• 0

Perfecte visitekaartjes???

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het kan beter.

 

We hebben het hier ooit wel eens over gehad. Maar zorg er in ieder geval voor (mis ik als tip bydewee), dat er duidelijk op staat waarvoor mensen je kunnen benaderen (beknopte product-/bedrijfsinfo). En waarom zullen visitekaartjes aan de achterkant blanco zijn?

Juist op die kant bereik je met trefwoorden veel meer dan dat je hem blanco houdt.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

helemaal mee eens, behalve het laatste: 'niet dubbelzijdig bedrukken'

 

de algemene reden hiervoor is dat kaartjes vaak in mappen gaan en zodoende is de achterkant niet zichtbaar. ik heb echter expres gekozen voor een dubbelzijdig ontwerp en ik krijg er werkelijk 100% positieve reacties op. mensen vinden het bijzonder (want niemand doet het!) en zeggen rechtuit dat het het mooiste kaartje is wat ze ooit gezien hebben. puur door de achterkant: het is design en functioneel. algemeen spul op de voorkant en persoonlijke info op de achterkant.

 

we hebben dit ontwerp op de kunstacademie hier in utrecht rond laten gaan bij alle docenten en leerlingen grafische vormgeving en warempel: geen negatieve reacties, enkel dat het mogelijk onhandig is icm een map. maar het mag wel degelijk!

 

dus: ontwerp dubbelzijdig. het is gewaagder, ziet er toffer uit, je kan meer doen met je ontwerp (maar het kost je wel meer geld :))

 

ik zal nog wel een gifje online gooien van de week, kunnen jullie zien wat ik bedoel met functionele achterkanten

 

btw: functie op een kaartje doe ik niet aan. hoe moet je tegenwoordig nog je functie omschrijven? ik kan er in ieder geval geen woord voor verzinnen :)

 

Link naar reactie
  • 0
btw: functie op een kaartje doe ik niet aan. hoe moet je tegenwoordig nog je functie omschrijven? ik kan er in ieder geval geen woord voor verzinnen

 

Ik denk dat het een gemiste kans is als je het niet doet, of geen poging onderneemt.

Ik leer steeds meer: zeg wie je bent, wat je bent en wat je doet.

Heb lang gedacht: ja maar, ik ben zo veelzijdig en wil me niet vastleggen.

Mensen willen iets tastbaars, hun brein moet zich eromheen kunnen wikkelen, something to remember you by.

Desnoods maak je een opsomming van wat je allemaal bent, maar het in het midden laten zou ik niet doen.

 

Voor je identity is het al helemaal een afrader "niks" te zijn.

Sommigen streven hiernaar (ik in mijn privéleven ook ;D) maar zakelijk gezien denk ik dat elke gelegenheid je eigen 'gezicht' uit te houwen in de geest van mensen er één is, die je gebruiken moet.

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

dus: ontwerp dubbelzijdig. het is gewaagder, ziet er toffer uit, je kan meer doen met je ontwerp

 

Precies ! Ik heb hier een hele stapel kaartjes voor mijn neus liggen, wat ze mij te bieden hebben geen idee. Kan voor een deel aan mijzelf liggen, want ik had het er natuurlijk even op kunnen schrijven. Maar in 8 van de 10 gevallen zal ik waarschijnlijk deze persoon nergens meer voor benaderen (om de simpele reden dat ik niet meer weet waarvoor). Ga ik gewoon weer in de gouden gids kruipen en heeft de stapel kaartjes voor mijn neus wellicht een klant gemist.

 

(maar het kost je wel meer geld :))

Verkeerde bezuiniging naar mijn gevoel.

 

de algemene reden hiervoor is dat kaartjes vaak in mappen gaan en zodoende is de achterkant niet zichtbaar

Ik doe de kaartjes op onderwerp in mijn map en niet op alfabet. Is het kaartje dubbelzijdig bedrukt en maakt de achterkant mij meer duidelijk, dan zal deze als bovenkant fungeren.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Gisteren kreeg ik per post een aantal visitekaartjes, aangeboden door de ABN-Amro bank. (Tijdens de kvk-startersbeurs mijn gegevens achtergelaten).

 

Vond het wel een leuk gebaar... als ik het had geweten van te voren had ik ook mijn e-mail, ander telefoonnr (niet van thuis) en 06 er bij laten zetten!

 

Ondanks dat zeker een leuk idee van De Bank en ik ga ze zeker gebruiken (in de aanloopfase).

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Stukje van Jort Kelder (Quote)

 

Wat staat erop?

Uw naam, de bedrijfsnaam, het logo en alle relevante adresgegevens. Logisch. Maar verder. Titels zijn een beetje passé; natuurlijk bent u mr. of drs. - maar kunnen functioneel zijn: jonge medewerkers worden er iets serieuzer door genomen bij de oudere garde. Een heikel punt is de functieaanduiding. In de Amerikaanse financiële wereld is vrijwel iedereen vice-president. Dat heeft dus geen zin meer. En dat u account executive, productmanager of projectleider bent, zien ze zo wel aan uw Alfa 156. Alleen een naam zónder functie wekt nieuwsgierigheid en ontzag. Huh, geen functie? Dat moet een hoge zijn!

 

Wat staat er niet op?

Zie boven: probeer het eens zonder functieaanduiding. Ook rechtstreekse telefoonnummers en mailadressen maken een verkeerde indruk: u bent veel te operationeel. En vermijd postbusnummers, afdelingen en drukke logo's. Daarmee geeft u aan dat u geen individu bent, maar slechts het zand in een rad van fortuin.

 

Ontwerp

Vergeet kaartjes uit de automaat. Of betaalt u nog collegegeld? Geschept papier met mooi opliggende letters is oude economie, iets voor bankiers, headhunters en andere dure urenschrijvers dus. Visitekaartjes hebben standaardformaten. Wijk daar niet te veel van af. Jan des Bouvrie werkt met megalomane vellen. Heel creatief, maar dat wordt proppen in de Rolodex. Experimenteren met kleur kan wel. Signaalrood met witte letters, weten wij uit ervaring, werkt.

 

Ten slotte Werk aan een visitekaartjesvrij bestaan. Hebt u Cor Boonstra ooit een kaartje uit de zak zien toveren om duidelijk te maken wie hij is? Denk daaraan.

Link naar reactie
  • 0

Mijn perfecte visitekaartje is vijf jaar geleden gemaakt door een ontwerpbureau. Het design is zeer onderscheidend, en elke keer dat ik ze overhandig praten we zeker tien minuten over de idee erachter. Wat alles met mijn vak te maken heeft, uiteraard. Tot zover een geslaagd kaartje.

 

Nou heb ik echter geen visitekaartje nodig om mijn werk aan de man te brengen. Het slechts een contact-reminder. Dus dat design dient eigenlijk alleen voor de show. Begrijp me goed: ik vind die kaartjes mooi en heb bewust voor dat ontwerpbureau gekozen. Ik kende die mensen, want werkte regelmatig met hen samen. Heb ze helemaal gebriefd over mijn zakelijke behoeften en verlangens, en vervolgens carte blanche gegeven.

 

Dat bleek een blanco cheque te zijn. Het resultaat was een visitekaartje dat me elke keer een tientje kost als ik het overhandig. Ik heb de nota van een paar duizend gulden zonder mopperen betaald. Maar de samenwerking heb ik direct gestaakt. Vind het namelijk zeer onprofessioneel om een klant/partner zo een poot uit te draaien.

 

De volgende keer wil ik geen perfect kaartje meer ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoe krijg je nou een perfect kaartje dat past bij een starter?

 

 

Stap 1: denk goed na over een naam en puntige omschrijving van je aanbod. Praat daarover met mensen in je (zakelijke) omgeving, als het even kan ook welgezinde klanten.

 

Stap 2: schakel een ontwerper in (geen drukker) wierns stijl je aanspreekt. Betaal die een goed uurtarief, en maak meteen duidelijk wat je budgettaire grenzen zijn. De ontwerper weet nl waar betaalbaar drukwerk te halen is, en heeft inventieve oplossingen.

 

Stap 3: geef de ontwerper een duidelijke briefing, en neem voorbeelden mee van ander drukwerk dat je wel en niet aanspreekt. Ook van je concurrenten. Kom samen tot functionele conclusies en vat die samen op papier (email). Zet alle gegevens duidelijk op een rijtje.

 

Stap 4: bespreek samen enkele ruwe voorstellen. Teveel varianten duiden op een onzekere ontwerper. Keep it simple, stupid!

 

Stap 5: bekijk het definitieve ontwerp, en check details nauwkeurig. Nu zou ook duidelijk moeten zijn wat het geheel gaat kosten. Slik: die uren tikken snel aan. Geef accoord.

 

Stap 6: neem je nieuwe identiteit in ontvangst, betaal de rekeningen prompt (en eventuele voorschotten ook, want die ontwerper gaat een verplichting aan bij de drukker) en mopper niet over het eindresultaat.

 

 

Overigens zijn visitekaartjes onderdeel van een geheel waarin ook briefpapier en enveloppes gevat zijn. Vaak een kostbare grap voor startende ondernemers. Alternatief zijn kleine stickertjes die overal opgeplakt kunnen worden. Zo zijn Gonnissen en Widdershove (inmiddels bekende ontwerpers) ook begonnen.

 

Eigenlijk zou het traject van ontwerp tot drukwerk anders ingericht moeten worden. Een drukker of printservice zou ook je ontwerp digitaal kunnen opslaan, om alleen op afroep nieuw drukwerk te leveren. Misschien zijn hier wat grafisch ingevoerden die zo'n service kennen... of deze tips kunnen aanvullen.

 

Zou trouwens een mooie praktische service zijn voor starters: een print-portal waar je kennis kan maken met het werk van grafisch ontwerpers, waar je samen een projectje start, dat vervolgens door een print service op afroep wordt uitgevoerd. Hoeft niet eens een copyrette te zijn, want op deze manier kan een drukkerij met een vestiging heel NL voorzien. Probleem is alleen dat starters doorgaans geen centjes hebben. :-\

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TwaLevel, ben blij een realistische kijk op het ontwerptraject aan te treffen in deze thread! (Ik bedoel niet dat de andere 'kijken' niet realistisch zijn maar je hebt echt zicht op het traject en ik vind je opmerkelijk 'ontwerpervriendelijk'-doch-reëel)

 

Starters hebben vaak maar weinig benul van de procedure, de tarieven en de 'pointers'; punten waar je als ondernemer op kunt letten en het gesprek kunt aangaan met de ontwerper.

 

Je visitekaartje is... je visitekaartje (zeg ik dan altijd maar).

Op zich kun je je identiteit op veel manieren communiceren, maar Cor B. heeft ook gewoon met kaartjes op zak gelopen toen hij nog niet "mateloos populair" was. (Verwacht ik)

Een kaartje is toch een practische manier om je gegevens uit te wisselen, voor anderen om je te promoten (ik geef mensen meestal 2 kaartjes; een voor zichzelf en een voor een 'referentie'), om je netwerk te inventariseren, om een look-and-feel bij een relatie te hebben. Het individuele kaartje is leuk, het kaartje in een map met andere kaartjes is een manier om een eigen gezicht te hebben in relatie tot andere gezichten.

 

Veel mensen zijn denk ik ook onzeker het gesprek aan te gaan met een ontwerper, want die is 'ten slotte de expert'.

Een goeie ontwerper stemt af op je wensen, luistert, analyseert wat je wilt uitstralen en probeert dat zo goed mogelijk te vertalen.

Natuurlijk is het als vormgever soms ook wel eens lastig; wanneer je uren hebt lopen schuiven met de kleur en iemand zegt plompverloren: "Kan dat ook in blauw?".

Of: "Misschien iets met eh... een achtergrondkleurtje ofzo?".

Daar gaat je visie, down the drain ;)

 

Wat denk ik belangrijk is om te onthouden is dat je zo gedetailleerd mogelijk weet wat je uit wilt stralen; communiceren.

"Uitstraling" klinkt een beetje vaag misschien, maar met een stel steekwoorden komt een ervaren vormgever vaak al een eind. Deze kent de ins en outs van visuele communicatie en kent de effecten van kleurgebruik, lettertypegebruik, vormtaal, ontwerp-vocabulaire.

 

Je kunt naar een songwriter toegaan en zeggen: schrijf een mooi liedje voor me.

Als je dan luistert naar het resultaat kan het zijn dat je zonder dat je het wist een country nummer in gedachten had, waarbij de songwriter een heavy metal tune heeft geschreven. Ieder heeft een ander idee van "mooi".

Als je de songwriter uitrust met een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving (country, rustig, melancholisch maar toch hoopvol) is de kans al direct een stuk groter dat je krijgt wat je graag wilt.

Zo werkt het ook voor een designer.

Een ontwerper werkt ook veel meer in genres en stijlen en klankkleuren (bij wijze van metafoor) dan veel niet-ontwerpers zich realiseren.

 

Uren tikken inderdaad snel aan; mensen zijn soms ronduit geschokt als ze de prijs van een logo horen. (Dit kan variëren tussen de 475 en 5000 of meer Euro's, zelf zit ik dichter tegen die ondergrens aan dan die bovengrens ;))

De winst die je bij voorbaat al hebt met een goed ontworpen huisstijl, en dus visitekaartje, verbleekt volgens mij bij de factuur van de designer. Je hebt meer credibility in elk geval (dat heeft onderzoek aangetoond).

Of je echter voor duizende euro's een super artistiek kaartje moet laten ontwerpen weet ik niet; onderscheiden is wel belangrijk, dus het kan werken.

 

Een starter heeft veel tegelijk aan z'n hoofd (ontwerpers zouden daar ook wel eens wat meer rekening mee mogen houden ;)

), maar moet desalniettemin niet dit element van het bedrijf onderschatten.

Het is je gezicht.

Dan kun je dagen in de sportschool zitten (de body van je bedrijf) maar als je er ongekapt en ongeschoren en met bloeddoorlopen ogen (een slechte huisstijl) bijloopt is er toch iets niet goed 8)

Je huisstijl / visitekaartje kan tevens een aanleiding zijn voor een grondige introspectie op het gebied van je identity.

Het is maar net hoe ver en diep je dit wilt uitpluizen, uitzoeken en onderbouwen.

Sommige marketeers zeggen dat je identity als een bot is waar je op moet blijven kauwen, mee spelen, begraven, weer opgraven, mee spelen, mee gooien.

Mee bezig blijven, vragen over blijven stellen.

 

Het perfecte visitekaartje bestaat denk ik niet (Het perfecte mens toch ook niet? Het perfecte bedrijf toch ook niet?) maar wel één, die je graag uitdeelt en die leuk is om naar te kijken, vragen oproept, prikkelt! Blijft hangen, als 'waarde-vol' wordt ervaren door de ontvanger.

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nog een paar nakomertjes. Behalve stickeren is ook stempelen een alternatief. Kun je met standaard briefpapier werken. Voordeel is dat je bij een eventuele verhuizing niet al je oude briefpapier hoeft weg te gooien. Wil je de stickers meeverhuizen, vraag de ontwerper dan om een design waarbij gebruik wordt gemaakt van de print-faciliteiten die je in huis hebt, zodat je het adres kunt aanpassen.

 

Ook gesignaleerd:

 

* een baksteenbedrijf met visite-tegeltjes

* een scheepswerf met een brandmerk in hout

* een kledingbedrijf met een brandmerk in leer

* metalen visitekaartjes

* zegelvellen met logo's

* een lakzegel

* chocolade zeefdruk (lik-me-kaartje)

 

Annedien heeft vast nog meer startervriendelijke tips!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.