Ofschoon ik niet echt geld nodig had, heb ik mezelf vorige week een elevator pitch bij SkillCity laten ervaren om misschien één van mijn focalpoint projecten wat meer focus te geven;-). 90 seconde voor een zaal vol zogenaamde ondernemers en investeerders (waarvan je dus niet weet wie wie is, oppassen dus :-))
Conclusie jury, verhaal was op zich goed, maar ik had met dit project te weinig "IP" (Intellectual property) zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen. Ofschoon ze daar niet helemaal gelijk in hebben (maar ja 90 seconde waren voorbij), was de IP inderdaad niet voor het hele concept gedekt. Vraag me vervolgens af wanneer dat dan wel is. Als ik 100% zekerheid voor bescherming zou kunnen bieden, zou ik daar waarschijnlijk ook niet hoeven te staan :-)
Op zich allemaal weer open deuren die je ook in de verhalen van Ties en VC leest, doch je moet het een keer ervaren hebben. Mijn leer momenten waren in ieder geval:
1. Zorg dat je een goed IP hebt en die ook duidelijk maakt. Moet iets zijn waarmee je kunt aantonen dat jij de eigenaar van het volledige idee bent, liefst een patent (maar als je dat hebt, gaan er zowiezo meer deuren open). Ga niet beginnen over exclusieve dealer contracten (is geen IP genoeg).
2. Denk groot, niet alleen Nederland maar gewoon de hele wereld veroveren.
3. Wees heel concreet wat je wil, nodig hebt. Noem een bedrag en vertel hoe je het terug verdient.
In de jury zat overigens een ondernemer die mij volgens mij direct als competitor zag. Die zal dan ook gelijk negatief gestemd hebben. Begrijp dus vooraf dat je alleen hierdoor het al moeilijk zal worden door zo'n ronde heen te komen, maar geniet van het feit dat jij daar de volgend keer nog wel eens kunt zitten :-)
Wie heeft andere ervaringen, met elevator pitches, zonder nou de pitches zelf te gaan vermelden, ter voorkoming van commercials.
Wat waren jouw leer momenten?
Mocht je het nooit gedaan hebben, zou ik je adviseren het een keer te doen! Mocht ik nu een informal in de lift tegen komen en staat open voor idee, heb ik mijn verhaal klaar:-)
Volgens mij vinden er weinig matches plaats in deze pitches. Mijn advies, als je echt geld nodig hebt, ga voor één op één meetings.
Zorg wel voor een aantal versies zodat je aansluitende woorden kunt vinden die passen bij de persoon die je tegen over je hebt. Een elevator pitch bestaat feitelijk uit een paar spraakmakende one liners achter elkaar die een bewustwording, een glimlach en een "Ja" ik ga mee doen teweeg moet brengen. Niet eenvoudig wel leuk om te doen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
perry
perry
Ofschoon ik niet echt geld nodig had, heb ik mezelf vorige week een elevator pitch bij SkillCity laten ervaren om misschien één van mijn focalpoint projecten wat meer focus te geven;-). 90 seconde voor een zaal vol zogenaamde ondernemers en investeerders (waarvan je dus niet weet wie wie is, oppassen dus :-))
Conclusie jury, verhaal was op zich goed, maar ik had met dit project te weinig "IP" (Intellectual property) zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen. Ofschoon ze daar niet helemaal gelijk in hebben (maar ja 90 seconde waren voorbij), was de IP inderdaad niet voor het hele concept gedekt. Vraag me vervolgens af wanneer dat dan wel is. Als ik 100% zekerheid voor bescherming zou kunnen bieden, zou ik daar waarschijnlijk ook niet hoeven te staan :-)
Op zich allemaal weer open deuren die je ook in de verhalen van Ties en VC leest, doch je moet het een keer ervaren hebben. Mijn leer momenten waren in ieder geval:
1. Zorg dat je een goed IP hebt en die ook duidelijk maakt. Moet iets zijn waarmee je kunt aantonen dat jij de eigenaar van het volledige idee bent, liefst een patent (maar als je dat hebt, gaan er zowiezo meer deuren open). Ga niet beginnen over exclusieve dealer contracten (is geen IP genoeg).
2. Denk groot, niet alleen Nederland maar gewoon de hele wereld veroveren.
3. Wees heel concreet wat je wil, nodig hebt. Noem een bedrag en vertel hoe je het terug verdient.
In de jury zat overigens een ondernemer die mij volgens mij direct als competitor zag. Die zal dan ook gelijk negatief gestemd hebben. Begrijp dus vooraf dat je alleen hierdoor het al moeilijk zal worden door zo'n ronde heen te komen, maar geniet van het feit dat jij daar de volgend keer nog wel eens kunt zitten :-)
Wie heeft andere ervaringen, met elevator pitches, zonder nou de pitches zelf te gaan vermelden, ter voorkoming van commercials.
Wat waren jouw leer momenten?
Mocht je het nooit gedaan hebben, zou ik je adviseren het een keer te doen! Mocht ik nu een informal in de lift tegen komen en staat open voor idee, heb ik mijn verhaal klaar:-)
Volgens mij vinden er weinig matches plaats in deze pitches. Mijn advies, als je echt geld nodig hebt, ga voor één op één meetings.
Zorg wel voor een aantal versies zodat je aansluitende woorden kunt vinden die passen bij de persoon die je tegen over je hebt. Een elevator pitch bestaat feitelijk uit een paar spraakmakende one liners achter elkaar die een bewustwording, een glimlach en een "Ja" ik ga mee doen teweeg moet brengen. Niet eenvoudig wel leuk om te doen.
Perry
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/8568-ervaring-elevator-pitch/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag