• 0

Geen echt risicokapitaal beschikbaar?

 

 

Ik ben al enkele jaren bezig om een bedrijf op te bouwen wat datacommunicatie apparatuur ontwikkeld en produceert maar het lukt mij steeds niet om kapitaal te vinden om *echt* te kunnen starten. Ik ben b.v. ook bij NEBIB geweest maar in de tijd (6 maanden geloof ik) dat ik daar 'lid' was heeft men geen investeerder kunnen vinden. Nu komt er weer een technologie-cyclus aan waar ik ook op wil meerijden maar vanwege het gebrek aan kapitaal dreig ik weer de boot te missen. Ik ben nu maar bezig met apparatuur van derden te verkopen maar dat is moeizaam omdat de producten die mij worden aangeboden niet aan de door mij gestelde kwaliteitseisen voldoen en het mij veel tijd kost om de fabrikanten te bewegen hun produkten te wijzigen. Ik heb ook, vanwege geldgebrek, de ontwikkeling van mijn bedrijf moeten onderbreken door te gaan werken. Ik wil echter er nu weer verder mee maar ik heb kapitaal nodig om echt te beginnen. Het is echt frustrend dat je weet dat je een mooi bedrijf kan opzetten in een groeimarkt maar dat je vanwege geldgebrek dit niet kan.

 

Het is mij opgevallen dat investeerders eigenlijk geen risico willen lopen en vaak alleen willen investeren in bedrijven die al klanten en produkten hebben. Ik heb zelf zoiets van: 'Als jullie niet echt risico willen lopen, waarom zou ik jullie dan laten meeprofiteren als ik de tent al heb draaien?' Immers, als je al klanten hebt dan kan je kapitaal net zo makkelijk bij de bank lenen. Ik ben zelf van mening dat er in Nederland heel weinig *echt* riscokapitaal is, als je iets nieuws wil doen dan moet je vaak van 'scratch' af beginnen, ik vind dat investeerders niet kunnen verwachten dat je zelf de initiele produktontwikkeling financiert, want dat kost al vele tienduizenden (zoniet honderduizenden) euro's.

 

Ik denk dat als er niet meer 'echt' risicokapitaal komt dat Nederland de boot economisch gaat missen. Er zullen veel minder successvolle starters zijn en dat zijn dan meestal mensen die liever geen derden meer in hun bedrijf willen laten meeprofiteren omdat ze het met zweet en tranen zelf opgebouwd hebben (en terecht, vind ik). De groei van deze bedrijven zal dan echter ook lager zijn waardoor er nooit een nieuwe Philips of Akzo meer zal ontstaan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kan slechts constateren, dat slecht 2 op de tien investeerders die wij spreken ook werkelijk toegelaten worden tot ons netwerk en dat ca. de helft daarvan ook werkelijk wat doet. Dat betekend dat 9 van de 10 investeerders niet zijn wat zij pretenderen te zijn. Dat was 10 jaar geleden zo, dat is nu zo en dat is over 10 jaar nog zo.

 

@De Witte: bedankt voor de discussie.

 

We verkrijgen met het bovenstaande een nóg beter inzicht in de Nederlandse VC wereld.

 

Als ik het goed begrijp, dan is de kans dat een ondernemer die om (risico) kapitaal verlegen zit, de juiste en of überhaubt een investeerder zal vinden, statistisch gezien niet echt groot?

 

Dus degene die dit topic startte, bigpilot, heeft recht van spreken?

(Lijkt me wel.)

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij ook.. want heb dat kortgeleden weer ervaren..

Voor een nieuw project/bedrijf was ik op zoek naar wat VC ..

en begon natuurlijk een strooptochtje door Nederland.

Na ruim 3 maanden had ik het wel gezien - en gehoord - een

Nederlandse VC wilde er z'n vingers niet aan branden.

Omdat ik nogal wat contacten heb in Noorwegen ..daar m'n voelhorens maar eens even gebruikt.

Het project was in eerste fase al opgestart.

Toen ik wat licht zag... liep het als volgt:

Eerst ben ik 5 dagen in Gran Canaria geweest , want ja... de boten lagen daar .. ;) ( we hebben ook wel andere dingen gedaan dan over zaken praten ;D) ... anderhalve week daarna ben ik nog 2 dagen in Noorwegen geweest en deal was rond 250K eerste fase.

