• 0

Betalen voor een offerte voor een website, oplichting?

Ik ben nu sinds een aantal weken bezig om offertes op te vragen bij allemaal verschillende website bedrijven. Heb ook offertes aanvragen laten versturen naar meerdere bedrijven via www.offerteplaats.nl.

 

Bij de reacties zat een bedrijf tussen die als prijsindicatie ongeveer de helft aangaf van wat de andere bedrijven vroegen. Wel vroegen ze E65,- om na een telefonisch gesprek een offerte op te maken.

 

Dit lijkt mij op een vorm van oplichting en ik ben verder ook niet op hun bod ingegaan. Alle andere bedrijven wilden het liefst direct persoonlijk afspreken. Daarnaast kon ik ook geen Nederlandse portfolio bekijken en op verzoek kreeg ik een aantal namen van grote bedrijven, maar nog zonder links naar de websites.

 

Wat denken jullie hiervan.

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Klinkt erg duister...je kunt natuurlijk ook gebruik maken van freelancers. die zijn een stuk goedkoper (in verhouding) en kwaliteit is hetzelfde als een duur bureau :) Ik denk dat er hier wel wat mensen zitten die weten waar ik het over heb....lees mezelf :)

 

Maar weer on-topic....offerte opvragen is naar mijn weten altijd gratis.

Andre Kreft

Freelance webdesigner

http://www.kdesign-online.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor € 65 kun je van mij ook een offerte krijgen, die ik ook nog wel in mindering wil brengen als het opdracht word. (duiveltje).

 

Hoeveel tijd ben je nu al kwijt aan het versturen van al die offerte aanvragen en het beoordelen van deze halve offertes. Als je straks een site on line wilt hebben zul je opnieuw dit traject in moeten.

 

Je doet er verstandiger aan , denk ik, om in je ongeving wat rond te vragen naar de ervaringen met sitebouwers, en dan een klein aantal offertes aan te vragen bij de bedrijven die er positief uitspringen, en op basis daarvan een bedrijf uit te kiezen die jouw site gaat maken.

Link naar reactie
  • 0
Voor € 65 kun je van mij ook een offerte krijgen, die ik ook nog wel in mindering wil brengen als het opdracht word. (duiveltje).

 

Ik heb met zo'n constructie te maken gehad waarbij de klant weigerde die factuur te betalen. Nou waren de afspraken ook een beetje te onduidelijk geweest daarover, maar ik had er toch flink wat tijd in gestopt om uberhaupt een analyse te maken van waar ze nou precies stonden nadat hun website-bouwer met de noorderzon vertrokken was.

 

Als iemand geld voor een offerte vraagt kan dat best redelijk zijn, afhankelijk van het aantal uur dat ze er, naast de standaard dingen, in moeten steken.

Link naar reactie
  • 0

Voor € 65 kun je van mij ook een offerte krijgen, die ik ook nog wel in mindering wil brengen als het opdracht word. (duiveltje).

 

Ik heb met zo'n constructie te maken gehad waarbij de klant weigerde die factuur te betalen. Nou waren de afspraken ook een beetje te onduidelijk geweest daarover, maar ik had er toch flink wat tijd in gestopt om uberhaupt een analyse te maken van waar ze nou precies stonden nadat hun website-bouwer met de noorderzon vertrokken was.

 

Als iemand geld voor een offerte vraagt kan dat best redelijk zijn, afhankelijk van het aantal uur dat ze er, naast de standaard dingen, in moeten steken.

 

mjah. .maar dan verschuift de definitie van offerte ook wel een beetje.

Een analyse is een analyse..geen offerte.

Ik kan wel offerte doen voor een analyse.. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor € 65 kun je van mij ook een offerte krijgen, die ik ook nog wel in mindering wil brengen als het opdracht word. (duiveltje).

 

Hoeveel tijd ben je nu al kwijt aan het versturen van al die offerte aanvragen en het beoordelen van deze halve offertes. Als je straks een site on line wilt hebben zul je opnieuw dit traject in moeten.

 

Je doet er verstandiger aan , denk ik, om in je ongeving wat rond te vragen naar de ervaringen met sitebouwers, en dan een klein aantal offertes aan te vragen bij de bedrijven die er positief uitspringen, en op basis daarvan een bedrijf uit te kiezen die jouw site gaat maken.

 

Wat de offerte aanvragen betreft heb ik mij ook gericht op een aantal bedrijven die ik heb uitgekozen op basis van hun portfolio en goede verhalen.

