• 0

Geen echt risicokapitaal beschikbaar?

 

 

Ik ben al enkele jaren bezig om een bedrijf op te bouwen wat datacommunicatie apparatuur ontwikkeld en produceert maar het lukt mij steeds niet om kapitaal te vinden om *echt* te kunnen starten. Ik ben b.v. ook bij NEBIB geweest maar in de tijd (6 maanden geloof ik) dat ik daar 'lid' was heeft men geen investeerder kunnen vinden. Nu komt er weer een technologie-cyclus aan waar ik ook op wil meerijden maar vanwege het gebrek aan kapitaal dreig ik weer de boot te missen. Ik ben nu maar bezig met apparatuur van derden te verkopen maar dat is moeizaam omdat de producten die mij worden aangeboden niet aan de door mij gestelde kwaliteitseisen voldoen en het mij veel tijd kost om de fabrikanten te bewegen hun produkten te wijzigen. Ik heb ook, vanwege geldgebrek, de ontwikkeling van mijn bedrijf moeten onderbreken door te gaan werken. Ik wil echter er nu weer verder mee maar ik heb kapitaal nodig om echt te beginnen. Het is echt frustrend dat je weet dat je een mooi bedrijf kan opzetten in een groeimarkt maar dat je vanwege geldgebrek dit niet kan.

 

Het is mij opgevallen dat investeerders eigenlijk geen risico willen lopen en vaak alleen willen investeren in bedrijven die al klanten en produkten hebben. Ik heb zelf zoiets van: 'Als jullie niet echt risico willen lopen, waarom zou ik jullie dan laten meeprofiteren als ik de tent al heb draaien?' Immers, als je al klanten hebt dan kan je kapitaal net zo makkelijk bij de bank lenen. Ik ben zelf van mening dat er in Nederland heel weinig *echt* riscokapitaal is, als je iets nieuws wil doen dan moet je vaak van 'scratch' af beginnen, ik vind dat investeerders niet kunnen verwachten dat je zelf de initiele produktontwikkeling financiert, want dat kost al vele tienduizenden (zoniet honderduizenden) euro's.

 

Ik denk dat als er niet meer 'echt' risicokapitaal komt dat Nederland de boot economisch gaat missen. Er zullen veel minder successvolle starters zijn en dat zijn dan meestal mensen die liever geen derden meer in hun bedrijf willen laten meeprofiteren omdat ze het met zweet en tranen zelf opgebouwd hebben (en terecht, vind ik). De groei van deze bedrijven zal dan echter ook lager zijn waardoor er nooit een nieuwe Philips of Akzo meer zal ontstaan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Niet voor elk bedrijf is er kapitaal, maar er ís wel veel. Zie ook de organisaties die recentelijk van TechnoPartner een verdubbeling van hun besteedbaar kapitaal hebben gekregen.

 

Met hoeveel investeerders heb je geproken, en wat was hun respons/feedback op je plan? Heb je inhoudelijke bezwaren gekregen? En/of commentaar op je team, financieringsopzet, groeiplan, marketingplannen of wat dan ook? En heb je daar wat mee gedaan? Ik ken jou en je plannen niet, maar bij dit soort dingen kun je ook bij jezelf te rade gaan en je plannen anders positioneren, om zo een opzet te creëren waar VC's wél mee kunnen werken.

 

Ik heb zelf met een ander bedrijf gesproken in dezelfde business om te vragen of die in mij wilde investeren. Zij wilde echter meer in een niche blijven en ik wilde juist de massa markt bedienen.

 

Verder met geen investeerders gesproken via NEBIB, en ook weinig inhoudelijk commentaar gehad van NEBIB (zover ik mij herriner).

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bigpilot,

 

Heb je zojuist een "kneus" gegeven. Ben het niet alleen hartgrondig oneens met je maar vind ook dat je weigert naar jezelf en je mogelijke fouten te kijken.

 

Klagen over het gebrek aan risicokapitaal is hetzelfde als klagen over de warmte van de zon: het heeft geen enkele zin en je kunt je er tegen weren.

