Door de Sprout nieuwsbrief gewezen op het volgende artikel in O’Reilly Radar (nooit van gehoord). Het is een geweldig artikel en wat mij betreft de spijker op de kop.

Dus; verplichte kost voor Nerds die verder willen in het leven. EN VOORAL NIET BAGATELLISEREN! (denken; "voor mij geld dat niet")

zie: http://radar.oreilly.com/archives/2006/03/entrepreneurial_proverbs.html

It's good to be king -- being an entrepreneur is the best job I've had. Every day your job is new and different; you constantly have to push yourself in new directions. You no longer have to say, "Well, I'm just an engineer, but..." -- you have a great excuse to take an interest in everything. Working in an environment you shaped to your own beliefs about how a company should be run is incredible (and humbling!). And of course there are sometimes financial rewards, although it's still a great job regardless.

Losing sucks -- shutting down a company is unbelievably difficult. It affects your home life, your health, your job prospects, your financial stability. Professional investors are grown-ups, but it's still extremely disheartening to lose the money people invested based on belief in you. If your backers include friends or family, it's extremely difficult to have to tell them the company is closing and their money is gone. Most entrepreneurs fail several times before succeeding, too, so losing is both terrible and nearly inevitable. Fight as hard as you can against it.

......

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8287-entrepreneurship-for-geeks/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

uit het artikel:

Three is fine; two, divine -- having too many co-founders makes decisions hard to reach; if you're on your own, you have to bear all of the stress and worry about the success of the company. In my judgment, three people can do well together, but having two founders is best.

Work only with people you like and believe in -- I once heard Eric Schmidt say something along the lines of, "The older I get, the more I think all that matters is working with people you like." If you're smart and talented, you're probably going to like a lot of smart and talented people.

Working with people you like is so much more fun, and often more productive, than fighting against someone who may be smart and talented but just isn't a great fit for you.

1e deel: wellicht toegepast op de betreffende branche waarin de auteur werkzaam is, maar in het algemeen gaat dit volgens mij niet altijd op. Uiteraard afhankelijk van wat ondernomen wordt kan een groter team mensen ook erg succesvol zijn. Wat wel zonder meer waar is, is dat samen ondernemen vaak een extra impuls/motivatie kan geven omdat je ideeen kan delen, bespreken en kan uitwerken met elkaar. Het bemoeilijken van beslissingen bij meerdere founders is denk ik heel erg afhankelijk van hoe verschillend mensen binnen een team zijn en wat hun eigen uitgangspunten en motivatie inhouden.

2e deel: Werk alleen met mensen waar je in gelooft: dubbel en dwars mee eens. Werk alleen met mensen die je mag: nuance: je kunt heel succesvol samenwerken met mensen waar je op persoonlijk vlak iets minder mee hebt, maar op zakelijk vlak heel erg succesvol en vindingrijk kan zijn.

Ik ben het er zeker mee eens dat het samenwerken met mensen die je mag en die je goed liggen voor een bevredigende samenwerking kunnen zorgen. Een succesvolle uitkomst van een zakelijke samenwerking hoeft echter niet af te hangen van het feit of je persoonlijk iemand mag. Op de lange termijn denk ik echter weer wel dat de manier waarop mensen op sociaal vlak met elkaar omgaan invloed kan hebben op het succes van een onderneming.

Hoe denken jullie hierover?

• 0

Zolang je elkaar maar begrijpt lijkt me veel belangrijker.

Ik heb meer moeite met deze regels:

Immediate yes is immediate no -- does everyone immediately tell you your idea is great? Run away from it. If the idea is that obvious, the market will be filled with competitors, and you'll find yourself scrambling. One good test: when the New York Times Magazine puts out its annual "Year in Ideas" issue, is your idea in it? Then don't do it. You're already too late.

Beetje tegenstrijdig. Enerzijds zul je moeten onderzoeken of een idee wat is en als dan iedereen ja zegt, leuk joh moet je doen...zou je eigenlijk wat anders moeten gaan doen...mmm. Dan kan ik wel weer wat anders gaan bedenken ;D

Perry

• 0

Zolang je elkaar maar begrijpt lijkt me veel belangrijker.

Ik heb meer moeite met deze regels:

Immediate yes is immediate no -- does everyone immediately tell you your idea is great? Run away from it. If the idea is that obvious, the market will be filled with competitors, and you'll find yourself scrambling. One good test: when the New York Times Magazine puts out its annual "Year in Ideas" issue, is your idea in it? Then don't do it. You're already too late.

Beetje tegenstrijdig. Enerzijds zul je moeten onderzoeken of een idee wat is en als dan iedereen ja zegt, leuk joh moet je doen...zou je eigenlijk wat anders moeten gaan doen...mmm. Dan kan ik wel weer wat anders gaan bedenken ;D

Perry

Wat mij betreft een hele herkenbare situatie. Als mensen te snel zeggen "moet je doen joh" dan willen ze gewoon van je af. Verder is mijn ervaring dat bijna iedereen positief is over je initiatief, Vooral als je iets nieuw gaat doen. Mijn advies aan ondernemers is, je daar helemaal niets van aan te trekken. Zolang iemand niet bereid is te "investeren" is de mening niks waard. Iedereen heeft er belang bij dat vernieuwers "gewoan doargoan". Dat lied namelijk tot "oppotunities" voor de partijen die aan de zijlijn blijven staan. Zie de speltheorie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar