• 0

Volgende stap?

Sinds een paar dagen ken ik jullie site en ik moet zeggen dat ik het een geweldig initiatief van jullie vind dat dit er is. Op deze manier kan er tenminste snel goede informatie/advies verkregen worden op een neutrale manier. Mijn complimenten dus.....

 

Nu over tot mijn topic:

 

Ik heb een geweldig idee. Nou ja......het is niet meer echt een idee, want ik heb het samen met m'n accountant al helemaal uitgewerkt. Vrij serieus dus. Er is een onderbouwd businessplan aanwezig met alles wat daarbij hoort zoals bijv. begrotingsplan en liquiditeitsprognose. Ook heb ik een goed management-team om me heen verzameld die er ook van overtuigd zijn dat het heel wat kan worden.

 

Nu weet ik dat de fase waarin de economie zich nu bevindt niet echt voordeel opleverd, maar aangezien er heel wat kapers op de kust zijn kan ik er niet te lang mee wachten om het te verwezenlijken.

 

Enige input die ik nog mis is een kapitaal injectie. Eén of meerdere partijen die inzien dat dit plan wat kan worden. Uiteraard krijgen zij hiervoor een belang in het bedrijf. Eventuele management buy-in of advisors uit hun bestaand netwerk is natuurlijk ook welkom.

 

Het gaat hier om een software bedrijf. Ik dacht het maar even aan te geven, omdat het investeringsklimaat in de IT ook niet al te best te noemen is. Ik moet wel zeggen dat software heel breed kan worden gezien, want wij doen bijvoorbeeld ook televisie werkzaamheden. Dus termen als televisie, multimedia, internet, streaming, interactive, wireless en software moeten daarom ook zeker geassocieerd worden met dit bedrijf. In het verleden hebben wij een netwerk opgebouwd in het zogenaamde "tv-wereldje" en tot op de dag van vandaag doen we nog steeds veel opdrachten voor diverse tv-programma's. Dit gaat sowieso ook door om zo zekerheid van inkomsten te hebben.

 

Waar het nu om gaat is dat we software hebben ontwikkelt die wereldwijd invloed zal hebben. Zeker vanwege het zogenaamde "hot item in de media" zal het qua publiciteit ook overal in de wereld over gepraat worden. Zeker zullen we uniek zijn in onze soort. In Nederland sowieso en in het buitenland vrijwel ook.

 

Uiteraard zal ik hier nu niet op details in gaan. Maar als andere partijen het goed onderbouwde businessplan lezen, dan zullen zij ook zien dat dit bedrijf al na het eerste jaar winstgevend zal zijn.

 

Maar om even to the point te komen.....Sinds de paar dagen dat ik dit forum ken zie ik dat er veel wijs advies wordt gegeven. Mijn vraag is dan ook: Wat is mijn volgende stap? Wat moet ik nu gaan ondernemen? Hoe kan ik het beste mijn businessplan aan desbetreffende partijen presenteren en bij welke?

 

Met vriendelijke groet, Cassiopeia

 

Ps. Excuses voor de vele tekst. Ik weet niet of dit wel zo plezierig is om zo'n lang verhaal te lezen maar het was puur om jullie een zo goed mogelijk beeld te geven van de situatie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit je verhaal maak ik op dat je financiering wil en dat je al een aardig end op weg bent met je business plan e.d. Klinkt ok!

 

Ik zou als ik jou was eens gaan praten met een stel business angels of informals. Neem bijvoorbeeld eens contact op met NeBib (Nils, de beheerder van dit odnerdeel van higherlevel is er de oprichter van). NeBib brengt informal investors en mensen met nieuwe ideeen bij elkaar. Deze zogenaamde informals hebben goeie ideeen, vaak een schat aan ervaring en willen graag samen met enthousiaste mensen tijd (en ook geld) besteden aan goede ideeen. Je kunt er, kortom, heel veel aan hebben.

 

Daarnaast wilde ik nog even iets zeggen over je opmerking dat starten in de software/IT niet echt gunstig zou zijn op dit moment. Ik denk dat je er goed aan doet dat van je af te zetten. Heb je een goed idee, een goed product, een goede visie, dan kom je er altijd wel, ook al is de economische situatie nog zo slecht. Daarnaast ben ik van mening dat de IT markt aan nieuwe impulsen toe is, en mensen die in een slechte tijd (durven te) starten kunnen die vaak brengen!

 

Succes! (en laat af en toe even weten hoe het gaat)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aleph,

 

Bedankt voor je reactie. Ik zat zelf inderdaad al te denken om mijn businessplan (van te voren eerst een exective summary) bij diverse VC's of een organisatie van informal investors / business angels neer te leggen. En aangezien jou advies vrijwel overeenkomt zal ik dat één dezer dagen ook eens gaan doen.

 

Wel had ik gehoopt of eigenlijk beter gezegd verwacht dat ik meer reacties op dit item zou krijgen, want ik denk altijd maar: hoe meer advies hoe beter. Maar dit item is pas een paar dagen oud dus wie weet moet ik gewoon nog even een paar dagen afwachten.

 

Hoe kan ik Nils de Witte trouwens het beste bereiken. Of als u dit bericht toevallig zelf leest, gelieve te reageren op bovenstaand bericht en wat uitleg te geven over de werkwijze van NeBIB en wat ik het beste kan doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Cassiopeia,

 

Ik had je bericht al een keer gelezen en wilde reageren. Ik was het echter glad vergeten :-[

 

Zogenaamde "cold-calls" bij investeerders werken meestal niet goed. Je kan beter via via met hen in contact komen.

 

Hier op higherlevel zal je wat mensen leren kennen die je hiermee mogelijkerwijs verder kunnen helpen.

 

Arjan Brienen -> http://www.arenthalsgrantthorton.nl

Nils de Witte -> http://www.nebib.nl

Michel Simons -> http://www.vectrix.nl

 

Met meer specifieke vragen kunnen verschillende mensen op het forum je vanzelfsprekend ook ondersteunen. Ik wens je in ieder geval veel succes en hoop je nog terug te zien met succesverhalen en/of verdere vragen :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ha Casiopea,

 

Ik ben Nils van de NeBIB (bedankt voor je vriendelijke introductie Aleph). Op zich is dit een prima tijd om een business te starten. Het zal allemaal erg zunig en effient moeten (eerst orders en dan pas ontwikkelen) want de geldmarkt is krap. Niet dat er niet geïnvesterd wordt, want dat loopt wel. Wij hebben dit jaar ruim 20 bedrijven van investeerders voorzien en ABN-Amro ook. De bedragen zijn alleen vrij klein en de onderhandelingen duren nogal lang.

 

Je moet je dan ook goed afvragen of je wel een investeerder wil. Wegen de tijd en het ongenoegen wel op tegen wat geld en goede raad die daar tegenoverstaat. Veel nieuwe innovatieve bedrijven starten tegenwoordig zonder extern risicodragend vermogen en slagen daar over het algemeen erg goed in.

 

Je moet ook weten hoe aantrekkelijk de investeerders jouw voorstel vinden. Misschien ben je zelf overtuigd van de kwaliteit van je voorstel, maar dat is minder relevant. De investeerders moeten het een goed voorstel vinden. Zij zien echter een heleboel voorstellen. Je moet zien te achterhalen hoe jouw voorstel "in de markt ligt" voordat je ze gaat benaderen.

 

Maar ja, als je het geld echt nodig hebt, dan kom je niet om de investeerders heen. Maak dan van de nood een deugd en zorg dat je een "goede" investeerder krijgt.

 

Ik denk dat je in deze fase het beste ik contact kan zien te komen met "bevriende" investeerders, die kan je vragen wat ze van je voorstel vinden, zonder meteen om geld te zeuren. Vraag je om geld, dan is het antwoord meestal nee, vraag je om hun mening, dan hoor je tenminste wat ze vinden.

