• 0

Werken op commissiebasis

Beste HL-ers,

 

Zojuist lid geworden van de club, mede omdat ik jullie wil vragen even mee te denken.

Ik sta op het punt om een contract aan te gaan dat werkt op basis van commissie. Ik heb echter geen idee wat ik voor mijn diensten moet vragen en of er niet een goed doortimmerd voorbeeld contract beschikbaar is dat ik zou kunnen gebruiken.

Ik ga evenementen arrangementen verkopen waarbij ik dus een deel van de omzet zou moeten krijgen (o.b.v. no cure, no pay)

Wat is een reeel percentage, wetende dat het evenement al bestaat met een vaste clientèle waarbij ik een stuk "new business" ga genereren.

Het evenement keer jaarlijks terug waarbij mijn tweede vraag is: Wat spreek je af als door jou aangebrachte klanten het volgende jaar weer terug komen.

 

Ik ben blij met iedere positieve reactie.

 

 

Mvg,

 

Hein van den Hoogen

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet direct een antwoord op je vraag maar denk ook na over controlemogelijkheden vanaf jouw kant. Bij internet-reseller programma's gebeurt het vaak dat lang niet alle verkochte producten ook daadwerkelijk uitbetaald worden. Vaak wordt hier een extern bedrijf voor ingeschakeld.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als het een bestaand evenement is moeten er ook gegevens bekend zijn over omzet die in eerdere edities gehaald is. Op basis van die gegevens kan je zelf een percentage uitrekenen dat in ieder geval redelijk is (bijvoorbeeld gezien de geschatte tijdsinvestering van jouw kant). Mocht de omzet van de nieuwe editie (waar jij aan mee werkt) hoger uitpakken, levert dat jou uiteraard ook meer op.

 

Nog een tip: zet dit soort overeenkomsten goed juridisch dichtgetimmerd zwart op wit, zodat er achteraf geen onduidelijkheden kunnen ontstaan over de uitbetaling.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hein,

 

Allereest gefeliciteerd met je contract. Waanzinnig moeilijke vraag dit. Een % is namelijk onderhevig aan verschillende factoren. Immers is 10% van € 1000 omzet realistischer 10% van een miljoen omzet per contract. Dan komt er nog bij dat je je kosten er ook uit moet halen. Dus hoe groot is de markt? Moet je kosten uit 10 of 100 klanten halen? Dat zijn de dingen waar je rekening mee moet houden. Een pas klaar % is dus moeilijk te geven.

Wat betreft terugkerende klanten; wat wij hier doen is klanten aan adviseur hangen als het ware. Alle daaruit voorkomende omzet komt ten goede van de aanhangende adviseur. Ik denk dat dat in jou geval ook zo geregeld kan worden.

 

Misschien niet echt het antwoord waarop je zat te wachten, maar wellicht zet het je op een spoor. Nou, veel succes verder!

 

Gr.

Sher

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hein uit 1971,

 

Misschien dat je even kunt toelichten wat voor arrangementen voor wat voor evenement je gaat verkopen.

Moeten we denken aan een concert compleet met diner vooraf en busreis ernaartoe of een sportevenement met een pakketje erom heen?

 

Als het iets in die richting is, kan ik je melden dat je geluk hebt als je provisie krijgt over toegangskaarten (gebeurt zelden), voor eten/catering, lokatiehuur en artiesten geldt in de evenementenbranche meestal een commissie van rond de 10 procent.

Als de prijs van je arrangementen voornamelijk wordt bepaald door kosten per persoon (eten/drinken) is er waarschijnlijk weinig ruimte om je een hogere provisie te betalen. Betekent de extra omzet die jij binnenbrengt relatief veel extra winst voor de organisator, dan is die wellicht bereid die extra winst met je te delen en kun je meer commissie krijgen.

Vaak zetten aanbieders(wederverkopers) er zelf ook een percentage op. Omdat pakketjes moeilijk te vergelijken zijn, komt men daar ook mee weg.

 

Het is niet te controleren of je over de klanten van volgend jaar commissie krijgt. Dat is volgens mijn ervaring in die branche niet gebruikelijk (wat niet wegneemt dat het misschien wel te regelen is).

 

Waarom ben je op zoek naar een goed doortimmerd voorbeeld contract? Ken je je toekomstige zakenrelatie niet of vertrouw je hem/haar niet?

 

Karen (die tijdens haar 7 jaar in de evenementenbranche de meeste zakelijke afspraken maakte met leveranciers op basis van elkaar eens goed in de ogen kijken)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo HL-ers,

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

 

Ik heb nu een bestand van ongeveer 100 bedrijven die ik kan benaderen. De handel waar ik in zit zijn exclusieve hospitality-arrangementen á 450 euro voor 2 personen (3 contactmomenten (all inclusive) tijdens de Nijmeegse Vierdaagsefeesten) en de kosten van het evenement bestaan uit de productiekosten, catering en organisatie kosten(promotie, administratie etc). Verder geen transport, goodies etc etc. Vorig jaar is deze handel opgezet. Wat ik dus nu ga doen is new business genereren waarbij de productiekosten verder niet toenemen. Ik verwacht een omzet van 30.000 euro te draaien. Qua tijdsbesteding denk ik er 100 uur in te steken.

Op zich heb ik veel vertrouwen in de organisatie maar omdat een dergelijke constructie voor mij helemaal nieuw is wil ik graag goed beslagen ten ijs komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een belangrijk uitgangspunt is mi de gemiddelde netto winstmarge in het segment waarin je opereert. Als dit maar 10% van de omzet is, dan denk ik niet dat je veel kans maakt om 10% te krijgen voor je inspanningen. Van belang is om je te verplaatsen in de positie van de ondernemer voor wie je aan de slag gaat en inderdaad wat je eigen inspanningen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ExTax! Al opmerkt is het belangrijk om te weten hoe de marges van je klant liggen. Dan weet je in ieder geval wat haalbaar is.

 

Je geeft aan om in 100 uur 30.000 euro te doen. Reken uit wat je per uur wilt verdienen en bereken zo je percentage.

Wil je dus 100 euro per uur verdienen dan zou je 33% moeten vragen/krijgen.

 

Over klanten die volgend jaar terugkomen, kun je afspraken maken. Maar houd er rekening mee dat als jij volgend jaar niet meer voor hen zou werken het wel erg moeilijk is om dat te controleren.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste HL-ers

 

ik heb een kleine schoonmaakbedrijf (eenmanszaak).Al een tijdje ben ik op zoek naar iemand die zou mijn diensten kunnen verkopen op een commissiebasis, of afspraken kunnen genereren op commissiebasis (maar wel serious).

 

Heeft er iemand voor mij een tip, of is er iemand van jullie zelf geintereseerd.

 

Met vriendelijke groeten

en alvast bedankt,

AllBright Schoonmaakbedrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.