• 0

Oud wordt weer nieuw....?

Nieuwe tijden vragen soms om een andere uitstraling van je onderneming.

 

Is het leveren van nieuwe diensten op nieuwe markten met een oudbollig imago van het eeuwenoude beroep nu een prestige voor het specialisme dat je geniet of juist een motief voor klanten om te denken dat jij niet meer te bieden hebt dan het meeste gros van aanbieders die dit zelfde beroep beoefenen?

 

Of, zou jij als ondernemer kiezen voor een professionele uitstraling van je leverancier (en niet wetend dat hij nog maar een paar weken in het vak zit), of kies je voor elementen in zijn bedrijf waarmee hij zich profileert als ervaringdeskundige ? (die dan oudbollig overkomt).

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bestel je fruitmanden op www.Fruitstuk.nl

Communicatie- en projectmanagement www.bwcommunicatie.nl - Rotterdam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ervaring hoeft niet oubollig te zijn.

 

Uitstraling zonder inhoud (referencies) is soieso verdacht.

 

Ik jouw geval zou is gaan voor een hippe en professionele uitstraling gebasseerd op veel ervaring.

 

Die ervaring komt naar buiten in de vorm van bewaar en bereidings tips, recepten en verhalen etc. Informatie over seizoensgroeten en de bereiding van exotische groenten. Allemaal originele content van de vakman.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dat is dus ook wat ik voor ideeen heb, maar dit is al snel het geeikte in de branche en biedt dus geen onderscheid. Daarnaast zijn deze aspecten het geiekte in de branche en vaak ook neit interessant voor grote potentiele klanten. Maar zouden deze grote potentiele klanten nu een vakman met ervaring, referenties en daadkracht willen hebben als leverancier of juist een organisatie die zich profileert als zakelijk, professioneel (mooi bedrijfspand, websites en visitekaartje etc.) ?

 

Natuurlijk willen we allemaal dat onze levernaciers dit beide hebben, maar waar ligt de grens?

 

Daarnaast zijn dat soort 'extra's' niet echt interessant voor grote potentiele klanten.

Bestel je fruitmanden op www.Fruitstuk.nl

Communicatie- en projectmanagement www.bwcommunicatie.nl - Rotterdam

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Wil je aangeven wat je nu precies wilt.

Op jouw vraag is geen duidelijk antwoord te geven als je niet concreter aangeeft wat je bedeling is.

Om even in supermarkt termen te gaan.

Zodra de Aldi eruit gaat zien als een Albert Heijn dan is het imago van goedkoop pleitte.

Het hangt van het product en de klantenkring af waar de grenzen liggen tussen professioneel, zakelijk, ambachtelijk, kneuterig enz.

 

Link naar reactie
  • 0

Zouden deze grote potentiele klanten nu een vakman met ervaring, referenties en daadkracht willen hebben als leverancier of juist een organisatie die zich profileert als zakelijk, professioneel (mooi bedrijfspand, websites en visitekaartje etc.) ?

 

Dus de tegenstelling is:

 

ervaring, referenties en daadkracht

versus

zakelijk, professioneel, gelikte presentatie

 

Misschien moet je nog eens rustig bedenken wat je nou werkelijk bedoelt, dat kort maar krachtig opschrijven en even nalezen op spel- en tikfouten. Oh, en vergeet de vraag niet.

 

Je hebt hier al eerder zulke vragen gesteld, maar als er dan reacties komen ben je verdwenen. Dat schiet niet op, natuurlijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik hier niet vrij uit kan praten over nieuwe ideeen, kan ik niet zo heel erg specifiek zijn.

 

Ik was even een mailtje aan het schrijven naar Technico, dus het duurde iets langer.

 

Wat jij zegt is waar. Maar stel je het volgende scenario voor: Een groot bedrijf (>1000 medewerkers) is geinteresseerd geraakt in mijn nieuwe producten. Zij gaan naar mijn website en komen hier allemaal diensten voor consumenten en horeca tegen, en zien foto's van een groentewinkel / horecaleverancier. zouden zij hier dan uit opmaken dat wij specialisten zijn? - Of juist prutsers die niet verder komen dan een bloemkool verkopen? En de job dus liever uitbesteden aan bedrijven met een gelikte powerpointpresentaties en dure maatpakken.

 

'Expertise wordt pas gewaardeert wanneer je er zelf achter komt dat specialisten er niet voor niets zijn.'

Bestel je fruitmanden op www.Fruitstuk.nl

Communicatie- en projectmanagement www.bwcommunicatie.nl - Rotterdam

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het er vanaf hangt hoe je dat presenteert op jouw site..

Weet je met de site de juiste snaar te raken dan is dat belangrijker dan dat jouw overgrootvader in 1850 de zaak van zijn vader overnam.

 

Als je met uiteenlopende afnemers werkt , zorg dan dat ze eenvoudig op jouw site naar het juiste gedeelte worden gesluist, je kunt ook overwegen voor elke doelgroep een eigen site met een eigen naam op te zetten.

Een groenteboer in Armanin pak werkt niet. Ik ben trouwens wel benieuwd wat voor spannede presentatie je met groente kunt maken.

 

Of je moet dit filmpje bedoelen

Link naar reactie
  • 0

Een klik op je website maakt meteen duidelijk wat het probleem is. Je propageert het fruitstuk, maar de bezoeker belandt in een groentenwinkel die allerlei nevenactiviteiten heeft. Dat hinkt op teveel gedachten. Een bedrijf dat 100 fruitstukken wil bestellen, wordt er door afgeschrikt.

 

Je zal dus verschillende sites voor verschillende doelgroepen moeten maken: eentje voor de veelzijdige groenteman (al denk ik niet dat dat veel klanten zal trekken), eentje voor fruitstuk en wellicht nog een variant met gfa-diensten voor de regionale restaurants.

 

Het hangt er sterk vanaf hoe je je markt segmenteert. Consument of business? Enkele bestellingen of grote orders? Restaurants regionaal of landelijke opdrachtgevers?

 

Denk vanuit de bezoekers! Een vingeroefening is de titel boven dit stukje. Die is misschien heel goed gevonden, maar niemand snapt waar het over gaat. Je mist zo lezers en de kans om een goede tip te krijgen. Verkopen doe je vanuit de klant te denken.

 

Succes! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Een klik op je website maakt meteen duidelijk wat het probleem is. Je propageert het fruitstuk, maar de bezoeker belandt in een groentenwinkel die allerlei nevenactiviteiten heeft. Dat hinkt op teveel gedachten. Een bedrijf dat 100 fruitstukken wil bestellen, wordt er door afgeschrikt.

 

Zoals al opgemerkt wordt, is de huidige website een algemene website. Maar als je naar mijn vraag kijkt, is dat niet of ik meerdere websites moet starten of dat ik moet narrowcasten (termpje tussendoor), maar ben ik benieuwd wat die grote bedrijven, die 100 fruitmanden willen gaan bestellen, nu willen zien: een groentenboer (die voor kwaliteit en veel ervaring staat) of een professionele organisatie (die wellicht iets meer overkomt als een bureau gespecialiseert in diverse relatiegeschenken, waar fruitmanden er 1 van zijn).

 

Verplaatsen jullie je is in iemand die zo'n order gaat plaatsen.

 

 

[edit mod ] Twa's tekst even als quote geplaatst [/edit]

 

Bestel je fruitmanden op www.Fruitstuk.nl

Communicatie- en projectmanagement www.bwcommunicatie.nl - Rotterdam

Link naar reactie
  • 0

Een groentenboer of een relatiegeschenkenboer die fruitstukken er zo'n beetje bij doet: geen van beide heeft mijn voorkeur. Dan liever een pure fruitstukleverancier met een bijzonder persvers sappige uitstraling.

 

Mag ik nog even naar een oude draad verwijzen?

 

Hallo Rob,

 

Misschien is het beter om jouw aanpak in een wat breder kader te bekijken. Zoals je zelf al zegt:

 

Ik ben blij met jullie te mogen discuseren. Kijk eens op mijn website. Al is het niet om een fruitstuk te bestellen, misschien heb je een bruikbare opmerkingen over mijn site.

 

Je bent blijkbaar een innovatieve groenteboer die met nieuwe initiatieven leven in de groentezaak wil brengen. Je hebt daarvoor een hele reeks alternatieven.

 

Lokatie is neem ik aan op korte termijn niet variabel, maar je probeert minder lokatie-afhankelijk te zijn door internet te gebruiken om een product in een groter verzorgingsgebied te verkopen.

 

Assortiment is wel variabel. Op je website staat echter de breedte van je assortiment centraal, en daardoor is het bijzondere niet goed meer te zien. In jouw plaats zou ik elke week of elke maand een thema kiezen, waarmee je aantoont dat jij als speciaalzaak ook een speciaal aanbod hebt. En meer visueel. Maak een boereblog voor je winkel! Laat zien waar je zit, want dat aanbod is niet zo relevant voor mensen die te ver weg wonen. En hou in je achterhoofd dat collega's misschien wel willen samenwerken, dus kies een naam die te branden en te franchisen is. Denk aan iets als gezondteboer of Froed, Vers en Goed.

 

Verkoop naast vers ook verwerkte groenten en fruiten. Als sap, als soep, als panklaar. Daar zijn waarschijnlijk strengere haccp-regels voor, maar het is wel een logische extensie van je aanbod.

 

Fruitstuk vergt een aparte aanpak. Als ik naar een speciale website over groente- en fruitpakketten ga, verwacht ik een brede keuze aan bijzondere geschenksuggesties. Niet een zestal standaard pakketten. Maar ook eentje met een sapcentrifuge. Een cocktail-pakket. Een wintersoeppakket (met verse kruiden). Een notenkist met notenkraker. In de professionele pakkettenwereld worden jaarlijks nieuwe verpakkingsideeën gelanceerd. Ga op zoek naar bijzondere verpakkingen: een schaal van glas of aardewerk, een vuurkorf (drie jaar geleden big!), een EFBO-koffertje (eet fruit bij ontbijt). Al was het alleen maar om gratis publiciteit te genereren.

 

De EFBO-aanpak leent zich trouwens goed voor een kantoorservice. Verkoop abonnementen op een wekelijks fruitpakket aan bedrijven, door zwaar op het EFBO-idee te leunen. Maak een folder met een rood kruis (van bananen?) op de voorkant: EFBO: ook op uw kantoor?. Bied een gratis EFBO-doos aan ter kennismaking, met je telefoonnummer/faxnummer/email aan de binnenkant (efbo.nl is nog vrij). Kleed je bezorger in een EFBO-jas. Spuit je auto in EFBO-kleuren. Breid de service uit naar evenementen: Eet Fruit Bij Optredens. Okay, ik draaf een beetje door...

 

Er kan zoveel! Andere HL-bezoekers hebben vast ook goeie suggesties. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.