 

Investeerders zijn zo als ze zijn. Door schade en schande wijs geworden investeren ze alleen in die projecten waarin ze in geloven. Dat geldt voor investeerders in Nederland, Europa, Amerika en de rest van de wereld. Dat geldt voor investeerders in onroerend goed, obligatie of aandelen, beursgenoteerde activa of juist niet. Zij hebben het geld en als je daar als entrepreneur een deel van wilt moet je een investeerder vinden die bij jou past en aan zijn of haar eisen voldoen. Anders krijg je het gewoon niet.

 

Klagen helpt niet en naar het buitenland vertrekken al helemaal niet. Investeren is een kwestie van elkaar vertrouwen en als je niet uit dezelfde cultuur afkomstig ben, is het bijna onbegonnen werk om dat vertrouwen op te bouwen en vast te houden.

 

Mijn advies aan jou en alle andere klagers is: als je perse geld van investeerders wilt bewijs dan eerst dat je echt een entrepreneur bent. Bouw je eigen bedrijf op en verkoop het vervolgens.

 

Sorry, dit moest even van mijn hart. Ik nodig je uit ook eens mijn serie artikelen over investeerders te lezen, hier op higherlevel (onder columns).

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

PS. Ik zou je willen aanraden om zinnen als "Nu l*l je uit je nekharen" niet meer hier op ons forum te gebruiken. We eisen van de deelnmers aan de discussies dat zij zich onthouden van schuttingwoorden.

 

 

Ties,

 

Ik weiger helemaal niet naar mijn fouten te kijken, ik zie gewoon geen fouten in mijn plan: een goed produkt maken en dit verkopen. Maar zoals ik al zei: ik kan geen produkt verkopen wat ik niet heb!

 

Als je een fout ziet in mijn plan, dan hoor ik dit graag.

 

P.S. mijn l*l reactie was alleen maar vanwege de uitlatingen van Nils, ik zou deze zelf ook niet gebruiken in een forum.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies aan jou en alle andere klagers is: als je perse geld van investeerders wilt bewijs dan eerst dat je echt een entrepreneur bent. Bouw je eigen bedrijf op en verkoop het vervolgens.

 

Ties,

je gaat daar wel wat kort door de bocht. Als iemand goed is in het bedenken van een geheel nieuw product en bovendien in staat is de markt zodanig in te schatten dat hij/zij precies op tijd met de ontwikkeling begint, dan is zo iemand nooit in staat om zelfstandig een bedrijf op te zetten omdat er de eerste keer geen kapitaal beschikbaar komt en de volgende keren blijkbaar ook niet. Je kunt alleen zonder geld een dienstenbedrijf opzetten, en dat vraagt andere ondernemerskwaliteiten dan een product-bedrijf.

 

Ik begrijp echt niet hoe je zoiets kunt zeggen. Kijk naar startup bedrijven die succesvol een product in de markt zetten en je ziet dat ze allemaal zwaar VC-gefund zijn.

 

Ik voel me overigens geen "klager", en ik vind het niet prettig dat je dergelijke woorden gebruikt. Ik heb het inmiddels redelijk voor elkaar, en ik ga ervan uit dat ik voor een volgend bedrijf dan ook geen VC's nodig heb. Had jij zelf trouwen je geld verdiend met een product?

 

dagdag

Christine

 

Jij en ik zitten precies op een lijn Christine, en je argumenten zijn (net als de mijne) onweerlegbaar.

 

Ik ben nu maar uit 'armoede' andermans produkten aan het verkopen (om toch wat omzet te krijgen) maar dit is iets wat ik, als ingenieur zijnde, helemaal niet wil doen. Ik wil creeren en iets moois en bruikbaars maken en met gepaste trots kijken als klanten dit produkt met plezier gebruiken. Verder heb ik veel plezier in het marketen en verkopen van mijn produkten (en vooral in marketing ben ik vrij sterk, vind ik zelf).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zucht. Deze discussie komt nooit tot een eind. Is het de schuld van de "markt"?

 

Ik verdedig de markt niet, die is behoorlijk krap. Maar het blijft een markt. Daar kan je als ondernemer gebruik van maken als je doet aan MARKETING.