Dat verloopt wel naar wens, ik heb tot nu toe 5 persoonlijke gesprekken gehad en heb morgen het laatste gesprek waarna ik mijn beslissing zal nemen. (Eigenlijk heb ik die al genomen, maar ik wacht nog even het laatste gesprek af)

 

Ik wilde deze ervaring even met jullie delen

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Als je al geld vraagt voor een offerte lijkt het me verstandiger om eerst te analyseren wat er allemaal moet gebeuren en dan eventueel een prijs voor de offerte af te spreken (evt in mindering te brengen op factuur)

 

Zoals het nu gebracht wordt zou ik er ook nooit op ingaan, klinkt allemaal te vaag. Daarnaast vind ik dat een offerte gratis moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als je al geld vraagt voor een offerte lijkt het me verstandiger om eerst te analyseren wat er allemaal moet gebeuren en dan eventueel een prijs voor de offerte af te spreken (evt in mindering te brengen op factuur)

 

Tsja, dat wordt lastig als die analyse 20 uur vergt. Dat ga ik echt niet gratis doen, en zeker niet voor een opdracht die uiteindelijk 3500 euro gaat opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Als je al geld vraagt voor een offerte lijkt het me verstandiger om eerst te analyseren wat er allemaal moet gebeuren en dan eventueel een prijs voor de offerte af te spreken (evt in mindering te brengen op factuur)

 

Zoals het nu gebracht wordt zou ik er ook nooit op ingaan, klinkt allemaal te vaag. Daarnaast vind ik dat een offerte gratis moet zijn.

 

Nee, ik zou er ook nooit op in zijn gegaan, ik had direct al mijn twijfels.

 

Verder vind ik ook dat een offerte voor een redelijk normale website gewoon gratis moet zijn.

 

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Betalen voor offertes... zou een mooie inkomstenbron zijn voor ons! Lijkt mij inderdaad niet echt een logische gang van zaken, maar ligt er ook aan wat er in de offerte geboden wordt. Als het meer een soort "pitch" is waarbij je de (mogelijke) opdrachtgever een concept laat bedenken e.d. kan ik me voorstellen dat íe daar iets voor vraagt. Een gewone offerte laten betalen is volgens mij ongebruikelijk. In ieder geval als het om websites gaat ;)

 

Sprak van de week iemand die veel met grote bouwbedrijven doet: die heeft drie man in dienst die continue aan het rekenen zijn voor offertes. Circa 1 op de 10 gaat uiteindelijk door, dus grofweg gooit ie 90% in de prullenbak. Mooie vorm van kapitaalvernietiging want hij krijgt er ook geen vergoeding voor.

 

Succes!

Edwin

Bratpack internetdiensten & internet marketing

www.bratpack.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt mij op een vorm van oplichting en ik ben verder ook niet op hun bod ingegaan.

 

Dit is zeker geen oplichting maar een voorstel dat je niet bevalt. Heel iets anders. Ik kan het me bovendien voorstellen, want als ik lees dat je al weken offertes loop op te vragen twijfel ik ernstig aan de kwaliteit van je vraag. Wat wil je eigenlijk? Geen 65 euro betalen voor een informerend gesprek, maar kennelijk ook geen afpsraak met de benaderde bedrijven.

 

Wie loopt hier nu wie te tillen? Als je opdracht niet zo groot is, verlang je veel te veel van onbekende bedrijven en moet je snel je keuze maken. Is je opdracht wel erg groot, dan moet je de moeite nemen een (betaalde) pitch te organiseren.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit lijkt mij op een vorm van oplichting en ik ben verder ook niet op hun bod ingegaan.

 

Dit is zeker geen oplichting maar een voorstel dat je niet bevalt. Heel iets anders. Ik kan het me bovendien voorstellen, want als ik lees dat je al weken offertes loop op te vragen twijfel ik ernstig aan de kwaliteit van je vraag. Wat wil je eigenlijk? Geen 65 euro betalen voor een informerend gesprek, maar kennelijk ook geen afpsraak met de benaderde bedrijven.

 

Wie loopt hier nu wie te tillen? Als je opdracht niet zo groot is, verlang je veel te veel van onbekende bedrijven en moet je snel je keuze maken. Is je opdracht wel erg groot, dan moet je de moeite nemen een (betaalde) pitch te organiseren.

 

 

René, ik zal je 1 tip geven, eerst lezen voordat je een reactie geeft die totaal nergens op gebaseerd is. ???

 

Als je goed had gelezen dan wist je dat ik nu ondertussen met 6 bedrijven persoonlijk heb gesproken. En ja, ik hou ervan om mij breed te oriënteren en uiteindelijk een goede prijs kwaliteit verhouding te vinden.

 

Hoe weet jij nou dat het geen oplichting is? Alle aanwijzingen die ik heb wijzen op oplichting, want het is ook heel ongewoon om geld te vragen voor een offerte voor een redelijk normale website. Daarnaast wilden alle anderen bedrijven direct persoonlijk een gesprek aan gaan en dit bedrijf wilde dat telefonisch doen na ontvangst van de betaling.

