Verzameltopic Persberichten

Aanbevolen berichten

Toch nog even op terugkomen... Mijn eerste persbericht heeft uiteindelijk (een maand na versturen) geresulteerd in 3 stukjes in lokale kranten, waarvan 1 met grote kleurenfoto (fotograaf van de krant is langsgeweest).

 

Conclusie: als je er goed over nadenkt en 1 of 2, voor de journalist, interessante punten opneemt, dan is dit een hele goeie manier van gratis publiciteit.

 

Ben best een beetje trots op mezelf :-)

't Ruitje - Glas in Lood, op maat gemaakt!

www.t-ruitje.nl

Link naar reactie

Natuurlijk heeft het versturen van een persbericht zin.

 

René,

ik weet niet op wie je nu precies reageert, maar ik lees nergens dat iemand zegt dat het versturen van een persbericht geen zin heeft. Wat ik zelf schrijf is dat het geen zin heeft "door iemand die er geen ervaring mee heeft". Dat lijkt me wel een onderscheid.

 

Omgaan met de pers is een vak apart.

 

Volgens mij zei ik dat al door te zeggen dat je het best een professional in kunt schakelen, zelfs als je wel veel ervaring hebt.

 

De beste tip die ik je kan geven: zorg dat je in de kroeg met een journalist aan de praat raakt en speel en partijtje biljart. Succes verzekerd!

 

Dat dacht wethouder Oudkerk ook, toen 'ie gezellig met Heleen van Royen de kroeg in ging.

Mij lijkt het erg gevaarlijk om ondernemers die geen pers-ervaring hebben zomaar met journalisten in de kroeg te laten praten.

 

PR en omgaan met de pers is een vak apart. Tenzij je enorme aanleg hebt van je zelf, moet je eerst 's een training volgen, en dan een professional inschakelen. Niet een bureau dat een heel duur communicatieplan voor je gaat schrijven, maar simpelweg iemand die de juiste contacten heeft en je een beetje coacht bij gesprekken met de pers. Dat helpt heel erg om het maximum uit dergelijke gesprekken te halen.

 

Het versturen van een persbericht heeft zin. Zeker als het productnieuws is of een aankondiging van een nieuwe sales manager. Of als het nieuws zo bijzonder is dat de redactie je er over belt. Voor de rest staat de faxmachine voor de inkomende persberichten direct naast de prullebak.

 

dagdag

Christine

 

 

Link naar reactie

Toch nog even op terugkomen... Mijn eerste persbericht heeft uiteindelijk (een maand na versturen) geresulteerd in 3 stukjes in lokale kranten, waarvan 1 met grote kleurenfoto (fotograaf van de krant is langsgeweest).

 

Conclusie: als je er goed over nadenkt en 1 of 2, voor de journalist, interessante punten opneemt, dan is dit een hele goeie manier van gratis publiciteit.

 

Ben best een beetje trots op mezelf :-)

 

Wij ook :-)

 

Je geeft goed aan hoe je zorgt dat je aandacht krijgt met je persbericht. Je doelgroep is blijkbaar locale pers, en je concentreert op een beperkt aantal interessante punten. Heel anders dan het schot hagel dat sommige mensen menen te moeten versturen.

 

Tip: zorg dat je persbericht veel "soundbites" bevat, dat wil zeggen kant en klare zinnen die heeel duidelijk zijn, precies zeggen wat jij bedoelt, en die de redactie letterlijk kan overnemen als kop boven het stukje. Klinkt simpel, maar het werkt wel. Net zoals je in een interview repeterende soundbites moet hebben, met name op TV. Je krijgt maar seconden tijd, zorg dus dat je in die seconden helder en duidelijk je punt verwoordt, zonder dat ze hoeven knippen en daarmee fouten maken. Geldt ook voor de krant: je krijgt maar zoveel centimeter, zorg dat je per zin een duidelijk en helder punt maakt. Hoe minder de redactie hoeft te wijzigen aan je zinnen, hoe minder kans dat ze niet opschrijven wat jij bedoelt. De journalist werkt daar aan mee, ook die heeft er belang bij dat zoveel mogelijk centimeters of seconden uit zijn of haar koker komen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie

Doe een google zoektocht: paul hartunian. Waarschijnlijk de nummer 1 van de wereld op dit gebied. Hij geeft seminars, en verkoopt producten die je hier alles over kunnen vertellen.

 

*edit- En er zijn ook tientallen gepubliceerde artikelen van hem die je kan raadplegen.

"Idleness is not doing nothing--It's being free to do anything".

 

"The purpose of doing business, is to not be in any business".

