• 0

Clayton Christensen "The Innovator's Dilemma"

Daarnet vond ik een oud nummer van Harvard Business Review (nov. 2001) terug met een artikel "Skate to where the money will be". Een heel mooi artikel, met een quote van een ijshockeyer die zegt "key tot succes is dat je niet schaatst naar waar de puck is, maar waar hij zo dadelijk zal zijn". Het artikel past dat toe op business.

Ik haal het nog wel 's aan, omdat ik het zo mooi gezegd vind.

Ik ben een aanhanger van Clayton Christensen en zijn boek ""The Innovator's Dilemma"" dat ik al aan redelijk wat mensen kado heb gedaan. Pas nu, toen ik het artikel terugvond, zag ik dat het artikel ook van de hand van Christensen was. Toeval?

Ik hoorde voor het eerst van Christensen toen hij een keynote speech hield op een MIT conferentie waar ik in de jury zat. Ik vloog gelijk door voor business in Newfoundland, en toen ik over Christensen vertelde bleek iedereen z'n boeken gewoon te kennen. Terug in Nederland bleek iedereen die ik erover sprak nooit van hem gehoord te hebben. Gelukkig wel op HL, ik vond een vermelding uit 2002 van Bernd.

dagdag

Christine

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Aaarghh...ik heb het sinds geloof ik 2000 op mijn stapel "nog te lezen boeken" liggen.

De reden dat ik er waarschijnlijk nog geen greep naar heb gedaan is omdat de cover vol stond met hype teksten (denk ik mij nu te herinneren) en zeer veel referenties naar software-ontwikkeling.

Kan je aangeven Christine, waarom het boek/Christensen je nog steeds raakt ? Dan beloof ik het zsm door te lezen.

Lijkt mij boeiend om te kijken hoe het zich bijv verhoudt met Democratizing Innovation van Eric von Hippel (ook te vinden op HL, trouwens)

• 0

Kan je aangeven Christine, waarom het boek/Christensen je nog steeds raakt ? Dan beloof ik het zsm door te lezen.

Hij geeft voorbeelden uit de harddisk industrie waaruit zonneklaar blijkt wat het verschil is tussen sustaining innovation (een bepaald soort disk steeds beter maken) en disruptive innovation (een geheel nieuw type disk maken). Hij legt uit dat dat b.v. zit in de klanten die je als bedrijf hebt. Die vragen naar steeds grotere stabielere sneller disks van dezelfde soort. Voor een nieuw type disk (fysiek half zo groot b.v.) heb je andere klanten nodig. Een startup vindt die andere klanten terwijl de bestaande disk-makers hun bestaande klanten blijven bedienen, totdat het te laat is. In de disk-industrie is dat vele malen achtereen gebeurd (schijven van 13", 8", 5.25", 3.5", 2.5", 1"), dat maakt het juist zo aanschouwelijk. Christensen (of z'n studenten) hebben daarin erg veel veldwerk gedaan.

Het spreekt me aan omdat ik steeds disruptive innovatie doe. Ik begreep nooit waarom wat ik wilde zo lastig was, maar toen ik het boek had gelezen begreep ik het wel. Nu begrijp ik waarom Nederland geen land is waar je disruptive innovatie kunt doen.

Ik kan het boek dus zeer aanraden. Bovendien is de man een aanstekelijk spreker, dat hielp me enthousiast te worden.

dagdag

Christine

• 0

Dag, leuke discussie rond de skate-actie. De interpretatie die ik er aan kan geven is:

Zeer korte samenvatting in Nederlands

Bedrijfsleiders kennen de valkuil: wanneer ze eindelijk weten waar het grof geld wordt verdiend stomen ze er op volle kracht op af. Om bij aankomst vast te stellen dat het grof geld nu elders te grabbel ligt. Het Amerikaanse hockey-idool Wayne Gretzky wist al jaren geleden dat hij als eerste moest schaatsen naar de plaats waar de puck even later terecht zou komen. De nieuwe Strategy & Innovation newsletter van Harvard besteedt aan dergelijke problematiek veel aandacht en geeft alvast volgende raad mee: 1. poog tijdig de winstmigratie in uw sector te identificeren en 2. focus op de activiteiten die de meeste winst genereren. In het artikel "Skate to where the money will be" (vrij vertaald: Schaats naar waar het geld zal liggen) denkt auteur Clayton Christensen nog even verder: ' Aantrekkelijke winsten vertonen de tendens om op te duiken bij diensten en producten waarvan de functionaliteit de klant op dat ogenblik nog geen volledige voldoening schenkt.' Van zodra de klant volstrekt voldaan is met het veelvuldig aanbod van gestandaardiseerde diensten en producten, zullen de grote winsten naar elders gemigreerd zijn. Vanwaar de conclusie: bedrijfsleiders die vandaag substantiële winsten boeken moeten zich niet alleen afvragen naar waar de aantrekkelijke winsten zullen verschuiven, maar vooral wanneer. Christensen geeft een voorbeeld uit het verleden (IBM die de gouden eieren weggaf aan Intel en Microsoft) en een uit de toekomst: de automobielindustrie die steeds meer componenten outsourced en verzuimt om zoals Dell snel en flexibel op maat geproduceerde auto's af te leveren.

gr

Jos

• 0

Heb ik vroeger bij de Marine geleerd, "relatieve bewegingen" of "vector berekeningen". Erg belangrijk als je een doel wil onderscheppen dat sneller beweegt dan je eigen schip.

"Skate where the puck will be" is inderdaad de essentie van het ondernemerschap.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Heb ik vroeger bij de Marine geleerd, "relatieve bewegingen" of "vector berekeningen".

Nu je het zegt, dat was ook wat we bij het hockeyen (veldhockey) deden. Je speelt de bal zoveel voor iemand dat bal en persoon tegelijk ter plekke zijn. Als je zelf in volle vaart bent vraagt dat rekenwerk in het onderbewuste van je hersenen.

Je moet dus beginnen met het ontwikkelen van je product op een zodanig moment dat het precies af is als de marktvraag reeel wordt.

dagdag

Christine

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar