• 0

Aandelen ter financiering eenmanszaak?

Aandelen ter gedeeltelijke financiering eenmanszaak!

 

Hoi! :D

 

Voor mijn evenementenorganisatie kan ik de financiering rond krijgen d.m.v. een banklening ( + wat zelfingebrachte middelen en een beetje spaargeld). Maar:

 

Ik kan me voorstellen dat de verkoop van aandelen aan relaties die mij steunen in mijn ambities voordeel kan brengen...

(b.v. aandelen van 500,- euro, totale investering 30.000 euro)

 

- moet de wijze van bepaling van de winst in een overeenkomst staan ( wat zou een juiste wijze kunnen zijn)

- Heeft iemand hier ervaring mee, een voorbeeldovereenkomst?

- Hoe zou ik het dividend kunnen uitrekenen?

- Welke voordelen/nadelen zien jullie in deze manier van financieren t.o.v. een 'gewone' banklening.

- Iemand nog andere suggesties

 

Hartelijk dank maar weer,

 

gegroet!

 

 

p.s. Er zal vast eens iets van vergelijkbare strekking zijn besproken, echter in de vele topics die ik over aandelen (m.n. BV/NV) heb gelezen vond ik te weinig bruikbare info.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Halo Serum,

 

Je kan geen "echte" aandelen uitgeven voor een eenmanszaak, dan moet je BV zijn (of NV)

 

Je zou wél kunnen overwegen een "winstaandeel" uit te geven, of beter nog gewoon een lening met een bonus als er genoeg geld binnen is.

 

Je zal echter een probleem hebben. Wat je ook uitgeeft, aandelen of schuldbewijzen, het zijn altijd "effecten" en die mag je volgens de wet Wte 1995 niet publiekelijk aanbieden. Publiekelijk betekent volgens de wetgever, dat je het ca. 15 mensen mag vragen.

 

Dus helaas, je moet iets anders verzinnen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dus helaas, je moet iets anders verzinnen.

 

Bedankt voor je reactie. Ik probeer juist een vorm te vinden die toepasbaar is. En ik wil inderdaad geen 'echte' aandelen uitgeven en conform de wetgeving handelen.

 

Toch hoor je bijvoorbeeld wanneer studenten iets op de markt brengen voor een bepaald project, ze eerst 'aandelen' uitgeven aan vrienden en familie. Een soort van schuldbewijs met een winstuitkering.

 

Kan iemand uitsluitsel geven of dit mogelijk is, welke vorm aan te raden valt, en welke voor- en nadelen aan deze manier van financieren zitten?

 

Bedankt ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Denk vanuit de geldverstrekker. Wat wil hij/zij? Een redelijk rendement voor het risico wat gelopen wordt.

 

Mijn suggestie is kijken of een bank het wil financieren. Stel van ja, dan weet je tegen welke voorwaarden en welk rentepercentage. Je kunt dan kijken of je tegen een wat lager rentepercentage je relaties zo gek krijgt...

 

Daarna kun je je afvragen of je liever van bekenden leent dan van een onpersoonlijke bank. Voordelen: zij delen in jouw succes. Nadelen: als het misgaat verlies je een hoop vrienden...

 

Ervan uitgaande dat je van relaties gaat lenen: stel heldere voorwaarden op. Terugbetalen obv gerealiseerde omzet (die is simpel vast te stellen), niet van winst (die is manipuleerbaar, en daarmee voor discussie vatbaar, een hoop gezeur). Zeg dat je van meer dan 10 relaties geld leent, kies er dan 2-3 uit die jouw boeken controleren (analoog aan de kascommissie bij verenigingen), en daarmee aan alle geldleners een update geven mbt de omzet. Iedereen blij.

 

Veel succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dus helaas, je moet iets anders verzinnen.

 

Bedankt voor je reactie. Ik probeer juist een vorm te vinden die toepasbaar is. En ik wil inderdaad geen 'echte' aandelen uitgeven en conform de wetgeving handelen.

 

Toch hoor je bijvoorbeeld wanneer studenten iets op de markt brengen voor een bepaald project, ze eerst 'aandelen' uitgeven aan vrienden en familie. Een soort van schuldbewijs met een winstuitkering.

 

Kan iemand uitsluitsel geven of dit mogelijk is, welke vorm aan te raden valt, en welke voor- en nadelen aan deze manier van financieren zitten?

 

Bedankt ;)

 

Die schuldbewijzen zijn ook effecten en vallen derhalve onder het toezicht van de AFM. Bied je niet "publiekelijk" aan, dan is het minder problematisch (binnen eigen kring mag). Ga je buiten eigen kring op zoek naar investeerders/financiers dan gaat het mis, tenzij de participaties groter zijn dan 50.000 euro per stuk.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk ook werken met Durfkapitaal.

 

Bedrag van minimaal 2269 euro per financier.

 

Diverse interessante voorwaarden. Gewoon even checken op de site van de Belastingdienst.