 

@bigpilot: Ik hoef de NeBIB niet te verdedigen. Het functioneren van de NeBIB staat hier niet ter discussie. Het gaat om jouw zoektocht naar kapitaal en de kans van slagen daarvan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helaas eens met bigpilot en Christine. In Nederland bestaat geen risicokapitaal. Daarom zal ons land nooit in de top van de vooruitstrevende landen behoren. Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met de Nederlandse mentaliteit. Dat moet veranderen.

 

Ik heb veel ervaring met investeerders. Wat mij vooral opviel is dat de mentaliteit van de investeerders in Nederland niet echt positief is op het gebied van risico nemen. Ik ben ook in gesprek geweest met investeerders in het buitenland en wat een wereld van verschil.

 

Risicokapitaal in Nederland? Ik denk het niet.

 

Link naar reactie
  • 0

@Bigpilot:

 

Ik begrijp je frustratie. Mijn advies is deze: handel met de realiteit.

 

In Nederland lopen er een hoop mensen rond die zich VCer, investeerder etc. noemen, maar dat feitelijk helemaal niet zijn.

Dergelijke mensen/ondernemingen, vinden het alleen maar reuze interessant om met een dergelijke 'sexy' titel te koketeren.

En als je daar dan aanklopt, dan schrikken ze eerst en zijn ze vervolgens erg inventief -net échte uitvinders- om allerhande redenen te noemen waarom ze niet in jou en je vinding willen investeren.

 

Betreffende de NEBIB: an sich is dat een bona fide onderneming die op een positieve wijze tracht 'investeerders' en ondernemers bij elkaar te brengen.

Minpuntje aan de NEBIB: er staan naar mijn mening te veel nep-investeerders in hun bestand.

Het betreft het type 'investeerder' dat op zoek is naar een snel groeiende onderneming met een uniek product, met hoge winstmarges, met een super cash-flow, liefst géén schulden en noem maar op. Profiteurs dus.

Dergelijke nep-investeerders zijn dus op zoek naar 'kippen' die al gouden eieren leggen en waar ze vervolgens ook nog eens -als 'meedenkend' lid van de directie- de lompe boer uit kunnen hangen.

Dat soort mensen ben je, zoals je aangeeft, dus liever kwijt als rijk.

 

Nederland is niet het land waar je moet zijn als je een uitvinder bent op ICT gebied.

Ik weet van een aan de overheid gelieerde 'VC' dat er de afgelopen jaren 80 aanvragen voor krediet/participaties voor ICT ondernemingen (o.a. start ups) zijn gedaan en dat er nul komma nul aan euros naar de aanvragers zijn gegaan.

Dus de score is 100% negatief, terwijl er op hun website wél degelijk staat dat die VC ook investeringen doet in de ICT sector.

Niemand had en heeft daar ook maar een schijn van kans.

Dat is dus Nederland. Vollop gelieg en gedraai.

 

En als je hier op dit forum dergelijke feiten aan de dag legt -zoals jij en Christine dat doen- dan springen er meteen een paar van die nep-investeerders op, om te zeggen dat het vooral aan jouw en je vinding ligt.

Erg herkenbaar allemaal?

 

Wat Christine al schreef: zet koers naar Amerika.

Link naar reactie
  • 0

 

Het betreft het type 'investeerder' dat op zoek is naar een snel groeiende onderneming met een uniek product, met hoge winstmarges, met een super cash-flow, liefst géén schulden en noem maar op. Profiteurs dus.

Dergelijke nep-investeerders zijn dus op zoek naar 'kippen' die al gouden eieren leggen en waar ze vervolgens ook nog eens -als 'meedenkend' lid van de directie- de lompe boer uit kunnen hangen.

 

 

Roughhead, allereerst moet mij van het hart dat ik het erg ongenuanceerd vind om investeerders die in de groeifase investeren, profiteurs en nep-investeerders te noemen. Zij voorzien in een duidelijke behoefte!

 

Realiseer je s.v.p. dat tegenover elke starter die bij investeerders aanklopt met een echt goede uitvinding/concept er waarschijnlijk honderd aankloppen met vindingen of concepten die het op de markt nooit zouden redden. Aannemende dat jullie tot de kleine eerste groep behoren, zul je dus erg goed je best moeten doen om dat aan die potentiële verschaffers van seed capital duidelijk te maken.

 

Ja, de gemiddelde Nederlandse VC en informal is veel behoudender dan zijn gemiddelde Amerikaanse collega. Leer daarmee leven, klagen helpt niet.

