• 0

Website bouwen voor freelance klant

Hallo ik heb een vraagie wat betreft het bouwen van een website voor een freelance klant.

 

Mijn vraag is , hoe maak ik een nette offerte/prijsindicatie op voor een freelance klant. ik ben met deze klant via via in kontakt gekomen, en heb al een gesprek gehad en hij was er positief over mijn werk wat ik had laten zien. Alleen hij wilde nu een prijs indicatie hebben van wat hij kan verwachten, ik heb hier niet echt ervaring mee dus weet niet precies wat ik kan vragen, en of ik het per uur moet vragen of per pagina etc.

 

Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, hoop ik dat ze er mij wat meer over kunnen vertellen, of linkjes kunnen posten waar ik meer info kan vinden, over kosten, en opbouw van zo'n kosten plaatje..

 

alvast bedankt,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom Thaisie,

 

Je hebt offline mijn antwoord al gehad, maar nog even snel samengevat een paar dingen:

- Maak een duidelijk stappenplan van wat je wilt doen

- Maak duidelijke afspraken wat je wel en wat je niet doet voor ze

- Duidelijke mijlpalen / tijdsplanning stellen

- Vraag een totaalprijs (gebaseerd op uren, inspannig, etc). Dat werkt voor je klant en voor jou het duidelijkste, dan weten julie beiden waar je aan toe bent. Hou wel rekening daarbij met bovenstaande puntenh anders ben je er achteraf veel meer tijd aan kwijt!

 

Ik heb helaas nu niet veel tijd om er dieper op in te gaan, maar ik weet zeker dat er hier meer personen iets interessants over te melden hebben!

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, waar kies je voor? Je kunt een offerte maken van 30+ pagina's, met zeer diepgaande uitleg. De vraag is of dat zinvol is, zowel voor jou als voor je opdrachtgever.

 

Je hebt gesprekken met hem gehad over de site, weet dus hoe groot deze moet worden, wat er al aan bestaande huisstijl is, welke speciale functies er moeten komen enzovoort? Dan kun je denk ik zelf wel aangeven wat je vraagprijs gaat worden.

 

Hoe wij het doen is dat we uitgebreid willen weten wat de bedoeling is van de website, en wat er allemaal op moet komen. Op basis daarvan schatten we (op basis van eerdere opdrachten) wat we er aan uren aan kwijt zijn. Dat vermenigvuldigen met ons uurloon en je hebt de (voorlopige) vraagprijs. Die berekening doen we ook bij de offerte, waarbij we uitsplitsen over de fases 'design + informatieverzamelen/ordening', 'technische realisatie' en 'publicatie en promotie op internet'. Zo weet de potentiële klant exact waar hij aan toe is. Al het werk beschrijven we dan kort per pagina en per onderwerp, en dat vormt onze offerte. Een kleine website heeft bij ons een offerte van doorgaans drie a vier pagina's groot (ex. Algemene Voorwaarden).

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Thaisie,

 

Het bouwen van een website is iets waar veel over te vinden is op het internet. De indruk die ik heb is dat er nooit per uur wordt gewerkt, maar per opdracht.

 

Het belangrijkste is om goed de wensen van de klant in kaart te brengen, zet dit op papier en ga dan pas kijken hoeveel tijd je hiervoor nodig denkt te hebben.

 

Werk je voor je opdrachtgever als Freelancer of bedrijf? In dat geval mag je je loon nooit vergelijken met dat van iemand in loondienst. Nu moet maak je ook kosten die anders door je werkgever verzorgd zouden worden (werkplek, vervoer, materiaal, verzekeringen, computer, administratie, enz).

 

Ook vind ik het belangrijk om te kijken naar de klant, zit er een toekomstige opdracht in? Is het goede promotie / reclame voor jou activiteiten? In die gevallen kan je het iets goedkoper aanbieden...

 

Wat Decorum al aangeeft is het uitwerken van de offerte. Geef daarin duidelijk de werkzaamheden aan die jij denkt te moeten doen voor de website zoals de klant hem wil hebben. Bereken daar je offerte prijs ook naar. Mocht de klant achteraf niet tevreden zijn, andere invulling wensen of meer extra's vragen dan kan je aangeven dat het niet binnen de offerte valt en als extra kosten worden gerekend tegen het gangbare uurtarief.

 

Je loon is erg afhankelijk van jou ervaring, kennis en status. (Is het je echte baan of doe je het "er bij").

 

Voor een uurtarief zeggen ze dat je het loon kan vermenigvuldigen met 2 om je bruto loon te krijgen. (Stel dat je € 20 per uur wil verdienen, dan vraag je dus € 40 per uur. Als je denkt dat je met de website zo'n 25 uur bezig bent dan komt het uit op 25 x € 40 = € 1000) Even als voorbeeld ;)

 

Succes

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de info,

en over die link is zal daar ook ff kijken, en m'schien ook wel ff wat posten..

 

ik heb zelf ook al een beetje rondgevraagd dus ga gewoon uitgebreid een document maken met beschrijving van de onderwerpen en kijken hoeveel tijd ik er voor nodig zal hebben.. En dan ga ik het bespreken met mijn freelance klant.

 

Ik vindt wel raar dat ik nergens iets kan vinden van richtlijnen :-\van de prijzen in deze "banche", of een soort vergeleiking van prijzen, want sommige vragen zoveel per uur of zoveel per pagina, ik denk wel dat zoveel per uur vragen beter is dan per pagina, maar toch krijg ik er niet echt grip op hoveel ik kan vragen.. :P

 

groeten thaisie,

Link naar reactie
  • 0

Het is wel logisch dat je er geen richtlijnen voor kunt vinden, ik bedoel; het is gewoon een veel complexere materie dan het lijkt.

Je hebt allerlei afwegingen te maken.

 

-Hoe is de markt? (veel aanbod, weinig vraag: lager in je tarief zitten omdat je anders de opdracht misschien niet krijgt)

-Hoe is je werk? (als je erg goed bent moet je niet te weinig vragen anders nemen mensen je niet serieus)

-Wie is de klant? (veel/weinig prestige? kans op vervolgopdrachten of moet je nu toeslaan en de max. eruit zien te halen?)

-Hoe belangrijk is het voor jou? (moet je er van eten, zie je de bodem van je schatkist of heb je genoeg om ofwel minder te vragen ofwel een risico te nemen)

-Hoe zit je in de opdrachten (als je het druk hebt moet je zeker niet te weinig vragen voor je werk maar ook niet de klant een poot uitdraaien omdat die het zal onthouden in tijden dat je minder 'vet op je botten' hebt.)

 

Dit soort opdrachten is nu eenmaal heel contextgevoelig.

Als je het idee hebt dat een offerte maken lastig is; dat is het ook!!!

 

Maar, om je een beetje een idee te geven ga ik met euro's smijten.

 

Voor het creatieve gedeelte kun je tussen de 300 en 1000 euro vragen, afhankelijk van de klant en prestige van het project, en je eigen tijdsinvestering, en natuurlijk de gewenste kwaliteit van je product.

Een eenvoudige interface is 300, een top notch grafisch hoogstandje 1000. Logisch.

Ik heb middels je site niet echt een goede indruk gekregen van je interface-ontwerp-talenten. Je site zelf vind ik heel 'speels', creatief. Niet zakelijk.

Voor het bouwen zou ik gewoon een uurtarief hanteren. (zo'n 40 euro zou ik in jouw geval redelijk achten)

Voor een website zonder verder scripting of database gedoe (gewoon rats klats html) kan je tot een uur of 10 rekenen.

Of je rekent per pagina, maar daar heb ik geen ervaring mee en vind ik bovendien raar want soms is een extra pagina 2 minuten werk, copy paste, linkje erbij, klaar. Beetje poging to easy money bij webbouwers.

 

Je verkoopt geen schoen. Je verkoopt een dienst in combinatie met een vrij ongrijpbaar product- elke ondernemer zal elke keer dat hij of zij een offerte uitbrengt alle factoren moeten afwegen en een gepaste offerte doen. Offreren is een kunst op zich en inderdaad in het begin erg lastig en aanleiding tot veel vragen en behoefte aan feedback van collega's! Het is ergens ook een strategisch gebeuren waarbij je alle factoren met elkaar in de mixer moet gooien om tot een resultaat te komen. (Leuk, maar vergt even wat leermomenten!)

In mijn netwerk gebeurt het regelmatig dat we elkaar even raadplegen voor lastige dingen. Zelfs degenen die er ruime ervaring mee hebben. Je kunt er ook een beetje onzeker van worden als iemand je om een offerte vraagt. Je wilt de opdracht graag maar ook niet te weinig vragen, maar ook niet te weinig vragen als de klant echt kat in 't bakkie is maar dan heb je weer morele afwegingen en zal een klant het voelen als je hem bewust geen poot uitdraait, een klant zal het waarderen als je hem overduidelijk matst, begrip toont voor zijn/haar situatie (mensen onthouden dat hoor, heb ik gemerkt) enzovoorts......

 

Succes!

 

Annedien

 

ps: we (de co-moeders van www.internetcreatieven.nl , te weten www.daags.nl en www.impulsant.nl werken er hard aan voor deze branche richtlijnen op te stellen zodat je dit op internet op kunt zoeken; je hebt gelijk: deze informatie zou beter beschikbaar moeten zijn!

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.