die menustructuur van Windows, waar ze zelf de icoontje wegklappen, als je ze niet (vaak) gebruikt. Ik wordt er elke keer gek van, voor mij is elke keer het menu anders, en dus moet ik elke keer weer twee keer kijken.

 

Een product moet (in mijn ogen) redelijk een blackbox zijn. Je stopt A erin en B komt eruit. De creativiteit van het product moet afhangen van de gebruiker. Dus stopt de gebruiker er A in, dan weet hij dat hij B eruit krijgt. Stopt de gebruiker A+ erin dan komt er B+ uit. Er moet dus een vast patroon (voorspelbaarheid) aan het product zitten. Zodoende kan je met het product werken en met je eigen creativiteit inzetten om een bepaald resultaat te halen.

 

Als je zogenaamd een 'slim' product hebt, gaat dat tegen je werken (ergeren) (waarbij in weer refereer naar het windows icoontje).

 

ICT in het bedrijfsleven. Ja, grappige is dat ik daar verschillende verhalen over hoor.

 

2 voorbeelden:

 

Mijn vader heeft een verpakkingsbedrijf (bubblewrap). Ooit was er een discussie om een ERP pakket aan te schaffen. Dit hebben ze niet gedaan, omdat er in het bedrijf teveel mensenlijke fouten worden gemaakt. Door de handmatige controle door meerdere mensen worden die eruit gefilterd. Door het rechtstreek invoeren in een ERP systeem, werken deze fouten door. Dus het plaatsen van een verkeerde inkooporder, zal resulteren een gehele verkeerder kostprijs (en dus offerte) omdat al die systemen aan elkaar gekoppeld worden.

 

Op de vraag waarom de inkoper (in distrifood) van Ahold het CRM systeem niet gebruiken, is het antwoord: Waarom heb ik een computer nodig om te voorspellen dat een consument over twee weken weer toiletpapier koopt?

 

Groetjes,

Denis

Link naar reactie
  • 0

Als je technologie verwelkomt als product van onze ontwikkeling als mens en niet als iets kils dat buiten ons staat wordt het een heel ander verschijnsel. Technologie is onmogelijk verantwoordelijk te houden voor het simpele feit dat er (vanuit een dualistische denkwijze) goede mensen zijn en slechte mensen. (Als boeddhiste meen ik hier natuurlijk andere patronen achter te kunnen ontwaren maar daar zal ik dit forum niet mee bestoken;)

Je moet eens aan mensen wiens leven gered is dank zij een technologische ontwikkeling, vragen wat het ze brengt. Dat ze naar hun kind kunnen kijken dat speelt in de zandbak en ze zien opgroeien.

Dat is __ook__ de toegevoegde waarde van technologie.

 

"Het enige waarom ik internet gebruik is communicatie".

Wie de omvang en impact van deze communicatie gaat overdenken kan toch alleen maar concluderen dat het aan de mens ligt hoe hij of zij deze communicatie wenst te gebruiken?

Misschien is het eindelijk, dank zij die communicatie, dat ze in Rwanda een pomp kunnen maken van materialen die gemakkelijk te maken zijn, omdat ze in Guatamala eenzelfde pomp hebben ontwikkeld- en hetzelfde ontwikkelingstraject (en budget) niet twee keer doorlopen hoeft te worden?

(http://www.quest.indep.org/index2.php3)

Criminelen worden sneller opgespoord, nieuwe medische ontdekkingen en andere wetenschappelijke doorbraken zijn met een paar muisklikken wereldkundig gemaakt.

 

Bovendien; 'communicatie' is in mijn beleving niet een futiliteit.

Communicatie is de belangrijkste randvoorwaarde voor groei als mensheid, denk ik.

Toegegeven, het is mijn 'mensbeeld' dat we bedoeld zijn om te groeien- als je niet uitgaat van ontwikkelings- en groeimodellen is het inderdaad "slechts communicatie" en is het over en weer vliegen van onzinnigheden met lichtsnelheid een te verwaarlozen activiteit.

Het zegt ook iets kwalitatiefs over je communicatie denk ik. Ik betuig mensen mijn liefde, steun, vriendschap en sympathie. Ik werf nieuwe klanten, maak nieuwe vrienden (in Nederland en Amerika en Canada en Haiti en Kaap de Goede Hoop....), leer de belevingswereld van andere mensen kennen.

Ik protesteer tegen onrecht, kan mijn eigen visie een stem geven en publiek maken op het internet. Ik ben assertief en tracht verhaal te halen.

 

Inconsistentie in je 'statement' vind ik, dat je op dit forum post.

Waarom maak je gebruik van die ICT, "die alles slechter heeft gemaakt" om je mening te geven? Waarom claim je je beetje bandbreedte in een systeem waar je blijkbaar niet in gelooft?

Waarom kies je ervoor in een broedplaats van vernieuwing in technologie te stappen en het te beklagen in plaats van een positieve bijdrage te leveren?

Je zegt dat geld weglekt dank zij die technologie, geld om mee te studeren. Dank zij diezelfde technologie kunnen mensen in minder ontwikkelde gebieden universitair onderwijs genieten via het internet.

Geld lekt weg als mensen klagen en geen oplossingen aandragen.

 

Misschien doel je, zonder dat je dit al te uitgebreid bespreekt, op de 'toestand van de wereld'. Op de 'ontnatuurlijking' van de mens. Op de schokkende berichten dat kinderen in Amsterdam niet weten dat melk uit een koe komt.

Dat mensen niet meer in een bos komen, of er doorheenrijden in hun leasbak met de ramen dicht, ondertussen mobiel bellend met kantoor om nog even wat agendapunten door te nemen.

Dat we geen tijd meer nemen om de t.v. en de computer uit te zetten en eens even geen straling ons hoofd indirigeren en onze epifyse bestoken met golven.

Even geen honderden prikkels per minuut en even geen informatie moeten verwerken. Zodat we ons minder gaan afreageren op eten, consumptie en 'plat vermaak'. Zodat we tijd hebben om even adem te halen en uit die chronische staat van opwinding en fight-or-flight te geraken.

 

Waar vroeger ondernemers geld konden verdienen aan 'onevenredigheid van informatie' kunnen ze nu geld verdienen aan 'evenredigheid van informatie'.

Inefficiëntie aandragen als voorwaarde voor een goed werkend kapitalistisch stelsel vind ik op z'n minst interessant. Misschien kun je daar wat meer over vertellen?

Je veronderstelt dat de mensen hier op volle vaart willen doorknallen- maar ik denk dat je dan de moeite eens zou moeten nemen het forum goed door te nemen- omdat ik denk dat dat wel meevalt.

Technostarters maken deel uit van een 'grotere beweging'- als je die waarneemt en bestudeert kun je denk ik wel ontdekken dat er verscheidene stromingen zijn. En dat die lang niet allemaal zo bedreigend en negatief zijn als je meent te zien.

 

De zoekmachine die de beste jas voor me uitzoekt bespaart me een rit (of twee) in de auto. Dat is zo'n 2 liter fossiele brandstof. Deze hoeven dus niet gewonnen te worden in een natuurgebied, niet verwerkt te worden door de petrochemische industrie en niet vervoerd te worden naar het pompstation waar ik het op mijn beurt uit de grond haal. Het meisje achter de kassa hoeft dit niet met me af te rekenen, ik hoef het niet te pinnen en ik hoef geen energie (voedsel) te besteden aan het 'hallo' en 'tot ziens' zeggen.

Ik gebruik geen parkeerplaats in het centrum, waardoor de chip-parkeerautomaat geen betaling van mij hoeft te verwerken.

In de stad pas ik geen jassen aan die ik niet ga kopen, vraag geen advies aan de verkoopster en koop onderweg geen impuls-milkshake bij de Mac D. waar ik toevallig langsloop.

 

In plaats daarvan laat ik de zoekrobot het werk doen en ga ik lekker naar het bos. Te voet. Want als ik de straat uitloop wandel ik de Veluwe op.

 

Denis, ik ben erg benieuwd naar je voedsel en hoop dat je mensen er ook echt mee 'voedt' in plaats van 'laat consumeren'.

Dat het hoogwaardige energie levert die mensen opbouwt en inspiratie geeft!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Denis,

 

Van mij mag je je stellingen op dit forum zetten zoals je ze zet. Ongenuanceerd of kort door de bocht. Geen probleem. Je hebt denk ik ook zeker op punten gelijk. De reacties zijn hier en daar niet minder kort door de bocht en dat komt omdat de werkelijkheid vaak vanuit een kokertje van eigen ervaring bekeken wordt. Jouw beleving dat ICT jouw ideale wereld deels kapot maakt is nu eenmaal de consequentie van het handelen van mensen, dat vaak dualistisch uit balans is. Dat zou niet het streven van mensen moeten zijn maar helaas zijn vele mensen niet in staat om dat duale handelen in balans te laten zijn. Het is ook verrekte moeilijk.

Ik vind het prima om je stellingen op een technologisch forum te laten vallen. Daar moet je immers zijn. Overigens is dit forum echt niet zo technologisch als de naam doet vermoeden. En verder is natuurlijk innovatie niet gelijk aan technologie niet gelijk aan ICT, om maar eens een ander misverstand uit de weg te ruimen. Dit soort discussies die jij oproept moeten vooral ook gevoerd worden. Technologie heeft waarde om te bestaan, maar vooral ook waarde om niet te bestaan. Daarmee wil ik zeggen dat Technologie niet de mammon van de maatschappij kan zijn. Dus continue met het reageren op de gegeven reacties.

 

Groeten Pieter

Live Life Lovingly and Grow!!

Link naar reactie
  • 0

Maar om die jas via het internet te bestellen, staan er wel dag in dag uit een paar miljard computers (zullen er zoveel computers bestaan? Op elke 5 inwoners van de wereld 1 pc?) op de wereld te zoemen, die zo af en toe een power black out veroorzaken in Californie. Zijn er overal weer kabels in de grond gegooid. Zijn weer tig satellieten in de ruimte geschoten.

 

Daarnaast moet ik voor het bestellen van die jas mijn prive gegevens geven (die weer voor marketing doeleinden worden gebruikt). Word ik op de website nog eens geconfronteerd met de reclame of ik een verzekering, een spelletje, of iets anders wil aanschaffen). Rijdt er ook nog eens een vrachtwagen, uit het centrum van het land naar de Veluwe, die de jas komt afleveren op een moment dat jij niet thuis bent, en moet je dus nog naar het postkantoor, waar je de betaling via een pintransactie betaald.

 

Waar ik dus gewoon de laatste tijd last van heb ik is dat het allemaal te veel wordt. Parkeren moet je met een 0900-nummer doen, mijn lunch kan ik alleen met een chipknip kopen, bankieren kan alleen nog maar via internet en sommige investeringsfondsen accepteren alleen nog maar per e-mail ingezonden stukken (waar moet ik dan mijn voedselproduct laten, hoe weet ik dan of de grappige cover wel in kleur wordt uigeprint, komt er een rode kaft om het verslag heen (valt ie wat meer op tussen de concurrentie), wat als ik een afwijkend papierformaat wil gebruiken...etc...veel beinvloedingstactieken raak ik zo kwijt)

 

Deze denkwijze is trouwens bij mij ontstaan toen ik afgelopen jaar in Australie zat. Ja, daarvoor was ik echt een 'believer', maar ik verzeker je, dat is nu wel een beetje omgekeerd. De grootste schok kwam bij mij, toen ik me besefte dat ik problemen niet op een normale manier (eenvoudigere) kon oplossen. Zeg maar, ik ben zo'n jongen opgegroeid in de stad die niet meer wist hoe een koe eruit zag (beetje extreem). Wat mij gebeurde is dat ik niet wist hoe ik naar huis kon bellen zonder een mobiele telefoon, en dat het wel 5 minuten duurde voordat ik het door had dat ik ook via een publieke telefoon kan bellen.

 

Daar kon je nog muntjes erin gooien, hier moet je eerst naar het postkantoor voor een belkaart....

 

Tot slot:

Tot slot nog een stukje uit het tijdschrift MAN, waar een trendwatcher wordt gevraagd wat de nieuwe trends zullen zijn. Hier zegt hij (heel grappig). De technologie wordt teveel voor de mens, en wat teveel wordt daar keren mensen zich tegen (trend). Daarnaast gaat het slechter met de economie waaardoor terug wil naar romatische tijden. Hierdoor voorspelt hij een toename in handgeschreven brieven, die zo mooi mogelij worden gemaakt.

 

En eigenlijk heeft hij gelijk. Kijk ik doe nu mee aan LIOF startmotor, en aanvullingen op mijn plan stuur ik niet per e-mail (zo van hallo, hier heb je de laatste cijfers). Nee, ik koop een rode map, maak een mooi document waar alles instaat, schrijf een leuke introductie brief, en voeg daarnaast vaak nog een leuk item toe (is het zware stof -> Iets van ee mars voor de nodige energie) is het saai, een leuk speel dingetje om de gedachte af en toe de rust te geven.

