• 0

Minderjarige zoekt bedrijfsidee

Hallo mensen van higherlevel,

 

Ik zit al een tijdje met het idee om een bedrijfje te starten. Ik ben alleen nog wel minderjarig, 15 om precies te zijn.

De reden voor dat idee is mijn interesse in het fenomeen management, en eigenlijk de meeste 'economische zaken', waaronder vooral beleggen. (ik doe al een tijdje serieus mee aan het beursspel op www.iex.nl)

Het bedrijfje moet vooral voor ervaring zorgen, dus het hoeft geen groot winstgevende onderneming zijn, als ik er maar niet op achteruit ga vind ik het al prima.

Ik zat zelf te denken aan iets op het gebied van video montage en videoproductie, aangezien ik daar ervaring mee heb en er veel plezier aan beleef. Ik heb echter gezien dat die markt al aardig druk is, dus ik vraag me af of daar nog wat te halen valt.

Als iemand een ander idee heeft voor een klein bedrijfje dan hoor ik het natuurlijk graag.

 

Alvast bedankt

 

P.S. Als er iets niet duidelijk is of als er iemand vragen heeft, vraag maar raak

 

[Edit: even de titel wat verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alsje er geen bijzondere ervaring in hebt, of in opgeleid bent, hoewil je dan gaan concurreren? Een ander idee: verzin een of andere ontzettend leuke gadget, die eenvoudig geprouceerd kan worden, kleur die oranje en probeer ervan de zomer zoveel mogelijk te verkopen (verzin iets voor bijvoorbeeld de horeca; een gemakkelijk te definieren doelgroep, en goed benaderbaar).

Het is een tijdelijk bedrijf, en je leert er alle kanten van ondernemen mee kennen. Het kan ook voor koninginnedag, maar dan moet je snel zijn.

Link naar reactie
  • 0

Alsje er geen bijzondere ervaring in hebt, of in opgeleid bent, hoewil je dan gaan concurreren?

 

Ik heb geen ervaring op werkniveau, maar het is allang een hobby. Als ik een portfolio opbouw weten mensen wat ze kunnen verwachten. Zelf moeten ze dan maar bepalen hoe professioneel/goed ik ben. Er zijn een hoop 'amateurs' die erg goed zijn en een hoop mensen met een opleiding die slecht zijn. (Andersom natuurlijk ook.)

Maar dan blijft voor mij nog steeds de vraag of er (voor mij) nog wat te halen valt in die branche.

 

En over die gadget, het idee spreekt me opzich wel aan. Maar bedoel je dat ik die 'gadget' aan cafe's en dergelijke moet gaan verkopen?

Link naar reactie
  • 0

zoals? het moet wel relevant zijn natuurlijk...

 

Voor die relevantie zul je zelf eerst een antwoord moeten zoeken op wat je nu wil, en wat je over zeg tien jaar wilt gaan doen.

Er is een draadje van Bart op idt forum die als zestienjarige een bedrijf opstart terwijl zijn opleiding zijn gewone dagvulling is.

Ga dat eerste eens lezen om te ontdekken welke consequenties het ondernemerschap heeft voor jou en voor je ouders.

 

Zoek daarne eens uit wat je nu precies wilt gaan doen.

 

Overigens maakt het niet veel uit wat voor werk je doet, al kun je natuurlijk wel naar specifieke werkervaring gaan zoeken. In de praktijk blijkt vaak dat je overal dingen leert, die in eerste instantie helemaal niet relevant lijken, maar je later wel een wijder blikveld geven.

Link naar reactie
  • 0

Ik zat zelf te denken aan iets op het gebied van video montage en videoproductie, aangezien ik daar ervaring mee heb en er veel plezier aan beleef. Ik heb echter gezien dat die markt al aardig druk is, dus ik vraag me af of daar nog wat te halen valt.

 

 

Als je een bedrijf wilt starten, dan is het een must iets te doen wat je leuk vindt. Aan die voorwaarde voldoet videomontage en -productie in jouw geval. Ga nu een businessplan maken (in overleg met je ouders daar zij gezien jouw leeftijd aansprakelijk zijn voor jouw zakelijke escapades).

In het plan komt ook de concurrentie aan de orde. Je zult dus moeten onderzoeken of er voor jou (misschien op grond van prijs of juist door jouw jeugdige frisse kijk op zaken) nog ruimte is om in deze markt geld te verdienen.

Je leeftijd lijkt een nadeel voor het starten van een bedrijf, maar kan juist een voordeel zijn. Als ik me niet vergis heeft (of had) Ben en Jerry's tieners in een soort commissarisrol om optimale voeling te hebben met de markt.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties

 

@ TechNico: ik heb het gelezen, maar er stond eigenlijk niets nieuws in voor mij. Ik heb al een hoop gelezen op oa kvk.nl en ben dus op de hoogte van de consequenties

 

@ Hulpdirecteur: Als ik op www.videoproductie.startpagina.nl kijk, is er een erg grote lijst van bedrijven, waaronder net zo veel goede en slechte, en waarvan de tarieven varieren van 500 tot vele duizenden euros

Wat je zei over die jeugdige frisse kijk op zaken, was precies waar ik aan zat te denken. Om van mijn nadelen (geen ervaring op werkniveau, geen opleiding, jong) voordelen te maken, probeer ik de nadruk te leggen op die frisse kijk en kleine winstoogmerk. Ook wil ik mijn portfolio erg belangrijk maken.

Ik ben trouwens van plan niet alles zelf te doen, maar alleen die dingen waar ik verstand van heb. Voor een videoproductie zat ik bijvoorbeeld te denken aan freelance cameramensen.

