• 0

IB: saldo fiscale winstberekening is niet gelijk

Hallo,

 

Ik krijg de melding: het saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of winstaandeel van uw onderneming

 

saldo fiscale winstberekening: 9000

saldo winst- en verliesrekening: fiscaal: 8700

 

waar kan de fout / het verschil zitten ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je alle prive opnamen / stortingen geboekt?

 

Volgens winstaangifte is dus zoals je resultatenrekening

Volgens kapitaalsvergelijking = beginvermogen + winst 2005 - prive opnamen cq + stortingen =eindvermogen balans

 

Kun je hier wat mee?

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

Heb je alle prive opnamen / stortingen geboekt?

 

Volgens winstaangifte is dus zoals je resultatenrekening

Volgens kapitaalsvergelijking = beginvermogen + winst 2005 - prive opnamen cq + stortingen =eindvermogen balans

 

Kun je hier wat mee?

 

Bedankt. Ik denk dat ik de oorzaak van het verschil al gevonden heb (in zakelijke kosten betaald via prive en 'oude' inkomsten via prive uit de periode voordat ik ondernemer was) .

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb dit probleem en krijg het maar niet opgelost! Gaarne jullie zeer gewaardeerde hulp!

 

Ik krijg de melding: "saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan het saldo winst en verliesrekening of winstaandeel van uw onderneming".

 

Mijn verlies en winstrekening ziet er als volgt uit: (summier weergegeven)

 

Opbrengst verkopen   € 10702

Inkoopprijs verkopen   € 1324

 

Brutowinst op verkopen € 9378

 

Totale bedrijfskosten:

Sociale lasten € 585

Afschrijvingen € 784

Overige bedrijfskosten € 3256

 

Nettowinst   € 4753

 

------------------------------------------------

 

Saldo fiscale winstberekening:

 

OV einde boekjaar: 10691

Prive onttrekkingen: 3415

Wordt opgeteld tot: 14106

 

OV begin boekjaar: 5512

 

Saldo fiscalewinstberekening = 14106 - 5512 = 8594

 

Hoe moet ik deze getallen in godsnaam gelijk krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met OV ? Eigen vermogen?

 

Fiscale winst reken je als volgt uit:

 

Begin vermogen

+ Winst

+ of - prive opnamen onttrekkingen

Eindvermogen

 

Kun je hier wat mee?

 

Dat is het hem nou juist...!

Bij het invullen van het formulier moet ik ondernemersvermogen einde boekjaar invullen:

 

10691

 

Hier wordt vervolgens de prive onttrekkingen bij opgeteld: +3415

 

Vervolgens wordt daar het ondernemersvermogen begin boekjaar vanaf getrokken: -5512

 

Blijft over saldo fiscale winstberekening 8594

 

Dat getal moet gelijk zijn aan saldo winst en verlies rekening, dat (zoals in mijn vorige post) op 4753 staat.

 

(overigens bedoel ik met OV inderdaad eigen vermogen. Bij het invullen van het belastingformulier spreekt met van OndernemersVermogen)

Link naar reactie
  • 0

Het sommetje dat je probeert te maken klopt gewoon niet.

 

Beginbalans 5512

Resultaat 4753 +/+

Totaal 10265

 

Jouw EV 10691 -/-

 

Verschil 426

 

Dit verschil zou moeten zijn de prive onttrekkingen/-stortingen.

 

Let wel dat prive een cumulatieve rekening is. Het saldo zou dus ook uit 2004 e.v. kunnen bestaan. Weet niet of dat bij jou zo is.

 

Verder snap ik je volgende passage niet helemaal

OV einde boekjaar: 10691

Prive onttrekkingen: 3415

Wordt opgeteld tot: 14106

 

Als het goed is is Prive verwerkt in OV einde boekjaar, en prive onttrekkingen verlagen het OV, worden niet opgeteld.

 

Hopelijk heb je dr iets aan.

 

Groeten

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Jahoor, ik ben de volgende met problemen ;)

Shit, ik ben een al een dag te laat met inleveren.... :-X

 

Ik weet ook waar het verschil in zit, weet alleen niet waar ik het moet opvoeren...

 

Mijn 'saldo fiscalewinstberekening' is een stuk lager dan het saldo van mijn winst- en verliesrekening.

Het verschil is precies de door mij in 2005 betaalde inkomstenbelasting. (En dat is veel: volledige aanslag 2004 + voorlopige aanslag 2005.)

 

Mijn vraag is, waar moet ik die betaalde inkomstenbelasting neerzetten?

* is dat iets wat als een soort kostenpost bij de eenmanszaak kan opgevoerd worden, dus de winst- en verliesrekening lager maakt? (Ik zie niet waar ik dat moet doen in de IB...)

* of moet ik die betaalde belasting ook als prive-onttrekking aan het zakelijk vermogen meerekenen (wat mijn saldo fiscalewinstberekening fors omhoogbrengt)?

* of bekijk ik de zaak gewoon helemaal verkeerd?

 

(Ik dacht eerst het tweede, omdat ik die belasting 'als persoon' betaal en niet 'als bedrijf'?

Maar dat is lomp, of ik begrijp iets niet. Het lijkt me dan raar dat ik belasting moet gaan betalen over het bedrag dat ik onttrokken heb aan het bedrijf om mijn voorlopige belastingaanslag te betalen. Dat is dubbelop, en zou pijn doen omdat mijn voorlopige aanslag gewoon veel te hoog bleek...)

 

 

Bedankt!

(Volgende keer begin ik eerder met de IB zodat ik hopelijk geen mensen lastig ga vallen...)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het zelf correct. De betaalde inkomstenbelasting is een prive belasting en zodoende een "prive opnamen". Dit is zo mits je de inkomstenbelasting betaald van de zakelijke rekening. Aangezien dit precies het verschil is zal dit correct zijn!!

 

Succes verder!!

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor het zeer snelle antwoord!

 

Ik zit nu met een kloppende belastingaangifte, en een heel zuur gevoel...

Ik ben zelfstandig ondernemer sinds half 2004 en de belastingdienst heeft mij na dat eerste zeer goede halfjaar een voorlopige aanslag 2005 gestuurd van 29000 Euro, te betalen voor 31-dec-05.

 

Door het alvast betalen van de belasting (dus een extra prive onttrekking van 29 ruggen) is mijn uiteindelijke belastbare winst uit onderneming 2005 nu verhoogd van 32000 naar 61000 EUR! Als ik dus die voorlopige aanslag niet had betaald, was mijn uiteindelijke aanslag 2005 fors lager uitgevallen!?

 

Big fat edit: Wat ik boven zei is niet waar. Als ik dat geld niet 'prive had onttrokken', was mijn eigen vermogen nog steeds 29000 hoger geweest, en het 'saldo fiscalewinstberekening' nog steeds hetzelfde.

Let maar niet op mij verder.

En nog steeds bedankt voor het snelle antwoord :) *reus knopje indruk*

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor het zeer snelle antwoord!

 

Ik zit nu met een kloppende belastingaangifte, en een heel zuur gevoel...

Ik ben zelfstandig ondernemer sinds half 2004 en de belastingdienst heeft mij na dat eerste zeer goede halfjaar een voorlopige aanslag 2005 gestuurd van 29000 Euro, te betalen voor 31-dec-05.

 

Door het alvast betalen van de belasting (dus een extra prive onttrekking van 29 ruggen) is mijn uiteindelijke belastbare winst uit onderneming 2005 nu verhoogd van 32000 naar 61000 EUR! Als ik dus die voorlopige aanslag niet had betaald, was mijn uiteindelijke aanslag 2005 fors lager uitgevallen!?

 

Big fat edit: Wat ik boven zei is niet waar. Als ik dat geld niet 'prive had onttrokken', was mijn eigen vermogen nog steeds 29000 hoger geweest, en het 'saldo fiscalewinstberekening' nog steeds hetzelfde.

Let maar niet op mij verder.

En nog steeds bedankt voor het snelle antwoord :) *reus knopje indruk*

 

Twee opmerkingen: 1) maak je als starter wel optimaal gebruik van alle fiscale aftrek mogelijkheden. Een aanslag van € 29.000 voor het eerste half jaar vind ik behoorlijk fors. :o Kom dat in mijn praktijk niet vaak tegen bij een starter, en dat in het eerste half jaar. Mijn advies, voor dat geld zou ik een en ander laten nakijken door een boekhouder of belastingadviseur. Je praat namelijk wel over zeer serieuze bedragen.

Twijfel je laat mij dit dan even weten!

 

Mocht het overigens niet het geval zijn en heb je de aangifte al ingezonden dan niet getreurt. Het is altijd mogelijk een correctie in te sturen.

 

2) Die zelfde belastingadviseur kan regelen dat je geen aangifte hoeft in te zenden voor 1 april. Via de beconregeling kan je uitstel krijgen tot 1 april van het opvolgende jaar. Handig als je veel moet betalen, kan je sparen. Zend je het wel voor 1 april van het lopende jaar in dan ligt binnen drie maanden de aanslag op je deurmat. Sparen wordt dan lastiger waarmee je mogelijk een veel te hoge liquiditeitdruk legt op je prille onderneming.

 

 

 

 

Info@radsma.nl

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb een probleem met het sluitend krijgen van het saldo fiscale winstberekening.

 

De gegeven uitleg brengt mij al verder maar ik heb de volgende aanvullende vragen:

 

1.   hoe om te gaan met gemengde kosten (bijv. telefoonkosten), stel ik betaal € 100,-- vanaf mijn zakelijke rekening maar ik wil bij de berekening van de fiscale winst dit als kostenpost splitsen (85% zakelijk, 15% privé), moet ik hiervan dan ook € 15 als privé storting boeken?

 

2.   idem met enkel fiscale kosten zoals aftrek van kilometerkosten (0,19 cent per kilometer) (dit beinvloedt de kostentelling maar niet het prive toevoeging of ontrekking)

 

En dan nog een andere vraag, is het ondernemersvermogen ook te stellen als eigen vermogen + FOR als er geen andere voorzieningen of reserves op de balans staan?

 

Link naar reactie
  • 0

1. Telefoonkosten boek en betaal je volledig als zakelijk. Vervolgens kun je een deel (15%) corrigeren voor privegebruik. In dit geval betreft het dan een prive opname en geen storting (je hebt namelijk die 15% uit de zaak opgenomen/onttrokken voor privegebruik).

 

2. Kilometerkosten kun je boeken als zakelijke (vervoers)kosten. Dit betreft dan een privestorting (tenzij je het bedrag aan jezelf uitbetaalt).

 

FOR is een aparte post op de balans (voorziening). Hierover moet je op enig moment nog fiscaal afrekenen. Deze kun je beter apart op de balans zetten (FOR voorziening) zodat je zicht houdt op de opgebouwde FOR. Wat je per jaar kunt toevoegen aan de FOR is ook afhankelijk van je eigen vermogen dus moet je niet samenvoegen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb dit probleem en krijg het maar niet opgelost! Gaarne jullie zeer gewaardeerde hulp!

 

Ik krijg de melding: "saldo fiscale winstberekening is niet gelijk aan het saldo winst en verliesrekening of winstaandeel van uw onderneming".

 

Mijn verlies en winstrekening ziet er als volgt uit: (summier weergegeven)

 

Opbrengst verkopen   € 10702

Inkoopprijs verkopen   € 1324

 

Brutowinst op verkopen € 9378 - € 784= € 8594 (de sociale lasten en bedrijfskosten staan op de balans en zijn al in de kapitaalsvergelijking (vermogensmutatie verwerk)

De afschrijving staat niet op de balans ! en heb je als kostenpost opgevoerd.

 

Totale bedrijfskosten:

Sociale lasten € 585

Afschrijvingen € 784

Overige bedrijfskosten € 3256

 

Nettowinst   € 4753

 

------------------------------------------------

 

Saldo fiscale winstberekening:

 

OV einde boekjaar: 10691

Prive onttrekkingen: 3415

Wordt opgeteld tot: 14106

 

OV begin boekjaar: 5512

 

Saldo fiscalewinstberekening = 14106 - 5512 = 8594

 

Hoe moet ik deze getallen in (mod edit XXXX) -naam gelijk krijgen?

 

 

 

Brutowinst minus afschrijvingen=8594 Xie uitleg boven 9378-784=8594

 

Link naar reactie
  • -1

Dag Nikos, welkom op HL.

 

 

De winst via vermogensvergelijking is als volgt:

 

eind vermogen 31-12

min

begin vermogen 1-1

plus

privé opnames

=

winst

 

Aannemende dat de winst volgens de winst en verliesrekening klopt en dat het begin eigen vermogen klopt, kunnen er fouten zitten in het eigenvermogen per 31-12 of de privé onttrekkingen.

 

Meer kan ik er op basis van jouw verhaal niet over zeggen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

(de sociale lasten en bedrijfskosten staan op de balans en zijn al in de kapitaalsvergelijking (vermogensmutatie verwerk)

 

Even los van de reden tot aanwezigheid van sociale lasten (geen idee waarom je die ingevoerd hebt, is er personeel?), deze en de bedrijfslasten horen niet thuis in de balans, maar gaan via de winst- en verliesrekening.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gezien dat er al meerdere keren uitleg is gegeven over dit onderwerp, maar ondanks deze uitleg kom ik er nog steeds niet uit. Wel op zich uit de berekening maar niet bij het invullen in het aangifteprogramma!

 

Deze gegevens zien er als volgt uit:

Saldo fiscale winstberekening:

Ondernemingsvermogen einde boekjaar: 6080

Privé onttrekkingen: 29056 (inclusief privé gebruik auto)

Ondernemingsvermogen einde boekjaar: 2819

Privé stortingen: 1962

Af: beginvermogen en privéstortingen: 4781

 

Vermogensverschil: 30355

 

W&V rekening:

Opbrengsten 50120

Inkoop/personeel/kosten 17549

 

Saldo W&V fiscaal 32571

 

Een verschil dus van 2216 euro.

 

Doe ik nu iets fout? Vergeet ik iets? Ik heb alles drie keer nagerekend en kom er zelf niet uit!

 

Hopenlijk zien jullie wat ik fout invoer. Alvast bedankt voor het meedenken!

 

Groet, sponsje

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.