• 0

Factuur nummering?

Ik heb een vraag waar ik eigenlijk nog geen antwoord op heb gevonden.

De nummers op de facturen.

 

Wanneer ik een factuur een nummertje geef, mag dat dan zijn Z061, Z062....Z06111 enz (06 staat uiteraard voor 2006)

Of moet dat zijn Z06001, Z06002, ...Z06111 enz...

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

doe zelf altijd beginnen bij 100 dus eerste factuur dit jaar was in mijn geval R06.100 :D

 

Dan lijkt het tenminste niet als je eerste factuur, maar alsof je het al lekker druk gehad hebt.

 

Tja, dat soort facturen zie ik ook wel eens binnen komen begin januari.... Maakt bij mij geen beste indruk. Erg doorzichtig. Ik laat ze gewoon met 001 starten.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag waar ik eigenlijk nog geen antwoord op heb gevonden.

De nummers op de facturen.

 

Wanneer ik een factuur een nummertje geef, mag dat dan zijn Z061, Z062....Z06111 enz (06 staat uiteraard voor 2006)

Of moet dat zijn Z06001, Z06002, ...Z06111 enz...

 

 

Voor de belastingdienst maakt het niks uit. Zelf vind ik voorloopnullen netjes. En met 100 beginnen is ook altijd aardig.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat soort facturen zie ik ook wel eens binnen komen begin januari.... Maakt bij mij geen beste indruk. Erg doorzichtig. Ik laat ze gewoon met 001 starten.

 

Je kunt ze ook met 11 laten starten, of 21? Niet doorzichtig, wel handig. Wij starten wel met 0001 meen ik.

 

dagdag

Christine

 

Hier is het systeem zo opgebouwd dat hij met 1 begint, momenteel ben ik al wel bezig deze iets aan te passen (ik wil de hele datum in het nummer hebben). Dan krijg je iets als 060326001 (dit kan tot 999 facturen per dag en die heb ik nog lang niet), ik heb nog niet uitgezocht of dit mag (ik denk het wel, weet iemand dit toevallig?). Zelf vind ik starten met een ander getal dan 1 (of 01 of 001 etc.) niet echt eerlijk overkomen (zo zal een gemiddeld bedrijf op 1 januari niet factuur 100 verstuurt hebben en een half jaar later nog niet aan de 1000 zitten).

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Het is zo dat er een doorlopende nummering in moet zitten. Waar je begint maakt niet uit, als er maar een logische volgorde inzit

 

Zou mijn idee daardoor verboden worden? Er zit immers een doorlopende nummering per dag aanvast en het begin geeft de datum weer.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Ik wil inderdaad beginnen met de datum (060326 voor vandaag) en daarachter een nummer dat elke dag bij 001 begint. Een voordeel is dat ik dan altijd snel kan zien op welke datum de factuur verstuurd is.

 

Het is vergelijkbaar met beginnen met 06 (jaar) en daarachter een nummer dat je elk jaar met 001 laat beginnen.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Ik wil het aantal facturen dat ik dat jaar al gestuurd heb juist niet zichtbaar hebben. Aangezien sommige ervan uitgaan dat ik enkel de diensten lever en factureer die op de website staan en ik echter meer verdien met andere diensten (wat wel iets minder mag worden overigens).

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Toevallig gisteren nog salaris strookjes op volgorde gelegd. Nu zaten er daar een paar bij met een lastige datum vermelding.

Dan krijg je dus 11102005, 10112005, 11112005, 12122005, 27032006 enz enz. Ik noem maar wat als voorbeeld.

Wat ik ondervond is dat je erg goed moet kijken. Wat inhoud dat er net effies wat meer tijd in gaat zitten om ze niet fout op volgorde te leggen, door je te vergissen in de cijfers, dan met datums die bv met streepjes ertussen aangegeven staan.

Je snapt vast wel wat ik bedoel.

Niet dat jou manier niet kan, maar wellicht zou je het eens moeten proberen om wat voorbeeldjes uit te draaien en die dan vlot achter elkaar te steken als ze door elkaar liggen. Is het voor jou gevoel dan nog steeds fijn? En als ze op volgorde liggen en je hebt er 1 van nodig, kun je die dan snel vinden?

 

Nog een vraag van mijn kant.

Een factuur met nummer en een herinnering met nummer.

Wanneer een factuur nummer 3 heeft bv, heeft een herinnering dan ook nummer 3, of heeft deze nummer 8 omdat je daar gebleven was met tellen bv?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Een voordeel is dat ik dan altijd snel kan zien op welke datum de factuur verstuurd is.

 

Je bent toch verplicht ook de factuurdatum te vermelden? Waarom zou je deze datum dan in je factuurnummer versleutelen? Bovendien ben je met oplopende nummering toch ook altijd chronologisch bezig in je boeken. Ik bedoel te zeggen, als je een factuur moet terugzoeken moet je bladeren in de boeken ongeacht of de datum in het nummer staat.

 

Of heb je een specifieke reden om de exacte datum terug te willen lezen in het nummer. Dan ben ik hier wel benieuwd naar.

Link naar reactie
  • 0

Een voordeel is dat ik dan altijd snel kan zien op welke datum de factuur verstuurd is.

 

Je bent toch verplicht ook de factuurdatum te vermelden? Waarom zou je deze datum dan in je factuurnummer versleutelen? Bovendien ben je met oplopende nummering toch ook altijd chronologisch bezig in je boeken. Ik bedoel te zeggen, als je een factuur moet terugzoeken moet je bladeren in de boeken ongeacht of de datum in het nummer staat.

 

Of heb je een specifieke reden om de exacte datum terug te willen lezen in het nummer. Dan ben ik hier wel benieuwd naar.

 

Als ik een factuur zoek waarvan ik het nummer weet dan vul ik dat nummer in en dan verschijnt hij. Zo kan ik het zoeken op datum dan simpeler maken, daarnaast kan ik bij een betaling sneller zien of er op tijd betaald is (lees max. 3 dagen na de uiterste datum ontvangen op de bank).

 

Het heeft voor de overzichten ook nog andere voordelen maar dat terzijde.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
  • 0

Mag ik van nummering veranderen?

Ik werk nu met nu met 2 letters die het product aangeven en daarna het nummer van de factuur met een 0 erachter, maar ik wil dit ook graag per jaar en maand organiseren;

Dus van FL-020 naar 0907_FL_001

 

Kan dit of mag ik dit niet zomaar veranderen, want zoals ik het nu hebt werkt toch niet ideaal, ben ik dus nu achter gekomen na een maandje..

Just do what you have never done before..

www.daand.com > The way to Create

Link naar reactie
  • 0

Hier is het systeem zo opgebouwd dat hij met 1 begint, momenteel ben ik al wel bezig deze iets aan te passen (ik wil de hele datum in het nummer hebben). Dan krijg je iets als 060326001 (dit kan tot 999 facturen per dag en die heb ik nog lang niet), ik heb nog niet uitgezocht of dit mag (ik denk het wel, weet iemand dit toevallig?). Zelf vind ik starten met een ander getal dan 1 (of 01 of 001 etc.) niet echt eerlijk overkomen (zo zal een gemiddeld bedrijf op 1 januari niet factuur 100 verstuurt hebben en een half jaar later nog niet aan de 1000 zitten).

 

Volgens mij mag dit echt niet, hoe wil je dan aantonen dat je geen facturen achteroverdrukt in je administratie. Als je op elke dag steeds de laatste factuur wel uitreikt maar niet opneemt in je administratie kun je makkelijk zwart geld verdienen.

Voor over ik weet mag je alleen per jaar opnieuw beginnen met tellen en niet per dag.

Maar vraag dit voor de zekerheid nog maar eens na bij je boekhouder of de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Beste forummers,

 

Blijft actueel hè, zelfs na 3 jaar. Op de site van de BD staat 'doorlopend nummeren'. Er staat niet of dat per jaar geldt of per decennium of ...... Dus gewoon doen wat er staat lijkt mij.

 

Mocht je van systeem willen veranderen, dan lijkt me een deal met de inspecteur (schriftelijk) de enige weg.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.