• 0

BTW over marge bij onroerend goed

Als makelaar-bemiddelaar stuur ik aan clienten een provisie nota + 19% BTW, welke ik uiteraard netjes afdraag.

 

Nu heb ik echter een pand gekocht welke ik wil gaan doorverkopen. Er is dus geen sprake van bemiddeling, maar daadwerkelijke aankoop (met notariele passering etc)

Wanneer ik dit pand nu weer verkoop, moet ik dan wel of niet over het verschil (de marge) BTW afdragen

 

Stel:

pand gekocht voor 100.000, verkocht voor 150.000. Moet ik over deze 50.000 nu BTW afdragen (50.000 dus inclusief 7.983 BTW) of ben ik daarvan vrijgesteld.

 

Heb al meerdere mensen gevraagd en van iedereen krijg ik een verschillend antwoord.

Wie weet hoe het zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

volgens mij hangt het af of het een btw object is.

dus heb je btw betaald en terug gevraagd bij de aankoop.. dan mag je over het verschil betalen.

 

heb je het gekocht zonder btw, dan hoef je over de winst geen btw af te tikken.

 

Dan ga ik er wel vanuit dat je dit als prive persoon doet.

(geen idee hoe het zou zitten vanuit een BV)

 

Let wel dat dit mijn persoonlijke gevoel is .. dit omdat ik zelf met overdracht van btw pand bezig ben.

 

Regel is dat als je pand koopt met btw .. en je het binnen 10 jaar verkoopt je mag aftikken qua btw. (zogenaamde herzieningstermijn)

 

Verkoop je m na 5 jaar .. dan moet je 50 % van de btw die je in begin terug hebt gekregen aftikken.

Link naar reactie
  • 0

Het is geen BTW pand (woning) dus bij aankoop - verkoop niks met BTW te maken. Herzieningstermijn is dus niet van toepassing.

 

pand wordt gekocht en verkocht door een van mijn bv's (BTW plichtig).

 

Ik kan dus over de aankoop geen btw terug vragen. Mijns inziens zou het dan logisch zijn dat ik ook geen btw hoef te betalen bij verkoop (en daarmee dus ook niet over het verschil aankoop-verkoop)

 

Echter, ik weet het niet zeker.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet helemaal hetzelfde als de margeregeling. Vastgoed is in beginsel vrijgesteld van BTW. De levering van een nieuw vervaardigd pand (minder dan twee jaar oud) is wel belast met BTW. Daarnaast heb je bij een levering tussen BTW-plichtige ondernemers de mogelijkheid om te opteren voor BTW-heffing. Dit is een vrij technisch traject, waarvoor ik je aanraad toch echt een belastingadviseur te raadplegen. Je notaris kan je ook wel helpen, maar die behoort voor de zekerheid ook een belastingadviseur te raadplegen. Als hij er geen kent, weet ik er nog wel een ;)

 

Let ook op de overdrachtsbelasting in dit soort situaties. Als de doorverkoop binnen 6 maanden plaatsvindt, mag de koper de door jou betaalde overdrachtsbelasting in mindering brengen. Je kan met hem overeenkomen dat jij dan (een deel van) dat voordeel krijgt. Maar als makelaar zul je daar wellicht al eens mee te maken hebben gehad.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.