• 0

ondernemen in dubai

Ik verdiep mij de laatste tijd in de opkomst van de vele mogelijkheden in dubai.

Ik weet inmiddels zeker dat ik daar mijn toekomst zie. Met de vele mogelijkheden weet ik eigelijk niet waar te beginnen.

 

-eerst solliciteren bij een van de vele nederlandse ondernemingen daar om netwerken aan te leggen en het land en instanties te leren kennen.

(het nadeel is dat als je wat anders wil je eerst voor een half jaar het land moet verlaten)

 

-er zijn ook mogelijkheden om zelfstandig een product te introduceren van een bestaand bedrijf in nederland.

(ik zal dan op zoek moeten naar investeerders om het op te zetten)

 

-of met de vele mogelijkheden daar een eigen bedrijf te starten daar er in de Verenigde Emiraten veel vraag is naar van alles en er weinig bureaucratie gepaard gaat met het starten van een onderneming.

(de rijkste der aarde hebben het daar voor mij gevonden en ik dus zal moeten knokken tegen de grotere bedrijven en rijke sjeiks die alleen het beste van het beste willen)

 

???

 

Heeft er iemand soort gelijke ambities of kan iemand mij goed advies geven?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fanana, Dubai ken ik niet goed, maar ik heb drie jaar in Kuwait gewoond en gewerkt eind jaren 1990. De hele Golf is een vage bubble die soms heel weinig te maken heeft met de wetmatigheden van de Westerse realiteit, ondanks het beton, glas en de speeltjes.

 

Ik weet niet hoeveel je van de lokale cultuur en gewoontes kent, ik neem aan dat je je huiswerk hebt gedaan. Maar mijn ervaring is dat je er helemaal niets bent zonder Wasta, een soort netwerk in het kwadraat. In de Golf gaat het er om, meer dan elders, wie je kent.

 

Er zal wel weer veel veranderd zijn, maar in Kuwait had je net als in Dubai ontzettend veel officiele regels. Bescherming zus, vergunning zo, mogelijkheden hier, welkom buitenlandse investeerders daar. Maar de praktijk, de implementatie, heeft niets met het papier te maken. You need wasta to succeed.

 

Als je er nog geen netwerk hebt, zou ik je adviseren er eerst een aan te leggen. Door met een lokale partner te werken, door er eerst een baan te nemen, desnoods door er eerst heel lang op vakantie te gaan. Leer de lokale dynamiek, gewoonten, rarieteiten. En start dan pas een onderneming, als dat je keus is.

 

Overigens zijn er niet zoveel rijke sheiks, de lokale bevolking is in de minderheid en het merendeel is expat. In die laatste groep zit ook weer variatie, van uitgebuite Aziatische arbeiders tot de rijke Westerse chirurg. Wat dat betreft is de markt in absolute termijn kleiner dan hier, maar wel diverser. Dat maakt je marketing ook veel moeijker (en eigenlijk leuker).

 

Damn, ik krijg weer jeuk om terug te gaan. Niet te lang over nadenken :) Maar go for it, het is een grote, vage trip die Golf die je nooit zult vergeten...

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie Ilja!

 

Ik ben zelf een arabische vrouw dus de cultuur/religie is mij niet onbekend. Het is inderdaad niet allemaal rooskleurig daar en ik weet dat buitenlandse werknemers niet altijd even goed worden betaald omdat ze veel personeel uit arme landen halen.

Het is zelfs zo dat een Duitser met de zelfde functie als een pakistaan zomaar 2 keer zo veel verdient.

Nederlandse bedrijven echter hebben daar groot aanzien.

 

Mijn hoop is dan ook gevestigd op de buitenlandse bedrijven (vooral nederlandse) daar. Nederlandse ondernemingen hebben grote projecten lopen in dubai. Ik vraag me af of het haalbaar is om bijvoorbeeld keukens te gaan verkopen daar en contracten binnen te halen via nederlandse bedrijven die gemoeid zijn met de bouw. (ik noem maar iets).

 

mvg fanana

Link naar reactie
  • 0

De sprong in het diepe ga ik zeker wagen. Ik probeer voor die tijd het water wat minder diep te maken door me zoveel mogelijk te laten informeren.

 

Ik vraag mij af wat te doen bij welke keuze:

 

Het starten van een eigen bedrijf of een bestaand bedrijf gaan vertegenwoordigen in Dubai?

 

(ik wil daar graag gaan leven en ondernemen het maakt mij niet zozeer uit in welke branche.) (VEA is een belastingvrij land op de olie industrie na)

 

-waar kan ik het beste naar investeerders op zoek? (Nederland/ VAE)

 

Is er iemand die een bedrijf is begonnen in het buitenland en kan hij/zij mij vertellen wat de grootste struikelblokken zijn. Moet ik belasting afdragen in Nederland? (of moet ik me gewoon uitschrijven hier)

Het liefst wil ik in contact komen met mensen die ervaring hebben in VEA.

