• 0

Commissie factuur

Ik heb een aantal werkzaamheden gekregen via een derde. :D

 

Voordat ik met deze werkzaamheden begon, hebben we duidelijk afgesproken dat deze derde een commissie zou krijgen.

 

Dit verloopt goed, maar om door deze derde een factuur te laten schrijven is het vrij omslachtig.

 

Ik bepaal wat voor een commissie ik overmaak.

Is het mogelijk om zelf een soort van commissie factuur te schrijven naar deze derde, Zodat mijn boekhouding weer kloppend is?

 

Groet Paul

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een aantal werkzaamheden gekregen via een derde. :D

 

Voordat ik met deze werkzaamheden begon, hebben we duidelijk afgesproken dat deze derde een commissie zou krijgen.

 

Dit verloopt goed, maar om door deze derde een factuur te laten schrijven is het vrij omslachtig.

 

Ik bepaal wat voor een commissie ik overmaak.

Is het mogelijk om zelf een soort van commissie factuur te schrijven naar deze derde, Zodat mijn boekhouding weer kloppend is?

 

Groet Paul

 

 

De enige wettelijke methode methode is: jij bepaald de hoogte van de commissie, je stuurt de ontvanger een briefje dat hij recht heeft op € xx.oo en laat deze daarvoor een factuur sturen. Dat is op zich niet erg omslachtig

 

Als de ontvanger van de commissie geen factuur kan of wil sturen, dan is deze hiertoe waarschijnlijk niet gerechtigd en dus ook niet gerechtigd het geld "zomaar" te ontvangen. Dan zou ik het ook niet betalen. Grote kans dat het strafbaar is (omkoping)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Even inhakend op voorgaande vraag zit ik een vergelijkbare situatie, alleen ik zit aan de andere kant.

 

Ik lever klanten aan mijn partner en ik krijg x procent van de omzet. Echter (anders dan in Bol's situatie), in mijn specifieke geval ontving ik het totale bedrag x op mijn rekening en geef schrijf ik het bedrag x minus mijn commissie over naar mijn partner.

 

Moet ik in dat geval ook mijn partner een factuur sturen?

Link naar reactie
  • 0

Jij moet een bedrijf hebben dat de klanten een factuur stuurt (inclusief alles) en jouw "partner" moet jouw een factuur sturen voor het bedrag dat jij moet overboeken.

 

Of hij moet een aandeel in je bedrijf hebben en salaris of divident ontvangen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Vanaf jan 2010 zijn de BTW regels ietwat aangepast m.b.t. levering van diensten in de EU.

 

Wat is de case:

 

Ondernemer A (NL) levert aan ondernemer B in FR een produkt.

 

De commissioniair C in Frankrijk krijgt 5% commissie over de omzet aan B wanneer ondernemer B heeft betaald.

 

Wat zijn de gevolgen voor de BTW? (incl ICL)

 

Wie moet de commissienota maken?

 

- Ondernemer A via creditnota hoe dan verantwoorden bij de BTW aangifte

- Commissioniair C met nota + BTW nummer?

 

Of zou het kunnen zijn dat in geheel EU de diensten van een commissioniair zijn vrijgesteld en dus helemaal geen BTW van toepassing is?

 

Wie kan me verder helpen?

 

Alvast bedankt

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi John N,

 

de combinatie 'levering van diensten' kan voor verwarring zorgen, omdat leveringen en diensten fiscaal verschillend behandeld worden. Handiger is het te spreken over het 'verrichten van leveringen' en het 'verrichten van diensten'.

 

Dan je vraag: Fransman C verricht een dienst aan NL-A en krijgt daarvoor commissie. C verricht daarmee een belaste dienst. Echter op grond van de Wet vindt de dienst in NL plaats en dient C BTW aan te geven. Die BTW verlegt C echter aan A. C stuurt dus een factuur zonder BTW/TVA aan A en meldt daarop 'BTW verlegd'. Op de factuur moeten naast de normale vereisten zowel het BTW-identificatienummer van C als dat van A staan en C moet checken bij de Franse fiscus of hier http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=NL, of dat nummer van A juist is.

 

A geeft de BTW over de dienst op z'n NL-BTW-aangifte aan en trekt 't als voorbelasting weer af (gesteld dat het om belaste prestaties gaat). C zet de omzet op z'n Franse aangifte als 'dienst aan EU-ondernemer', waarbij C geen TVA op de aangifte zet (want verlegd).

 

Oh en A levert intracommunautair aan B en verlegt de BTW aan B.

 

Zowel de verrichter van de dienst als de verrichter van de levering moet apart van z'n BTW-aangifte, listen.

 

Duidelijk? Anders hoor ik 't wel.

 

groet,

 

John K.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo John K,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Dus: diensten van een commissioniair zijn niet van BTW vrijgesteld

En,

Een creditnota maken door ondernemer A is geen optie.

 

Stel C is geen ondernemer, heeft geen BTW nummer in Frankrijk. Wat dan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.