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

@dstyle pas even op met de term oplichting, dit forum wordt zeer goed geindexeerd door Google.

 

Als een bedrijf voor een orienterend gesprek een vergoeding wil ontvangen is dat geen oplichting ! Het feit dat het ongebruikelijk is in de internetwereld maakt het ook nog niet tot oplichting.

 

In lekentaal betekend oplichting dat jij voor iets hebt betaald wat je vervolgens nooit ontvangen hebt, maakt niet uit of ditt een product of een dienst is.

In dit geval biedt het bedrijf jou een offerte aan voor € 65,- , dat op zich is geen oplichting, wel als jij die 65,- betaald en daar niets voor terugkrijgt.

Link naar reactie
  • 0
In lekentaal betekend oplichting dat jij voor iets hebt betaald wat je vervolgens nooit ontvangen hebt, maakt niet uit of ditt een product of een dienst is.

In dit geval biedt het bedrijf jou een offerte aan voor € 65,- , dat op zich is geen oplichting, wel als jij die 65,- betaald en daar niets voor terugkrijgt.

 

Zit wel wat in ja, maar mijn mening is dat het niet de normale gang van zaken is.

En gezien die werkwijze + dat ze tel. contact wilden (overigen wilden persoonlijk contact wat wel zo handig is met een website laten bouwen) snap ik ook wel dat er gezegt wordt, het ruikt naar.........

Maar zwart-wit gezien heb je gelijk TechNico

Link naar reactie
  • 0

...sectoren waar voor de offerte al een offerte word gemaakt (denk aan wegenbouw).

 

 

In de bouw is een rekenvergoeding ook geen algemeen goed, maar het komt voor. Bij onderhandse aanbesteding komt het niet snel voor, bij openbare aanbesteding soms wel, maar pas nadat een selectie heeft plaatsgevonden op basis vanervaring met soortgelijke projecten,organisatiestuctuur en de liqiditeit van een bedrijf.

 

Dat het gebeurt is ook niet zo gek: bij grote projecten komen er vaak grote hoeveelheden materiaal waarbij de prijs heel erg beinvloedwordt doro de economie, terwijl het bouwtraject vaak over een langere periode is.

 

Dat betekent dat je voor alle materialen die in het bestek staan een courante prijs moet opvragen, en als die eenmaal in je offerte staat blijft ie zo. Dus als jij vandaag drie ton staal offreert, en pas over twee jaar moet leveren moet je wel rekening houden met indexatie. Het is niet voor niets dat in de aanneemsector een vrij groot aandeel economen en bedrijfskundigen werkt. Door slim in te kopen valt veel geld te verdienen, en door goed te offreren beperk je je verliezen.

 

Daarnaast is bij zo'n offerte ook het bestek (document met alle tekeningen en technische omschrijvingen van de toe te passen technieken en materialen) leidend: als jouw bieding niet volgens de offerte is, doe je niet meer mee.

 

Twee belangrijke argumenten die een rekenvergoeding billijken, maar bij een website lijkt me dat onnodig.

Als je business wilt scoren moet je offertes uitbrengen. Als je portemonnee zo leeg is dat je daar al geld voor moet vragen, dan doe je iets niet goed....

Link naar reactie
  • 0

Bij de reacties zat een bedrijf tussen die als prijsindicatie ongeveer de helft aangaf van wat de andere bedrijven vroegen. Wel vroegen ze E65,- om na een telefonisch gesprek een offerte op te maken.

 

 

Het feit dat ze kennelijk netjes vooraf aangeven dat er kosten verbonden zijn aan een offerte geeft aan dat er helemaal geen sprake is van oplichting. De keuze is aan jou om daar al dan niet op in te gaan.

Of het zo is, weet ik niet, maar de kans is groot dat je van hun een veel uitgebreidere en dus vermoedelijk betere offerte zult krijgen dan van de andere bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

@dstyle pas even op met de term oplichting, dit forum wordt zeer goed geindexeerd door Google.

 

Als een bedrijf voor een orienterend gesprek een vergoeding wil ontvangen is dat geen oplichting ! Het feit dat het ongebruikelijk is in de internetwereld maakt het ook nog niet tot oplichting.

 

In lekentaal betekend oplichting dat jij voor iets hebt betaald wat je vervolgens nooit ontvangen hebt, maakt niet uit of ditt een product of een dienst is.

In dit geval biedt het bedrijf jou een offerte aan voor € 65,- , dat op zich is geen oplichting, wel als jij die 65,- betaald en daar niets voor terugkrijgt.

 

Ja, daar heb je wel gelijk in. Daarom heb ik ook geen bedrijfsnaam genoemd omdat ik het niet 100% zeker weet maar toch wel een sterk vermoeden heb.

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Bij de reacties zat een bedrijf tussen die als prijsindicatie ongeveer de helft aangaf van wat de andere bedrijven vroegen. Wel vroegen ze E65,- om na een telefonisch gesprek een offerte op te maken.

 

 

Het feit dat ze kennelijk netjes vooraf aangeven dat er kosten verbonden zijn aan een offerte geeft aan dat er helemaal geen sprake is van oplichting. De keuze is aan jou om daar al dan niet op in te gaan.

Of het zo is, weet ik niet, maar de kans is groot dat je van hun een veel uitgebreidere en dus vermoedelijk betere offerte zult krijgen dan van de andere bedrijven.

 

Oke, daar heb je wel gelijk in dat ze het van tevoren aangeven, maar ik vertrouw het verhaal van dat bedrijf niet. Maar ja maakt niet uit, misschien vergis ik me. Ondertussen heb ik wel al een keuze gemaakt voor een bedrijf waar ik heel tevreden over ben en ik kan niet wachten om te beginnen met het ontwikkelen van de website.

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Referenties, referenties, referenties. Vraag altijd om betrouwbare referenties EN CHECK DIE OOK!

 

Deze hele discussie (die geen duidelijkheid gebracht heeft) is meteen over als de aanbieder om referenties gevraagd wordt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Referenties is zowel voor vrager al aanbieder de best mogelijke verwijzing, daar kan geen reclame tegen op!

 

Verder bied ik ook regelmatig een 2 traps oplossing aan:

- allereerst een analyse/inventarisatie van de wensen van een klant die uitmond in een voorstel/offerte; alleen een offerte op basis van erg weinig info van een klant heeft imho weinig toegevoegde waarde omdat je (ik) toch meer moet weten van je klant om een goed aanbod te kunnen doen

- ten tweede kan de klant met die analyse/offerte met mij in zee gaan voor het vervolgtraject en verreken ik die kosten met de definitieve opdracht; daarnaast heeft de klant de mogelijkheid een derde te benaderen om het project te draaien en heb ik veel werk voor niets gedaan.

 

Overigens: op het moment dat een dienst betaald dient te worden wordt er vaak meer waarde aan toe gekend dan aan diezelfde dienst voor niets!

 

Al met al vind ik het niet echt heel vreemd dat voor een offerte geld wordt gevraagd.

 

GJ

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat denken jullie hiervan.

 

Als je mij een mailtje stuurt, mail ik je een aantal webdesigners die een online portfolio hebben en niet te duur zijn.

 

dagdag

Christine

 

Christine, bedankt voor het aanbod, maar ik heb ondertussen al gekozen voor een bedrijf waar ik tevreden over ben.

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Referenties, referenties, referenties. Vraag altijd om betrouwbare referenties EN CHECK DIE OOK!

 

Deze hele discussie (die geen duidelijkheid gebracht heeft) is meteen over als de aanbieder om referenties gevraagd wordt.

 

Het vragen om referenties was ook een van de eerste dingen die ik gedaan had omdat ze geen Nederlandse portfolio op hun website hadden staan. Dit mailtje kreeg ik als antwoord.

 

Tuurlijk geen probleem, om een voorbeeld te geven

 

Intranet KPN, Infobus iov KPN BUVT http://infobus.telecom.ptt.nl/

 

Backend reserveringsysteem KLM, het omzetten van data komende uit de website naar een .NET en delphi gerelateerd internationaal boekingsysteem www.klm.com

 

Open Universiteit Amsterdam, Uren management en registratie systeem

 

Ministerie van Onderwijs, Registratie website voor scholen voor het bijhouden en controleren van de vorderingen van leerlingen in peuter en basisschool. (oplevering in juni)

 

Winkelwagen systeem voor importeur Inpetto, Winkelwagen systeem gebaseerd op oscommerce: www.deliciouscuisine.nl

 

Datingsite, FDH Services, uitgebreide gratis datingsite (nog in uitgebreidere ontwikkeling) www.idealedate.nl

 

Nou ik geloof er niks van, anders heb je dit standaard in je portfolio staan. Maar ik heb ook nooit overwogen om bij dit bedrijf mijn website te laten maken.

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

 

Al met al vind ik het niet echt heel vreemd dat voor een offerte geld wordt gevraagd.

 

 

Ik kan mij best voorstellen dat in sommige situaties geld wordt gevraagd voor een offerte als het bijvoorbeeld gaat om grote projecten. Maar dan zou je wel verwachten van het bedrijf dat ze persoonlijk willen afspreken.

 

Ik heb al een bedrijf gevonden en vond het gewoon raar dat een van de bedrijven geld vroeg voor het opmaken van een offerte.

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.