 

Wordt het allemaal wat serieuzer dan pak je de Commanditaire vennootschap uit de kast. Jij bent de beherend vennoot (en voordeel van IB ondernemer) je financiers worden stille vennoten. Allemaal goed uitvoerbaar en gang langs de notaris niet verplicht.

 

Groeten van Ard

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk ook werken met Durfkapitaal.

 

Bedrag van minimaal 2269 euro per financier.

 

Diverse interessante voorwaarden. Gewoon even checken op de site van de Belastingdienst.

 

Wordt het allemaal wat serieuzer dan pak je de Commanditaire vennootschap uit de kast. Jij bent de beherend vennoot (en voordeel van IB ondernemer) je financiers worden stille vennoten. Allemaal goed uitvoerbaar en gang langs de notaris niet verplicht.

 

Groeten van Ard

 

Ja leuk Ard,

 

Maar ook onder die regeling loop je aan tegen de beperkingen van de Wte. Je mag geen effecten aanbieden zonder vergunning en schuldbewijzen onder de Durfkapitaal rgeling zijn ook effecten.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ik reply maar even in dit topic, ipv nieuwe aan te maken

 

zit ongeveer met hetzelfde probleem

ander bedrijf wil met eigen product (leads werven) 10.000 euro investeren in mijn bedrijf.

 

voordeel, mijn vof meer omzet + zijn bedrijf ietsjes meer omzet

 

wat we nu zoeken is een goede opzet om dit uit te werken

kan dit met een soort aandelen, zodat ze een x % van de winst/omzet kunnen krijgen?

beter als een lening?

 

wat werkt het beste in dit geval voor een vof ???

 

 

Link naar reactie
  • 0
Die schuldbewijzen zijn ook effecten en vallen derhalve onder het toezicht van de AFM. Bied je niet "publiekelijk" aan, dan is het minder problematisch (binnen eigen kring mag)

 

Zoals Gretha hierboven vraagt en ik dit lees, is het gewoon mogelijk met een schuldbewijs?

Hiervoor spreek je met de BV een vergoeding af van een x aantal % neem ik aan? En een eventuele looptijd?

Of denk ik nu te simpel?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Jullie vragen zijn nogal vaag. In een Vof kan je geen aandelen uitgeven. Als iemand 10.000 eiro investeerd zou het alleen in een leningsovereenkomst kunnen of de investeerder wordt ook vennoot. Maar als iemand leads gaat genereren, waarom betaal je die dan niet een percentage van de gegenereerde omzet? Waarom zo moeilijk doen?

 

Schuldbewijzen en aandelen in handen van "vreemden" zijn altijd lastig. Liever gewoon boter bij de vis. Direct afrekenen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

het investeren staat los van het leads genereren

dat doen we nu al

wij geld, zij geld, klaar, simpel

de bedoeling is dat ze investeren in meer leden, zodat we beide meer omzet maken (wa tvoor hun maar zeer klein deel is, aangezien er 28.000 websites/webmasters zijn die voor hun dat soort leads halen....)

 

alleen worden die extra leden via die andere webmasters behaald, op die manier investeren zij een x bedrag.

 

Maar dit is dus enkel mogelijk in een soort van lening?

 

maakt verder niet uit, maar dan ga ik dat uitwreken en overleggen en etc...:)

thnx thnx

Link naar reactie
  • 0

probleem daarbij is dat ze % over de gehele winst krijgen

terwijl t maar om 1 website gaat waarin ze investeren en ik het niet meer dan rechtvaardig vind dat ze dan ook alleen een % krijgen over de winst/omzet van die website....

 

dus dan zal een lening beste optie zijn lijkt me?

 

heb net sinds 1 april vof van mn eenmanszaak gemaakt

kvk ziet me aankomen :p haha

na 2 maanden al cv van maken :p

maar thnx voor je info!!

Link naar reactie
  • 0

Gretha, misschien zie ik het ingewikkelde aspect van je vraag niet, maar kan je niet gewoon een splitsing in je boekhouding maken? Waardoor je eenvoudig het resultaat van de betreffende website kan achterhalen.

 

Of stop de activiteiten van deze website in een nieuwe v.o.f, waarbij de investeerder een percentage van de winst van deze v.o.f. krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad meerdere mogelijkheden ... wellicht ten overvloede ... je mag meerdere vof's, cv's etc aangaan ... geen probleem ... bij de KvK wordt je gewoon ontvangen met koffie of thee .....

 

Een lening kan ook .... probeer te kijken of de "investeerder" een achtergestelde lening wil doen ....beter voor je solvabiliteit ..... wordt namelijk beschouwd als onderdeel van het eigen vermogen.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

is leuk meerdere bedrijven

maar zit niet op meer boekhouding te w88 :p

er gaat genoeg tijd in de websites zelf zitten dat ik genoeg heb aan 1 website

plus dat er dan heel veel tijd in gaat zitten om de accounts af te splitsen zodat ik ook afzonderlijke facturen krijg :p

 

maar dat allemaal terzijde

er moet nou eenmaal gewerkt worden voor de centjes, van stilzitten wordt niemand rijk

dus bedankt weer voor de info!! :D

 

ga idd informeren of de andere partij een lening ziet zitten :)

Link naar reactie
  • 0

de financierder wil er waarschijnlijk toch iets meer voor terug zien dan enkel het geinvesteerde bedrag terugverdienen

Dus zijn we ons aan het orienteren op een CV

 

Iemand hierboven opperde om een splitsing te maken in de boekhouding

maar naar mijn id schiet ik daar niets mee op, omdat ik niet zomaar een x % van de winst mag "geven" (betalen) aan een ander bedrijf...

 

Tevens heb ik nog nooit koffie of thee gehad bij de KvK :p ha ha

 

Maar nu zit ik met de volgende nadelen:

tot 8 weken vertraging omdat er eerst naar de KvK gegaan moet worden en daarna moet eerst het BTW nummer binnen zijn, eerder kunnen we niet starten onder de nieuwe domeinnaam, omdat ik niet zit te w88 op facturen zonder btw.

 

aparte boekhouding = meer tijd

 

aparte bankrekening aanvragen

 

uren van CV zijn niet op te tellen bij uren van bestaande VOF (zodat mijn vennoot en ik nooit aan de gestelde 1225 uur per jaar komen.... en dus aftrek mislopen)

 

gescheiden accounts nodig bij affiliatebedrijven wat een hoop tijd kost om dit aan te gaan maken en uit te leggen etc. (omdat we de bestaande site overzetten naar andere url)

 

Daarnaast vraag ik me af of het uberhaupt mogelijk is dat een BV als Stile/Comanditaire vennoot optreed in een CV?

 

Wie kan me hierbij wat helpen, info geven etc...?

 

Accepteerd KvK en belastingdienst het trouwens zo makkelijk om naast vof een cv op te richten met zelfde partner als in vof, en daarnaast dus extra een stille vennoot?

of zeggen ze dan waarom maak je van de vof geen cv? (daar zit ik dus niet op te w88....)

 

help? :p

Link naar reactie
  • 0

Waarom moeilijk doen?

 

Maak een contract tussen jouw VOF en de andere partij, waarin je vastlegt dat je je verplicht om je omzet/winst die je uit dit project haalt, inzichtelijk maakt. Stuur een faktuur voor het bedrag dat je afgesproken hebt dat je van hen krijgt. Spreek in het contract een percentage af waar de andere partij recht op heeft, en laat hen dat bijvoorbeeld vier maal per jaar aan jou faktureren op basis van de cijfers die jij vaststelt. Jij maakt vervolgens het geld over nadat je de faktuur hebt.

 

Zo voorkom je een hoop rompslomp en geregel, en kun je toch een deal hebben met geld en percentages over en weer. Zo simpel kan het toch ook?

Link naar reactie
  • 0
Zo voorkom je een hoop rompslomp en geregel, en kun je toch een deal hebben met geld en percentages over en weer. Zo simpel kan het toch ook?
Dit is inderdaad veel makkelijker dan een aparte VOF op te zetten. Alleen zal in dit contract ook goed gekeken moeten worden naar de bepalingen. Bijvoorbeeld over de eigendomsverhoudigingen en de mogelijkheden tot terugtrekken van een bepaalde partij en de consequenties die dit heeft.

 

De initiële investering van de tweede partij wordt hiermee overigens wel belast. Want jij zou dan dat bedrag moeten factureren aan die partij en daarmee wordt het omzet voor jouw bedrijf (en dus moet daar belasting over voldaan worden). Dus daar zit dan ook nog een addertje onder het gras.

 

Wat ik van Gretha echter niet helemaal begrijp is waarom je dit wilt gaan doen als je eigenlijk opziet tegen al het -in jouw ogen- onnodig extra werk? Want of je nou wel of geen aparte entiteit opricht, je zult een bepaalde vorm van administratie moeten gaan opzetten om jouw nieuwe partner inzicht te geven. Daarnaast zal die nieuwe partner ook een mate van invloed krijgen. Is dat echt wat je wilt?

 

Misschien moet je dat toch eerst voor jezelf beter overwegen?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

zij willen verder niet al te veel invloed (in een cv heeft de stille vennoot ook totaal geen invloed....brengt alleen geld in), dus daar ben ik niet zo bang voor

en daarnaast is t makkelijker om een excel bestandje te maken met alle cijfers dan overal aparte accounts aan te maken zodat ik aparte facturen krijg en aparte boekhouding bij moet houden....

 

en t is idd leuk om dat te gaan factureren, maar dan zit je inderdaad met btw etc...

maar t is wel een makkelijkere optie dan een aparte cv opzetten voor 1 website...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.