• 0

Gezagsverhouding met compagnon

Hallo,

 

Mijn collega en ik zijn van plan een eigen onderneming te beginnen. We hebben een takenpakket met elkaar afgesproken.

Tot op heden hebben 1 confict gehad. Erg vervelend maar wel bijgelegd.

Als je met zijn tweeen een bedrijf moet runnen wat kun je dan afspreken over verantwoordelijkheden.

Heeft iemand misschien een verwijzing naar literatuur over dit onderwerp.

Eigenlijk heb ik er op dit moment (nog) geen goed gevoel bij. Mijn takenpakket is vele malen zwaarder dan dat van mij collega. Dat is ook niet het punt, want hij heeft daar ook niet de kennis en kunde voor. Zonder daar neerbuigend over te doen is hij meer "praktijkman". Bij onze huidige baas ligt mijn salaris dan ook 45% hoger dan dat van mij collega.

 

Ons businessplan is goed.

Het gehele management zal op mijn shouders neerkomen.

 

Ik sta nu voor het dilemma om een hoger salaris op te eisen omdat ik ook veel meer kennis inbreng (heb ondernemingsplan zelf moeten schrijven) of dat we de salarissen gelijk trekken wat mijn collega voorstelt. Daarnaast speelt de gezagsverhouding. een rol. Hoe gaat het als we een confilct hebben?

 

Ik zoek naar handvaten.

 

Graag zou ik jullie advies hebben over de twee punten.

 

In afwachting van jullie reactie,

 

Groeten Jacob

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je enigszins een idee geven in over welk vakgebied we praten: als hij de uitvoerende man 'forensisch laborant' is of de uitvoerend man 'loodgieter' maakt het nogal een verschil. Mijn overweging: zou jij het zonder hem kunnen, of is zijn inbreng gewoon net zo belangrijk? Als je een cafe opent, en jij doet de boekhouding, dan is dat belangrijk. Maar zonder goede barman ben je nergens. Ook belangrijk. Wat is zijn toekomstperspectief: kan hij alleen dit, of is hij straks iets als meewerkend voorman/chef de werkplaats/bedrijfsleider....

Link naar reactie
  • 0

Het lastige lijkt me dat de praktijkman (hoogstwaarschijnlijk) erg essentieel is voor het slagen van de onderneming. Het feit dat je salaris nu veel hoger ligt is deels een drogredenatie omdat die andere persoon óók gaat ondernemen en in de onderneem-arena gelden andere regels, heb je andere valuta en andere logica.

 

Zoals je het nu beschrijft zit je in een Batman en Robin situatie terwijl het in feite misschien anders ligt. Als je zonder die ander niks hebt ben jij bovendien afhankelijk van hem-- en dit zal hij zich wellicht realiseren.

Ik kan op mijn kantoor een loodgietersbedrijf verzinnen, ondersteund door alle managementliteratuur op de plank, onderbouwd met cijfers, in een businessplan waar ik maanden op heb zitten zwoegen; als er niemand is die de leertjes gaat vervangen en afvoeren gaat aanleggen dan heb ik niks.

 

Een gedachtengang die mij altijd erg helpt is door het als chemie te zien: Je kan honderd liter van iets hebben waar je niks aan hebt; één drupje agens erbij en je hebt 'chemistry', je hebt een andere stof!

Als je collega die agens is, is salaristechnische gelijkwaardigheid te rechtvaardigen.

Je hebt bij het samen starten van een onderneming een 'drukkend' soort wederzijdse afhankelijkheid die in eerste instantie een 'wij gaan het wel eens eventjes doen'-gevoel veroorzaakt, een saamhorigheid en idee dat je het met elkaar gaat neerzetten. Het gebeurt heel vaak dat je gaandeweg ontdekt dat het waanzinnig moeilijk 'meetbaar' is, dat je in een web van psychologie terechtkomt dat door hele andere wetten geregeerd wordt dan in loondienst.

 

Je kunt ook van gedachten veranderen-- hoe eerder je dat doet zonder dat het grote consequenties heeft hoe beter. Je kan op zoek naar een andere praktijkman, de praktijkman kan op zoek naar een andere denker, enzovoorts.

 

Je kan ook proberen je traditionele idee van gezagsverhoudingen los te laten en met een nieuwe blik naar de situatie te kijken en jullie allebei als ondernemer te beschouwen, waarbij het niet uitmaakt of je met je hersens of je handen werkt.