 

ID

 

Link naar reactie
  • 0

@idbroker:

 

Ik denk dat je de strekking van mijn betoog niet helemaal goed hebt begrepen?

 

Wat ik aangaf: ik zie bij de NEBIB tamelijk veel 'investeerder profielen' die op een reeds existerende snelgroeiende onderneming willen 'springen'.

En dus niets met nog te starten ondernemingen hebben, maar wél op zoek zijn om (voor een prikkie) bij een succesvolle onderneming in te stappen.

Dat is overigens hun goed recht, maar wel vervelend als je op zoek bent naar seed capital.

 

Betreffende: leer daar mee leven, klagen helpt niet.

Ik klaag ook niet -heb zelf al wel het eea ondervonden- maar geef mijn menig over de stand van zaken rondom VCs, risicos en ICT in Nederland.

 

Snappie?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een prikkelende en leuke conversatie!

Met veel plezier heb ik naar BBC's 'Dragons Den' gekeken:

'............we say that those investors are friends, family and fools'

 

Verplichte kost voor elke ondernemer die moeite heeft met verkrijgen van financiering.

 

Als je echt een innovatief product hebt, heb je ook meer tijd beschikbaar voor de 'start-up'. Op deze manier kunnen een aantal kosten relatief laag gehouden worden omdat bijvoorbeeld bevriende ondernemers voor lage tarieven bepaalde diensten willen uitvoeren op momenten dat het rustig is en het wel spannend vinden om je te helpen.

Op deze manier heb ik de afgelopen vijf jaar een nieuw innovatief product ontwikkeld zonder grote externe financiering. (www.kenau.nl)

 

Factoren die volgens mij van belang zijn:

- Draagt de ondernemer risico dat pijn kan doen, dan willen anderen eerder investeren.

- Een product is veel concreter dan een concept.

- Mensen investeren alleen als ze 'iets' hebben met het product

- Als je echt wilt innoveren, is het belangrijk om zolang mogelijk onafhankelijk te zijn, je geeft jezelf dan de ruimte om je visie en concept te vertalen in een 'prototype' product dat integraal vernieuwend is. Hiermee voorkom je het risico dat je visie al in een vroeg stadium omgebogen wordt in een 'mainstream' oplossing om terugverdien risico's te vermijden. Het gevaar is echter dat je product te ver van de koper af gaat staan en flopt.

 

Groeten van Gerard

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie
  • 0

Wat is dit voor een waardeloze site/forum. Waarom zijn alle postings van Christine weggehaald? Lag haar betoog niet in jullie straatje?

 

Dit vind ik wel heel erg zwak!!

 

So over jumping to conclusions gesproken.

Op deze site worden door moderators bijna nooit post weggehaald, alleen bij uitzondering gebeurt dat, en zeker niet een hele reeks posts.

 

Hier is iets anders aan de hand.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou dat wil ik wel eens weten dan, want ik vond dat er geen speld tussen haar argumentering gestoken kon worden. Dit in tegenstelling tot de wollige verhalen van de zogenaamde VC's: 'als het een wereld produkt is dan zal er geld zijn!' 'het kan liggen aan je: produkt, plan, pitch'

 

Weet iemand haar e-mail of zo, zodat ik contact met haar kan opnemen?

Link naar reactie
  • 0

@idbroker:

 

Ik denk dat je de strekking van mijn betoog niet helemaal goed hebt begrepen?

 

Wat ik aangaf: ik zie bij de NEBIB tamelijk veel 'investeerder profielen' die op een reeds existerende snelgroeiende onderneming willen 'springen'.

En dus niets met nog te starten ondernemingen hebben, maar wél op zoek zijn om (voor een prikkie) bij een succesvolle onderneming in te stappen.

Dat is overigens hun goed recht, maar wel vervelend als je op zoek bent naar seed capital.

 

Betreffende: leer daar mee leven, klagen helpt niet.

Ik klaag ook niet -heb zelf al wel het eea ondervonden- maar geef mijn menig over de stand van zaken rondom VCs, risicos en ICT in Nederland.

 

Snappie?