Al met al 3 weken !! En ik kan jullie vertellen Noors geld stinkt bepaald niet.. ::)

 

Ik las nét nog het topic "Octrooi op Idee" .. het lijkt me nu wel weer eens bedtijd maar zal er morgen in dat topic wat meer over vertellen.

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Ik kan slechts constateren, dat slecht 2 op de tien investeerders die wij spreken ook werkelijk toegelaten worden tot ons netwerk en dat ca. de helft daarvan ook werkelijk wat doet. Dat betekend dat 9 van de 10 investeerders niet zijn wat zij pretenderen te zijn. Dat was 10 jaar geleden zo, dat is nu zo en dat is over 10 jaar nog zo.

 

@De Witte: bedankt voor de discussie.

 

We verkrijgen met het bovenstaande een nóg beter inzicht in de Nederlandse VC wereld.

 

Als ik het goed begrijp, dan is de kans dat een ondernemer die om (risico) kapitaal verlegen zit, de juiste en of überhaubt een investeerder zal vinden, statistisch gezien niet echt groot?

 

Dus degene die dit topic startte, bigpilot, heeft recht van spreken?

(Lijkt me wel.)

 

 

Nou, dat weet ik niet. Ongeveer een kwart van de ondernemers die wij inschrijven helpen we aan een investeerder die in de meeste gevallen ook echt substantiële bedragen over maakt. Je moet dan denken aan bedragen tussen de 50.000 en 150.000 euro met een enkele keer bedragen tot 3 ton. Geen miljoenen dus, maar ook geen kansloze aangelegenheid.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@De Witte:

Misschien had ik me even beter moeten uitdrukken?

 

Ik bedoelde dat de starter van dit topic, in Nederland, statistisch en in absolute zin, weinig positieve vooruitzichten heeft.

Ik denk dat er daarentegen bij de NEBIB een aanzienlijk hogere slagingskans is, omdat jullie het kaf al zo ongeveer van het koren hebben weten te scheiden.

 

'nuff said?

Link naar reactie
  • 0

Vandaag bijzonder veel plezier beleefd aan "de dag van de informal investor" in Den Bosch. een stuk of 80 hard core Business Angels die er niet tegenop zien om ook enkele miljoenen in technologie/product ontwikkeling te steken. Twee stamcel bedrijven die diverse miljoenen binnen hebben geharkt. Enkele van de nieuwe seedfondsen die meerdere miljoenen hebben die toch echt bestemd zijn voor seed capital, enkele "gebruikers" van de BBMKB regeling met TP verklaring, binnen 3 weken 3 ton op je bankrekening en die regeling gaat tot 1,5 mln per bedrijf.

 

Er was bij elkaar 'zo'n 60 miljoen aan contant "professioneel" seed capital voor hightech bedrijven aanwezig.

 

Consensus van de dag: het geld stroom weer. Er is ( zolangzamerhand) een aardige hoeveelheid seed capital beschikbaar. Het is alleen nog steed niet makkelijk te krijgen.

 

Wat mij opviel, was dat de meeste investeerders vrij jong waren (eind 40 begin 50). Reeds behoorlijke bedragen geïnvesteerd hadden ( enkele miljoenen over meerdere participaties in meerdere jaren) en dat ze gewoon geld verdienden aan hun participaties (GEEN managementfee)

 

Leuke dag, goede "vibe"

 

Resumerend:

 

- We hebben zo'n 200 echte informals

- een paar echte HighTech VC's (kleinere fondsen)

- een paar leuke "informals fondsen" voor medium tech groeibedrijven

- 8 seedfondsen van gem. 8 mln

- 41 mln voor de BBMKB regeling

- en de Alternext, een beurs waar de enige voorwaarde is dat je bedrijf 2 jaar bestaat.

 

Wat willen we nog meer?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nils en mede-HLers,

 

Naar aanleiding van deze post van Nils zou ik toch nog even een quote van Larry Page willen aanhalen (uit deze post van Twalevel vandaag):

 

One of the biggest things that surprises me is, there is a lot of money out there and resources for things, and there is very few people out there trying to do them. One of the things that amazes me is that very few people approached me that have good ideas, that have a team of people, even a small one, that have a little bit of traction and a good idea. Almost never happens. In California there's one street that has maybe ten companies, with about ten people each. They have a billion dollars in their pocket waiting to put it somewhere and its taking them much longer to find places to put it than they would like. That's a lot of money. I mean you can do a lot of things with that kind of money. I'd encourage you, there's a lot of resources available, if you're dedicated to working on the right thing, you have a small team, and your making some progress. It's not necessarily that hard to get into that state. All you need is a little support from your friends up here.

