• 0

Verpakkingsregels voor websites

Als je een product verkoopt in een verpakking dan gelden daarvoor tegenwoordig strenge regels van VROM.

 

Veel ondernemers hebben dus een brief en vragenlijst gekregen over het onderwerp. Een webdesignster postte op een lijst dat ze niet de mogelijkheid had om aan te geven dat ze haar product niet verpakt. Websites kun je lastig verpakken in karton of plastic. Toen ze protesteerde kreeg ze deze brief:

 

"Geachte heer/mevrouw,

 

Onlangs ontvingen wij uw reactie naar aanleiding van de brief van het Ministerie van VROM over het Besluit Verpakkingen met kenmerk SAS/2006232492.

In verband met het zeer grote aantal e-mails die wij ontvangen hebben, is het helaas niet mogelijk direct persoonlijk op uw specifieke vraag in te gaan.

 

Verreweg de meestgestelde vraag aan ons is: Volgens mij val ik niet onder het Besluit Verpakkingen, omdat ik niets met verpakkingen doe. Wat moet ik vervolgens doen?

 

Het antwoord hierop is: Wanneer u na beantwoording van onderstaande vragen tot de conclusie komt dat uw organisatie niet onder het Besluit Verpakkingen valt, dan is de brief van het Ministerie van VROM niet op u van toepassing en kunt u deze brief als onverzonden beschouwen. U hoeft dan verder niets te doen; u hoeft geen ontheffing aan te vragen, ergens melding te doen van het feit dat uw bedrijf niet onder het besluit valt, of van een lijst gehaald te worden. Het mededelingsformulier hoeft u dan ook niet in te vullen en te sturen. Dit formulier is alleen bedoeld voor bedrijven die wel onder het besluit vallen en zich niet willen aansluiten bij Nedvang of BVNI, maar individueel mededeling willen doen.

 

In het geval u toch een andere vraag aan ons wilt stellen, wilt u deze dan nogmaals naar ons mailen? Wij zullen deze dan zo spoedig als mogelijk is beantwoorden.

 

Onze excuses voor het ongemak.

 

Met vriendelijke groet,

 

SenterNovem

Helpdesk Afvalbeheer"

 

 

Wat de overheid al niet doet om het ondernemers makkelijker te maken.

 

dagdag

Christine

 

[titel verduidelijkt en onderwerp verplaatst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In die brief staat:

 

Volgens mijn informatie moet uw onderneming ook voldoen aan bovenstaande verplichtingen.

 

Hoe komen ze daar dan toch bij? Tjee alleen van al het postzegel geld had ik wat kunnen bedenken om nog meer postzegels te besparen ;D

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Je vestuurd een cd-rom in een cd-hoesje. Omdat het cd-hoesje niet weggegooid wordt, want men wil graag de cd veilig opbergen, valt het hoesje niet onder de regeling. Stuur je nu de cd in een doosje op dan ben je de klos. Stuur je hem in een enveloppe op dan weet nedvang het niet. En moet je naar senternovem toe maar ja die zijn moeilijk bereikbaar en slechts van 9-12. Dus als iemand dat antwoord al heeft,hoor ikhet graag.

 

Maar ik zie wel een geheel nieuwe markt onstaan van veilige cd-hoesjes die je direct kunt gebruiken om te verzenden. 1m3 piepschuim met daarin de cd en eventueel nog een pc om de cd af te spelen. het valt niet onder de regeling dus het kan. Wat iemand met een kapot cd-hoesje doet? weggooien?

Link naar reactie
  • 0

als ze in Den Haag er eindelijk achter zijn dat ze te weinig binnen krijgen gaan ze een verwijderingsbijdrage vragen voor dat poppenhuis annex doos.

 

het kromme is ook. Als een leverancier mij iets stuurt voor een klant en ik kijk of alles klopt en ik stuur het weer door in de originele verpakking zonder extra merkopdruk etc, dan moet ik nogmaals voor dezelfde verpakking betalen. Als ik nu in persoon die doos aflever, uiteraard met een slurpende amerikaan 1 op 2 a 3, is er weer niets aan de hand.

 

Link naar reactie
  • 0

ik stuur het weer door in de originele verpakking zonder extra merkopdruk etc, dan moet ik nogmaals voor dezelfde verpakking betalen.

 

Dat zal toch niet? Dat was wat ik al vroeg hierboven. Wij doen dat ook, ik heb geen brief gehad, en ik ben vast van plan niet te betalen voor dingen waar al voor betaald is. En als je dan die dozen naar het buitenland stuurt? Het bedrijf dat ons de dozen stuurt heeft betaald, de recycling vindt in het buitenland plaats, krijg ik dan de recycle bijdrage weer terug? En als de ontvanger, een reseller, de doos weer doorstuurt naar een klant in weer een ander land?

 

Ik vind het absurd allemaal. Je betaalt al muziekrechten voor cd's waar je software voor klanten op zet, je betaalt "naburige rechten" voor een radio die er niet is, je betaalt reprorecht voor een kopieermachine die je niet hebt, Nu betaal je tweemaal recycle rechten voor verpakkingsmateriaal dat buiten de EU terecht komt.

 

Wie stelde ook weer de vraag wat de overheid kan doen om het ons makkelijker te maken?

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de oplossing dat je van de verpakking ook een functioneel product maakt. ;D

Dus inpakpapier wordt een kleurplaat, plastic zak wordt een verfschortje, een kartonnen doos wordt een speelhuisje of poppenkast met een werktekening aan de binnenkant, enz..

 

Perry vult zo wel aan. ;D

 

Hoeveel speelhuisjes wil jij in je voorkamer?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nu betaal je tweemaal recycle rechten voor verpakkingsmateriaal dat buiten de EU terecht komt.

 

 

Ik zie een markt voor verpakkingen van bioplastic....

 

Je zou denken dat iedereen die dan gewoon in de biobak mag gooien. Niets is minder waar; minVROM heeft de keuze hiervoor gedelegeerd aan de gemeenten: in sommige gemeenten magbioplastic in debiobak, in anderen weer niet: volgens de overheid kunnen sommige mensen niet het verschil zien tussen een verpakking met, en een verpakking zonder onderstaand logo.

 

Leuk zo'n overheid die milieuvriendelijke technologie stimuleert.

 

Ik zag een markt voor biologisch afbreekbare verpakkingen.

kiemplant_logo.gif.4f7fa1d2827ac34176852017d6e03d3f.gif

Link naar reactie
  • 0

Het doorsturen van dozen en dat je daar dan weer voor moet betalen, is het antwoord van NedVang op mijn vraag aldaar. Dus 100 maal dezelfde verpakking versturen in nederland is inderdaad 100 maal betalen.

 

Verder qua bioplastic. In het proces van schoner rijden is er in het verleden (ik dacht 84) door de heer Elsbeth een aantal aanpassingen aan de motor ontwikkeld waardoor je direct kon rijden op koolzaadolie (ongeraffineerd) maar ook bijvoorbeeld op frituurolie. Direct inspuiting van brandstof in wervelkamers waardoor een nuttig gebruik van 67% te behalen is, is een van zijn ideeen, alleen er is geen geld om te ontwikkelen. De eerste tdi van volkswagen is bv zijn ontwerp. Nu wilde men rijden op koolzaadolie in nederland invoeren. a schoner voor milieu. b werk voor de boeren. De overheid weigert echter om de accijns op brandstoffen op te heffen voor koolzaadolie. De overheid propageert Biodiesel. (geraffineerd, dus veel meer energie nodig om biodiesel te maken en veel minder percentage biologisch product). Uiteindelijk na jaren vechten heeft de familie Haberson (de voorvechters van koolzaadolie in nederland) uiteindelijk voor 3ML accijns ontheffing gekregen om zodoende een eerste persinstallatie voor het koolzaad in te richten. De proef loopt nu en men is allemaal tevreden ook gemeentes nemen deel aan de proef.

 

Ik denk dus dat als er voldoende druk gelegd wordt op de overheid om bioplastic toe te mogen passen zonder extra reinigingsrechten te betalen dit uiteindelijk wel doorgang moet vinden. Kortom poot stijf houden, platform oprichten (gelijk aan NedVang, maar dan iedereen die gebruik maakt of wil maken van Bioplastics) en het zal misschien lang duren (evt via Brussel), maar gelijk als in het koolzaadolie verhaal lijkt de overheid alleen maar zijn eigen inkomsten te beschermen (accijns, aandelen shell en reinigingsrechten.)

 

Accijnsontheffing voor koolzaadolie is ook door lobby in Brussel tot stand gekomen. Een land dat de ontwikkeling van milieu gunstige toepassingen ontmoedigt en niet centraal regelt, dient op alle mogelijke fronten aangepakt te worden. Desnoods het beklaagden bankje van vervuilende landen binnen de eeg of wto

Link naar reactie
  • 0

In het proces van schoner rijden is er in het verleden (ik dacht 84) door de heer Elsbeth een aantal aanpassingen aan de motor ontwikkeld waardoor je direct kon rijden op koolzaadolie (ongeraffineerd) maar ook bijvoorbeeld op frituurolie. Direct inspuiting van brandstof in wervelkamers waardoor een nuttig gebruik van 67% te behalen is, is een van zijn ideeen, alleen er is geen geld om te ontwikkelen. De eerste tdi van volkswagen is bv zijn ontwerp.

 

Die Elsbett biodiesel bouwpakketten zijn gewoon te koop in Duitsland.

 

Als je zoekt op Elsbett op dit forum zul je een eerder draadje wel vinden met meer info hierover.

Link naar reactie
  • 0

Kortom poot stijf houden, platform oprichten (gelijk aan NedVang, maar dan iedereen die gebruik maakt of wil maken van Bioplastics) ...

 

Zo'n platform is er: het kiemplant-logo van hierboven is het keurmerk van het platform.

 

Over bioplastic zegt Senternovem:

 

In juli kwamen de Vereniging van Afvalverwerkers (VVAV) en de Belangenvereniging Composteerbare Producten Nederland (BCPN) in het nieuws door een persbericht van de VVAV getiteld 'Biozakken vanaf 1 september in de gft-bak'. In eerste instantie gaat het alleen om biologisch afbreekbare zakken. In een later stadium zien beide partijen ook mogelijkheden voor overige biologisch afbreekbare producten. Alleen producten voorzien van 'het kiemplant-logo', de tekst composteerbaar en een registratienummer mogen in de gft-bak. Beide partijen roepen alle belanghebbenden op om de inzameling van 'biozakken' via het gft-afval en verwerking tot compost te faciliteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb de brief van het VROM met verbazing gelezen. Hier worden dus duizenden kleine ondernemers mee lastiggevallen. Terwijl met een slimme query op de Kvk gegevens de helft al was afgevallen.

Typisch een geval voor

 

www.lastvandeoverheid.nl

 

Gr.

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad de ombouw paketten zijn zo te koop. En worden bijvoorbeeld door abersohn ingebouwd. Probleem is de aanvoer van je olie. Zij hadden het idee in de regio de boeren te ondersteunen door dus lokaal de grond intezetten voor de productie en zelf een persinstallatie te bouwen. In Duitsland zie je veel cooperaties, waarbij de boeren allemaal samen in een kleine pers investeren en vervolgens de olie verkopen of zelf gebruiken voor hun landbouw werktuigen of voor eigen vervoer. Normale dieselmotor zonder aanpassing kan al op koolzaadolie rijden, tot 35%, maar zeker in de winter is dit wat lastiger aangezien de olie wat dikker is. De ombouwpakketten zijn dus ook voornamelijk bredere leidingen, opwarmcircuit voor de olie en wat grotere verstuivers.