 

Ik probeer dus de persoon die per e-mail eem update geeft voor te zijn. Want zeg nou zelf, is het leuker om een pakketje te ontvangen, waarvan uitstraalt dat iemand echt ergens omgeeft, of pling, pling, een e-mail.

 

Samengevat: De techniek, technologie (consumenten goederen en diensten) heeft voor veel goede dingen gezorgd, maar het wordt me nu teveel.

 

Groetjes,

Denis

 

Ps. Mijn onderneming voert twee producten. Als eerste lollymarketing. Hierbij wordt de lolly als een promotie-item gebruikt voor de drankenindustrie. Wij passen de smaak en verpakking van de lolly aan, aan het drankje. Eerste opdracht is voor Grolsch. Ik ga hier echter niet mee door, en focus me op het tweede product. Een gezond en voedzaam tussendoortje voor de consument met weinig tijd. Helaas zit ik aan een vertrouwelijkheidsverklaring met het LIOF vast, anders zou ik het wel uitgebrieder willen toelichten.

Link naar reactie
  • 0

Tja Denis, uitgebreide standpunten waar verschillenden mensen in dit forum ook weer aan alle kanten gaten in kunnen schieten.

 

Het verhaal van die trendwatcher geloof ik simpelweg niet in. Het versturen van een geschreven brief kan weer wat trendier worden, maar het zal niet de vele computer verslaafden volledig bekeren om terug te gaan naar tipex en lekkende pennen.

 

De romantische oude tijd is al een fenomeen van de romantische oude tijd. Je onthoud de goede dingen, daardoor is het verleden mooier.

 

Ik denk dat je je trouwens niet zo druk hoeft te maken, want de markt ziet steeds meer dat er aversie bestaat tegen opdringerige, onhandige, niet gebruikersvriendelijke, privacy schendende, etc. ontwikkelingen. Er zal in de toekomst van de tech ontwikkelingen meer rekening met jou gehouden worden... Dat is mijn trend voorspelling.

 

Moet wel zeggen dat je goed bent in het uitlokken van diepgaande discussies :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Denis,

 

Dat is ook zo. Het systeem houdt zichzelf wat dat aangaat in stand en het voordeel dat we er aan de ene kant mee behalen doen we aan de andere kant weer teniet.

Ik vond veel van je stellingen ongenuanceerd. Zoals je het nu brengt klinkt het minder "ergens tegenaanschoppen". (Hoewel het ook niet aan mij is om te oordelen over het tegenaanschopgedrag of de ongenuanceerdheid van mijn medemens ::) )

 

Techniek zal naar verwachting meer 'ambient' worden en meer verwerkt in de omgeving dus. Minder opvallend, minder confronterend.

 

Aboriginals hebben zelfs geen kwartje nodig, die doen het gewoon telepatisch ;)

 

Als je nou de power had om er iets aan te doen, hoe zou de wereld er dan uitzien? Zodat het je niet meer teveel wordt?

 

Groet,

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had over het startmotor fund van LIOF gehoord via een artikel bij mijn vader op zijn werk.

 

Ik had toen een aanvraag ingediend, welke ik heel duidelijk en helder (bijna kinderachtig) had gehouden. Eenvoudig vermelden, wat je doet (product of dienst), waarom mensen het willen, hoe je geld gaat maken, en zeeeeer belangrijk voor een investeringsbank, hoe krijgen zij hun geld eruit met een flink surplus (oftewel exitstrategie).

 

Ik had in de gehele wedstrijd 1 zwak punt, ik had niet de beoogde werkervaring van 4-5 jaar (alles bij elkaar kom ik op 1). Dit kon ik alleen 'te niet doen' door aan te tonen dat ik wel meekan komen op dat niveau.

 

Je moet de investeringswedstrijd echt als een wedstrijd willen zien. Je gaat er 100% voor, ik vergelijk het altijd met Karten (voor de jongens onder ons). Als ik kart, wil ik winnen, sta voordat ik begin al 30 minuten te kijken naar de snelste kart, en de langzaamste, leer het circuit uit mijn hoofd (waar kan ik inhalen, waar afsnijden, waar gaan de mensen in de fout). Dit soort dingen moet je dus ook doen in een business game. Focus, en laat het willen winnen door de aderen stromen.

 

Dit heb ik dus ook in de wedstrijd gedaan. Ik heb een goed plan geschreven, vaak updates gegeven. De directeur van de bank uigezocht en ook een plan gestuurd (onder het mom van 'weet wat onder de jonge ondernemers leeft', tezamen met een lekker tussendoortje, dat is namelijk ook het product).

 

Je doet er dus alles aan om te willen winnen, en heel belangrijk een band op te bouwen met de bank. Stel dat je moet strijden om plaats 1 of twee. Welk plan heeft het voorkeur: Een mooi plan met een oudere ervaren manager, die een vrouw, kinderen, en een huis heeft (en risico-avers), die niks meer van zich heeft laten horen. Of een plan, waar een jonge eagere ondernemer achter zit, die elke week een heel pakket nieuwe feiten en onderzoeken aanbrengt, de spirit in het product als een vlam overzet op papier, en echt er werkelijk alles op alles zet om te winnen (zelfs valspelen....het informeren van de directeur over je plan, en sneaky behind alle competitors een band opbouwen met de hoogste man....)

 

Je moet je er dus 100% voor inzetten, en willen winnen, winnen, winnen, winnen en winnen.

 

Tip: Doe mee aan meerdere wedstrijden, waar ondernemers openlijk tegen elkaar presteren. De Erasmus (en waarschijnlijk ook andere universiteieten) doen dit ook. Door het als een spelelement op te vatten, en de tegenstanders te zien lopen, leer je echt hoever je moet gaan om te winnen. En als je derde wordt (bij mijn eerste wedstrijd). Moet je boos worden....BOOS...en je voornemen de tweede, derde, vierde wedstrijd die mensen te verpletteren...Winnen...daar gaat het om...En het is gelukt.......

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

ik vergelijk het altijd met Karten (voor de jongens onder ons). Als ik kart, wil ik winnen

 

Zo dan .... ehhhhhhhh .... niet rot bedoeld hoor, maar misschien ben ik wel sneller dan jij .... en als dat niet zo is, dan ga ik er wel voor de 200 km. per uur voor = gemiddelde snelheid om van Ottoland weer "veilig" in Den Haag te komen.

 

Maar ........... dit even terzijde .... ik vind het echt SUPER .... ga je na het winnen van deze prijs nu verder met de uitvoering van je plan en het ondernemen ervan?

Offeh ... (is nl. ook al een keer besproken) je beroep proberen te maken door het winnen van alle businesswedstrijden. Schijnt te kunnen nl. als je al die mega hoge prijzen voorbij ziet komen.

 

Toi, toi en een reus !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Maar dat is rechtdoor....het bochtenwerk...daar versla je me niet in.... :-)

 

Tuurlijk ga ik mijn onderneming opzetten, anders zou ik ook nooit meedoen met de wedstrijd.

 

Of je kan leven van de wedstrijden, nee dat denk ik niet, lukt je nooit! Oke 1 a 2 goede ideeen kun je wel slijten, maar dan krijg je een formulier voorgeschoteld door een aantal advocaten waar je moet tekenen dat je die zaak wel opzet, anders geen geld. En bij Liof is ook een maximum bedrag vastgesteld je aan jezelf (loon) mag uitkeren.

 

En na twee keer winnen en niks opzetten, zal de volgende jury je ook niet serieus meer nemen.

 

Denis

 

 

Link naar reactie
  • 0

Reusje voor denis.

 

Volgens mij ben je volslagen maf (wat je als een compliment mag opvatten). Je "eigen" aanpak en doorzettingsvermogen dwingen respect af. Houden zo. Laat je door niemand van de wijs brengen en volg je eigen koers, dan zullen we nog veel van je horen.

 

In het engels noemen ze concurrentie "competition", het zelfde woord dat ze gebruiken voor wedstrijd. Volgens mij heb je het goed gezien.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Denis,

 

Van harte gefeliciteerd! Erg goed man!

 

En nu aan de slag om je onderneming verder op te bouwen natuurlijk! Klinkt dat je al goed op weg bent en zoals ik je hier hoor gaat het je volgends mij ook lukken ook!

 

Heel veel succes de komende periode en blijf de goede moed er in houden, ook als het eventjes tegenzit en je wat tegenslagen hebt (maar ook na een slechte pitstop of uitstapje buiten de baan kun je uiteindelijk de race nog wel winnen.....).

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.