 

Uit Nils' verhaal blijkt hetzelfde: er is niet alleen veel geld in Amerika maar ook in Nederland.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Hoi mede-HLers,

 

Uit www.RealsDeals.eu.com, een magazine voor investeerders:

 

European VC fundraising must triple, says EVCA secretary general

 

By Real Deals

 

European private equity firms raised more than €60bn last year, well over twice the €27.5bn raised in 2004, according to preliminary data from EVCA revealed at its annual Investors’ Forum in Geneva today.

 

The €60bn figure includes five mega-buy-out funds of more than €3bn but fundraising across the board was also the strongest on record, said Javier Ecchari, the secretary general of EVCA.

 

“This is excellent news. Even if you take out the very largest funds there is still a 20 per cent increase,” he said. “This shows impressive growth without being a worrying escalation of capital flooding the market.”

 

However, Ecchari said fundraising levels still needed to increase significantly. “We are not unreservedly happy,” he said. “The asset class is starting from a very low base. After the fall-out of the tech bubble, fundraising all but disappeared. Allocations must triple again for fundraising levels to be reasonable.”

 

While buy-out funds inevitably dominated, a total of €12.6bn was raised by European venture capital firms, representing a 44 per cent increase on the previous year.

 

Funds dedicated to high-tech had a particularly strong 12 months, with early-stage high-tech funding allocations trebling from €1.35bn to €3.46bn.

 

“We are seeing renewed appetite for European venture among institutional investors. Deals like Skype have helped to brighten the European venture story and bring sceptical investors back into the fold,” Ecchari said.

 

UIt de vetgedrukte zin blijkt dat er ook genoeg venture capital in Europa is!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

 

UIt de vetgedrukte zin blijkt dat er ook genoeg venture capital in Europa is!

 

Maar de nederlandse VC's hebben wel een ander beleid dan de Amerikaanse. Nederlandse VC's investeren niet in productontwikkeling, zeggen ze meestal zelf. Amerikaanse early stage VC's investeren juist met name in product ontwikkeling, en doen dan een tweede investering vor de marketing en sales.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dezelfde menig, echter vind ik dat je naar mensen, investeerders moet zoeken die ook jouw product zien als iets uitdagends, iets wat toekomst zal bewijzen dat het succesvol zal zijn. De meeste willen wel investeren op basis van zekere resultaten. Is dat ondernemen ? nou, daar zet ik vragen bij. Innovatie, creativiteit, passie, durven, inzet, zijn factoren die niet door de investeerders hoog op het laadje staan, Cijfers zijn de doorslaaggevenden factoren. Banken zullen nooit de risico nemen om ergens te investeren waar ze niet zeker van zijn dat het gaat lopen. Vergeet niet dat mensen die jouw idee beoordelen bij de bank, de meeste tijd van hun werk achter de komputer zitten kijkend naar de cijfers. Het product zelf product intereseerd ze niet. Er moet winst gedraaid worden.

Daarom werk je niet bij de bank, maar op het moment als je er iemand vind die met zo veel overtuiging achter jouw product staat als jij, en in wil investeren ook nog, zul je dubbel profeet van hebben. Ik heb het ervaren. Het gaat uitendelijk om iets te doen, waar je hart, passie, zelfvoldoenig achter staat, en als je iemand bij wil,kan bij betrekken, die net zo over denkt en de risico wil lopen om de idee ta laten slagen, zul jij en de investeerder genieten op elke vlak van het gene wat tot stand gebracht is.

Werken om alleen geld te verdienen, met het idee, geld is alles, is volgens me gebrek aan passie en durf om werkelijk te ondernemen. Dus het volhouden met op zoek naar de partners met dezelfde richting, loont zich dubbel terug in de toekomst.

 

Ik ben van buitenlandse afkomst, maar zie in jouw gedachtengang vernieuwend trend die hellaas in Nl te veel ontbreekt.

