• 0

Belastingaangifte bij geen winst verplicht?

Gast AdmNoobie

Hallo,

 

 

Ik ben bezig met het opstarten van een bedrijf waarbij ik er van uit ga in het 1e jaar nog geen inkomsten geneer. Wel doe ik aankopen waarover BTW wordt berekend.

 

Nu begrijp ik dat je gewoon per maand/kwartaal/jaar een omzetbelastingaangifte formulier krijgt toegestuurd om deze in te vullen en retour naar de belastingdienst te sturen. (Deze formulieren sturen zij je dacht ik ZELF toe).

 

Maar hoe nu met inkomstenbelasting. Bepaald de belastingdienst of je in aanmerking komt om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting? (En sturen zij jou dus een aangifte formulier ALS ze vinden dat je die aangifte moet doen)

 

OF moet je ten alle tijde (geen winst, weinig winst, veel winst) aangifte inkomstenbelasting doen ook al krijg je GEEN uitnodiging van de Belastingdienst (dus moet je er zelf achter aan)?

 

[titel ingekort - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast AdmNoobie

Sturen zij (de Belastingdienst) je dit dan ook op net zoals de omzetbelasting?

 

Of moet je dit aangifte formulier voor inkomstenbelasting zelf invullen? Zo ja, wanneer?

 

(Ik val niet onder de noemer "ondernemer" ,maar "resultaat uit overige werkzaamheden" en verdien mijn loon gewoon nog in loondienst.)

Link naar reactie
  • 0
Gast AdmNoobie

Ok dus stel:

 

Ik werk het hele jaar in loondienst (verdien hier mijn echte geld mee) en betaal hier belasting voor.

 

Ik verdien met mijn onderneming (opstarten, geen omzet, geen winst dus) helemaal niks, dus val je onder de regeling "resultaat uit overige werkzaamheden". Dan moet je toch gewoon als particulier aangifte doen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, zowel als particulier en als ondernemer. Dus twee verschillende aangiftes waar in de particuliere aangifte het als aanvullend aangeeft en je de ondernemersaangifte gebruikt als nadere specificatie van je werkzaamheden en kosten van de onderneming

 

Hiep, hiep hoera voor de belastingen.

Link naar reactie
  • 0
Gast AdmNoobie

Toch nog even de telefooncentrale gebeld van de Belastingdienst ;)

 

Hier werd me verteld dat ik gewoon een belastingaangifte krijg als particulier in dit geval en dat ik in DEZE aangifte gewoon 0 euro invul bij resultaar overige werkzaamheden (vanwege geen winst).

 

Dit houdt dus in dat ik GEEN aparte aangifte inkomstenbelasting voor de onderneming hoef te doen en dus alleen 4 x per jaar een omzetbelastingaangifte.

 

:)

Link naar reactie
  • 0
Gast AdmNoobie

Mijn excuses voor mijn ONvolledigheid. Zal volgende keer wat meer in detail treden, komt puur omdat ik het verschil niet ken en het dan gewoon als "onderneming" neer zet.

 

Ik wil je uiteraard bedanken voor je (snelle) reactie!

Link naar reactie
  • 0

Leuke discussie : ben je nu ondernemer of ben je nu overige werkzaamheid en hoe dan met de BTW ?

 

Strikt genomen is er wel een onderscheid maar zeer marginaal er worden boeken over volgeschreven nog steeds. Meerdere opdrachtgevers, eigen toko, reclame etc = ondernemerschap. Enkele losse opdrachten = overige werzaamheid.

 

Voor wat betreft de kostenkant maakt het niets uit, in beide gevallen kan je de kosten aftrekken.

 

BTw ? Staat op zichzelf, ook met maar zeer weinig omzet moet je al BTW rekenen maar met de Kleine ondernemersregeling hoef je die meestal niet af te dragen.

 

Volgens mij ben je als ondernemer verplicht een O-biljet in te vullen : beperk je het tot overige werkzaamheid dan een gewoon biljet.

 

Geldgids van Ministerie ec zaken is wellicht lezenswaardig voor aspecten ondernemerschap.

 

groet

Link naar reactie
  • 0

Toch nog even de telefooncentrale gebeld van de Belastingdienst ;)

 

Hier werd me verteld dat ik gewoon een belastingaangifte krijg als particulier in dit geval en dat ik in DEZE aangifte gewoon 0 euro invul bij resultaar overige werkzaamheden (vanwege geen winst).

 

Dit houdt dus in dat ik GEEN aparte aangifte inkomstenbelasting voor de onderneming hoef te doen en dus alleen 4 x per jaar een omzetbelastingaangifte.

 

:)

Dit is een zeer slecht advies van de belastingtelefoon! Het aangiftebiljetverhaal klopt, maar nul invullen bij geen winst!!! Het is gewoon zo dat als je kosten maakt (=verlies) je dit als negatief resultaat uit overige werkzaamheden mag aangeven. Indien je vervolgens nog in loondienst bent, kun je dit verrekenen met je loon, dit leidt dus tot een belastingteruggave.

 

Succes

Rob

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.