 

De eerder bedoelde motor is een van zijn uitvindingen waarbij door een andere opbouw van het blok en de inspuiting hogere rendamenten te behalen zijn.

 

Ergens in mijn puinhoop van mijnhoofd heb ik nog de site naam gevonden en dat is www.solaroilsystems.nl

Oliemolen in delfzijl is eindelijk aanwezig en mag nu 75ml per jaar accijnsvrij produceren, wat ik zo snel zag. Een andere goede bron is de oliehaven in rotterdam alleen daar help je de nederlandse boeren niet mee, en dat was een van de pijlers van het plan.

 

Verder is de olie ook te gebruiken voor andere doeleinden. bv als vervanger van olijfolie, alleen ik vond het iets te groen smaken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de brief van het VROM met verbazing gelezen. Hier worden dus duizenden kleine ondernemers mee lastiggevallen.

 

Een collega ondernemer heeft direct gebeld en inderdaad - men heeft het gehele bestand van de KvK een brief gestuurd. Het betreft dus een mailing naar honderduizenden ondernemers waarvan slechts een paar procent daadwerkelijk met deze regeling te maken krijgt - a complete waste of money...

 

Misschien moeten we van VROM eisen dat ze ons vertellen hoe ze kunnen garanderen dat al die enveloppen gerecycled worden?

Link naar reactie
  • 0

 

Mopperen op de overheid: vanouds een geliefde bezigheid van de middenstand.

 

Zou het zo kunnen zijn dat het scheiden van verpakkende en onverpakkende ondernemers duurder is dan ze gewoon allemaal een brief sturen?

 

En kunnen jullie je voorstellen dat ze in omringende landen al langer eisen stellen aan het gebruik van verpakkingsmateriaal? In Duitsland speelde dit meen ik tien jaar geleden al.

 

Beetje tegengas... 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het zeer verwarrend vinden en twijfel dus nu wat ik moet doen. Ik koop regelmatig computers in van een importeur en lever deze door naar mijn klanten die deze in combinatie met een zelfgeschreven softwarepakket van mij afnemen. Moet ik nu gaan betalen voor elke verpakking of heeft de importeur die afdracht al gedaan ???

Link naar reactie
  • 0

Ben op dit moment bezig met websites en het leveren van computers. Beide op hobby-basis, maar wel met kvk en bekend bij de Belasting.

 

Ik weet niet hoe lang ik nog doorga met deze hobby, want nu komt er naast de andere heffing(en) weer 1 bij.

 

En het nadeel van deze heffing --> ze zeggen mij niet eens hoeveel ik moet betalen. Ik blijf in het onzekere.

 

Ik doe precies hetzelfde als de vorige poster.

 

Ik koop computers in bij de groothandel en verkoop deze door aan particulieren/bedrijven. Ik voeg geen karton of plastic toe. Ik plak hooguit een stukje tape over de doos om deze te sluiten, welke ik heb moeten openen(letop --> dezelfde doos als die ik van de groothandel heb gekregen).

 

Wat moet ik nu doen? Ben ik in deze situatie plichtig om hier aan mee te doen? Ik vrees van wel natuurlijk.

 

Hopelijk weten jullie iets meer, de website van VROM vind ik maar wat onduidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Op www.nedvang.nl staat de laatste nieuwsbrief.

Nou staan daar bedragen en gewichtsklasses in.

 

Ik zit me steeds meer af te vragen of ik bezig ben met ondernemen of bezig ben met lijstjes bij te houden wat ik aan het doen ben.

Ik denk dat ik niet boven de 15000 kilogram kom maar stel dat ze denken dat het wel zo is. Dan moet ik dus helemaal gaan bij zitten houden hoeveel ik verstuur en wat ik gebruik.

