• 0

Netwerken bestaat niet?

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

pffff..... eerst heel veel leuteren over netwerken en dan over niet-netwerken beginnen. Ik hou het voorlopig toch maar even op gewoon werken, dat verdient het best. Trouwens, werken is ook geen werken, maar een verzameling letters die symbool staan voor een activiteit. En een activiteit is... nou ja. Weet je dat Wittgenstein gek is geworden door die gedachtegang? Leuke man trouwens, daar niet van.

 

Maar wat is er nu ook alweer verrassend aan dat artikel?

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Gek is goed en leuk. Sommige mensen zullen dit artikel niet verrassend vinden inderdaad. Sommige mensen zullen het recht uit het hart vinden. Anderen vinden het geleuter. Veel mensen vinden het wel verrassend want die zien netwerken als een ding, of een activiteit, of een knop die je aan zet als je geld wilt verdienen of een baan zoekt.

Dus als je het geleuter vindt, of niet interessant, of 'ach dat weet ik allang', of 'ik denk er anders over' dan mag dat natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Nouja.. door mijn Chinezen achtergrond heb ik netwerken eigenlijk nooit bekeken als "netwerken"... maar begrijp wel duidelijk dat relaties je op gang kan helpen.. maar dat doe je gewoon, zoals in dat artikel gemeld wordt....

Netwerken om netwerken.. is iets heel raars... :-\.. Maar ja, zelfs onder de Chinezen zie je tegenwoordig (vooral in China) dat men zogenaamd met je een lange relatie opbouwen, terwijl er helemaal geen sprake is van een langdurige relatie, het is allemaal alleen zakelijk. En als jij je toevegoegde waarder verliest (wel op een hele lange termijn bekeken), dan wordt je net zo hard gedumpt .. uiteraard.

Ach, als je een open karakter hebt.. dan netwerk je van nature. Als je dat niet hebt.. dan leer je dat vanzelf wel. Ik bedoel.. je "vrienden" heb je toch ook een of andere manier "genetwerkt"?

Terug over het artikel, of je nu het nuttig vond of niet. Het was in iedergeval leuk om te lezen, en het boodschap was duidelijk. ;)

Link naar reactie
  • 0

Netwerken bestaat wel degelijk, misschien niet in het woordenboek maar wel als activiteit. Het is alleen geen doelgerichte actie, het is meer iets wat je doet of niet doet. Iemand die energie stopt in relaties met allerlei mensen is daarmee aan het netwerken. Iemand die doelbewust ergens op af gaat om iets gedaan te krijgen, die netwerkt niet.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

"netwerken" blijft een vaag begrip. Ik stond ooit mede aan de wieg van Webgrrls NL, tegenwoordig "Women on the Web". Dat bestaat voornamelijk uit mailinglists waar er vrolijk op los wordt genetwerkt. Sommige dames zijn net nieuw en leren veel, andere dragen met name bij aan het netwerk. Bij het groeien van webgrrls kwamen er steeds meer lijsten over diverse onderwerpen (ondernemen, webdesign, pers, etc).

 

Tot de vereniging bedacht dat de lijsten beperkt moeten worden tot betalende leden. Het effect zal zijn dat de consumerende lijstleden betalen en blijven terwijl de dames die meer bijdragen weggaan omdat ze genoeg andere plekken hebben om online rond te hangen. En dan zal webgrrls langzaamaan verdwijnen.

 

Dit alles omdat een bestuur van een vereniging niet begrijpt hoe netwerken werkt.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

@Christine: Ik ben inmiddels compleet allergisch voor het woordt "bestuur" of "bestuurder". Het is een polderfenomeen uit de vorige eeuw, om alles bij het oude te laten en verantwoordelijkheid te ontlopen. Ik heb alleen maar problemen gekend met "besturen". Er worden zogenaamd onafhankelijke lieden benemd die meteen voor behoud van de eigen positie gaan. Zelf heb ik meer met "leiders" of desnoods "verlicht despoten". Het liefste werk ik zonder enige structuur waarbij iedereen gewoon doet waar die goed in is, maar daar is deze maatschappij nog niet helemaal aan toe vrees ik.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Netwerken bestaat wel degelijk, misschien niet in het woordenboek maar wel als activiteit. Het is alleen geen doelgerichte actie, het is meer iets wat je doet of niet doet. Iemand die energie stopt in relaties met allerlei mensen is daarmee aan het netwerken. Iemand die doelbewust ergens op af gaat om iets gedaan te krijgen, die netwerkt niet.

