Jump to content
SlowikPL
Verberg

Mijn eerste bedrijf

Hallo,

 

Alle eerst wil ik zeggen dat dit mijn eerste topic is in dit soort forum`s.

Ik ben van plan bemiddeling firma te openen die vooraal richt zich in contacten tussen Pools en Nederlandse firma`s in metaalproductenindustrie. Ik ben werkloos sinds 6mnd. en kan tot nu toe geen bedrijf vinden die voor mij geschikt is en die heeft contacten met Polen. Bij mij vorige werkgever heb ik veel ervaring opgebouwd in Commerciële richting in metaalproductenindustrie in Polen en Nederland. Ik ben zelf een Poolse jongen die uit een familie kom die en bakers – familiebedrijf +/- 140man. kom. Ik heb als enige familielid een andere weg gekozen en zit nu in Nederland al 10jaar afgestudeerd Informatica en wil graag zelfs twee bedrijven oprichten in Nederland. Het eerste bedrijf moet een Computers-reperatie bedrijf zijn en de andere een eenmanszaak bemiddeling firma. Ik zit nu wel in een moeilijke financiële situatie maar desondanks wil ik mijn plannen doorzetten en het beide firma`s gaan starten en mogelijk ook een in Polen volgend jaar. Ik weet het zeker dat er markt voor is nu en weet heel veel bedrijven in Nederland en in Polen die zitten te springen om nieuwe leveranciers - afnemers!

Ik ben nu druk me bezig om een ondernemingsplan te schrijven voor beide firma`s en moet wel zeggen dat het niet meevalt want ik kan nu nog mogelijk zegen wat er gaat gebeuren als Polen in de EU komt en de wetten drastisch gaan veranderen en / of ten onguurste van mij of juist niet! Ik ga nu naar de KvK op maandag om een beetje informatie te kunnen krijgen over de eerste stappen die ik moet zetten en hoe zit het als ik geen werk heb en zit nu in de WW?

 

Ik heb nu de volgende punten opgeschreven als de themas die ik wil over discuseren, en mijn vraag is hebben jullie noch andere belangrijke punten die ik moet over nadenken?

 

Vergunningen en wetten

•   Gelden er vestigingseisen voor uw type bedrijf en voldoet u aan die eisen?

•   Heeft u de vereiste diploma´s?

•   Past uw bedrijf binnen het bestemmingsplan van de gemeente?

•   Gaat u verbouwen of nieuw bouwen, vraag dan tijdig de juiste bouwvergunning aan.

•   Heeft u een milieuvergunning nodig?

Het ondernemingsplan

Schrijf een ondernemingsplan met als onderdelen:

•   Uw persoonlijke gegevens en uw eigenschappen als ondernemer

•   Korte omschrijving van uw bedrijf

•   Marketingplan: wat gaat u op welke manier aan welke klanten verkopen?

•   Financieel plan: hoeveel moet uw bedrijf opleveren, welke kosten maakt u daarvoor en hoeveel moet u investeren?

 

De naam van uw bedrijf

•   Kies een handelsnaam. In het handelsregister kunt u alvast kijken of deze naam al door anderen wordt gebruikt.

•   Vraag een handelsnaamonderzoek aan bij de kamer van koophandel.

•   Registreer zo nodig een eigen internetdomein.

De rechtsvorm

De rechtsvorm bepaalt de fiscale, financiële en juridische structuur van uw bedrijf. Het is daarom belangrijk een weloverwogen keuze te maken.

•   Bepaal of uw bedrijf een eenmanszaak, VOF of BV wordt.

•   Leg afspraken met een eventuele compagnon vast in een contract.

Verzekeringen

•   Ga na welke persoonlijke verzekeringen nodig zijn om goed voorbereid uw bedrijf te starten.

•   Ga na welke bedrijfsverzekeringen nodig zijn om goed voorbereid uw bedrijf te starten.

Belasting en boekhouding

•   Zet al in de voorbereidingsfase een deugdelijke administratie op

•   Zoek een boekhouder of accountant die iets van uw branche weet.