 

 

Sorry, mag ik ff.... Wat investeerder willen en wat zij doen zijn twee verschillende zaken. We doen jaarlijks zo'n 20 participaties, ZONDER UITZONDERING 1e ronde financiering. Vooral de 1e marketing fase dan. Het is erg gevaarlijk (en kortzichtig) om meteen je conclusies te trekken uit wat anonieme profieltjes op een website.

 

20 mil voor een ontwikkelingstraject kunnen wij ook niet regelen. Niet via 1 investeerder in ieder geval. Wij zijn dan ook zeer actief in het stimuleren van samenwerking tussen investeerders, maar ook tussen informals en fondsen en middelgrote en grote bedrijven.

 

Wij hebben grote bewondering voor IERERE investeerder die zijn zuurverdiende centen in de droom van een ander stopt. We willen daar geen slecht woord over horen. Inderdaad er is (nog) weinig reden tot vreugde, maar heel slecht is het hier ook weer niet.

 

De behoefte aan investeerders wordt ook als maar kleiner. Ik zie daar de meest voor de hand liggende oplossing. Delen van resources, samenwerken en handig zijn. Daarmee breng je de theoretische kapitaalbehoefte met 90% terug en werk je met mensen die je echt begrijpen.

 

Mopperen "op de markt" is zo zinloos. Wees creatief, vermijd de investeerders, zoek de klanten en deel je kennis daarover.

 

Die markt wordt in hoge mate bepaald door emotie. Als de ondernemers blij door het leven gaan en links en rechts lekker hun bedrijfjes cashen, dan hebben die investeerders het gevoel dat ze iets missen. Dan gaan ze vanzelf achter de ondernemers aan. Zolang die ondernemers biddend en smekend iedere keer op de stoep van die investeerders gaan staan, dan gaan die alleen maar moeilijker doen. Kwestie van vraag en aanbod.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dit in tegenstelling tot de wollige verhalen van de zogenaamde VC's: 'als het een wereld produkt is dan zal er geld zijn!' 'het kan liggen aan je: produkt, plan, pitch'

 

 

Dat zijn geen wollige verhalen dat is de realiteit. En waarom noem je mensen die hun kennis en ervaring met jou delen 'zogenaamde VC's'?

Verongelijkt reageren en de slachtofferrol aannemen, zijn nou niet bepaald kenmerken van een goede ondernemer.

 

Als ik het goed begrepen heb, heeft Christine een wereldproduct dat zij door volhardend te zijn, heeft kunnen ontwikkelen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrepen heb, heeft Christine een wereldproduct dat zij door volhardend te zijn, heeft kunnen ontwikkelen.

 

Niet alleen ik, maar ook een aantal mensen in mijn team. Die vanochtend wat later op kantoor waren omdat we gisteravond nog tot erg laat hadden zitten werken. Met als resultaat een nieuw product (zie persbericht)

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Beste Christine,

 

Gefeliciteerd met het nieuwe product. Ik wens jullie veel marktsucces hiermee en hoop dat je nog veel Fortune 500 bedrijven aan de klantenkring kunt toevoegen.

Hoe reageren de Nederlandse topbedrijven op jullie producten? Gedragen zij zich als early adopters of zijn zij afwachtend?

 

Mvg

Link naar reactie
  • 0

Hoe reageren de Nederlandse topbedrijven op jullie producten? Gedragen zij zich als early adopters of zijn zij afwachtend?

 

Dat gaat heel goed. Met name middelgrote bedrijven realiseren zich dat email vertrouwelijke gegevens bevatten en dat ze die moeten beschermen. In de zorg is dat zelfs verplicht. Dus het valt me alleszins mee hoe de nederlandse markt reageert op ons product. Wel is het een heel werk om een nieuwe markt voor een nieuw product te creeren. Ik denk dat dankzij ons in ons land relatief meer email beveiligd wordt.

 

Verschil met de amerikaanse markt is dat daar onze concurrenten zich bewust richten op klanten met meer dan 50.000 werkplekken. Prijzen van hun producten zijn daarop gebaseerd. Hier heb je helemaal niet van dergelijke klanten, dus hebben wij een ander prijsmodel, en omdat onze prijzen lager en flexibeler zijn, hebben we in Europa een duidelijk voordeel. Daarnaast werken wij met de S/MIME standaard, die is hier heel populair en onze concurrenten ondersteunen dat niet of nauwelijks.

 

Alleen de overheid blijft ernstig achter, dat is wel jammer. Veel praten over digitale handtekeningen, veel ongerustheid over onveiligheid van email, maar iets aanschaffen is nog een brug te ver.

 

dagdag

Christine

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is dit voor een waardeloze site/forum. Waarom zijn alle postings van Christine weggehaald? Lag haar betoog niet in jullie straatje?

 

Dit vind ik wel heel erg zwak!!

 

*zingt* Sorry seems to be the hardest word? ;D...Geloof dat je wel erg overenthousiast conclusies trekt. :-X

 

Lijkt me niet echt dat een discussieforum bestaansrecht heeft als ze alle discussie indamt?...

Link naar reactie
  • 0

Ok sorry, ik heb niks gezegt. :-X

 

Wel jammer om al die mooie posts te verwijderen, ik was het er 100% mee eens.

 

 

Ik kan je helaas niet plaatsen, dat is jammer. Je kan het wel met Christine eens zijn, maar het is best mogelijk dat je niet hetzelfde probleem hebt als zij. Ik ken je niet goed genoeg om dat zeker te weten, maar dat komt nog wel.

 

Ik ken een paar ondernemers, het zijn er niet veel, misschien een stuk of vijf, waarvoor Nederland gewoon te klein is. Ze zijn hun tijd vaak ver vooruit en hebben on-Nederlandse ambities en ook bijbehorende capaciteiten. Ze worden niet gesnapt. Ik snap ze vaak ook niet, maar ik vertrouw ze wél. Zij het dat het misschien niet dít plan is dat uit gaat komen, maar een volgend plan. Hoe dan ook vroeger of later gaat het knallen (in positieve zin).

 

Er zijn ook een heleboel andere ondernemers, die er wél hetzelfde uitzien en ook hetzelfde geluid maken, maar die zeker niet over de genialiteit beschikken waar ik de eerste groep ondernemers zo om waardeer. Dus pas op met wie je je associeerd. Je moet van goede huizen komen om mij te overtuigen van je genialiteit.

 

Overigens kan je maar beter niet geniaal zijn, want dan kunnen we je misschien helpen. Die paar ondernemers waar ik diepe bewondering voor heb kan ik helaas helemaal niet helpen. Ze spelen in een ander "leage".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Sorry, mag ik ff.... Wat investeerder willen en wat zij doen zijn twee verschillende zaken. We doen jaarlijks zo'n 20 participaties, ZONDER UITZONDERING 1e ronde financiering. Vooral de 1e marketing fase dan. Het is erg gevaarlijk (en kortzichtig) om meteen je conclusies te trekken uit wat anonieme profieltjes op een website.

 

20 mil voor een ontwikkelingstraject kunnen wij ook niet regelen. Niet via 1 investeerder in ieder geval. Wij zijn dan ook zeer actief in het stimuleren van samenwerking tussen investeerders, maar ook tussen informals en fondsen en middelgrote en grote bedrijven.

 

Wij hebben grote bewondering voor IERERE investeerder die zijn zuurverdiende centen in de droom van een ander stopt. We willen daar geen slecht woord over horen. Inderdaad er is (nog) weinig reden tot vreugde, maar heel slecht is het hier ook weer niet.

 

De behoefte aan investeerders wordt ook als maar kleiner. Ik zie daar de meest voor de hand liggende oplossing. Delen van resources, samenwerken en handig zijn. Daarmee breng je de theoretische kapitaalbehoefte met 90% terug en werk je met mensen die je echt begrijpen.

 

Mopperen "op de markt" is zo zinloos. Wees creatief, vermijd de investeerders, zoek de klanten en deel je kennis daarover.

 

Die markt wordt in hoge mate bepaald door emotie. Als de ondernemers blij door het leven gaan en links en rechts lekker hun bedrijfjes cashen, dan hebben die investeerders het gevoel dat ze iets missen. Dan gaan ze vanzelf achter de ondernemers aan. Zolang die ondernemers biddend en smekend iedere keer op de stoep van die investeerders gaan staan, dan gaan die alleen maar moeilijker doen. Kwestie van vraag en aanbod.