 

Je kunt een keertje bij ons langskomen, of naar ABN-Amro (Informal Investment services) gaan, of je kan meedoen aan New Venture. Dan weet je meteen hoe jouw plan zich verhoudt tot de andere plannen die in omloop zijn.

 

Vriendelijke groeten,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zrski,

 

Bedankt voor je reactie. Wel heb ik nog even een vraag. Je hebt het namelijk over cold calls. Maar is het niet zo dat er op alle websites (bijv. Gorillapark, Twinning, Ipotentials), om er maar even een paar te noemen, dat ze daar altijd op deze manier te werk gaan van: eerst executive summary, dan businessplan, etc, etc. (mits je zo ver komt natuurlijk) Of heb ik het hier mis en is de werkwijze die zij op hun websites vermelden anders dan wat jij bedoelt met cold calls?

 

Mvg, Cassiopeia

Link naar reactie
  • 0

Zrski,

 

Zelf heb ik nog helemaal niet bij stilgestaan om het anders te doen dan die cold calls. Maar ja, wat wil je als je niemand kent bij zo'n organisatie. Daarom hoop ik ook goed advies te krijgen hier @ higherlevel en ook in contact te komen met personen die mij in dit proces kunnen ondersteunen en adviseren. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over wat ik allemaal te horen krijg.

 

Als ik via via in contact kan komen met desbetreffende personen die het hele process een duw in de goede richting kunnen krijgen, dan sta ik daar natuurlijk helemaal open voor. Op deze manier zijn we ook in de zogenaamde televisie wereld terecht gekomen. En ik ben het er volledig mee eens dat het op deze manier sneller en beter werkt dan als die zogenaamde cold calls.

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Allereerst bedankt voor je reactie. Zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen is de bedenkfase al ver achter de rug en staan we eigenlijk in de startblokken om te beginnen.

 

Uiteraard ben ik eerst om me heen gaan kijken en heb zo hier en daar mijn plan voorgelegd om zo een mening van iedereen te krijgen. Niet alleen vrienden en familie, maar ook bij goede kennissen die een eigen bedrijf runnen. Daaruit zijn alleen maar positieve reacties gekomen. Niet dat ik op hun reacties bouw, maar altijd goed om in je achterhoofd te houden.

 

Omdat we in de beginfase grote volumes werk krijgen te verwerken met conversie en de software zelf ook steeds ge-update moet worden (we hebben overigens alle know-how binnenshuis) moeten er dus wel mensen aan het werk gezet worden. Ook qua infrastructuur zullen er in het begin de nodige kosten moeten worden gemaakt.

 

Dus kapitaal zal er sowieso moeten komen. Aangezien ik zelf geen suikeroom heb en ik geen andere kapitaalkrachtige familieleden heb wil ik het toch via vc's of informal investors / business angels gaan proberen. Hier sta ik overigens verder ook helemaal niet negatief tegenover, want ik denk dat hun inbreng van eventueel kennis, advies of management en natuurlijk hun netwerk alleen maar als positief kan worden gezien, waardoor ons bedrijf alleen maar kan groeien.

 

Je had het zelf al over een keertje bij jullie langskomen. Wat me een uitstekend idee lijkt. Maar eerst nog wat vraagjes.Wat houdt zo'n meeting precies in, wat kan ik daar verwachten en hoe kan ik mezelf daar het beste op voorberijden? En kost het geld of is het geheel vrijblijvend? Vertel me wat meer over de manier van handelen bij NeBIB als je wilt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Cassiopeia

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ze op hun websites vermelden zijn inderdaad ook cold-calls. Je laat gewoon een betere indruk als je "via het netwerk" binnen komt.