Link naar reactie

Persbericht schrijven

Een goed persbericht schrijven kost tijd en aandacht. Hieronder een aantal criteria voor het samenstellen van een goed persbericht.

 

Maak een duidelijke kop.

 

[*]Vermeld de datum.

[*]Bepaal doelgroep voor jouw boodschap

[*]Behandel in een persbericht de vijf W’s en de ene H in volgorde van belangrijkheid: Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe.

[*]Een persbericht heet altijd ‘persbericht’.

[*]Probeer zo helder mogelijk te formuleren en voorkom vaktermen.

[*]Wees kort en bondig.

[*]Vermeld het belangrijkste nieuws eerst.

[*]Geef aan wie de afzender van het persbericht is.

[*]Denk bij het gebruik van foto’s en illustraties aan de rechten voor de fotografie (al of niet vrij van rechten te gebruiken).

[*]Sluit een persbericht altijd af met de mogelijkheid tot het verkijgen van nadere informatie (ook na kantoortijden).

 

Gratis persberichten promotie websites:

 

http://www.nieuwsbank.nl/

http://www.verstuurpersbericht.nl/

 

Startpagina voor persberichten:

http://persberichten.startpagina.nl/

www.xib.nl

Link naar reactie

Verspreiden van een 'zomaar' persbericht via dat soort kanalen heeft geen enkele zin. Bovendien zijn er nog wel wat meer sites, die bovendien beter gelezen worden door het journaille.

 

Veel belangrijker is dat je een persbericht goed schrijft. De informatie die je nu geeft (W, H) lijkt me voor vakmensen.... daar wordt een gemiddelde startende ondernemers niet wijzer van. Bovendien klopt je eigen volgorde niet. Eerst de datum vermelden en dan de doelgroep bepalen? Nee, sorry hoor, dat moet echt andersom.

 

Lees dan liever mijn eerste artikel op het communicatiedagblad daarover:

http://www.communicatiedagblad.nl/pers-en-publiciteit/een-persbericht-schrijven-zo-doe-je-dat/

 

Nog niet compleet, maar de rest volgt. Want zo moeilijk is dat nu, een goed persbericht bedenken, schrijven en verspreiden.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Startende ondernemers, en hetzelfde geldt voor verreweg de meeste MKB-ondernemers, hoeven zich geen illusies te maken over persberichten. Ze hebben niets wat voor een journalist interessant is en kunnen hun tijd beter besteden aan het sturen van direct mailings of het bezoeken van beurzen.

 

Het rijtje adviezen wat door de TS wordt gegeven is helaas typerend voor het gepruts wat voor PR doorgaat. Gebakken lucht van een amateur.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie

Nou Henny.... da's wel erg resoluut gesteld. Er zijn wel degelijk media die met slechte berichten aan de haal gaan. Jij hebt het nu waarschijnlijk over de gevestigde landelijke media, maar vergeet niet dat voor veel starters juist de lokale kranten en buurtblaadjes heel belangrijk kunnen zijn. Zelfde geldt voor websites en -logs.

 

Ook dat zijn persberichten en ook die ontvangers heten journalisten of redacteuren.

 

Ik vond het lijstje hiervoor ook niet prachtig, maar laten we wel voor ogen houden dat er meerdere typen afzenders en meerdere typen doelgroepen zijn.... Je scheert nu naar mijn idee alles teveel over één kam.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Op lokaal niveau geldt precies hetzelfde, want daar is het nieuws nog minder interessant.

 

De eerste vraag die een schrijver van een persbericht zich moet stellen is niet: wie is mijn doelgroep?

 

Het is: heb ik uberhaupt iets te melden wat voor een journalist interessant is?

 

In 99 van de 100 gevallen is dat niet zo. Ongeacht wat PR-mensen of ondernemers denken of beweren.

 

Er zijn maar 2 categorieen mensen die goede persberichten kunnen schrijven en dat zijn journalisten en ex-journalisten.

Iedere PR-man/vrouw die niet een ex-journalist is, kan geen persberichten schrijven die in de pers scoren. Zonder aanzien des persoons.

 

Het heeft ook niets te maken met de volgorde van hoe je het aanpakt of de structuur van de zinnetjes of iets dergelijks, zoals TS suggereert. Het is een manier van kijken naar informatie en wegen van informatie. Wat steeds vergeten wordt is dat de PR en de journalist belangen hebben die tegenstrijdig aan elkaar zijn. Pas als je de manier van kijken van een journalist begrijpt, kun je persberichten schrijven waarmee je kunt scoren.

 

Kun je dat niet, dan is het zonde van de tijd en het geld.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie

Als je persbericht nieuwswaarde heeft, die van belang kan zijn voor de doelgroep van het betreffende medium is er een kans van slagen dat jouw bericht opgenomen wordt.

