• 0

Werken voor aandelen?

Na het lezen van het volgende artikel vraag ik me af hoe dat in Nederland zit. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit een aantal uur in de week 'erbij' doen, waardoor ze eigenlijk medeondernemer zijn. En dat dat voor de ondernemer erg gunstig is. Maar of dit op grote schaal werkt?

 

Vacature voor onbetaalde IT-baan bij start-up blijkt zeer gewild

Het instorten van grote delen van de IT-sector weerhoudt entrepreneurs niet van het opstarten van nieuwe bedrijven. Het probleem van het werven van voldoende fondsen wordt door start-up Seabridge Software op originele wijze opgelost. Dit Californische bedrijfje zoekt personeel, maar kan geen salaris in het vooruitzicht stellen, alleen opties op aandelen in het bedrijf. Niettemin leverde de advertentie meer dan 500 enthousiaste reacties op. Directeur Grant Gordon zegt dat hij de sollicitanten heeft verteld dat ze, wat geld betreft, geduld moeten hebben. `Over een tijdje trekt de markt heus wel weer aan.` Sollicitanten geven verschillende redenen voor het solliciteren voor deze niet-betaalde baan. Sommigen zijn het niets doen zat en kunnen nog steeds geen normale baan vinden in de IT-sector. Anderen zijn door de dotcom-boom dermate rijk geworden dat ze voorlopig niet hoeven te werken, maar ze vinden het wel aardig om in een nieuw high-tech avontuur te stappen. [bron: Automatisering Gids]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wel grappig om te zien dat hij zo veel reacties krijgt. Waarvoor zou je als nederlander je dan trouwens beperken tot Nederlanders? Stuur een dergelijk aanbod de voormalige oostblok landen in. Vast en zeker dat je veel goede reacties krijgt.

 

Ik zelf ben helaas niet een van de dot-com boom rijken... dusseh, werken voor aandelen? Zolang het mijn eigen bedrijf niet is, no thanks.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Toen wij een paar jaar geleden begonnen hadden wij een dergelijke insteek. Niet zozeer voor onszelf, maar meer voor mkb-ers met een goed idee maar te weinig geld en te weinig expertise om het in te vullen.

 

Eigenlijk een vergelijkbare groep als de techno-starters van HigherLevel.

 

Wat we wilden doen was het volgende:

- ondersteun een mkb-er of een startende ondernemer bij het schrijven van zijn business plan.

- niet in ruil voor geld maar in ruil voor aandelen in het bedrijf (bv. 15%).

- vervolgens verzamelden we een aantal mensen die de benodigde expertise hadden, bij elkaar en vormden dus voor die ondernemer een team om zijn idee uit te werken.

- een deel van die 15% wilden we verdelen onder de leden van het team.

- vervolgens wilden we voor het aldus ontstane business plan een inspanningsverolichting op ons nemen om financiering te regelen.

 

Helaas was dit in april 2000, ongeveer op hetzelfde moment dat de wereld erachter kwam dat men in luchtbalonnen had geïnvesteerd.

 

Maar het concept is denk ik nog steeds interessant, en wellicht ook in het kader van HigherLevel implementeerbaar. Als voorbeeld noem ik maar de gedachtengang rondom NummerBackup.

 

Wanneer je een dergelijke slag erover heen legt kom je uit de vrijblijvendheid van een discussieplatform en ga je echt business creeeren.

 

Als er mensen geïnteresseerd zijn om dit mee op te pakken dan wil ik best een keer een bijeenkomst organiseren om eea door te spreken.

Focus On Telecom - ensuring your freedom to focus on your core business

-------------------------------------------------------------------

Focus On Telecom is een initiatief van FOT Holding BV

Roggeland 20 | 3833 VP Leusden

tel: 06 53711808 | fax: 033 4337890

Link naar reactie
  • 0

Hi Henk,

 

Interessant vind ik het zeker, maar wat me moeilijk lijkt is het waarderen van een inspanning. Vooral in een kleine onderneming met weinig tot geen personeel. Hoeveel is een uur werk dan waard, en hoeveel is een idee dan waard? Ter verduidelijking een praktisch voorbeeld: Stel ik heb een bedrijfje met 3 vrienden en we missen kennis van bepaalde software. Dus we besluiten iemand aan te nemen in ruil voor aandelen. Iedereen gaat evenveel tijd in het bedrijf stoppen. Maar alleen de eerste 3 hebben stemrecht in het bedrijf. Hoe zou je dan de aandelen verdelen? Oftewel hoe kan je beide partijen tevreden houden?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een samenwerking tussen twee bedrijfjes (waaronder het mijne) en een extra 'commerciële man'. Deze drie-eenheid krijgt op basis van het idee, de in te brengen kennis, uren, geld, al ontwikkelde en in te brengen systemen, enzovoort een aandeel in de nieuwe activiteiten. De verdeling daarvan gaat deels gevoelsmatig op basis van de waarde die iedereen toevoegt, daar worden gewoon afspraken over gemaakt.

 

Dus het bestaat wel degelijk, degene die verantwoordelijk wordt voor de commerciële activiteiten doet puur mee op basis van het aandeel dat hij krijgt in de onderneming, hij zal geen uurloon krijgen.

Link naar reactie
  • 0

btw. Ik weet eigenlijk niet waarom ik deze thread in ICT geopend heb, zou je 'm naar algemeen ondenemen kunnen verhuizen? Want ik denk dat hij voor alle ondernemers interessant is.

Done :)

 

De verdeling kan inderdaad wel gevolgen hebben voor de latere verdeling van de winst. Maar ik bedenk dan maar altijd dat als mijn collega in het project geld verdient dat betekent dat ik dat automatisch ook doe. En ik ben iemand van het idee dat als iedereen zijn steentje bijdraagt, iedereen het verdient te profiteren van de eventuele opbrengsten.

 

Het gaat hierbij overigens om een aandeel in de opbrengsten, niet per definitie in het bezit. Zo zijn de afspraken helder, ook voor wat betreft het stoppen van deelname aan de activiteiten. Omdat van elk van de partijen een (doorlopende) inspanning wordt gevergd zal het stopzetten van die inspanning negatieve gevolgen hebben voor het aandeel in de opbrengsten.

 

Het gaat overigens zowel om eigenaars van bedrijven (vier personen), als één deelnemende werknemer, als één losstaande persoon. Dus de echte afhankelijkheid van de opbrengsten als in "inkomsten om de hypotheek af te betalen" verschilt een beetje per persoon. Ik denk dat dat het makkelijker rechtvaardigt om voor aandelen te werken. Overigens verschilt dat dus niet van de IT'ers uit de beginpost, die hun schaapjes ook al op het droge hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je verschil kunt maken tussen operationele activiteiten om een bepaalde doelstelling te behalen, en activiteiten die een structurele bijdrage leveren aan de opstart of de ontwikkeling van een bedrijf.

 

In ons geval ging het om die structurele bijdrage: het mee ontwikkelen van een business plan en het verzorgen van een stuk financiering ervoor. De propositie aan de deelnemers van de verschillende teams was duidelijk: 15% gedeeld door het aantal deelnemers.

Uiteraard hoort hier een stuk kwaliteitsbewaking bij om te beoordelen wat er geleverd is. Maar dat was met name de rol van ThePractise.com.

Het was overigens de bedoeling om die 25% het eigendom te laten zijn van een stichting die het stemrecht voor die 25% kreeg, maar waarbij de verschillende deelnemers het juridische eigendom hadden van hun aandelen.

 

Uitgangspunt was in ieder geval equal sharing, gebaseerd op vertrouwen.

Zelf heb ik in een eerder leven een bedrijf gehad met oa mijn oude baas. We hadden bij aanvang op basis van vertrouwen afgesproken allebei 15% te nemen (we hadden dus 30% te verdelen). Na enige tijd kwam hij naar mij terug en stelde een andere verdeling voor: 16% voor hem en 14% voor mij, alleen op basis van het feit dat hij mijn oude baas was.

Ik heb hem het huis uitgeschopt. Daarmee is de basis van de samenwerking weg.

 

Waardering van operationele inspanningen kun je denk ik veel beter onderbrengen in een optieregeling.

Focus On Telecom - ensuring your freedom to focus on your core business

-------------------------------------------------------------------

Focus On Telecom is een initiatief van FOT Holding BV

Roggeland 20 | 3833 VP Leusden

tel: 06 53711808 | fax: 033 4337890

Link naar reactie
  • 0

Zelf zou ik het niet zo snel doen hoor. Je moet je wel bedenken dat het altijd maar afwachten is of er winst gemaakt gaat worden, en hoeveel je daar uiteindelijk aan over zult houden.

 

Als je een eigen bedrijf begint heb je daar meer controle over en ben je er zelf verantwoordelijk voor. Maar hoe moet je dat zien als je voor zeg 10% meedoet? 90% van de bedrijfsprocessen vinden dan plaats buiten jouw direct verantwoordelijkheid en mogelijk buiten je span of control. Zoiets vergt veel vertrouwen in de andere mensen binnen de organisatie, en kan ook heel veel druk uitoefenen op de deelnemers. Reken erop dat je met de nek wordt aangekeken als je een keer minder dan 11 uur op een dag werkt, want iedereen zal daar de nadelen van ondervinden.

 

Voor mijn gevoel zou ik zon constructie toch afraden. Je krijgt een schip met vele kapiteins, die wel eens een andere kant op willen. Het risico van verwijten over en weer is reeel aanwezig als een beslissing achteraf niet de juiste bleek - ook al geloofde je er heilig in dat je idee het beste voor iedereen was.

Link naar reactie
  • 0

Na enige tijd kwam hij naar mij terug en stelde een andere verdeling voor: 16% voor hem en 14% voor mij, alleen op basis van het feit dat hij mijn oude baas was.

Ik heb hem het huis uitgeschopt. Daarmee is de basis van de samenwerking weg.

 

Waardering van operationele inspanningen kun je denk ik veel beter onderbrengen in een optieregeling.

 

Dan is er geen vertrouwen meer, schandalig van je baas. Dat soort dingen moet dus zwart op wit genoteerd zijn, met alle uitzonderingen en aanvullingen er limitatief bij.

 

Overigens is in de samenwerking die ik beschreef ook sprake van deelname aan het ontwikkelen van het concept, het bedrijfsplan, de marketingplannen, de technische realisatie (ook door de niet-technici). Dus de verdeling is op basis van veel meer gemaakt dan enkel operationele inspanningen, die slechts maar een deel ervan uitmaken (gelukkig wel :))

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.