• 0

Opgaaf Startende Ondernemer, wanneer?

Allereerst mijn complimenten voor misschien wel de meest informatieve site voor nederlandse ondernemers op het net.

 

Ik ben een starter in spe, en merkt nu hoeveel er komt kijken bij het opzetten van een eigen bedrijfje. Met mijn studie bedrijfskunde heb ik wel geleerd hoe je CEO van een multinational kan worden, maar toch net even niet hoe je nou een bedrijf opzet en runt:) Ironisch.

 

Hier mijn vraag. Ik heb reeds gebeld met de belastingdienst en ook op deze site gekeken maar krijg toch geen eenduidig antwoord op mijn vraag.

 

Ik verwacht in september-oktober voor het eerst inkomsten te krijgen. Echter doe ik nu wel al investeringen twv 7000 euro.

 

Wanneer ben ik nou offcieel ondernemer? Wanneer moet ik het formulier aanvragen en opsturen? Dezelfde vraag heb ik voor de aanvraag van een btw nummer. Ik begin pas te 'werken' en te verdienen in het laatste kwartaal van dit jaar.

 

Hopelijk kan een van jullie mij helpen.

 

Alvast eruug bedankt.

 

groetjes

 

JN

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je compliment!

 

Er is geen enkele reden om te wachten met je in te schrijven bij de belastingdienst: het kost geen geld, en dan heb je die stap vast gehad. Er is ook een belang om je ook al bij de kvk in te schrijven: dan is je handelsnaam opgenomen in het register, zodat hij bescherming geniet. Je begint voor de belastingdienst op de datum die je opgeeft,dat kanook in het verleden liggen.

 

Als je nu al je inschrijving regelt, is het gemakkelijker om de btw over je investeringen terug te vragen en je uitgaven voor de zaak als aanloopkosten te boeken: daardoor wordt je winst in het eerste jaar lager, en betaal je minder inkomstenbelasting (bij een eenmanszaak). Voor je boekhouding is het aan te raden om ook nu al een zakelijke rekening te openen.

Link naar reactie
  • 0

Hi nonex, dank. Ik heb reeds een zakelijke rekening geopend.

En als ik in het laatste kwartaal helemaal geen klant krijg. Is een worst case scenario, maar toch. Ben ik dan voor de belastingdienst nog wel ondernemer in 2006? Ik bedoel, dan zou ik aangifte doen en allleen maar aftrekposten hebben. Nogmaals dank. Jullie site werkt verslavend en is echt een haard van informatie en kennis. Meer studenten zouden moeten weten over deze site...

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hangt dat er van af hoe de belastingdienst dat beoordeeld. Je kunt namelijk ook alleen ondernemer voor de omzetbelasting zijn. Dit hangt mede af van de inspanningshoeveelheid die je hebt verricht: ben je duidelijk alleen nog maar een beetje aan het voorbereiden en bijklussen, dan alleen voor de ozb, ben je al actief klanten aan het werven en is het bad luck dat je er nog geen hebt, dan kan het ook voor de ib. De aangifte ib voor ondernemers is wel ingewikkelder dan voor particulier. Ken je ibis? Het platform voor ondernemende studentenvan -1 tot 3 jaar na de start. Ronald Kleverlaan (mede-higherlevelaar) is er nauw bij betrokken... doe er je voordeel mee!

 

[edit: link aangepast, bedankt Chriz![/edit]

Link naar reactie
  • 0

de KvK vraagt je bij inschrijving wanneer je je eerste ondernemersactiviteiten verricht. Dat is een ruim begrip, maar daar willen ze wel heel formeel in zijn.

Vanaf de inschrijvingstermijn ga je trouwens bijdrage betalen

Voor de belastingdienst is inschrijving KvK in jouw geval een voorwaarde.

Kosten die je maakt voor inschrijving KvK zijn wel op te voeren als bedrijfskosten als je ze maar aan kunt tonen.

Dus advies: schrijf je in als je een eerste factuur wilt versturen of iets daarvoor. Reken op een weekje werk voordat je alles geregeld hebt (nogal wat procedurele shit).

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ik voel mij na wat tweede gesprekken met de belastingdienst behoorlijk in de war.

Mijn situatie:

- gaat een vrijgevestigd beroep (inschrijving KVK niet nodig) uitoefenen per 1 september.

- maakt nu al kosten.

 

Opgaaf startende ondernemer: twee soorten belasting.

- Ondernemer voor de Inkomstenbelasting

- Ondernemer voor de omzetbelasting

 

 

De vraag is of je je nu al moet aanmelden als ondernemer. En dan zou ik wel ondernemer zijn voor de OB maar niet voor de IB. Voordeel is wel dat ik de btw die ik nu betaal kan terugvragen.

 

Op de vraag of je btw die is betaald voor de start van je onderneming alsnog in mindering mag brengen op de btw die je zelf in rekening brengt als de onderneming eenmaal start, had de belastingdienst geen eenduidig antwoord.

 

Ik wil er zeker van zijn dat ik de Btw die ik nu betaal, ook in mindering kan brengen op de btw die ik in rekening zal brengen als eenmaal de onderneming van start gaat in september. En ik wil er zeker van zijn dat ik pas per september wordt aangemerkt als ondernemer voor de IB want ik heb nu nog geen klanten.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik ben zelf nog niet zo lang geleden gestart en ik had ook aanloopkosten voorafgaand aan de officiele start van mijn bedrijf. Ik was in de veronderstelling dat ik van die kosten de btw niet terug kon vorderen, maar mij werd door Dhr Euverman, van belastingkantoor kronenburg in Arnhem, verteld dat ik ook die kosten gewoon terug kon vragen, zolang als ik er maar bonnen van had en het wel duidelijk was dat het voor je zaak bedoeld was. Hij zei dat dat zelfs heel normaal was.

 

Groetjes Ingrid

www.voetsieraden.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik ben zelf nog niet zo lang geleden gestart en ik had ook aanloopkosten voorafgaand aan de officiele start van mijn bedrijf. Ik was in de veronderstelling dat ik van die kosten de btw niet terug kon vorderen, maar mij werd door Dhr Euverman, van belastingkantoor kronenburg in Arnhem, verteld dat ik ook die kosten gewoon terug kon vragen, zolang als ik er maar bonnen van had en het wel duidelijk was dat het voor je zaak bedoeld was. Hij zei dat dat zelfs heel normaal was.

 

Groetjes Ingrid

 

Klopt helemaal! ;)

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.