• 0

traineeshop contract

Een vraagje over contracten...

 

Ik overweeg om een aantal trainees in dienst te nemen. Zij zouden dan een contract voor bepaalde tijd nemen. Zij krijgen een interne opleiding. Voor mij is het belangrijk om erop te kunnen rekenen dat mijn investeringen in deze trainees (in de vorm van tijd en kennis) gedurende een bepaalde tijd binnen het bedrijf blijven, ofwel: dat zij gedurende een bepaalde tijd bij mij blijven werken.

 

Is het mogelijk om dit in een contract op te nemen, bijvoorbeeld dat als de trainee voortijdig vertrekt bij mijn bedrijf, deze de opleiding dient terug te betalen?

 

Mira

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij grote bedrijven is het niet ongebruikelijk dat medewerkers die een opleiding genieten op kosten van de werkgever inderdaad een contract tekenen waarin zij verklaren na afronding van de opleiding nog een x-aantal jaren binnen het concern werkzaam blijven. Eerdere beeindiging van het dienstverband kan dan afgekocht worden (hoe hoog het bedrag is vaak afhankelijk van de kosten van de opleiding en de tijd dat de werknemer in dienst is geweest). Ik weet echter alleen dat dit gebruikelijk is bij het aanbieden van externe opleidingen (bijvoorbeeld het behalen van een bachelor of master degree aan een opleidingsinstituut). Het lijkt mij dat de contracten hieromtrent vormvrij zijn en dat je zelf kunt bepalen welke voorwaarden je in dit contract opneemt. Maar of dit ook 100% toepasbaar is bij het verstrekken van interne opleidingen, daar ben ik niet helemaal zeker van.

Link naar reactie
  • 0

 

Is het mogelijk om dit in een contract op te nemen, bijvoorbeeld dat als de trainee voortijdig vertrekt bij mijn bedrijf, deze de opleiding dient terug te betalen?

 

Mira

 

Mira,

 

Ik heb zelf lang geleden als 'lijdend voorwerp' deel van een cursus terug moeten betalen. In de ICT wereld was (en is?) dit heel gebruikelijk, zeker bij kleinere ICT bedrijven. Kunst is wel om dit heel helder van te voren af te spreken, evt zelfs met rekenvoorbeelden. Bij mijn ex-werkgever was dit minder duidelijk, en dat veroorzaakte vervelende discussies.

 

Mijn suggestie is om de opleiding niet terug te laten betalen. In plaats daarvan: verlaag de traineesalarissen en keer een bonus uit zodra ze een bepaalde tijd in dienst zijn. Liever de wortel dan de stok ;D

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mira, hoi Fred,

 

Goede suggesties, Fred!

 

De belangrijkste reden waarom het op deze manier beter zal werken is een ervaringsregel uit de psychologie:

 

Belonen van gewenst gedrag is effectiever dan straffen van ongewenst gedrag.

 

(NB. Heb deze van mijn vader geleerd, hij is bedrijfspsycholoog)

 

Succes ermee, Mira!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

 

Belonen van gewenst gedrag is effectiever dan straffen van ongewenst gedrag.

 

(NB. Heb deze van mijn vader geleerd, hij is bedrijfspsycholoog)

 

 

Ik heb het van mijn kinderen geleerd, die reageren veel positiever op belonen; alleen mijn portemonnee kermt... ;D

 

Zonder gekheid: maak de bonus echt interessant (bijv 3 maandsalarissen als ze 1 jaar langer blijven), en vertel het ze uiteraard!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik kan hier enkel wat over zeggen vanuit mijn ervaring. De optie die Fred schetst is inderdaad veel beter dan de terugbetalingsregelingen. Er zijn verschillende werkgevers die zich van een terugbetalingsregeling bedienen. Wordt hier aanspraak op gemaakt dan levert dit veelal discussie op bij de afwikkeling. Verder leer de ervaring dat een terugbetalingsregeling geen bindende factor oplevert c.q. voor werknemers veelal geen overweging is om af te zien van een voortijdig vertrek. Sterker nog: een beetje werknemer die gebonden is aan een dergelijke regeling bedingt bij de volgende werkgever dat deze de opleidingskosten overneemt. In een krappe arbeidsmarkt zijn werkgevers hier snel toe bereid.

 

Een bonus bij het voltooien van de cursus levert meer op. Als ik mij verder goed heb laten voorlichten is een bijkomend voordeel voor jou als werkgever dat je de bonus kan je reserveren als loonvordering. De rente over deze vordering komt jou toe. Bij uitkering in loon en eventueel een terugbetaling bij voortijdig vertrek verlies je geld.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.