Wordt het bericht niet meteen geplaatst, dan moet je natuurlijk niet opgeven maar gewoon doorgaan totdat je een goede band met personen bij het medium hebt opgebouwd.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie

En dan komen we dus bij een van de belangrijkste punten: het medium

 

Er is een vrij wezenlijk verschil tussen een bericht bestemd voor een internetomgeving of voor een papieren krant/tijdschrift/etc.

 

Ik denk dat Henny voor een deel gelijk heeft als het om de papieren media gaat. De invloed van de journalist is daar veel groter.

 

Het is veel eenvoudiger om een zelfgeschreven persbericht geplaatst te krijgen bij een goedgelezen online magazine dat zich specifiek op je eigen branche richt.

In mijn geval kun je denken aan www.insideinformation.nl , zij hebben een prachtige papieren uitgave, echter de digitale uitgave die bestaat bij de gratie van de aangeleverde digitale content is voor velen in mijn brache een welkome informatiebron.

 

Mits je een samenhangend verhaal schrijft is digitale plaatsing op de juiste media geen enkel probleem is mijn ervaring.

 

Frans

Link naar reactie

Tot nu toe heb ik twee keer een stukje in een plaatselijke krant geschreven en beide keren heb ik er toch klanten aan overgehouden. Het is dus niet altijd nutteloos of per sé nodig dat een journalist het persbericht schrijft.

 

Het ligt er denk ik toch heel erg aan wat voor een bedrijf je hebt, op welke schaal je opereert en welke media je gebruikt .

 

Het enige wat ik me na deze tips afvraag is: had ik er niet nog meer uit kunnen halen als mijn bericht anders was geschreven? Ik vind de tips dus wel nuttig. Al was het alleen maar zodat ik weer eens kritisch naar mijn eigen schrijfsels ga kijken.

Link naar reactie

Twee punten.

 

. Een bericht dat niet bedoeld is voor journalisten is wel een bericht, maar geen persbericht.

 

. Wat je hier in wezen zegt is dat journalisten die voor een medium werken geen toegevoegde waarde bieden. Nu denk ik dat dat vaak het geval is, maar niet als je deze logica hanteert.

 

Simpel voorbeeld.

 

Je moet jezelf afvragen of je regelmatig naar het NOS Journaal zou kijken als je zou weten dat elk bericht afkomstig is van een ondernemer, of instantie, die dat bericht zelf heeft geschreven en die met zijn bericht zijn handel onder de aandacht wil brengen.

 

Als het antwoord daarop "nee" is en als je begrijpt waarom het "nee" is, dan begrijp je waarom media waar geen filter wordt toegepast op de stroom van commerciele berichten, niet gelezen worden. Dat mechanisme werkt bij papieren en online media op dezelfde manier.

 

 

 

Er is een vrij wezenlijk verschil tussen een bericht bestemd voor een internetomgeving of voor een papieren krant/tijdschrift/etc.

 

Ik denk dat Henny voor een deel gelijk heeft als het om de papieren media gaat. De invloed van de journalist is daar veel groter.

 

Het is veel eenvoudiger om een zelfgeschreven persbericht geplaatst te krijgen bij een goedgelezen online magazine dat zich specifiek op je eigen branche richt.

In mijn geval kun je denken aan www.insideinformation.nl , zij hebben een prachtige papieren uitgave, echter de digitale uitgave die bestaat bij de gratie van de aangeleverde digitale content is voor velen in mijn brache een welkome informatiebron.

 

Mits je een samenhangend verhaal schrijft is digitale plaatsing op de juiste media geen enkel probleem is mijn ervaring.

 

Frans

www.venturemedia.nl

Link naar reactie

In jouw geval kan de oorzaak zijn dat journalisten jouw activiteit of jouzelf sympathiek vinden.

 

Dat is inderdaad een belangrijke binnenkomer bij journalisten.

 

Het is altijd van belang dat je activiteit niet-commercieel lijkt. Ik heb daar ooit nog eens een cynisch stukje over geschreven.

 

 

http://www.venturemedia.nl/Nieuwsberichten/nieuws7174.htm

 

 

Tot nu toe heb ik twee keer een stukje in een plaatselijke krant geschreven en beide keren heb ik er toch klanten aan overgehouden. Het is dus niet altijd nutteloos of per sé nodig dat een journalist het persbericht schrijft.

 

Het ligt er denk ik toch heel erg aan wat voor een bedrijf je hebt, op welke schaal je opereert en welke media je gebruikt .

