• 0

BTW-probleempje

Vorige jaar was ik een online-winkel begonnen (eenmanszaak) en had een aantal notebooks besteld voor 24.000 euro.De faktuur ervan kreeg ik opgestuurd die ik moest betalen voordat ik de goederen zou krijgen.In dezelfde tijd was ik ook bezig met de aangifte van omzetbelasting en heb hierop de btw aangegeven die ik zou gaan betalen over de bestelling. Ik had op dat moment ook geen winst gemaakt.Nu is het zo dat ik door priveomstandigheden niet meer ben verder gegaan met mijn onderneming,maar heb wel de btw ontvangen die ik had aangegeven (tewijl ik de faktuur nog niet had betaald).Het geld is inmiddels op en ben nu bang voor de gevolgen.Wat staat mij te wachten?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat heb je met de pc's gedaan dan? Heb je die nu prive? Wat je staat te wachten zoals je het nu omschrijft? Als je je onderneming hebt gestopt en de pc nog in prive bezit hebt / weggegeven dien je de belasting terug te betalen.

 

Om duidelijker te kunnen zijn heb ik meer informatie nodig!!

MORE THAN FINANCE

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat de belastingdienst er vrij eenvoudig achter kan komen door de aangifte omzetbelasting te vergelijken met de aangifte inkomsten belasting.

Als je het aanzienlijke bedrag niet terug betaald is het gewoon een staaltje van belastingfraude en wellicht is er ook sprake van valsheid in geschrifte en oplichting.

Zou gewoon eens gaan praten met de belastingdienst, de zaak uitleggen en een betalingsregeling treffen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees heb je het factuur dus gehad, en heb je het netjes volgens het factuurstelsel ingevoerd (ook al was het nog niet betaald maakt niet uit).

 

Als je het factuur nu niet kunt betalen, en de laptops nog niet hebt ontvangen lijkt me een creditfactuur vanuit de andere partij handig, waarna je de btw weer gewoon moet terug betalen.

 

Lijkt mij de meest makkelijke oplossing, maar moet zeggen dat ik het geval nooit persoonlijk ben tegengekomen gelukkig dus ik kan fout zitten. Maar lijkt me dat dit soort gevallen best vaak gebeuren dus hoop dat ook nog iemand reageerd voor je die het wel ooit is tegengekomen.

 

Mocht je het factuur nooit hebben gehad overigens op een datum voor de aangifte dan ben ik het geheel met kem eens.

Link naar reactie
  • 0

Was dat wel een echte factuur die je had gekregen?

 

In dat geval zou ik nl ook wat actie van die leverancier verwachten, want die zal dan die BTW moeten afdragen (in eerste instantie ongeacht of jij de factuur nu wel of niet betaald hebt). In hun geval zou ik er dan wel werk van maken om een creditfactuur te sturen.

 

Was het echter een proforma, hetgeen mij waarschijnlijk lijkt in geval van vooruitbetaling, dan betwijfel ik of je die uberhaupt wel mag gebruiken voor je BTW aangifte. In dat geval lijkt het me zeker zaak om die aangifte zo snel mogelijk te corrigeren.

 

Me dunkt dat een zaak die slechts even bestaan heeft en alleen geld afgeroomd heeft van de belastingdienst wel wat aandacht van een inspecteur kan verwachten.

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Als je een officiele factuur hebt ontvangen en je hebt vervolgens de PC's niet afgemomen heb je in feite een credit-nota van de leverancier nodig.

Heb je die en is de leverancier ook niet bereid deze te geven moet je toch de BTW terugbetalen.

Je mag alleen BTW terug vragen op basis van een officiele factuur. In principe is daarbij het factureerstelstel (dat je hebt toegepast) van toepassing. datum facuur bepaald tijdvak BTW.

Zover even de theorie

 

Je hebt een factuur of ander document gebruikt om de BTW terug te vragen en deze ontvangen. Als je de goederen vervolgens niet afneemt moet je de BTW terugbetalen in het tijdvak waaruit blijkt dat de levering niet doorgaat, b.v. dde email om de order te annuleren.

Dit is niet gebeurd. Als je niets doet krijg je om een gegeven moment gewoon een probleem. Je vraagt een paar duizend euro terug en vervolgens wordt er nooit een omzet gemaakt. dit ziet de belastingdienst zowel via de BTW als de inkomstenbelasting.

 

Mijn advies is zo spoedig mogelijk contact opnemen met de belastingdienst en de zaak eerlijk voor te leggen. Je zal zondermeer de BTW moeten terugbetalen + rente, maar door vrijwillig de zaak aan te geven kan je wellicht een boete voorkomen en in ieder geval deze verminderen.

Wellicht kan je proberen een betalingsregeling te treffen, maar je zal dan tengewoordig moeten aantonen dat je het geld opgeen andere wijze kan betalen (b.v. je jan geen lening van de bank krijgen). Zeker bij de BTW gaat dit niet makkelijk. NIETS doen is m.i. in ieder geval het ergste wat je kan doen.

 

Wens je in ieder geval sterkte,

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.