• 0

Dividend uitkeren & IB

Hallo,

 

ik heb een persoonlijke holding BV. Als ik nu dividend ga uitkeren, hoe werkt dat dan ? Dat wil zeggen ik heb eigenlijk de volgende vragen:

 

1) mijn BV keert uit en betaalt 25% dividendbelasting.

2) ik ontvang als prive persoon dividend - is dat ook nog op enigerlei wijze fiscaal belast ? Bijvoorbeeld via inkomstenbelasting ? Of is dit vrijgesteld van belasting ?

 

Als dividend via IB belast is, moet je daar dus wel terdege rekening mee houden als je wilt voorkomen dat je plotseling een hoge IB aanslag in de bus hebt liggen.

 

Groeten,

 

Rene

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De voorbelasting is hier 25% dividendbelasting. De BV houdt die in op de dividenduitkering en draagt deze af aan de belastingdienst. In de IB geef je de (bruto)dividenduitkering op in box 2 (aanmerkelijk belang). Daarover betaal je ook 25% belasting, maar je mag de door de vennootschap afgedragen dividendbelasting (net zo veel) in mindering brengen. Dus dat levert geen extra belasting op.

 

Let wel op dat het ontvangen geld naar box 3 gaat. Als je dit aan het eind van het jaar nog hebt, betaal je hier wel vermogensrendementsheffing over (als je boven de drempel uitkomt, natuurlijk).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Dus als ik het goed begrijp...... Als je DGA bent en je wilt jezelf geld uitkeren vanuit de winst van je BV. Dan betaal je 25,5% vpb en 15% dividendbelasting.

 

Als DGA met aanmerkelijk belang ben je over dat uitgekeerd dividend belast in box 2 25%....

Maar die 15% dividendbelasting die de BV heeft afgedragen kun je weer in mindering brengen van die 25% in box 2. Dus je betaald als DGA niet die 25% maar 10%.

 

Dus een kleine optelsom 25,5% + 15% + 10% = 50,5%

 

Dan schiet je niet echt veel op tegenover die 52% inkomstenbelasting.....

Link naar reactie
  • 0

Naast het genoemde "opstapje" van € 60.000 die Ivo79 noemt, is de belasting in box 2 in 2007 tijdelijk verlaagd naar 22%.

 

Over de eerste € 100.000 winst betaal je dus het volgende aan belasting:

 

VPB

- 25.000* 20% = 5.000

- (60.000-25.000) * 23% = 8.050

- (100.000 - 60.000) * 25,5% = 10.200

- totaal € 23.250

 

Daarna in box 2:

- (100.000 - 23.250) * 22% = 16.885

 

Totale belasting: (23.250 + 16.885)/100.000 = 40,1%

 

Belasting betalen wordt natuurlijk nooit leuk, maar het tarief is de laatste jaren wel behoorlijk gedaald. :P

Link naar reactie
  • 0

Even voortbordurend op de BV / dividenduitkering.

 

Stel dat ik 100.000 door de BV laat uitkeren en dat de BV daavan 22% dividendbelasting afdraagt. Netto ontvang ik dus 78.000.

 

Nu kan ik meerdere dingen doen, (zon, zee, strand) maar ik beperk met tot 2 mogelijkheden:

1. ik ga de 78.000 in deposito zetten bij de bank en krijg hiervoor 3.5% (ca) of;

2. ik ga een deel van mijn hypotheek aflossen (waarvoor ik nu dus 4.5% betaal)

 

Wat zijn de gevolgen:

1. ik ontvang rente, maar moet daar ook weer (netto) 1.2% van afdragen

2. ik betaal minder hypotheekrente (mijn hypotheek wordt immers kleiner). nadeel is dat ik minder hypotheekrente kan verrekenen bij mijn belastingaangifte. Voor- en nadeel gelden voor meerdere jaren.

 

Bij bovenstaande ga ik uit van inkomen van 45.000 bruto per jaar = ca 2500 netto per maand

 

Het kan dus interessant zijn om een deel van de hypotheek af te lossen.

 

Hoe kijken jullie hiertegen aan en wat zijn eventuele, niet genoemde voor/nadelen

Link naar reactie
  • 0

Er nu enige tijd voorbij gegaan. De rente op spaarrekeningen is gestegen naar z'on 4,5 - 5%. Ik zou dus in jouw geval zeker geen hypotheek aflossen, maar dat pas overwegen als de rente op spaarrekeningen weer daalt onder jouw hypotheektarief van 4,5%. Naar mijn mening kun je het geld het beste in je BV bewaren (tenzij er dreiging van failissement / voordurend verliesgegevende situatie is o.i.d. - waardoor het geld verloren zou kunnen gaan - geld bewaren in je BV is fiscaal naar mijn idee het meest gunstige en behoudt je financiele slagvaardigheid als ondernemer). Onder normale omstandigheden en met gangbare constructie is er immers doorgaans geen weg terug voor het geld. Eenmaal naar privé gebracht, is altijd in privé. Als aflossing op de hypotheek, betekent het doorgaans geen mogelijkheden om het geld weer op te nemen in de hypotheek (of tegen hogere kosten).

Link naar reactie
  • 0

René

 

Hoewel dit een wel erg oud draadje is (wie leest dit nog?) toch een reactie.

 

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat de hypotheek niet aflossen voordeliger is door de hogere spaarrente. De hypotheekrente is harder gestegen. Daarnaast kennen we sinds 2005 de Wet Hillen die het voordeliger maakt om kleine hypotheken af te lossen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.