• 0

Belastingaangifte VOF

Hallo forumleden,

Ik ben bezig met het doen van belastingaangfite van een VOF. Nu loop ik tegen een aantal zaken op waar een van jullie mij misschien mee kan helpen. De basisgegevens zijn simpel.

 

Het gaat om een startend modebedrijf wat eigen kleding ontwerpt en maakt. In het jaar 2005 was er recht op de zelfstandigenaftrek en startersaftrek omdat er aan de voorwaarden voldaan is. Er is geen kapitaal ingebracht en beide zijn voor 50% verantwoordelijk.

 

Financiele gegevens:

Omzet 7500

Inkoop 2500

kosten:

reis 300

huisvesting 7000

overige kosten 1700

9000

----------------------------------------------------

totaal -4000

 

Nu loop ik bij het doen van de belastingaangfite tegen wat vragen aan.

 

1) Hoe moet ik de balans invullen als het gaat om negatieve winst?

Ik heb hem nu als volgt:

 

activa begin <> eind passiva begin <> eind

lig.mid 0 -4000 banktegoed 0 -4000

 

2) Als je verlies lijdt, hoef je ook geen belasting te betalen. Maar klopt het ook dat je geen geld terugkrijgt middels de zelfstandigenaftrek, startersaftrek, heffingskorting? Ik zou verwachten dat je door deze aftrekken (iig de heffingskorting) geld terug zou krijgen...volgens de berekening van het belatingprogramma niet dus.

 

3) Hoe zit het met de splitsing van de boekhouding? Samen met mijn partner zit ik er voor 50% in. Betekent dit dat je alles moet delen door 2? Dus voor mijn belastingaangifte is de omzet 3750, kosten 5750, winst dus -2000? Hoe zit het dan met de aftrekken (zelfstandigenaftrek, startersaftrek)? Wordt deze ook gedeeld? Waar moet ik dat dan aangeven?

 

4) Er wordt een vraag gesteld over kapitaal en winstaandeel vof. Wat moet ik hier opgeven? We hebben zelf niets ingebracht en zijn beide voor 50% verantwoordelijk. En we hebben negatieve winst. Vul ik dan -2000 in bij het winstaandeel?

 

Hoop dat iemand mij kan helpen. Deadline komt snel dichterbij.

 

Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Dennis

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee je stelt geen stomme vragen. Wel is het handig als je je kennis mbt VOF en belastingen uitbreidt. ;D

 

1) Geen idee... dat doet mijn boekhouder

 

2) Als je geen winst hebt, betaal je geen belasting. Als je verlies hebt, krijg je meen ik geen belasting terug. Misschien is er wel een middelingsregeling, zie daarvoor de belastingsite. Aftrek geldt over de winst. Geen winst, dan geen aftrek.

 

3) Bij een VOF delen de partners de winst, en zijn ze gezamenlijk verantwoordelijk voor alle schulden van de VOF. Let wel: het kan dat elke partner een gelijk aandeel heeft, maar dat hoeft niet. Kwestie van vastleggen. Elke partner doet apart aangifte over zijn deel van de winst. En krijgt een eigen zelfstandigheidsaftrek, deze wordt dus NIET gedeeld! NB: dit is wat ik onthouden heb, ik heb zelf geen VOF!

 

Succes met de aangifte. En vooral: met zaken doen!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

De aftrekken (Zelfstandigenaftrek en Startersaftrek) moeten idd voor het bepalen van de inkomstenbelasting toegepast worden (aftrekken van de netto omzet) en niet na het bepalen van de inkomstenbelasting. De heffingskorting wordt wel toegepast op het uiteindelijk te betalen bedrag aan inkomstenbelasting alleen deze kan niet een negatieve betaling opleveren.

 

De belastingaangifte doe ik voor iemand uit mijn familie. Ik heb zelf een eenmanszaak en bij een VOF gaat het weer net wat anders. De enige problemen waar ik tegen loop hebben betrekking op 1) negatieve winst en 2) hoe te splitsen tussen vennoten.

 

De belastingaangfite zou heel erg recht-toe-recht-aan moeten zijn omdat er zich geen bijzondere dingen voordoen. Vandaar dat ik probeer om de belastingaangfite zelf te gaan doen (doe ik ook voor mijn eenmanszaak). Als niemand mij kan helpen met mijn overgebleven vragen dan moet ik mijn nicht adviseren om daadwerkelijk een boekhouder in te schakelen. Voor nu probeer ik het via deze weg.

 

Kan iemand de andere vragen ophelderen?

Link naar reactie
  • 0

Dag Denis,

een paar opmerkingen;

 

1) de liquide middlen ( kas ) kan aan het eind van het boekjaar niet negatief zijn.

 

2) De starters e zelfstandigenaftreke worden toegepast op het totale box-1 inkomen en niet uitsluitend op het ondernemersresultaat.

 

3) bij een vof moet iedere vennot de volledige jaarrekening van de vof invoeren in de aangfte IB. Het aangifteprogramma voor ondernemers vraag zelf naar het soort onderneming en moet je dus VOF aanklikken

 

4) Vervolgens moet iedere vennoot in dezelfde aangifte zijn winstaandeel en vermogensaandeel in de vof aangeven.

 

Hoop dat je er iets mee kunt doen.

succes

Ad

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Je hebt gelijk dat de kas niet negatief kan zijn. Ik zou het voor de balans dan moeten plaatsen bij RC. Want zoals Gretha al opmerkt kan je banksaldo wel negatief zijn toch!?!

 

Ik snap dus dat de gehele jaarrekening opgenomen moet worden en dat obv je kapitaal- en winstverdeling de Belastingdienst zelf uitrekent wat voor jouw rekening moet komen.

 

Maar hoe zit dat dan met een negatieve winst? Heb je dan een winstdeling van ieder -2000? Hoe kan ik dat invullen in het programma als je de volgende onderverdeling hebt?

 

Kapitaalaandeel in het samenwerkingsverband

Kapitaalaandeel volgens contract

Overig kapitaalaandeel

--------------------------------

Totaal kapitaalaandeel

 

Kapitaalaandeel begin boekjaar

Winstaandeel in het samenwerkingsverband

Vergoeding arbeid

Overige vergoedingen

Verdeling restant winst

 

Bij het kapitaalaandeel geef je dus aan voor hoeveel % jij verantwoordelijk bent voor het totale kapitaal in de VOF. Maar als dat 0 is, wat voer je dan in (inkopper?)?

 

Vul je dan bij winstaandeel -2000 in?

 

Wat betreft opmerking 2 kan ik melden dat de omzet van de vof het enige inkomen is in box1. Geen ander werk, huis of iets dergelijks.

 

 

Bedankt Ad, ik ben in ieder geval al een stuk verder.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben gisteren nog een beetje bezig geweest en denk het gevonden te hebben. In totaal is er een verlies gemaakt van 4000 euro.

 

Beide zijn 50% verantwoordelijk. Volgens de belastingdienst kan je op 3 verschillende manieren aangifte doen. Een ervan is persoonlijk en dat je alleen jouw aandeel opneemt. De tweede is dat je het persoonlijk doet maar de verdeling tussen de vennoten bepaalt door in het hoofdstuk kapitaal en winstaandeel jouw aandeel aan te geven.

 

In dat hoofdstuk geeft ik bij het kapitaalaandeel -2000 op en bij het winstaandeel ook. Deze twee moeten ook gelijk zijn aan elkaar.

 

Belasting krijg je niet terug als je verlies hebt gemaakt. De ondernemersaftrek heeft betrekking op je inkomen box 1 en levert alleen een lager verzamelinkomen op waardoor je minder belasting hoeft te betalen, deze aftrek heeft echter geen invloed op een negatieve omzet.

 

Liquide middelen kunnen wel negatief zijn omdat je banktegoed negatief kan zijn. We zijn begonnen met 0 en eindigen met -4000 (die we samen delen). Ondernemingsvermogen is dus -4000.

 

Ik ga het zo indienen. Eindresultaat blijft dat er 0 euro betaald hoeft te worden, hoe het ook ingevuld wordt. Als de BD iets vind, dan zal dat geen grote gevolgen hebben.

 

Deze post is wat mij betreft afgesloten.

 

Bedankt voor de adviezen.

 

Groeten,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

Je hebt inderdaad het goede antwoord gevonden.

 

Als jullie als gevolg van de kosten nu 4000 euro rood staan, staat er aan de passiva kant (rechts) rekening courant schuld bank 4000 ...

 

Aan de activa kant (links) staat een negatief eigen vermogen van 4000 ...

 

Het beginkapitaal van de VOF was dus 0 euro en na een jaar sta je inderdaad op minus 4000 euro.

 

Als je andere inkomens hebt in dit zelfde belastingjaar dan verreken je het direct. Anders adviseer ik je te gaan middelen met eerdere of nog komende jaren.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.