 

dagdag

Christine

 

Netwerken zijn natuurlijk super belangrijk, maar het begrip heeft een nieuwe lading gekregen. Er zijn "netwerkers" ontstaan wiens enige oel in het leven is, om zo veel mogelijk mensen te kennen. Niet mijn stijl.

 

Als we het fenomeen nou opnieuw definieren en een andere naam geven, kunnen we gewoon weer verder waar we gebleven waren zonder al die gekken en monomanen.

 

Relaties, daar gaat het om. Relaties leggen en onderhouden. Ik stel voor dat we de activiteit die we hier ondernemen voortaan "Relateren" noemen. Dan kunnen we zelf lading geven aan het begrip.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast archlackware

Relaties, daar gaat het om. Relaties leggen en onderhouden. Ik stel voor dat we de activiteit die we hier ondernemen voortaan "Relateren" noemen. Dan kunnen we zelf lading geven aan het begrip.

 

Ik heb verder de discussie niet gevolgd maar relateren heeft al een betekenis en dat heeft denk ik weinig met netwerken te maken:

 

re·la·te·ren (ov.ww.)

1 in verband brengen, in een bepaalde verhouding brengen => combineren

2 [jur.] ambtelijk verklaren

Link naar reactie
  • 0

re·la·te·ren (ov.ww.)

1 in verband brengen, in een bepaalde verhouding brengen => combineren

2 [jur.] ambtelijk verklaren

 

Ik vind het de lading wel dekken. Ik dacht zelf nog aan connecteren, connecten, maar klinkt wat Belgisch:-)

 

Laten we nou niet allemaal weer als een speer gaan relateren, want dan gaan we weer de fout in:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Het liefste werk ik zonder enige structuur waarbij iedereen gewoon doet waar die goed in is, maar daar is deze maatschappij nog niet helemaal aan toe vrees ik.

 

Interessant! Op zich beschrijf je misschien wel een "netwerkorganisatie" (wat trouwens een oximoron is volgens mij ;-) ... als je de overhead uit dingen 'knipt' en je houdt pure toegevoegde waarde over dan word je organisatiestructuur (en cultuur) ingrijpend veranderd.

Hoewel een situatie waarin iedereen doet waar die goed in is op zich ook een structuur is natuurlijk-- alleen niet een traditionele?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Netwerken zijn natuurlijk super belangrijk, maar het begrip heeft een nieuwe lading gekregen. Er zijn "netwerkers" ontstaan wiens enige oel in het leven is, om zo veel mogelijk mensen te kennen. Niet mijn stijl.

 

Tsja, ik vraag me af of je mensen in je netwerk echt kent, als het uit 100+ mensen bestaat. Een netwerk, in de zin van een groep mensen met wie je echt wat hebt, is volgens mij noodzakelijkerwijs klein (100-).

 

Relaties, daar gaat het om. Relaties leggen en onderhouden.

 

Ik vermoed dat iedereen het hiermee in de kern genomen wel eens is. Het zijn de details en manier van uitvoeren waarin mensen van mening en stijl verschillen.

 

Nou ja, op ieder potje past een dekseltje, denk ik dan maar ;)

Link naar reactie
  • 0

BESTAAN NETWERKEN NIET ????

 

 

Vrijmetselarij en Broederschappen

 

American Legion

Ancient Order of Knights of the Mystic Chain

Brotherhood of American Yeomen

E Clampus Vitus

Elks

Foresters

Fraternal Order of Eagles

Fratres Lucis

Honorable Order of the Blue Goose, International

Improved Order of Red Men

Independent Order of Good Templars

Knights of Columbus

International Order of the Alhambra

Daughters of Isabella

Knights of the Golden Eagle

Knights of Pythias

Mechanics, Independent Order of (verschillende orden)

Mechanics, Junior Order of United American

Moose

Odd Fellows

Independent Order of Odd Fellows (I.O.O.F.)

Grand United Order of Odd Fellows (G.U.O.O.F.)

Orde van Vrije Weefsters Vinculum Verum

Orde van Weefsters Vita Feminea Textura

Order of Patrons of Husbandry - Grangers

Order of Tyrian Knights

Royal Antediluvian Order of Buffaloes

Royal Neighbors of America

Stonecutters

United Ancient Order of Druids

United Commercial Travelers of America

Ancient Mystic Order of Bagmen of Bagdad

Vrijmetselarij

Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden

Orde van Vrijmetselaren onder het Hoofdkapittel der Hoge Graden in Nederland

Afdeling van de Meestergraad

Orde van Vrijmetselaren onder de Opperraad van de 33ste en laatste Graad van de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus voor het Koninkrijk der Nederlanden

Orde van Vrijmetselaren van het Heilig Koninklijk Gewelf onder het Groot-Kapittel der Nederlanden

Royal Order of Scotland

District Grootloge van Merkmeesters voor Nederland

Verenigde Orde van de Tempel en van St. Jan van Jeruzalem

Knight Templar Priests

Royal and Select Masters

Order of the Red Cross of Constantine

Societas Rosicruciana

Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij 'Le Droit Humain'

Nederlandse Grootloge der Gemengde Vrijmetselarij

Nederlands Verbond van Vrijmetselaren

Ancient and Primitive Rite of Memphis-Misraïm

Order of the Secret Monitor

Order of the Allied Masonic Degrees

Order of Eri

Knights Beneficent of the Holy City

Order of the Knight Masons

Order of St. Thomas of Acon

Adoptive Rite

Order of the Eastern Star

Order of Rainbow for Girls

International Order of Job's Daughters

Order of the Amaranth

Order of the White Shrine of Jerusalem

Heroines of Jericho

Ladies of Knights Templar

Order of DeMolay

Swedenborgian Rite

Royal Order of Jesters

Ancient Arabic Nobles of the Mystic Shrine (Shriners)

Ladies Oriental Shrine of North America

Daughters of Isis

Ancient Arabic Order of Daughters of Sphinx

Mystic Order of Veiled Prophets of the Enchanted Realm (Grotto)

Daughters of Mokanna

Tall Cedars of Lebanon

Social Order of the Beauceant

Order of Quetzalcoatl

Woodmen

Dit is absoluut geen volledige opsomming van geheime genootschappen en broederschappen; daar zijn er honderden van. De opsomming is een subjectieve keuze van de samenstellers en voornamelijk ingegeven door de beschikbaarheid van aanvullende brondocumenten, zoals inwijdingsritualen.

 

SUX6 :-X :-X

Link naar reactie
  • 0

DEEL 2 NETWERKEN

De code-Tabaksblat moet het old boys network doorbreken. Maar de cultuur van vriendjes die elkaar commissariaten toestoppen is al grotendeels verdwenen. Oud-Akzo Nobel-topman Kees van Lede is opnieuw de machtigste commissaris van Nederland. De top-100 toont een steeds verder uiteenvallend old boys network, maar voor jonge toezichthouders blijven de gelederen gesloten, evenals voor vrouwen.

 

KLM-topman Leo van Wijk is commissaris bij Aegon; Kees Storm, oud-topman van de verzekeraar, is op zijn beurt commissaris bij KLM. DSM-topman Peter Elverding is commissaris bij De Nederlandsche Bank; Ewald Kist, één van zijn medecommissarissen bij DNB, houdt toezicht bij DSM. René Dahan is president-commissaris bij Ahold en commissaris bij TPG; op het cv van Jan Hommen prijkt het exacte spiegelbeeld: de ex-Philips-cfo is presidentcommissaris bij TPG en commissaris bij Ahold. Ook anno 2005 komen toezichthouders elkaar tegen in diverse raden van commissarissen. Maar de draden van het voorheen zo hecht geknoopte relatienetwerk aan de top van het bedrijfsleven worden steeds losser. Het old boys network is nagenoeg uiteengevallen, een ontwikkeling die al zo’n vijftien jaar geleden werd ingezet toen Nederland nog nooit van het begrip corporate governance had gehoord.

 

Twintig jaar democratisering

Vroeger kenden de topjongens elkaar allemaal: ze kwamen uit een kleine kring van bevoorrechte milieus, gingen met elkaar naar school en lieten zich samen ontgroenen in het studentencorps. In 1987 had dan ook zo’n tachtig procent van de topmensen een familielid of jeugdvriend met een topfunctie.

Nu is dat nog maar zo’n twintig procent. Twintig jaar democratisering heeft de invloed van adel en patriciaat doen verwateren, het elitaire karakter van universiteiten doen verdwijnen en de samenleving veranderd in een meritocratie. Het hardst ging deze ontwikkeling in het begin van de jaren negentig, toen de babyboomgeneratie de invloedrijke posities begon in te nemen en met haar aangeboren afkeer van de gevestigde orde de sleetse touwtjes van het old boys network begon door te knippen. Sindsdien is er de klad gekomen in het elkaar toestoppen van commissariaten binnen een netwerk van familieleden en ‘vrinden.’ Een vergelijking van twee schematische weergaven van het old boys network rond de top-100-ondernemingen uit 1987 en uit 2005 maakt dat in één oogopslag duidelijk. In 1987 waren er nog 108 dubbelcommissariaten, dus Jan bij Piet en Piet bij Jan. In 1992 was dat aantal al geslonken naar 50 en nu zijn er nog slechts 21. Van dat lijstje hebben zes toptoezichthouders meerdere dubbelcommissariaten (zie kader). Kees van Lede bijvoorbeeld heeft er maar liefst vijf. Dat aantal valt echter in het niet bij de situatie in 1987, toen zo’n 45 toezichthouders meerdere dubbelcommissariaten bekleedden. Amro-bestuurder Allard Jiskoot en Unilever-topman Frans van den Hoven spanden destijds de kroon met ieder tien stuks.

