• 0

'Afschrijven inventaris' debetrekening?

Een paar korte vragen:

Ik heb het volgende standaard in mijn boekhoudpakket staan, klopt dit wel?

 

Inventaris

Debetrekening Balans

 

Afschrijving inventaris

Debetrekening Balans

 

Afschrijfkosten inventaris

Debetrekening W&V

 

Ik heb het idee dat 'afschrijving inventaris' tegenover 'inventaris' zou horen te staan en dat dit dus een creditrekening moet zijn. Anders staat dit toch dubbel aan de debet zijde?

 

Ik werk voornamelijk met een voorraad grondstoffen, waarvoor ook prototypes worden gemaakt die niet verkocht worden. Ik neem aan dat ik daarvoor ook dezelfde rekeningen aan moet maken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een paar korte vragen:

Ik heb het volgende standaard in mijn boekhoudpakket staan, klopt dit wel?

 

Inventaris

Debetrekening Balans

 

Dit klopt. Is een bezit (debet) op de balans

 

Afschrijving inventaris

Debetrekening Balans

 

Dit hoort een creditrekening te zijn. Hierop boekt men de afschrijving op de inventaris. Voordeel van dit systeem is dat je de historische aanschafwaarden van de inventaris blijft zien:

 

Je boekt:

 

Afschrijvingskosten

Aan afschrijving inventaris

 

Je kan die 2e ook vervangen door het grootboekkaartje Inventaris zelf.

 

Het grootboekkaartje Inventaris geeft dan de boekwaarde aan. Dit is dan gelijk aan normaal gesproken de 2 rekeningen samen (inventaris en afschrijving inventaris)

 

Afschrijfkosten inventaris

Debetrekening W&V

 

Klopt ook!!

 

Ik heb het idee dat 'afschrijving inventaris' tegenover 'inventaris' zou horen te staan en dat dit dus een creditrekening moet zijn. Anders staat dit toch dubbel aan de debet zijde?

 

Ik werk voornamelijk met een voorraad grondstoffen, waarvoor ook prototypes worden gemaakt die niet verkocht worden. Ik neem aan dat ik daarvoor ook dezelfde rekeningen aan moet maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor voorraad grondstoffen maak je geen twee rekeningen. Hoogstens een voor incourantheid, waarin je de waarde afboekt. Voorraad hoort bij de vlottende activa, zoals de naam al zegt gaat het op en neer. Tenzij je een ingewikkeld voorraadsysteem wilt hanteren, zoals LIFO of FIFO, hoef je de historische kostprijs niet te weten als je gaat verkopen. Gemiddelde aanschafprijs is een veel handiger manier om te waarderen.

Fiscaal waardeer je op aanschafprijs of lagere marktwaarde. Het verschil mag je direct afboeken als verlies.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij klopt het wel hoor.

Dat de afschrijvingskosten debet op de balans staan is enkel voor je rapportage doeleinden. Uiteindelijk zul je toch alleen de Netto boekwaarde op je balans aan de debet zijde willen..

Als je hier credit in zou zetten, zou de brutowaarde debet komen en de afschrijvingen aan de creditzijde in je uiteindelijke eindbalans.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.