• 0

Boeken van factuurnummerreeksen

Voor verschillende activiteiten wil ik twee aparte planningsprogramma's gaan gebruiken, welke de daarbij behorende facturen produceren.

 

Echter heeft dit tot gevolg dat ik ook twee aparte reeksen met oplopende factuurnummers krijg. Hoewel meerdere reeksen volgens de belastingdienst is toegestaan, geeft dit wel een probleem met het inboeken in het daadwerkelijke boekhoudprogramma (Informer), omdat deze bij ingaaf één oplopend factuurnummer vereist.

 

Wie heeft suggesties hoe dit op te lossen?

 

Mag ik wellicht elke kopie factuur voor eigen administratie opvolgend nummeren (met de pen), en onder dit nummer inboeken? Want dan heb ik volgens mij drie reeksen die allemaal correct oplopen en te controleren zijn ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor mij is het programma (en boekhouden uberhaupt) nieuw, maar blijkbaar heb ik inderdaad iets fout gedaan, want na nog even aanrommelen werkt het nu inderdaad wel zonder problemen. Toch bedankt voor je snelle reply ;)

Link naar reactie
  • 0

Het opeenvolgend nummeren van facturen heeft twee redenen:

 

1 Identificatie voor het kunnen terugvinden van een factuur.

2 Ontbrekende nummers zijn een indicatie van verzwegen omzet. Je sluit uit dat je achteraf bepaalde facturen, die je bijv. contant hebt ontvangen, uit de boekhouding haalt.

 

Om vertrouwen uit te stalen bij een belastingcontrole adviseer ik je opeenvolgende reeksen intact te laten. Er zijn al genoeg zaken waar de paladijnen van Zalm cs over kunnen vallen.

 

Veel boekhoudprogramma's staan het gebruik van kostenplaatsen, kostendragers, subgroepen o.i.d. toe. Dat kun je ook gebruiken voor opbrengsten. Dan zet je alle opbrengsten en kosten op deze groep en heb je op het eind vh jaar een gespecificeerd overzicht hiervan.

Link naar reactie
  • 0

Jan Water,

 

Ricoh wil ook niet afstappen van de opeenvolgende nummers, hij wil alleen voor een bepaalde tak een aparte reeks.

Dit is heel gewoon in het bedrijfsleven en kan meerdere redenen hebben, misschien omdat die facturen een andere betalingstermijn/condities hebben of gewoon om snel en makkelijk een scheiding te kunnen maken...

De facturen beginnend met een 5 gaan naar Pieter en de facturen met een 6 worden door klaas behandeld.

 

Trouwens over dat opeenvolgend...heb je je nota van de KPN wel eens bekeken? die begint met je telefoonnummer, slaat telkens 1 nummer over en begint elk jaar weer opnieuw te tellen....

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.