Ook aan het verzamelen van commissariaten kwam een eind. In 1987 was het hebben van meer dan tien commissariaten geen uitzondering. Nu zijn er nog slechts twee commissarissen die kunnen kwartetten met hun acht toezichtfuncties (Fritz Fröhlich) of meer (Kees van Lede). Overigens waren er slechts vijf jaar geleden, in 2000, nog achttien topmensen met acht commissariaten of meer. Het was de tijd van de dotcoms, toen ondernemingen vooral op zoek waren naar charisma voor hun raden van commissarissen. Die kwaliteit was echter zó dun gezaaid dat de ondernemingen steeds uitkwamen bij dezelfde mensen: Ton Risseeuw, Cees van der Hoeven, Wim Dik en Kees Storm. Er begon zich een new boys network te vormen, dat echter al snel werd ontbonden na de val van de nieuwe economie en de boekhoudschandalen.

 

Staat van ontbinding

Het uiteenvallen van het old boys network wordt niet alleen duidelijk door de afname van het aantal (dubbele) commissariaten per toezichthouder, maar ook door de veranderde positie van de ondernemingen waar de dubbelcommissariaten werden bekleed. In 1987 waren de destijds nog niet gefuseerde ABN en de Amrobank spinnen in het web: in totaal bekleedden bestuurders en commissarissen van deze twee banken maar liefst 55 keer een kruiscommissariaat bij andere ondernemingen. Anno 2005 staat ABN Amro moederziel alleen. De bank heeft haar greep op het Nederlandse bedrijfsleven als sneeuw voor de zon zien wegsmelten. Dat heeft wellicht direct te maken met de persoon van de voorzitter. ABN Amro-topman Rijkman Groenink komt niet voort uit de oude elite, zoals zijn voorganger Jan Kalff. Bij het huidige ABN Amro is de verfijnde geur van oud geld dan ook langzaam verdrongen door de transpiratiegeur van de cultuur van harde werkers bij de vroegere Amrobank. Andere ondernemingen hebben de opengevallen plaats onderling verdeeld: TPG, Aegon en de Rabobank hebben zich ontwikkeld tot belangrijke leveranciers van zowel commissarissen als commissariaten.

In 1987 bestonden deze ondernemingen nog niet eens, of werden ze niet toegelaten tot de bestuurlijke elite. Nu het old boys network zich in verregaande staat van ontbinding bevindt, schuiven ze op naar het centrum van de macht. Wat dat betreft komt de code-Tabaksblat dan ook als mosterd na de maaltijd. De maximering van het aantal commissariaten geeft slechts de genadeklap aan een systeem dat toch al ten dode opgeschreven was.

I'LL SCRATCH YOUR BACK...

1987

Topman Dubbel

commissariaten

Allard Jiskoot, Amro 10

Frans van den Hoven, Unilever 10

Dirk de Bruyne, Shell 9

E.K. den Bakker,Nationale-Nederlanden 7

Rob Batenburg,ABN 7

Sergio Orlandini,KLM 7

Ted Braakman,

Nationale-Nederlanden 6

Koos Groenendijk, Nedlloyd 6

Piet Roef,Gamma 6

2005

Topman Dubbel

commissariaten

Kees van Lede, Akzo 5

Jan Hommen, Philips 3

Ewald Kist, ING 2

Wim Kok, minister-president 2

René Dahan, ExxonMobil 2

Rinus Minderhoud, ING 2

2005

Topman met:

Kees van Lede, 5 Jan-Michiel Hessels

Ewald Kist

Karel Vuursteen

Dien de Boer-Kruyt

Jan Maarten de Jong

Jan Hommen, 3 René Dahan

Rolf Stomberg

Wim Kok

 

Ewald Kist, 2 Kees van Lede

Peter Elverding

Wim Kok, 2 Jan Hommen

Aad Jacobs

René Dahan, 2 Jan Hommen

Shemaya Levy

Rinus Minderhoud, 2 Paul Overmars

Lense Koopmans

 

 

SUX6

Link naar reactie
  • 0
Tsja, ik vraag me af of je mensen in je netwerk echt kent, als het uit 100+ mensen bestaat. Een netwerk, in de zin van een groep mensen met wie je echt wat hebt, is volgens mij noodzakelijkerwijs klein (100-).

 

Er bestaan ook theorieen over netwerken, waarbij juist de "weak ties", ofwel vage kennisen, verre vrienden, ofwel "relaties" de grootste toegevoegde waarde hebben. (oa. Mark Granovetter: `The strength of weak ties`). De gedachte hierachter is dat de "weak ties" veel meer bruggen slaan en de diversiteit van je netwerk uitbreiden. Ik kan me er wel wat bij voorstellen. En daarnaast: als mijn professionele netwerk voornamelijk uit goede kennissen en vrienden zou bestaan zou ik eerder geneigd zijn om iemand te helpen op basis van een vriendendienst, wat weer negatieve invloed op de omzet zou hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met "weak ties" de spijker op z'n kop slaat. Je hebt een aantal goede vrienden en heel veel vage kennissen, via die laatsten bereik je dus veel meer mensen. Overigens heb ik er geen probleem mee om met hele goede bekenden ook zaken te doen hoor, je moet alleen niet in een klant-leverancier relatie komen, daar krijg je ruzie van. Maar als ik hulp nodig heb dan huur ik zomaar een heel goede vriendin in, geen probleem.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met "weak ties" de spijker op z'n kop slaat. Je hebt een aantal goede vrienden en heel veel vage kennissen, via die laatsten bereik je dus veel meer mensen.

 

Weer wat geleerd! Ik dacht dat je het vooral van de indirecte contacten (vrienden/kennissen van vrienden/kennissen) moest hebben.

Link naar reactie
  • 0

Mijn 50 cents : Netwerken bestaat en is goed. (zie : Strategos)

 

Wat is dan het probleem met netwerken ? Als de intentie achter het netwerken fake wordt.

 

Voorbeeld : ik ben ondernemer en zoek klanten en word daarom lid van een netwerk. Wanneer gaat dit fout ? Als anderen niet duidelijk is wat mijn doel is bij dat lidmaatschap. Wanneer gaat het goed ? : als het wel duidelijk is.

 

Dus : net doen alsof je iemand aardig vindt, maar eigenlijk gewoon hem/haar alleen als klant willen hebben - geen blijvertje.

Iemand als klant willen hebben en daarnaast een gezellig gesprek voeren - er is potentie.

 

Wat is dan nog de kracht van social networks via het internet ?

 

1. Verspreiding van je naam, in combinatie met een vakgebied, waardoor je er weer een uithangbord bij hebt.

2. Je hebt beter inzicht in interessante mensen, die achter jouw (vage) kennissen zitten en waardoor je daardoor dus gemakkelijker met hen in (succesvol ?) contact kan komen.

Link naar reactie
  • 0

De beschouwingen/theorieen over Netwerken hebben een hoog waarheidsgehalte. Bestaan ze wel of niet?. Ik neem deel aan een netwerk, dus het bestaa!t. Je kan hier oeverloos over ouwehoeren, netwerken moet je gewoon doen. De succesfactor bepaalt een ieder in hoge mate zelf.

 

Heeft het zin om lid te worden van een golfvereniging wanneer je niet kan golfen? Hoeveel toevoegde waarde biedt een literair dispuut voor iemand die Donald Duck zware kost vindt?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

"De filosofie is een kruistocht tegen de begoocheling waarmee de taal ons denken in haar ban houdt."

(Ludwig Wittgenstein)

 

Natuurlijk kan je netwerken als een geïsoleerde bezigheid zien, maar als ik eens in kaart breng hoe het mijn leven gevormd heeft en hoe de kwaliteit van mijn huidige leven afhangt van de kwaliteit van de contacten die ik heb dan besef ik hoezeer alles doordrongen is van netwerken (=relaties). Het artikel heeft inderdaad een behoorlijk filosofisch gehalte dus de associatie met de grote denker Wittgenstein vind ik een compliment...zelfs als de goede man "gek" geworden is :-)

Als je causale verbanden gaat doorberekenen en extrapoleren is het veel meer dan contact leggen en onderhouden. Hoe bewuster je dit doet hoe efficiënter je met je energie kan omgaan-- in zoverre is wat sommigen misschien ervaren als "oeverloos ouwehoeren" (sic!) ook een bewustwordingsproces; mensen leggen een filter over hun netwerk-activiteiten en ervaringen en proberen te leren hoe ze hier het best (slimst, verstandigst, leukst) mee om kunnen gaan. Een verandere maatschappij hangt hier volgens mij nauw mee samen...

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.