 

Zrski,

 

Kijk, dat wij diverse opdrachten in het zogenaamde tv-wereldje doen wil wel zeggen dat wij menig persoon kennen en zij ons, maar niet dat wij met ons software product, wat ons paradepaardje moet gaan worden, bij bijv. meneer De Mol of Van Den Ende kunnen aankloppen. Zij die in tv-formats en andere tv- en theaterprodukties investeren is een groot verschil met de richting die wij opgaan.

Onze tv-werkzaamheden hebben wij om sowieso een goede bron van inkomsten te hebben. Ook het netwerk willen we in stand houden omdat internet en televisie steeds dichter bijelkaar komen te staan en uiteindelijk daar ook potentie voor ons bedrijf in zal zitten.

Maar voor investeerders zijn we daar in Hilversum en Aalsmeer echt op het verkeerde adres om het zo maar te zeggen.

 

Het kan natuurlijk zo zijn dat je het niet met me eens bent maar zelf prefereer ik toch om qua investering het tv-wereldje erbuiten te houden en het kapitaal dus ergens anders te zoeken bij bijv. de vc's/business angels/informal investors.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je motivatie wel, maar het investeringen wereldje is behoorlijk klein. De tv people kennen ook ICT people. Ik zou gewoon eens een gooi doen bij "een minder mooi meisje van de klas" en eens vragen of hij/zij iemand kent om mee te babbelen.

 

Als je de quote venture capital gids op de kop kan tikken kan je misschien zelf al wat verbanden ontdekken van mensen die jij kent met ICT investeerders.

 

Ik zou in ieder geval altijd vragen ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

afhankelijk van de financieringsbehoefte is de seed-fase bij VC's momenteel moeilijk. Probleem hier is eigenlijk dat de techniek zich nog niet heeft ontwikkeld en dat de financiering alleen gebruikt wordt voor opex (salarissen, huur, etc). Het geld verbrand dus. Indien er sprake is van patenten e.d. wil dit wel eens verzachtend werken.

 

Media staat m.i. aan de vooravond van radicale veranderingen. Digitale TV laat voorlopig nog op zich wachten (10 jaar?) maar interactieve media wordt steeds actueler. Het aantal aanbieders op de markt is nog beperkt, de kans op het verwerven van een dominante positie is dus aanwezig. Volgens mij hebben alle grote producten al een interactieve poot opgezet. Ik weet niet precies hoe jullie bedrijfsmodel eruit ziet, maar ik hoop dat jullie de markt heel goed hebben bestudeerd. Risicoprofiel is volgens mij erg hoog. Mensen die ik ken uit de media zijn onlangs in een nieuw project gestapt. Kan je dus niet helpen met een informal.

 

Michel Simons van Vectrix heeft goede contacten met startersfondsen als Tifan en Twinning. Misschien aardig om hem eens te mailen of te bellen. Hij kan je ook wat vertellen over subsidies e.d.

 

 

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Het proces is als volgt:

 

We praten eerst even aan de telefoon om te achterhalen of je kapitaalvraag wel bij ons netwerk past en wie van ons het beste een intakegesprek met je kan voeren.

 

Voor het intake gesprek stuur je een inschrijfformulier in en als je hebt een korte uitleg van je businessplan. Als aan het eind van het intakegesprek blijkt dat het geen zin heeft om verder te gaan, krijg je je spullen terug en hoef je niets te betalen. Als blijkt dat het wel zin heeft om verder te gaan, maken we de inschrijving rond en gaan we investeerders benaderen.

 

Bij het intakegesprek krijg je ook van ons te horen, hoe wij denken dat de investeerder naar je plan zullen kijken.

 

In dit geval denk ik dat je contact op moet nemen met Fred Rodenberg van ons bedrijf. Hij is zelf ondernemer/investeerder geweest en weet vrij aardig hoe jouw wereld in elkaar zit. Zijn gegeven vindt je bij ons op de site

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De Quote Venture Capital Gids heb ik hier ook liggen, maar dat is wel een extreme manier van cold calling. Bij dat soort investeerders heb je echt een referentie nodig.

 

By the way Cassiopeia, hoeveel geld brobeer je eigenlijk aan te trekken? Het bedrag dat je zoekt is erg belangrijk voor het soort investeerders dat je moet benaderen.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Arjan,

 

 

"de financiering alleen gebruikt wordt voor opex (salarissen, huur, etc). Het geld verbrand dus"

 

De conditions die ik mijn team heb voorgesteld is dat niet de individueel zelf moet groeien met een flink salaris en een big company car. Nee, het bedrijf moet groeien. En als het bedrijf groeit, dan groeit de individu vanzelf mee. Op deze manier gaan wij dus ook te werk. Er zal dus voornamelijk kapitaal aanwezig moeten zijn voor infrastructuur (apparatuur, marketing en huur) Overigens verwachten we dat we al na 6 maanden rendabel kunnen zijn. Onze markt heeft een capaciteit van 130 miljoen mensen wereldwijd die met 20% per 6 maanden groeit.

 

"Indien er sprake is van patenten e.d. wil dit wel eens verzachtend werken. "

 

Dit is overigens ook interessant, want een deel van onze software, wat dus een losse module is, is helemaal uniek en gaat dus i.c.m. het gehele software product werken. Hiervoor gaan wij dus octrooi/patent aanvragen en als het bedrijf goed gestructureerd is moeten er ook personen binnen het bedrijf komen te werken die toezicht houden dat dit niet illegaal door anderen gebruikt wordt.

 

Ook uniek is, weliswaar geen patent, maar is dat wij overeenkomsten hebben gesloten met diverse grote organisaties wat ook vrij uniek is, want zonder die overeenkomsten kan het namelijk niet.

 

"Media staat m.i. aan de vooravond van radicale veranderingen. Digitale TV laat voorlopig nog op zich wachten (10 jaar?) maar interactieve media wordt steeds actueler. Het aantal aanbieders op de markt is nog beperkt, de kans op het verwerven van een dominante positie is dus aanwezig. Volgens mij hebben alle grote producten al een interactieve poot opgezet. Ik weet niet precies hoe jullie bedrijfsmodel eruit ziet, maar ik hoop dat jullie de markt heel goed hebben bestudeerd. Risicoprofiel is volgens mij erg hoog."

 

Belangrijk om te weten is dat onze tv-werkzaamheden niet onze core zijn in ons nieuwe bedrijf. De software waar ik het over heb, daar gaan we de markt mee op en dat wordt dus ook ons paradepaardje. Op dit moment vinden wij het zelf ook niet interessant om iets met digitale tv te doen. De tv-werkzaamheden moet je zien als regie, vormgeving, redactie en format ontwikkeling. Deze blijven we uiteraard behouden en zorgen voor een goede basis.

 

In ons businessplan komt dit onderscheid natuurlijk heel duidelijk naar voren. Niet dat daar twijfel over zal bestaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Het investeringsbedrag dat wij proberen aan te trekken is 150.000 Euro. Hiermee kunnen we onze bedrijfsvoering goed voortzetten en ons helemaal focussen op het ontwikkelen en het vermarkten van ons product. Zelf zouden we misschien wel met een eigen inbreng kunnen komen van 25.000 tot 50.000 Euro. Dit kan ik nu nog niet helemaal garanderen maar als het meer vertrouwen en zekerheid geeft aan de investeerders om ze over de brug te doen laten komen, dan kunnen wij dat (als het moet) in principe wel voor elkaar krijgen

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de hoogte van het bedrag en de aard en fase van de onderneming, moet je inderdaad bij de Business Angels zijn. VC´s en de quote mannen kunnen je niet helpen. Te Jong, te wild en het bedrag is voor het te klein.

 

CU

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Wij koppelen naar business agels, net als ABN-Amro Informal Investment services en Money Meets Ideas. Dan heb je nog investeerdersclubs, zoals de Participatieclub en Venturion en dan heb je nog echte intermediairs zoals Vectrix en TIIN. Voor adressen klik hier.

 

Genoeg opties lijkt me.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.