 

gegroet

Link naar reactie
  • 0

Hmmm,

 

Conclusie : investeerders investeren niet waardoor ondernemers niet ondernemen.

 

De oorzaak en gevolg relatie zint mij niet : Het toont een afwachtende houding, iets dat niet bij ondernemen past.

 

Ondernemen gaat over: arbeid, natuur (grondstoffen en kennis), en kapitaal.

 

Als één van deze produktiefactoren te kort schiet, zal dat moeten worden gecompenseerd met de andere twee.

 

 

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen gaat over: arbeid, natuur (grondstoffen en kennis), en kapitaal.

Als één van deze produktiefactoren te kort schiet, zal dat moeten worden gecompenseerd met de andere twee.

 

Lekker kort door de bocht. Dus als er geen geld is voor machines dan moet je harder werken?

 

Er is genoeg kapitaal in ons land, het gaat alleen niet naar technologie startups.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

de uitzondering bevestigt de regel, lees:

 

http://www.sproutstart.nl/2006/04/blinde_maupie.html

 

Er is dus nog wel degelijk high-risk durfkapitaal in Nederland aanwezig.

Bovenstaande quote is van en de link gaat over (Edo van Santen van) Venture Capital Coach. Maar op de website van Venture Capital Coach lees ik:

"Wij werken bij voorkeur met succesvolle, jonge en meer volwassen bedrijven die gegroeid zijn in personeelsomvang, omzet en reputatie."

Klinkt toch als: we willen lekker veilig een bekend bedrijf en een bekend produkt, toch? Mag hoor, maar...

 

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

de uitzondering bevestigt de regel, lees:

 

http://www.sproutstart.nl/2006/04/blinde_maupie.html

 

Er is dus nog wel degelijk high-risk durfkapitaal in Nederland aanwezig.

Bovenstaande quote is van en de link gaat over (Edo van Santen van) Venture Capital Coach. Maar op de website van Venture Capital Coach lees ik:

"Wij werken bij voorkeur met succesvolle, jonge en meer volwassen bedrijven die gegroeid zijn in personeelsomvang, omzet en reputatie."

Klinkt toch als: we willen lekker veilig een bekend bedrijf en een bekend produkt, toch? Mag hoor, maar...

 

 

Ha Bert,

zou ik dan moeten kiezen voor: "Wij werken bij voorkeur voor slecht presterende, zieltogende, verouderde, verliesgevende bedrijven, die een krimpende omzet en personeelsbestand hebben en een slechte naam in de markt".

 

;D

 

Mag jij raden, welke klanten leuker zijn om mee te werken. ;)

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de woorden van Artuh alleszeggend is.

Heilig geloof ik dat Nebib en de velen andere instanties zijn/haar best doen, maar ze maken dezelfde beginnersfout. Hun profiel achtergrond informatie is niet compleet. In het verleden heb ik ervaren hoe arrogant bepaalde "tussenpersonen" zijn. Tegen velen van hun heb ik de advies gegeven om beter te onderzoeken wat de hobbies zijn van hun investeerder.

Stel als een investeerder aangeeft door zakelijke ervaring affiniteit en interesse' s te hebben in b.v. sportartikelen, maar elke weekend doet hij aan straatraces dan ga jij mij even niet de les leren en als wijsneus lopen vertellen dat deze man geen interesse zal hebben in het importeren van car-tuning produkten. Kortom er kan best geld aanwezig zijn, maar de aanwezige hulporganisaties werken niet effectief (is gevolg van de bureaucratie). Ik ben van mening dat een "echte" investeerder juist investeert in iets dat hem ook boeit en als hij de uitvoerende persoon aardig vindt, heeft het grote kans van slagen. Volgens mij is het opmaken van een "completere" investeerderprofiel kleine moeite. Ik weet dat een goede vriend een investeerder heeft gevonden die bij veel instanties ingeschreven stond en letterlijk en figuurlijk door de hulpinstanties zijn uitgelachen en zijn uitgeschopt. Hij deed als een van de eerste iets met cybergames. Heel toevallig was desbetreffende man verzot op gamen en die informatie had dus de organisaties niet bij wie ingeschreven stond.

 

Bijna 2,5 jaar ben ik door heel het land gereisd met openbare vervoer op zoek naar de financiele middelen. In januari start ik. Op 30 maart krijg ik een cheque dat ongedekt schijnt te zijn. Nu is afgelopen vrijdag besloten dat ik mag opkassen en willen ze alle lopende schade op mij verhalen. Terugkomend op het verhaal van artur. Kijk uit bij de zogenaamde vc' s. Men moet investeren omdat zij geloven in het produkt en/of persoon en niet puur voor het geld. En neem ook geen investering aan van wie dan ook, die dat geld eigenlijk niet kan verliezen. Geeft ook maar gigantische problemen. Blijf er uiteindelijk niks van jouw bedrijfsuitvoering over.

 

En meest belangrijkste en mijn levensmotto!

Ik word liever gehaat om wie ik werkelijk ben dan geliefd om wie ik niet ben!

Meer mensen zullen dit als levensmotto gebruiken en dan zouden wij in Nederland niet meer zeiken om onze kabinet!

Link naar reactie
  • 0

 

Heilig geloof ik dat Nebib en de velen andere instanties zijn/haar best doen, maar ze maken dezelfde beginnersfout.

 

Mag ik er op wijzen dat de heer Wang geen klant (geweest) is van de NeBIB. En dat zijn verwijzing naar "beginnersfouten" en ervaringen met "investeerders" derhalve niets te maken hebben met de NeBIB.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp even niets van deze laatste twee bijdragen. Ik weet niet wie meneer Wang is, Nils, ik neem maar aan dat dat tq is?

 

Deze tq heeft een mening over Nebib ("en andere tussenpersonen") die niet gestoeld is op enige eigen ervaring. Niemand is zo naief om te veronderstellen dat een investeerdersprofiel dat een organisatie als Nebib publiceert "volledig" is. Daarom heet het ook zo, "profiel". Er staat b.v. niet op hoe oud iemands kinderen zijn. Zeer relevante info voor een ondernemer in baby-artikelen. Er staat niet op wat iemand 's nachts in bed doet. Zeer relevant voor een startende handelaar in sex-artikelen. En zo staat er veel meer niet dan wel in een profiel. Vandaar dat het zo heet, "profiel".

 

Ik vind het zeer onbeschoft om als nieuweling binnen te komen in een forum en in je tweede bijdrage allerlei mensen te beschuldigen zonder enige grond en zonder enige aanleiding.

Iedereen hier weet dat Nederland niet het ideale land is voor ondernemers die iets willen ontwikkelen. Als je zelf tegenvallende ervaringen hebt, deel die vooral met ons. Maar kijk dan eerst naar wat je zelf allemaal verkeerd doet voordat je loze beschuldigingen gaat uiten. Dat is namelijk zoooo makkelijk.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ondanks incidentele successen, zijn de publiek bekende financieringen schaars. Sinds een jaartje houd ik een overzicht bij van geslaagde venture capital financieringen in ICT- en internet bedrijven in Nederland door Nederlandse financiers.

 

Niet-publieke financieringen, door FFFF (Founder, Family, Friends en Fools) en informal investors, komen natuurlijk niet of niet altijd in de pers. Die kunnen we hier dus niet noemen. Uitsluitend publieke financieringen, waarover in de (vak)pers is geschreven, worden hier genoemd.

 

Het overzicht is te vinden op: http://www.venturecapitalcoach.nl/page/17/nl/VCinNederland

 

Als je het lijstje zo ziet, is het inderdaad wel mager.

 

Heb je (publieke) aanvullingen, hoor ik ze graag.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

In SV is het ook niet altijd OK (uit Sprout)

 

In de VS ging Eikelboom honderd dagen lang op jacht naar financiering. En niet altijd bij de minste geldschieters. “Onze eerste afspraak was met een groep informal investors uit Silicon Valley. Pas achteraf hoorden we dat we te maken hadden met de grootste angel investors van Amerika, Silicom Ventures.”

 

Niets concreet

Toch leverde de meeste afspraken niet heel veel op. Temeer omdat angel investors steeds meer zekerheden eisen. “Van vc’s en angel investors word je wel een moe. Het is niet meer zoals een paar jaar geleden tijdens de eerste internetboom. Tegenwoordig willen angel investors, net als vc’s, sneller geld zien. Echt risico wordt er niet meer genomen.”

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.