 

Het enige wat ik me na deze tips afvraag is: had ik er niet nog meer uit kunnen halen als mijn bericht anders was geschreven? Ik vind de tips dus wel nuttig. Al was het alleen maar zodat ik weer eens kritisch naar mijn eigen schrijfsels ga kijken.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie

Het verspreiden van persberichten op landelijke schaal aan de meest uiteenlopende media heeft weinig nut, als het een ondernemer betreft die zijn klanten uit zijn naaste omgeving moet halen. Natuurlijk is je doelgroep van belang, maar vooral ook het verzorgingsgebied van het bedrijf.

 

Voor de startende ondernemer is naar mijn ervaring het genereren van free publicity een uitgelezen kans! Dat heeft vaak heel veel meer impact dan adverteren, omdat het meer attentiewaarde heeft en door de gemiddelde lezer toch als een "objectief" nieuwbericht wordt opgepikt. Huis-aan-huisbladen, wijkranten en buurtblaadjes worden meestal door redacties gerund die erg blij worden van kant-en-klaar aangeleverde stukken tekst waar ze hun uitgave mee kunnen vullen. Ook regionale dagbladen met professionele(re) journalisten zijn vaak geinteresseerd in startende ondernemers. Het is daarbij natuurlijk van belang dat het persbericht "nieuwswaarde" heeft.

 

Ik wijs elke startende ondernemer altijd graag op de kansen die free publicity, in combinatie met ander promotie- en marketingsactiviteiten, biedt. Het schrijven van een goed persbericht valt te leren, en anders uit te besteden.

Link naar reactie

Dames en heren,

 

Om de kennis en ervaring en meningen over Persberichten zo goed mogelijk bij elkaar te houden, heb ik deze discussie gevoegd bij het al bestaande "Verzameltopic Persberichten".

 

Om hier ook nog wat toe te voegen:

 

http://www.zibb.nl/10117719/marketingsalesartikel/scorenmetuwpersbericht.htm Scoren met uw Persbericht

http://www.zibb.nl/10109348/marketingsalesartikel/voornopinhetnieuws.htm Voor op in het nieuws

http://www.nieuwsbank.nl/inzenden/koptips.htm Tips voor een goede kop.

Link naar reactie

Het verspreiden van persberichten op landelijke schaal aan de meest uiteenlopende media heeft weinig nut, als het een ondernemer betreft die zijn klanten uit zijn naaste omgeving moet halen. Natuurlijk is je doelgroep van belang, maar vooral ook het verzorgingsgebied van het bedrijf.

 

Voor de startende ondernemer is naar mijn ervaring het genereren van free publicity een uitgelezen kans! Dat heeft vaak heel veel meer impact dan adverteren, omdat het meer attentiewaarde heeft en door de gemiddelde lezer toch als een "objectief" nieuwbericht wordt opgepikt. Huis-aan-huisbladen, wijkranten en buurtblaadjes worden meestal door redacties gerund die erg blij worden van kant-en-klaar aangeleverde stukken tekst waar ze hun uitgave mee kunnen vullen. Ook regionale dagbladen met professionele(re) journalisten zijn vaak geinteresseerd in startende ondernemers. Het is daarbij natuurlijk van belang dat het persbericht "nieuwswaarde" heeft.

 

Ik wijs elke startende ondernemer altijd graag op de kansen die free publicity, in combinatie met ander promotie- en marketingsactiviteiten, biedt. Het schrijven van een goed persbericht valt te leren, en anders uit te besteden.

 

Het schrijven van een leuk bericht met een commercieel karakter kan zeker leiden tot meer publiciteit op het internet. Als je je advertorial doelgericht schrijft met een unieke tekst (orgineel dus niet kopieren uit een standaard folder) en publiceert op een van de gratis persdiensten op het internet zul je merken dat veel klanten je snel vinden door o.a. de kracht van google. Als je daarnaast zorgt dat je persbericht ook onder de aandacht brengt van zogenaamde web 2.0 sites zoals ekudos en nujij zul je zien dat dit alleen nog maar toeneemt.

 

Edit, spamlink verwijderd

www.xib.nl

Link naar reactie

Met de één heb ik eerst gebeld en toen was plaatsen geen probleem. Bij een andere gratis krant heb ik een mailtje gestuurd en daar heb ik nooit meer een reactie op gekregen dus ik heb mij voorgenomen om altijd eerst even te bellen dat is misschien wel zo sympathiek en zijn ze eerder geneigd om er wat mee te doen.

 

Wat al eerder gezegd is: het is idd belangrijk dat ze je aardig vinden (het zijn ook maar mensen) of dat ze je onderwerp leuk vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.