 

http://www.nedvang.nl/NEDVANG/NEDVANG_NL/ezines/test_ezine/swordezineedition.2006-03-14.7886917993

 

kweet niet of ie het doet ;)

Bouwstenen zijn belangrijk en ook al dondert er soms 1 naar beneden, zolang ik cement heb blijf ik bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Nou ik heb zojuist eerst Nedvang gebeld en die gaven me een nummer van de VROM. Ik wil namelijk zelf met VROM spreken, want ik ga Nedvang geen 40€ excl btw!!! betalen omdat ik toevallig een tiental enveloppen, wat druk/sluit-zakjes en een paar plastic tasjes per jaar gebruik. Ik haal nog niet eens 10kilo afvalgewicht per jaar!!!

 

Bij VROM kreeg ik te horen dat er nu een nieuwe brief onderweg is naar ons, met daarin een duidelijkere uitleg en de eerste mogen we even aan de kant leggen. Even ter verduidelijking: VROM stuurt nu 440.000 brieven voor de 2e keer de deur uit, dat is mooi 880.000 enveloppen, mag hopen dat ze daar zelf flink voor in de buidel moeten tasten. (dat aantal zei de VROM-medewerkster overigens)

 

Even wachten dus, wat er in de volgende brief staat.

 

Groetjes Ingrid

www.voetsieraden.nl

Link naar reactie
  • 0

Nou, zo dan:

 

In verband met het zeer grote aantal e-mails die wij ontvangen hebben, is het helaas niet mogelijk direct persoonlijk op uw specifieke vraag in te gaan.

 

Verreweg de meestgestelde vraag aan ons is: "Volgens mij val ik niet onder het Besluit Verpakkingen, omdat ik niets met verpakkingen doe. Wat moet ik vervolgens doen?"

Het antwoord hierop is: Wanneer u na beantwoording van onderstaande vragen tot de conclusie komt dat uw organisatie niet onder het Besluit Verpakkingen valt, dan is de brief van het Ministerie van VROM niet op u van toepassing. U hoeft dan verder niets te doen; u hoeft geen ontheffing aan te vragen, ergens melding te doen van het feit dat uw bedrijf niet onder het besluit valt, of van een lijst gehaald te worden.

Het mededelingsformulier hoeft u dan ook niet in te vullen en te sturen. Dit formulier is alleen bedoeld voor bedrijven die wel onder het besluit vallen en zich niet willen aansluiten bij Nedvang of BVNI, maar individueel mededeling willen doen (zie voor uitleg over het mededelingsformulier www.vrom.nl/verpakkingen onder de vraag: Hoe kunnen bedrijven aan het besluit voldoen?).

 

In het geval u alsnog een andere vraag aan ons wilt stellen, wilt u deze dan nogmaals naar ons mailen? Wij zullen deze dan zo spoedig als mogelijk is beantwoorden.

Onze excuses voor het ongemak.

 

DE VRAGEN:

 

Welke bedrijven vallen niet onder het nieuwe besluit?

Als u alle onderstaande vragen met NEE kunt beantwoorden, dan valt uw bedrijf niet onder de regeling. In dat geval hoeft u niets te doen.

 

Nam u deel aan het convenant Verpakkingen III?

Brengt u verpakte producten, onderdelen of grondstoffen op de markt?

Importeert u verpakte producten, onderdelen of grondstoffen ?

Laat u een product, onderdeel of grondstof onder uw merknaam verpakken?

Verstrekt u uw klanten draagtassen, zakken of dozen?

Levert u aan andere bedrijven verpakte producten (onderlinge leveranties)?

Bent u importeur of importerende groothandel die zelf geen verpakkingen toevoegt maar slechts doorlevert aan de volgende schakel richting eindverbruiker?

Verkoopt u zogenaamde toonbankverpakkingen (ook wel last minute verpakkingen) aan last minute verpakkers? Dit zijn verpakkingen die op het laatste moment aan producten worden toegevoegd aan producten bij overhandiging aan de consument, bijvoorbeeld draagtasjes, papieren zakken, patatbakjes en cadeauverpakkingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.