 

@DeWitte:

 

Mijn kritiek is in feite inhoudelijk helemaal niet gericht op de NEBIB.

Dat gaf ik al aan? Meer kritiek heb ik op de attitude van vele zelfbenoemde - en sommige geïnstitutionaliseerde VCers in Nederland. Natuurlijk mag een ieder weten waar of 'ie zijn of haar zuurverdiende geld in gaat steken. Daar is iedereen vrij in.

 

Kernpunt: er zijn in dit land zelfbenoemde 'investeerders' die helemaal niets investeren, maar wel met allerhande indrukwekkende websites veinzen dat ze investeerder zijn. In mijn optiek is er een wezenlijk verschil tussen een investeerder die geld steekt in een idee/start-up en een 'investeerder' die enkel en alleen wil 'investeren' in snel groeiende, reeds bestaande en goedlopende ondernemingen. Dat laatste noem ik géén investeren, maar goedkoop meeliften op andermans inspanningen. En dan hebben dergelijke mensen, de VCs, vaak ook nog de nodige babbels en onrealistisch pakket aan eisen.

Je schreef zelf al: Zolang die ondernemers biddend en smekend iedere keer op de stoep van die investeerders gaan staan, dan gaan die alleen maar moeilijker doen.

 

Ik begrijp best dat als er 8 van de 10 investeringen de mist ingaan, mensen huiverig en terughoudend gaan worden. Dat is zoiets als een causale gevolgtrekking. Maar, is het ook niet zo dat: wie niet tegen de hitte kan, die kan zich maar beter uit de keuken terugtrekken? Dus laten die betreffende mensen/ondernemingen eens wat minder de uiterst interessante VC uit gaan hangen en wat meer menselijkheid/bescheidenheid tonen. Als je al bij voorbaat niets wil investeren, waarom gaan dergelijke figuren dan überhaubt de interactie met een (startende) ondernemer aan? Waarom mensen vragen om hun plannen te presenteren, hun geheimen aan derden te communiceren, als het antwoord al klaar is voor dat het plan, goed en wel, ter beoordeling de brievenbus is in geschoven?

 

Betreffende: Delen van resources, samenwerken en handig zijn. Daarmee breng je de theoretische kapitaalbehoefte met 90% terug en werk je met mensen die je echt begrijpen.

Dat is een mooi streven, maar in de praktijk zal dat dikwijls tegenvallen. Ik spreek in deze uit ervaring. In feite moet je dan als visionair en ontwikkelaar te biecht bij je potentiële concurrenten, waar idd wél de mensen werken die je precies begrijpen. Soms dus net even iets te precies? En het risico dat je genaa*id gaat worden is dan aardig groot. De door jou genoemde scenarios zijn vaak wel werkzaam en bewezen succesvol, als het gaat om ongeveer gelijkwaardige partijen die gezamenlijk de schouders zetten onder een zakelijke uitdaging. De Quote levert wat dat betreft voldoende (succes) verhalen op.

 

Afsluitend: laten (startende) ondernemers en VCers eens helderder zijn in hun communicatie dat voorkomt de nodige ergernis en frustratie.

 

RH.

 

[edit mod] Nils' tekst binnen de {quote} {/quote} geplaatst. [/edit]

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat is sneu. Om er een serieus oordeel over te vellen zou ik te diep op de zaak in moeten gaan. Ik kan slechts constateren, dat slecht 2 op de tien investeerders die wij spreken ook werkelijk toegelaten worden tot ons netwerk en dat ca. de helft daarvan ook werkelijk wat doet. Dat betekend dat 9 van de 10 investeerders niet zijn wat zij pretenderen te zijn. Dat was 10 jaar geleden zo, dat is nu zo en dat is over 10 jaar nog zo. Dat is overigens in Amerika niet anders en in Engeland is het helemaal bar en boos.

 

Nogmaals, het is hier niet ideaal (behoorlijk k*t zelfs), maar het is hier nog altijd beter dan in een heleboel andere landen. Dat dat stelen van IP, dat is niet het exclusieve recht van investeerders. Dat doen ondernemers en bestaande bedrijven ook. Zelfs de overheid vliegt in dit opzicht wel een uit de bocht.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.