Financiering

•   Dien een goed onderbouwde financieringsaanvraag in bij een geldschieter.

Start van uw bedrijf

•   Meld uw bedrijf aan bij het handelsregister van de kamer van koophandel.

•   Vraag een BTW-nummer aan en meld u aan voor de inkomstenbelasting. Hiervoor kunt u bij de belastingdienst voor ondernemingen een "Opgaaf gegevens startende onderneming" aanvragen.

 

 

Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Ik zit eigenlijk te studeren dus ik zal nu nog niet al te uitgebreid op je vragen reageren.

 

Ik raad je echter uit ervaring aan dat focus cruciaal is voor je te starten onderneming. Ik zou je dus ook afraden om met twee verschillende ondernemingen te starten. Je kan best voor beide plannen maken, maar ik zou op het "go moment" een keuze tussen de twee maken.

 

Later ga ik door je lijstje heen.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het argument '1 bedrijf tegelijk' gaat niet altijd op. In mijn eigen geval ga ik starten op 2 kernactiviteiten (webdesign voor klanten en exploitatie van sites). Voor mij kan de tweede activiteit een prima opvulling voor leegloop in de eerste zijn, en het geeft leuke mogelijkheden qua reclame.

 

Er zijn altijd meer punten dan je zo kunt opschrijven. Maar ik raad je aan om ieder punt eens goed te overdenken en te noteren wat je bevindingen zijn. Verder zie ik zo snel niks staan over een analyse van concurrentie, terwijl die best eens van belang kan zijn: Zijn er al gesettelde bedrijven die jouw product aanbieden? En wat maakt jouw beter dan de concurrent in dat geval?

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Wat betreft: “Het argument '1 bedrijf tegelijk' ik moet zeggen dat de bemiddeling Oostblok(Polen) – Nederland krijg mijn voorgang en de Computer-Reperaties word een opvulling die in de eerste instantie naar mijn mening sneller winstgevend kan zijn.

Wat betreft de concurrentie : die bestaat bijna niet! In Polen zelf zin er aantaal firma’s die deze service aanbieden maar ten eerste niet in een specifieke richting metaalproductenindustrie en het zijn firma`s die vooral alleen helpen Nederlandse “ Starters” in Polen en dat is in straal van 150Km van mijn werkomgeving!

De Computer-reperatie firmas heb je bij mij in omtrek van 55Km in eerst volgend dorp en die zij zeer slodderig in dat wat ze doen, ik wil daarmee zeggen dat ze minder kennis hebben en hun reparaties baseert vooral op vervanging!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo SlowikPL!

 

Hoewel ik je argumenten voor het starten van 2 bedrijven begrijp sluit ik me aan bij Zrski als het gaat om een keuze maken.

Je hebt 24 uur in een dag...en als je beiden goed wilt uitvoeren heb je volgens mij 48 uur nodig op een dag!

 

Je hoeft bij je start niet jezelf helemaal uit de naad te werken (niet helemaal, wel een beetje ;)) ; het gaat vooral om je tijd besteden aan relevante dingen en je daar op te richten. Maar voordat je doorhebt wat de tijdverslindende dieven van je portomonnee zijn moet je gewoon ervaring opdoen en merken wat werkt en wat niet.

Omdat je financieel ook nog eens de nodige 'uitdagingen' hebt creeer je wel veel stress als je beide bedrijven tot een succes wilt maken.

En stress is, zoals we allen weten, niet goed :)

 

Je zou een andere constructie kunnen verzinnen;

van welke activiteit verwacht je het meest-

waarom besteed je niet het eerstkomende jaar aan de start hiervan, ondertussen informatie en contacten verzamelend voor je andere business zonder daar echt al mee te starten?

Je hebt dan al ervaring met een eigen bedrijf (zelf) zodat je het je waarschijnlijk wat gemakkelijker zal afgaan, je hebt wat tijd om een netwerk te creeeren en geinteresseerde partijen te vinden.

 

De activiteiten van Benm zijn in zekere mate verwant, wat van jouw bezigheden niet te zeggen is.

 

Het is altijd lastig enthousiasme en motivatie in balans te brengen met wat redelijkerwijs mogelijk is, en het is altijd goed grote doelen te hebben maar probeer zo goed mogelijk die 'drive' te doseren en kanaliseren.

Ook het gat in de markt kan je aanstaren met dollartekens in de ogen en je loopt altijd het risico dat een ander je voor is.

Hoe dan ook, ik wens je veel wijsheid :)

 

Succes!

 

Groet,

Annedien

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Even over je concurrenten, die heb je altijd.

 

Kijk naar de volgende vijf punten:

 

- Concurrentie binnen de markt (wie doet dit al? hoe sterk zijn ze? etc.)

- Risico van nieuwe toetreders (hoe makkelijk is het voor nieuwe toetreders om de markt te benaderen. Als iemand dus ziet dat het jouw goed af gaat, hoe makkelijk krijg je de concurrenten er bij)

- Risico van substituten (zouden andere oostbloklanden concurrenten kunnen zijn? Of india en Nepal, mogelijk nieuwe productie technieken hier in Nederland?)

- Macht van de afnemers (hoe afhankelijk ben je van je afnemers? Zouden zij bijvoorbeeld om je heen kunnen?)

- Macht van de levaranciers (hoe zeker ben je dat de leveranciers via jouw blijven werken? etc.)

 

Dan nog twee extra:

 

- Wat zijn de exit-barriers voor deze markt? (partijen die dit al doen, hoe waarschijnlijk is het dat ze stoppen? Hoeveel waarde wordt er aan deze markt gehecht en wat is er geinvesteerd? etc.)

- Wat zijn de entry-barriers voor deze markt? (Heb je veel kapitaal nodig? Moet je omkomen in de connecties? Heb je specialistische kennis nodig? etc.)

 

Dit advies is pure plagiaat van mijn Nima-B opleiding, het heet het Porter I model.

Geef aan alle punten een hoog of laag waardering en tel deze bij elkaar op. Uitkomst = meer hoog dan laag, dan is het een moeilijke markt, andersom is het een interessante markt.

 

Het is een beetje simpel geredeneerd IMHO, maar het is wel een goede ondersteuning om een analytische blik op de markt te werpen.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0

HA SlowikPL,

 

Focus is inderdaad belangrijk omdat de activiteiten weinig met elkaar te maken hebben. Je computerreparatieplan kun je op haalbaarheid analyseren door het maken van een standaard onderneminsplan. Volgens mij kun je daar zelf easystart van de KvK voor gebruiken.

 

Wat betreft vergunningen en wetten, heb je alleen te maken met een passende hinderwetvergunning voor het pand waar je in zit. Kun je navragen bij de gemeente.

 

De overige vragen komen aan de orde bij het schrijven van je ondernemingsplan.

 

Op zich vindt ik je plan om je relaties in Polen te gebruiken om een bemiddelingsbureau op te zetten ook wel goed. Zit misschien iets meer onderscheidend vermogen in. Ik heb wel wat ervaring met internationale agenten en het is niet heel moeilijk om zo'n bedrijf te beginnen. Er is wettelijk zelfs niets voor nodig.

 

Het is wel handig om een positie te kiezen als bemiddelaar. Wie worden je primaire opdrachtgevers. Ga je in Nederland achter afnemers aan en ga je in hun opdracht in Polen capaciteit inkopen of zoek je in Polen een of meer producenten en ga je hen vertegenwoordigen in Nederland.

 

Dat laatste lijkt mij overigens het slimste. Als je Poolse producenten kan overtuigen dat ze jouw benoemen als hun agent, dan willen ze mischien ook wel een hele kleine fee betalen om in je onkosten te voorzien. Het echte geld moet je natuurlijk verdienen met commissie op de orders die je voor die bedrijven binnensleept.

 

Wat betreft je geldbehoefte: in geloof dat je nu in de bijstand zit. Dan kom je in aanmerking voor de BBZ regeling. Je kunt geld krijgen en een uitkering gedurende de opstart van je bedrijf. Informatie kun je krijgen bij de sociale dienst.

 

Veel succes en vriendelijke groeten,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo again,

 

Het is wel heel lang geleden dat ik hier heb gekeken, weinig tijd (er moet gewerkt worden ;D )

Ik heb deus 3 mnd. Mijn firma geopend ……. He he :P

Ik moet wel zeggen dat ik wel met een firma gestart ben , on diverse redenen.

De grootste reden was dat deze 2 vakken niet metaalkaar kon combineren en deus een van hun moest weg wegens tijdgebrek.

Ik heb gekozen voor de Computer-brange en heb tot nu toe geen spijt van. Elk dag weer en nieuwe klant en div. aangename verassingen ( orders ) .

 

Nu ik heb gekozen om de belasting afgifte te doen om de 3 mnd. De redenen daarvoor waren dat ik behoorlijk de pest heb aan boekhouding een weet zeker als ik om de 1 jaar had gedaan wel veel zou vergeten en ook veel vouten gemaakt hebben.

 

Ik heb echter een klein probleempje, namelijk:

 

Ik weet het niet voor hoe veer kan ik mijn voorbelasting berekenen. Mijn firma telt nu 3 mnd. Maat ik heb wel diverse aankopen gedaan wel 1- 2 jaar terug voor de pc`s die ik nu gebruik voor de firma. Alle rekeningen zijn wel aanwezig en op mijn naam, maar tot hoe veer kan ik de BTW als voorbelasting berekenen? ???

 

Ik weet inmiddels dat ik wel mag als starter die aankopen die ik heb gedaan voor dat ik mijn bedrijf heb gestart wel aftrekken maar weet niet wat de tijdlimiet van de facturen mag zijn ? ???

 

 

 

o ja en nog iets : wat is een mooie en eenvoudige programma voor aan maken van facturen , en alle voorkomende boekhoudkundige zaken die jij gebruikt en heb goede ervaring daarmee?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Reusje voor de start!

 

Tip: begin een nieuwe vraag in een nieuw bericht. Een stukje verderop in het forum is een rubriek voor vragen over boekhouding. Daar worden ook programma's genoemd, zelfs gratis software.

 

Je doet elke drie maanden aangifte van de omzetbelasting (pas op, dat is dus alleen BTW) en dan dien je alle betaalde en alle geïncasseerde BTW op te geven. Wanneer je dus investeert in een computer voor je bedrijf mag je de BTW in één keer aftrekken. De afschrijving smeer je daarentegen over drie jaar uit, en dat bedrag komt op de jaarlijkse belastingaangifte bij de kosten die je van je omzet mag aftrekken.

 

In welke regio woon je? Misschien dat er boekhouders in de buurt wonen die startersadvies geven.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo,

 

Het is deus zo dat ik de eerste3 mnd. geen omzet heb gemaakt :P

Ik heb deus voor dat ik mijn bedrijf begon veel PC-onderdelen moeten kopen en deus die wil ik graag de BTW die ik betaald heb terugeisen, maar nu heb ik een vraag : geld ook in dat geval dat ik 3 jaar mag teruggaan en de onderdelen die ik heb gekocht in deze periode en gebruik nu voor mijn firma de BTW in een keer mag vragen voor de teruggaaf zelf als mijn onderneming pas 4 mnd. van start is gegaan?

 

Ik zit in de regio Gelderland :-\

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Hallo Slowik,

 

Ik zit inmiddels een jaar of 5 in Polen en ontwikkel o.a. software voor de Nederlandse markt.

 

Een van mijn nieuwe projecten is het opzetten van een detacheerburo cq arbeidsbemiddeling voor Polen die graag in Nederland willen werken na toetreding van Polen tot deze EU (dit is nog niet zo eenvoudig overigens :( ). Inmiddels lopen hiervoor al wat contacten met kleine bedrijfjes in Nederland die hierin geinteresseerd zijn.

 

Mocht je meer informatie nodig hebben over dit specifiek onderwerp dan kan ik je wellicht helpen.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 17 leden online en 390 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept