• 0

Hulp gezocht!! Wat te doen met niet betalende klant?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Een klant had bij mij 3 stuks seizoensartikel besteld. Deze kon ik eind oktober bij de groothandel bestellen. Zo gezegd, zo gedaan, daags nadat ik de bestelling naar de groothandel had gedaan, meldt de klant dat ze het artikel elders goedkoper had gezien en daar had gekocht. Nu zit ik dus met 3 seizoensartikelen, die ik nooit meer op tijd zal kunnen verkopen en dus eigenlijk wel weg kan gooien.

 

Ik mag haar toch aan deze koop houden? Mijn winkel is een Internetbedrijf, ze heeft online de bestelling gedaan, is daarbij expliciet accoord gegaan met onze voorwaarden en heeft daarna zelfs nogmaals op een email moeten reageren om te bevestigen. Ik kan dus duidelijk aantonen dat ze accoord was met de prijs. Hoe moet ik nu te werk gaan om mijn geld te krijgen? En wat voor kosten zijn daar weer aan verbonden...?

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bestaat er trouwens zoiets als de consumentenbond, maar dan voor de andere kant, nl de winkeliers?

 

Met vriendelijke groeten,

Pauline.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je ook in de voorwaarden staan dat er kosten aan een annuleering zijn verbonden?

 

Doch staan mij meer discussies hierover bij van wat ik op gelzenen heb. Dat klanten altijd het recht hebben om hun producten binnen een bepaalde termijn te retourneren wanneer deze niet naar wens zijn. In dat opzicht is jouw klant vrij snel geweest en heeft voor beide bezorgkosten bespaart. Ik weet het, maar het is niet netjes.

 

Wanneer je schade bedrag niet al te groot is kan ik wel een voorstel doen om enigzins nog wat aan de desbetreffende klant te verdienen. (Let op dit is lastig maar kan wel effectief werken.)

 

1. Bel de klant op waar hij/zij het andere product heeft gekocht en waarom.

 

2. Probeer daarna de klant uit te leggen waarom hij/zij het artikel beter bij jouw had kunnen kopen. (Service voordelen mischien?)

 

3. Stel de klant een nieuwe aanbieding voor. (ps goochel wat met prijzen)

 

 

Dit is wel de meest voordelige oplossing en kan bij de klant een zeer goed gevoel geven, waarna hij zou kunnen besluiten om toch in de toekomst met jouw zaken te doen.

 

Succes ;)

Link naar reactie
  • 0

BestlinQ,

Van wat ik heb begrepen, gaat wat jij bedoelt over garantie: voldoet het product aan de verwachtingen die redelijkerwijs mogen worden gesteld? Dat je je kleren binnen 8 dagen met bon terug mag brengen naar C&A is geen recht, maar een gunst van de winkelier. Dat heb ik uit de laatste consumentengids, wnt zelf wist ik het ook niet.

 

Arski,

Ik ben erg benieuwd naar de mening van Lawman, maar ook wel naar de jouwe. Bednakt alvast.

Link naar reactie
  • 0

Beste Pinda,

 

Er vanuitgaande dat de door jouw gebruikte algemene voorwaarden door de wederpartij ter kennis zijn gebracht voorafgaande aan de bestelling en jij dit eenvoudigweg kan aantonen, is er sprake van een contract. Uit de voorwaarden zou dan als het goed is moeten volgen dat de klant verplicht is te betalen echter gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Voor dit laatste zullen er vermoedelijk advocatenkosten gemaakt moeten worden.

 

Weigert de klant de afname van de artikelen (zonodig nadat deze ingebreke is gestelt) dan kan je hem tot afname dwingen via een gerechtelijke procedure. De kosten verbonden aan het inschakelen van een advocaat krijg je evenwel niet of slechts voor een klein deel vergoedt dmv de procedure en dus is het de vraag of het nu de moeite waard is om je gelijk te zoeken. Soms helpt dreigen doch in dit geval, waar jouw klant reeds bij een ander besteld heeft, lijkt me dat je moet kiezen voor niets of alles doen.

 

Er zijn overigens alllerlei branche organisaties, ook die belangen van leveranciers behartigen. Sommige hebben een juridische afdeling die je meestal kosteloos helpt als je lid bent. Anders heeft mogelijk jouw bedrijf een rechtsbijstand verzekering die dit soort hulp biedt.

 

Ik hoop dat je zo verder kunt. Succes.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Pinda,

 

Mijn advies gaat het meeste uit van blaffen ;)

 

Zoals lawman ook zegt, dreiging zou al genoeg kunnen zijn om de klant te overreden.

 

Sun Tzu zegt: "winning without fighting is best"

Hiervoor kan je een aantal taktieken gebruiken.

1. blaffen / dreigen

2. onderhandelen

3. schuiven met de prijzen

en als laatste optie

4. oorlog (maar daar verliest iedereen)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijke rechtsbijstands verzekering helpt je niet denk ik. Wij hebben ook wel eens last van niet betalende klanten. Er lastig. Goede algemene woorwaarden is een eerste vereiste. Als je seizonsartikelen verkoopt, die je voor je klant besteld, dan is het normaal dat je een aanbetaling vraagd of een anuleringsbedrag afspreekt.

 

Je hebt goede kans dat er sprake is van een overeenkomst. Wij gaan altijd achter wanbetalers aan. Ook al is dat 500 gulden. We sturen na de facturr eerst een aanmaning met een waarschuwing dat ze bij de volgende stap extra kosten aan hun broek krijgen. Vervolgens laten wij een advocaat een ingebrekestelling sturen met extra advocatien kosten. Uiteindelijk, als er niet betaald wordt gaan we door tot aanvraag van het faillisement. Over het algemeen is het de moeite waard. Als er betaald wordt betaald de klant een groot deel van de advocaten kosten. En als je in je recht staat en je bent redelijk geweest, dan heeft het geen zin om over je heen te laten lopen.

 

Wij hebben een goede advocaat voor dit soort zaken (goed is niet hetzelfde als duur) Wij gaan niet eindeloos met onze klanten in discussie, want dat is slecht voor je humeur. Na een keer of 3 - 4 sturen we de vordering gewoon door. We hebben erg weinig wanbetalers.

 

Maar nogmaals, zorg voor goede leveringsvoorwaarden en werk desnoods met een aanbetaling of een bankgarantie voordat je spullen besteld.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.