Verzameltopic Persberichten

Aanbevolen berichten

Een veelgebruikte methode voor publicity is het versturen van een persbericht. Uiteraard moet je dan wel iets te melden hebben, maar daar gaan we even van uit.

 

Hoe pak je dit het beste aan? Zelf schrijven of laten doen? Waar stuur je het heen? Wie heeft hier ervaring mee?

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Ha persoon,

Ik heb me in de afgelopen jaren sufgeschreven aan persberichten. Je moet er even voor gaan zitten maar als je de basisregels volgt zullen veel media bereid zijn je bericht over te nemen.

 

De regeltjes voor de opbouw van het bericht:

1. De belangrijkste heb je al genoemd: je moet nieuws hebben!

2. Een persbericht heeft een vaste opbouw: het belangrijkste nieuws bovenaan en de meer algemene informatie in de laatste alinea. (Veel persberichten worden ingekort geplaatst. Dat inkorten gebeurt doorgaans door de laatste 1 of 2 alinea's te schrappen.

3. In de kop staat het belangrijkste nieuws. Bijvoorbeeld: Shell stop met olieproductie

4. In de eerste alinea wordt heel compact antwoord gegeven op de vragen: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Dit vormt de kern van wat je te melden hebt.

5. In de alinea's die volgen op deze introductie mag je wat uitgebreider ingaan op het voorgaande. (maar hou het steeds bondig)

 

Algemene regels:

Journalisten zijn nieuwsbrengers, ze krijgen direct rode vlekken in hun nek als je ze met reclameteksten bestookt. Wil je dat je bericht geplaatst wordt houdt de tekst dan zakelijk en ga niet zelf de lof zingen op je nieuwigheid. Een journalist zal dan zeer genegen zijn eens een zuur en kritisch stukje af te scheiden.

 

Hou je tekst bondig. Beperk een persbericht bij voorkeur tot 1 A4tje.

 

Beëindig het bericht met een zgn. noot voor de redactie. Dit tekstje is niet voor publicatie en wordt vaak cursief afgedrukt. Hierin geef je aan bij wie en hoe er meer informatie over de inhoud van het persbericht ingewonnen kan worden.

 

Zorg er altijd voor dat je een tweede lezer hebt. Elke tekstschrijver heeft een bepaade blindheid voor zijn eigen werkstukken. Een tegenlezer kan je helpen het stuk beter, duidelijker en van fouten ontdaan wordt.

 

Probeer het de naam van een specifieke vakjournalist te vinden en deze persoonlijk te mailen/sturen. De kans dat het geplaatst wordt is zo groter dan wanneer je een bericht aan het algemene redactieadres stuurt.

 

Het is geen probleem om redacties na te bellen met de vraag of het bericht ontvangen is en of er wellicht interesse bestaat wat uitgebreider op het nieuws in te gaan.

 

Wees zuinig met persberichten. Een paar keer een bericht met te weinig of geen nieuws doet je naam geen goed.

 

Dat is het wel zo'n beetje. Heel veel succes, en als je wilt ben ik wel bereid bij je eerste berichtjes als tegenlezer op te treden.

Eric van Reenen

 

KerklaanVanReenen Innovatie-ontwikkeling-marketing

Link naar reactie

Eric, allereerst welkom op HL!

 

Het is geen probleem om redacties na te bellen met de vraag of het bericht ontvangen is en of er wellicht interesse bestaat wat uitgebreider op het nieuws in te gaan.

 

Dit staat in alle persberichten-howto's als absolute 'not done', je zou journalisten alleen maar irriteren hiermee. Heb jij hier wel positieve ervaring mee?

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Goede punten evr ! TOP !

Met name een van de laaste aandachtspunten zou ik zeker doen. Kost wel wat tijd, maar kan meer exposure veroorzaken.

 

Het is geen probleem om redacties na te bellen met de vraag of het bericht ontvangen is en of er wellicht interesse bestaat wat uitgebreider op het nieuws in te gaan.

 

Wat ook een goede kan zijn is een ander nieuwsbericht min of meer tegenspreken of daarop aanhaken en i.p.v. van een persbericht evt. een artikel erover schrijven (kan interessant zijn voor plaatsing).

 

Even een voorbeeldje voor Persoon en rsi .....

 

Beroepsziekte nummer 1

Twee op de vijf werkende Nederlanders heeft RSI-klachten, zo blijkt uit recent onderzoek van TNO-Arbeid. Dat kost werkgevers elk jaar zo'n 1,25 miljard euro. Feiten, fabels en een dossier om RSI te lijf te gaan.

Zie een nieuwsbericht van zibb.nl.

 

Heb je hier over dit bericht en met name over het TNO-rapport iets zinnigs te melden? Dan kan dat een journalist wel triggeren denk ik.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Ik heb al goede contacten met zibb... staat ook al een link op! De tips van evr ga ik zeker wat mee doen! Eerst maar eens wat gaan proberen en dan even flink laten nalezen door wat mensen!

 

Er komen een paar leuke nieuwsfeitjes aan, dus... hou de site in de gaten! ;)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Het is geen probleem om redacties na te bellen met de vraag of het bericht ontvangen is en of er wellicht interesse bestaat wat uitgebreider op het nieuws in te gaan.

 

Daar zijn redacties dol op. Mensen die bellen of hun persbericht wel ontvangen is. En dan meteen erbij wanneer het bericht geplaatst wordt, of ze het vooraf mogen inzien en of ze een bewijsexemplaar kunnen krijgen...

 

Een beetje redactie krijgt dagelijks honderden persberichten waarvan 99% na een vluchtige blik in de prullebak verdwijnt.

 

Het loont zich zeer goed na te gaan wat het redactie-adres is, en bij voorkeur de de naam van de redacteur met expertise op jouw terrein. Kan ook een freelancer zijn. Leg contact, bouw dat uit en dan kun je na verloop van tijd eens bellen of een bepaald bericht interessant is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Tja TwaLevel, je hebt een heel klein beetje gelijk. Maar mijn ervaring is toch anders. Uitgaande van de basisvoorwaarde dat je wat te melden hebt: niet bang zijn om af en toe na te bellen. De ijdele journalist kan wat knorrig zijn maar veel journalisten vinden het prima als je hen extra info aanbiedt. Het is ten slotte ook hun belang pagina's te vullen met interessante stukken. En natuurlijk wordt het leven al maar mooier als je journalisten persoonlijk kent. Dat bereik je echter het snelst als je gewoon de telefoon pakt, niet als je blijft wachten tot ze de goedheid hebben eens iets te plaatsen.

KerklaanVanReenen Innovatie-ontwikkeling-marketing

Link naar reactie

Maar mijn ervaring is toch anders. Uitgaande van de basisvoorwaarde dat je wat te melden hebt: niet bang zijn om af en toe na te bellen.

 

De PvdA kwam tien jaar geleden met een totaal nieuwe pers-strategie voor de verkiezingen. Ze negeerden de landelijke pers (die is immers knorrig, vooringenomen en ijdel) en stuurden Wim Kok naar de regionale dagbladen en radio, waar de lijsttrekker tenminste met eerbied onthaald werd. Dat is de ervaring die ik zie op jullie website, en dat lijkt me een leerzame. Kleine vakbladen en regionale media zijn veel toegankelijker dan de grote landelijke titels die overladen worden met persberichten. En dan heb je nog huis-aan-huisbladen, de Kamerkrant en andere media* die blij zijn met een goed geschreven persbericht, want dat kunnen ze direct doorplaatsen.

 

Binnen elk vakdomein zijn kleinschalige websites te vinden waar een permanente nieuwsvoorziening onderhouden wordt. Een leuk voorbeeld is deze bloggende groenteboer die tevens een dagelijkse nieuwsbrief per mail verstuurd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Interessant onderwerp, zeker omdat ik zelf ook meer aandacht wil schenken aan ons nieuwe product waarmee we in juni zijn gestart. Het leek me niet zo handig om in de zomervakantie met berichten te komen. Maar wanneer nu wel? Timing is belangrijk wordt vaak gezegd, maar wat is dan de juiste tijd?

 

Zelf wilde ik eens wat navraag gaan doen bij http://www.mediahuis.nl die voor 125 Euro een persbericht schrijven en die naar een bepaalde categorie sturen. Je kunt er ook extra categoriën bijkopen. Heeft iemand ervaring met deze mensen?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Zelf wilde ik eens wat navraag gaan doen bij http://www.mediahuis.nl die voor 125 Euro een persbericht schrijven en die naar een bepaalde categorie sturen. Heeft iemand ervaring met deze mensen?

 

Ziet er veelbelovend uit. Je kunt zelfs gratis advies aanvragen. Zeker proberen. En dan hier eventjes melden wat het resultaat was... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb al goede contacten met zibb... staat ook al een link op!

 

Onderstaand bericht in zibb.nl

 

***quote

RSI kost werkgevers jaarlijks zo'n 1,25 miljard euro. Grijp in en breng deze kostenpost omlaag. Gebruik de checklist en het stappenplan in dit dossier om RSI te lijf te gaan.

Zie verder zibb.nl

***unquote

 

Dit bericht triggerde mij om eens te kijken hoe je daar vermeldt staat. Maar in links kan ik TrainingTime helemaal niet vinden. Sta je ergens anders, of is het contact verbroken met zibb ?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Nee hoor, alles gaat goed. Vandaag een sample verstuurd en mijn link is hier te vinden. Als het aan mij ligt gaan we er meer aandacht aangeven.

 

Momenteel ben ik bij het AD ook een ingang aan het zoeken. Wat is de beste methode om de juiste mensen te vinden? Momenteel mail en bel ik wat af en dat lukt ook wel aardig... misschien kan het nog beter?