 

Verder kan je de angel misschien uit de ongelijkwaardige takenpakketen halen door taken in overleg een gewicht toe te kennen (een cijfer?) en dingen op een rijtje te zetten zodat je de praktijkman op een redelijke manier inzichtelijk kan maken waar jij de ongelijkwaardigheid ziet. Het is precair, maar misschien kan je zo de taken loskoppelen van jullie 'waarde' als mens, waarbij jij niet beter of meer bent dan de praktijkman omdat je de boel managed, maar wel een grotere waarde aan je strategisch inzicht en managementvaardigheden wil toekennen omdat dit zo bijzonder relevant is voor het succes van de onderneming.

 

Verder is nadere bestudering van het conflict misschien ook een goede 'holografische' manier om naar je situatie te kijken; wat was de oorzaak van het conflict, hoe hebben jullie dit opgelost? Was het een machtstrijd? Was het onbegrip? Was het een inhoudelijke discussie die los stond van jullie goede verstandhouding?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm, lastig. Partners die twijfelen aan elkaars gelijkwaardigheid zijn geen partners meer.

 

Partnerschap heeft iets van samen uit samen thuis, gedeelde verantwoordelijkheid en vergelijkbare toegevoegde waarde (kennis en inzet).

 

Als die gelijkwaardigheid niet gevonden kan worden, kan er ook geen sprake zijn van partnership. Je kan wat varieren met vergoedingen die verschil in inzet, maar dat is marginaal.

 

Zoals je de situatie nu schetst zie ik geen mogelijkheid tot een echt partnerschap. Ik stel voor dat je zelf de initiatiefnemer wordt en dat je je "partner" in dienst neemt. Desnoods met wat opties of aandelen

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jastus, Annedien, en Nils

 

Het gaat om bedrijf waar elektronica geproduceerd moet worden (prinplaten en/of complete producten). De huidige functie van mijn collega is productleider. (LTS-niveau) Hij stuurt 4 mensen (ongeschoold personeel) aan. Daarnaast verricht hij hand- en spandiensten. Hij doet dit werk nu 8 jaar en dat doet hij ook goed. Hij ziet problemen, en weet wel de juiste mensen te vinden die het probleem dan oplossen.

 

Mijn functie is ontwerper van hard- en software (HTS), waarbij ik ook NIMA en een HBO opleiding Bedrijfskunde heb gedaan. Ik wek in een team van professionals.

 

Mijn collega zou in ons nieuwe bedrijf verantwoordelijk worden voor de productie. Hij moet dan 4 voormannen aansturen.

 

Ik moet toegeven dat ik ook wel “dubbel” in dit verhaal zit. Want het is een hele rare discussie.

 

Mijn collega geeft ook wel toe dat het algemene management voor hem te hoog gegrepen is.

Ik heb me dan ook de laatste tijd afgevraagd wat nu zijn inbreng is. Of hij nu, en in de toekomst een unieke bijdrage levert. Dat is in mijn beleving niet het geval. Dat geconstateerd hebbende vind ik het moeilijk te verkroppen hem hiervoor te belonen met een salarisverhoging 45% en een leaseauto terwijl ik het meest belangrijke werk doe en op een gelijk loon blijf.

 

Maar nog afgezien van die lonen vind ik het nog belangrijker wat er in een conflictsituatie moet gebeuren. We willen beide een holding BV en 1 werkmaatschappij. Dat zou je alle twee evenveel zeggenschap hebben. Hij is verantwoordelijk voor de productie en ik voor de rest. (Inkoop aansturing / marketing - verkoop- acquisitie - website / financiële administratie / kwaliteit, contact met klant enz)

 

Gaarne jullie advies.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij slaat Nils de spijker op zijn kop.

 

Is het, los van partnerschap als ondernemer, trouwens niet ook een merkwaardigheid van Nederland (of misschien Europa) dat goede technici minder verdienen dan managers en consultants? Juist ook voor de gezagsverhoudingen is dit m.i. niet zo goed. En maatschappelijk gezien zie je dat goede technici manager worden vanwege het salaris, waarna Nederland vervolgens zogenaamd een tekort aan technici heeft. ::)

Bert mijn website>

Link naar reactie
  • 0

Misschien een stomme opmerking, maar met jouw opleidingsniveau/karakter had jij deze problemen toch al in een eerder traject moeten voorzien?

 

Ik denk dat je nu in een moeilijke situatie zit. Iedere euro wat je nu gaat afpraten betreffende zijn verdiensten, zal je niet in dank worden afgenomen. Totaal niet, is mijn inschatting.

 

Maar nu wordt alleen gesproken over het takenpakket, maar hoe zit het met de overige inbreng (financieel, enz). Is daar niet een lijn uit te trekken?

 

Dat zou ik steekhoudendere argumenten vinden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

"Zijn van plan een eigen onderneming te beginnen"

--> Wat is de rechtsvorm? VOF misschien? Het is zeker zaak om als je van tevoren al bedenkingen hebt goede contracten te hebben (in geval van vof tenminste een goed vennootschapscontract) anders komen er bijna zeker op enig moment problemen. Door het er nu over eens te worden gaat er ook druk van de ketel.

Verder begrijp ik dat jullie nog in de onprichtingsfase zijn? Wordt er al wel preconstitutief gehandeld, terwijl jullie er samen nog niet uit zijn?

 

Succes!

Mr. R.A. de Graauw

www.degraauw.com/LegalServices/

https://vaststellingsovereenkomst.info - informatie over ontslag met een vaststellingsovereenkomst;

www.mijnsociaalplan.nl - informatie over sociaal plan bij reorganisatie

Link naar reactie
  • 0
Hij is verantwoordelijk voor de productie en ik voor de rest. (Inkoop aansturing / marketing - verkoop- acquisitie - website / financiële administratie / kwaliteit, contact met klant enz)

 

In principe is dat ook de verdeling binnen mijn bedrijf. Daar kan ik me uitstekend in vinden, omdat ik niets kan zonder de mede-oprichter van mijn bedrijf en hij op zijn gebied een héle goede is en zijn verantwoordleijkheden neemt. Dat laatste is belangrijk, want die hele lijst die je opsomt die jij moet doen, is waardeloos als je niet iemand heeft die de ándere zaken zeer goed uitvoert. Daar moet je op kunnen bouwen. Is je partner zo'n iemand, dan is hij het absoluut waard.

 

Lees verder Annediens verhaal nog eens goed, zij slaat de spijker volgens mij heel goed op de kop met haar post.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Ons werd geadviseerd beiden een BV te starten (holding) en 1 bv als werkmaatschappij.

Voordeel hiervan met name dat de invullen (bv. pensioen) anders kan zijn.

 

Wij zijn inderdaad nog niet gestart. Als we (in goed overleg) met onze huidige werkgever een ok krijgen voor een aantal eerste orders dan kunnen we naar een financier.

 

1 lease-auto: helemaal mee eens.

Dat ik nu minder ga verdienen is niet ok want ik heb mijn financiele verplichtingen naar mijn gezin. Dat is geen optie.

 

Groet Jacob

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Mijn collega zou in ons nieuwe bedrijf verantwoordelijk worden voor de productie. Hij moet dan 4 voormannen aansturen.

 

Naast alle 'spijkers op de kop' hierboven:

 

Hoog en laag niveau is een lastige discussie. Is hoog: 'veel theorie' en laag 'heel praktijkgericht'? Dat hoeft zich niet altijd te vertalen in grote salarisverschillen: er zijn stukadoors die evenveel verdienen als ik met mijn eenmanszaak.

 

Een goede praktische man, die een stel praktische mannen goed aan kan sturen is een hoop waard. Hij moet mensen motiveren, de productie op peil houden, ziekteverzuim tegen gaan, kwaliteit nastreven. Allemaal problemen die je op de werkvloer tegenkomt, en die ook wat waard zijn om goed op te lossen. Er zijn veel bedrijven waarbij mensen met ervaring op de werkvloer die in gelegenheid worden gesteld om te groeien een rol van betekenins kunnen spelen.

Link naar reactie
  • 0

Dat ik nu minder ga verdienen is niet ok want ik heb mijn financiele verplichtingen naar mijn gezin. Dat is geen optie.

 

Weet je zeker dat je ondernemer wil worden?

 

Als je er nou zo zeker van bent dat jouw bijdrage belangrijker is voor de onderneming dan die van je collega, dan suggereer je hem een goed salaris met een lage succesbeloning en neem je zelf een laag salaris met een hoge succespremie. Komt je verwachting uit, dan heeft je gezin niks te lijden. Valt het tegen, dan zul je die boot moeten verkopen.

 

Ondernemen is risico nemen! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien mis ik iets, maar het lijkt me niet heel moeilijk. De een doet het management, dus die is de directeur. De ander is werknemer. Dat een directeur meer verdient en meer te zeggen heeft is heel logisch. Die verhouding is helemaal los te zien van de aandelenverhouding. Als je samen het bedrijf opricht en samen geld inbrengt, heb je evenveel aandelen. Misschien is het wel praktisch dat de directeur net iets meer inbrengt (60-40) en dus net een stem meer heeft in de AvA.

 

Volgens mij moet je in zo'n situatie dan ook een BV hebben. Een VOF gaat niet werken als je niet op basis van gelijkwaardigheid werkt, en dat die basis niet gelijkwaardig is geef je zelf al aan.

 

Als je compagnon hier niet mee accoord gaat, dan zou ik me afvragen of je wel samen een bedrijf wilt beginnen.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

We willen beide een holding BV en 1 werkmaatschappij. Dat zou je alle twee evenveel zeggenschap hebben. Hij is verantwoordelijk voor de productie en ik voor de rest. (Inkoop aansturing / marketing - verkoop- acquisitie - website / financiële administratie / kwaliteit, contact met klant enz)

 

Gezien de op voorhand aangegeven werkverdeling en expertise zie ik niet zo snel voor je technische partner een bestuursfunctie weggelegd zoals kennelijk ook al tussen jullie duidelijk is. Het lijkt me, op basis van de feiten zoals nu verstrekt, het beste voor de vennootschap dat jij, gezien je achtergrond, bestuurder wordt en je 'partner' een technische functie neemt in de vennootschap als werknemer (hoe hoog geplaatst en beloond kan tussen jullie worden bepaald).

 

Ik zou overigens niet weten waarom allebei evenveel zeggenschap moeten hebben in de onderneming, zeker niet als jij bestuurder wordt (met dus ook meer aansprakelijkheidrisico in geval van evt. 'wanbeleid'). De holding kan dan wel 100% zeggenschap hebben in werk-BV, maar het aandelen percentage tussen jullie kan wel verschillen. Indien jij bestuurder wordt, is het wel zo handig dat jij een meerderheidspercentage hebt natuurlijk. Zeggenschap en werknemerschap gaat m.i. een beetje lastig samen. Beter in het kader van loon in het arbeidscontract een bepaald percentage toekennen. (Je krijgt wel met belastingsperikelen te maken natuurlijk, dus in dat opzicht weet ik niet wat het meest ideaal is.) Op deze manier hoeft je ‘partner’ die niet thuis is in het management circuit zich niet op het vlak van zegenschap te begeven, maar kan hij wel voor zijn waardevolle bijdrage aan de onderneming passend beloond worden. Met deze benadering is het niet een kwestie van wie staat hoger maar een kwestie van ieder op de plek waar hij het beste is. (Overigens is een BV een mooie vorm om aansprakelijkheid te beperken. Voor zover niet bekend zij wel opgemerkt dat een bestuurder aansprakelijk kan zijn in geval van ‘wanbeleid’ en een aandeelhouder in bepaalde omstandigheden tot aan het ingebrachte bedrag.)

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

 

Ik sta nu voor het dilemma om een hoger salaris op te eisen omdat ik ook veel meer kennis inbreng (heb ondernemingsplan zelf moeten schrijven) of dat we de salarissen gelijk trekken wat mijn collega voorstelt. Daarnaast speelt de gezagsverhouding. een rol. Hoe gaat het als we een confilct hebben?

 

 

De welbekende samenwerkingsvraagstukken; gelijke monniken, gelijke kappen of toch maar een andere verdeling? Geloof me, je bent echt niet de enige die met dit probleem wordt geconfronteerd.

 

Om vooral veel gezeur achteraf te voorkomen raad ik aan om dit vooral bespreekbaar te maken. Ervaring leert dat de meesten starters dit niet ter sprake willen en/of durven te brengen, vervolgens aan de slag gaan en gaande de rit een knagend gevoel krijgen.

 

Praat dus niet alleen over de taakverdeling, maar wijs hem ook op de door jou geconstateerde ongelijkheid en vraag hoe hij daar zelf over denkt. Wellicht dat hij hier zelf ook bepaalde ideëen over heeft om die ongelijkheid op te lossen.

 

Verder merk ik op dat dit veelal alleen nog maar een theoretische discussie is. In praktijk kan het net zo goed zijn dat jouw compagnon de moneymaker is en jij alleen indirect bijdraagt aan de omzet. In dat geval is hij uiterst waardevol en zou er geen enkele reden zijn om een ongelijke verdeling af te spreken.

 

Voor de goede orde, hoe dit in jullie situatie precies ligt laat zich op afstand zonder nadere informatie moeilijk beoordelen, maar bedenk wel dat het voorgaande een tegenargument kan zijn.

 

Bij het opzetten van de samenwerking is het vooral van belang om in een worste case scenario te denken. Wat gebeurt er als we weer uit elkaar willen of welke basis rekenen we dan af. Hou daar bij het opzetten van de samenwerkingsovereenkomst rekening mee. Of dit nu gaat om een vof-overeenkomst of een aandeelhoudersovereenkomst/managementovereenkomst voor een BV, dat maakt niet uit.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.