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Het is niet gebruikelijk dat investeerders vanuit Nederland in een buitenlands bedrijf gaan investeren. Vanuit Nederland is het praktisch niet mogelijk om een vinger aan de pols te houden.

 

Er zijn wel vele Nederlandse bedrijven in dat deel van de wereld actief, volgens mij echter meer op het gebied van kustaanleg/verdediging of zoals van Oordt nu met het aanleggen van kunstmatige eilanden.

Dus ook op dat vlak heb je weinig aan de Nederlandse bedrijven daar denk ik.

 

Je kunt contact opnemen met de EVD, misschien kunnen die je een stukje verder helpen.

 

Het beste lijkt mij om gewoon, zoals Ilja al voorstelde, de situatie ter plekke te gaan bekijken, en te bekijken of de cultuur je (nog) wel aan staat. Het lijkt mij de enige manier ook om marktonderzoek te kunnen doen.

Link naar reactie
  • 0

Fanana, het is goed dat je de cultuur al kent en in praktische zin weet wat je staat te wachten. Toch herhaal ik dat je zonder een lokaal netwerk daar niet moet gaan ondernemen.Geen keukens, geen woontorens, geen plastic balletjes, whatever.

 

Zonder lokalen kennissen - die je introduceren, sponsoren (niet in visa-technische zin), doorverwijzen en de vertellen bij wie je moet zijn - is het als schilderen met een blinddoek om. Ja je kent de kwasten, het canvas en de verf, maar of je dan kunt schilderen...

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Fanana, het is goed dat je de cultuur al kent en in praktische zin weet wat je staat te wachten. Toch herhaal ik dat je zonder een lokaal netwerk daar niet moet gaan ondernemen.Geen keukens, geen woontorens, geen plastic balletjes, whatever.

 

Zonder lokalen kennissen - die je introduceren, sponsoren (niet in visa-technische zin), doorverwijzen en de vertellen bij wie je moet zijn - is het als schilderen met een blinddoek om. Ja je kent de kwasten, het canvas en de verf, maar of je dan kunt schilderen...

 

 

 

Het zou dus beter zijn om daar eerst werk te zoeken. Ogen en oren open houden en veel kennis en kennisen werven. Bedankt voor de tip.

Link naar reactie
  • 0

Ik verdiep mij de laatste tijd in de opkomst van de vele mogelijkheden in dubai.

Ik weet inmiddels zeker dat ik daar mijn toekomst zie. Met de vele mogelijkheden weet ik eigelijk niet waar te beginnen.

 

-eerst solliciteren bij een van de vele nederlandse ondernemingen daar om netwerken aan te leggen en het land en instanties te leren kennen.

(het nadeel is dat als je wat anders wil je eerst voor een half jaar het land moet verlaten)

 

-er zijn ook mogelijkheden om zelfstandig een product te introduceren van een bestaand bedrijf in nederland.

(ik zal dan op zoek moeten naar investeerders om het op te zetten)

 

-of met de vele mogelijkheden daar een eigen bedrijf te starten daar er in de Verenigde Emiraten veel vraag is naar van alles en er weinig bureaucratie gepaard gaat met het starten van een onderneming.

(de rijkste der aarde hebben het daar voor mij gevonden en ik dus zal moeten knokken tegen de grotere bedrijven en rijke sjeiks die alleen het beste van het beste willen)

 

???

 

Heeft er iemand soort gelijke ambities of kan iemand mij goed advies geven?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste, ik denk er net ook zo over om een zaakje op te starten inDubai.Ik heb jaren gewerkt als expat in het Midden Oosten, en heb wel wat ervaring opgedaan, het is steeds opletten geblazen, en dit op verschillende vlakken.Nu om iemand uit Europa te ontmoeten die het echt ziet zitten, weliswaar eerlijk is tov een partner in spe, is tevens ook een niet alledaagse klus.Ikzelf heb een produkt dat ik kan toepassen op de lokale markt, en tevens de verkoop ervan, maar het is en blijft een gok, want trouwens, nadat ik een business plan had opgemaakt kwamen de directe kosten toch zo,n 15000 Euro's, en als je tussenkomst van een agency vraagt om een zaak op te starten loopt dat op tot 40000Euro's, en dat zonder te spreken van hetgeen dat je moet op een account vast zetten in (vb) Dubai van zo'n 25000 Euro's...goedkoop is het niet, maar ja alles hangt af van een business-partner, en VOORAL EERLIJKHEID tussen de betrokken personen(partijen) met wie je graag een business wenst op te starten, je moet er echt voor gaan, met man en macht, en geloof me het is een helse rit.

 

Maak dit eerst eens uit voor jezelf en laat iets van je horen,you never know, worden wij business partners of niet.

Link naar reactie
  • 0

Mods, als ik de laatste paar maanden eens kijk hoeveel oude topics nieuw leven ingekickt krijgen bekruipt me het gevoel dat reageerders niet altijd door hebben dat zo'n topic al zo oud is. Is het niet mogelijk een kleine popup met "oudheidswaarschuwing" te laten zien als je probeert op zo'n topic te reageren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.