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Alridy ... ik heb je inmiddels gevonden in Zibb onder:

Home -> Ondernemen -> Automatisering -> Artikelen

 

Maar die submap gaat over automatisering. Lijkt mij toch zeer voor de hand liggen dat je ook in de pagina's van het rsi-dossier terecht komt. Of niet? Onder dit dossier staat wel weer een vermelding van TrainingTime maar zoals je elders al hebt aangegeven is RSI je core business en niet trainingen in automatisering (alshoewel dit wel samenhangt natuurlijk).

 

Maar ja ... kan zijn dat ik nu last begin te krijgen van een zonnesteek en ik het niet helemaal meer goed zie?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Interessant onderwerp, zeker omdat ik zelf ook meer aandacht wil schenken aan ons nieuwe product waarmee we in juni zijn gestart. Het leek me niet zo handig om in de zomervakantie met berichten te komen. Maar wanneer nu wel? Timing is belangrijk wordt vaak gezegd, maar wat is dan de juiste tijd?

 

De juiste tijd is voor iedereen anders. Als ik naar mezelf kijk dan probeer ik het te doen op het moment dat mijn doelgroep weer 'tot rust' gekomen en aan het werk is. Dat zal eind augustus of begin september zijn, want de afgelopen weken was iedereen op vakantie of met hun hoofd op het strand. Deze week gaan de meeste wel weer aan het werk, maar gaan de verhalen toch alleen nog over vakantie. Van andere ondernemers heb ik gehoord dat rond 1 september weer alles normaal gaat functioneren en dat is voor mij de tijd voor een persbericht.

 

Dan stel ik mezelf gelijk de vraag: "denkt iedereen niet zo?". In dat geval zal mijn bericht wegvallen of niet geplaatst worden. Misschien toch iets eerder plaatsen? Ik ben er nog niet helemaal over uit...

 

Zelf wilde ik eens wat navraag gaan doen bij http://www.mediahuis.nl die voor 125 Euro een persbericht schrijven en die naar een bepaalde categorie sturen. Je kunt er ook extra categoriën bijkopen. Heeft iemand ervaring met deze mensen?

 

Voor €125,- een perbericht? Of ze hebben de prijzen verhoogt of je er is iets fout gegaan, ik zie namelijk op die site een tarief van € 150,- excl. btw. Heeft er al iemand contact met deze mensen gehad?

 

Een andere site kwam ik nog tegen, vanaf € 50,- een persbericht laten schrijven kan op www.ikwileenpersbericht.com (1 bericht kost € 75,-)

Iemand hier ervaring mee?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Ik heb het formulier ook even ingevuld, ben benieuwd naar hun reactie. Zal morgen worden...

 

Mocht je iets weten / horen, ben ik uiteraard nieuwsgierig over de voortgang enzo! Ik vind 1x onderuit gaan met een communicatiebureau wel genoeg.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

De prijs is verhoogd :P en ik heb inmiddels contact met ze. Er wordt een concept persbericht opgesteld en dat zal ik binnenkort ontvangen. Later meer...

 

Mag ik even iets recht zetten..? ;) Onze (www.mediahuis.nl/persberichten) prijs is sinds 1 januari 2002 niet gewijzigd. Bij deze basisservice berekenen we € 150,- voor het schrijven plus het verzenden van een persbericht naar de algemene media plus een thema-categorie naar keuze.

 

(Edit Persoon: Link gefixed)

Link naar reactie

Zojuist contact gehad met Mediahuis mbt de tarieven. Ik wijk namelijk af van het standaardpakket doordat ik naar 2 extra mediacategoriën wil sturen en de 150 algemene adressen wil laten vallen. Doordat ik echter afwijk van het standaardpakket hanteert Mediahuis het beleid dat er dan op uurbasis wordt gewerkt en hierdoor betaal ik ineens in verhouding meer voor het persbericht.

 

Ze rekenen nu 2,5 tot 3 uur en 0,20 euro per adres. Die 0,20 euro vind ik helemaal geen probleem, maar dat ik nu het voor het persbericht alleen al minstens 150 Euro moet betalen valt dan weer lullig uit voor mij. Tenslotte hoeven zij het persbericht niet te sturen naar die 150 algemene adressen en had ik in het standaardpakket 1 categorie gratis, dat alles dus voor die 150 Euro. Nu ben ik voor 291 adressen en persbericht dus 208 Euro kwijt.

 

Op zich valt er iets voor te zeggen dat je bij afwijking van het standaardpakket ook andere tarieven hanteert, maar ik heb nu het gevoel dat ik voor hetzelfde ineens meer moet betalen.

 

Maar die 58 euro is natuurlijk niks als ze een mooi persbericht kunnen schrijven en inderdaad de redacties kunnen bereiken. Dat heb ik er graag voor over en ze komen goed op mij over dus ik heb er ook het vertrouwen in!

 

Later meer als ik het concept binnen heb

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.