Maar voor dat businessplan, is daar een soort handleiding voor? Ik weet hoe het in elkaar steekt maar de details zijn mij onbekend.

 

alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

ok, zal ik doen

 

nog 1 vraagje dan: is het beter om een breed aanbod te hebben (bijv. ook aanbieden animaties te maken, 3d compositing etc.) of is het beter om te beperken tot een ding?

 

Als het goed is komt dat uit je businessplan naar voren.

Het BP verplicht je om een stuk marktonderzoek te doen, daar zul je toekomstige klanten voor moeten raadplegen, die zullen je wel kunnen vertellen wat zij zoeken. Maar ook uit vakblaadjes kun ej natuurlijk informatie halen, en misschien wel toekomstige trends ontdekken.

Als jij hele specifieke kennis hebt op het gebied van beeldbewerking en mensen weten je te vinden, dan is dat prima, in de aanloopfase zul je een wat breder pakket aan moeten kunnen bieden (eventueel in samenwerking met andere bedrijven).

Link naar reactie
  • 0

Je zou bij het maken van je portfolio ook ervoor kunnen kiezen om misschien ook wat projecten te sponsoren en ze gratis te doen. Op die manier bouw je ook wat ervaring op en kan je wat werk van je laten zien aan nieuwe klanten.

 

 

Durf te dromen maar wees ook realistisch.

Geloof in het grote, maar realiseer eerst het kleine.

Niet alleen maar praten, ook doen.

Wie niet waagt die niet wint.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je enige ervaring hebt met video editting ga ik er vanuit dat je al over enige benodigheden beschikt, of deze zijn gewoon makkelijk te verkrijgen voor je.

 

Je zal even lekker kunnen freelancen, om enigzins de markt te verkennen. Als ik het zo hoor zijn de prijzen van video editting erg hoog. Aangezien jij met veel minder kosten zit, en enigzins als "hobby" doet nu, kan je veel lager dan de marktprijs gaan zitten (zolang je er maar zelf niet minder van wordt). Hierdoor krijg je een beter inzicht van de markt, en kan je eventueel een echte doorstart gaan maken, als het interesant lijkt.

 

Aangezien het volgens jou een "drukke" markt is, moet je goed nadenken wat voor voordelen jij hebt tegenover de anderen. Probeer dit enigzins uit te stralen en te benadrukken. Iets wat waarschijnlijk is.. is dus al de prijs. Je hebt toch geen vervoermiddel, dus kan je ook alleen maar klusjes "dichtbij" doen. Om je afstanden te overbruggen, kan je eventueel mensen vragen hun beelden digitaal op te sturen. Of per post ofzo.

 

Je ziet al heel snel wat makkelijker en beter kan. Aangezien jij in je eentje werkt, zijn veranderingen erg makkelijk voor je. Learning curve bijvoorbeeld is geen probleem, aangezien jij toch van alles moet leren. Je hebt geen last van inflexibele personeel die je allemaal een cursus aan moet bieden om om te scholen, en dan blijkt dat ze nog niet goed met nieuwe software enzo kunnen werken.

 

Als je een stuk of 8 "klusjes" hebt verricht.. dan moet je toch eens gaan denken aan registreren bij KvK etc. Maar dan verwachten we allemaal wel meer forum threadjes van je.

 

Ondernemingsgeest zit in je... en het is goed dat je er wat mee doet. Trouwens... een leuk en heel kort boekje om te lezen is "rich dad poor dad" van Kiyosaki. Gaat niet zozeer over ondernemen, maar geeft de basis gedachten van vermogen weer. Voor de meesten hier niks nieuws.. misschien voor jou wel ^__^

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Ik heb nog even nagedacht, en ik heb besloten het als volgt aan te pakken:

eerst ga ik freelancen, om de markt te verkennen. Ik denk dat het handig is om een berichtje op nftvm te plaatsen oid.

Als ik een stuk of 8 klusjes heb gedaan, ga ik een businessplan / ondernemingsplan (is daar een verschil tussen eigenlijk?) schrijven, wat ook markt onderzoek inhoudt. Als er eenmaal een bedrijf is, zorg ik dat ik eerst een aantal projecten doe, door ze gratis te doen. (dat moet niet zo moeilijk zijn, ik ken wel wat mensen met een bedrijf waarvoor ik een bedrijfsfilm(pje) zou kunnen maken bijv.

Met het inmiddels opgebouwde portfolio en dmv het benadrukken van de voordelen (dat doe je natuurlijk altijd als je een product/dienst promoot, maar ik heb wat meer nadelen dan de meeste ondernemers) moet het lukken om klanten te krijgen.

 

Het is mij allemaal vrij duidelijk, iedereen bedankt voor de reacties en vragen of opmerkingen zijn welkom.

Link naar reactie
  • 0

Je bouwt inprincipe al een portfolio op tijdens het freelancen (wat eigenlijk gewoon ook een vorm van ondernemen is). Je hoeft niet per se dingen "gratis" te doen. Daarnaast heb je altijd onkosten.

Wat heel handig is tijdens het ondernemen, is dat je niet alleen naar de theoretische nut kijkt.. maar vooral de praktische nut. Elke cent die je nu uit geeft moet in de toekomst meer centen opleveren, en het moet geen "last" zijn. Uiteraard is dit heel logisch, maar wat ik bedoel is, denk maar eerst 3x na voordat je iets aanschaft. Probeer de echte praktische nut ervan te vinden.

 

Oh ja.. in principe had je al die dingen al in je hoofd.. maar je wachtte alleen maar totdat wij hier jou, al knikkend jouw zegen gaf. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.