• 0

Loondienst of in een maatschap toetreden?

Geachte heren,

 

Ik ben momenteel in loondienst werkzaam en kost per jaar plus minus 35000,- aan loonkosten. Dus inclusief vakantiegeld en sociale lasten toeslag. Daarbij heb ik nog een auto. Allemaal zeer interessant.

 

Nu heeft mijn werkgever weleens gesproken over toetreding tot de maatschap. Is dit voordelig? Ik denk namelijk zelf van wel maar wil goed voor de dag komen. Ik zal hieronder kort mijn visie erop geven:

 

Loonkosten dus 35.000,00 voor het gemak. Netto heb ik geschat 20.000,00

 

Stel ik ben ondernemer voor de IB en kan gebruik maken van zelfstandigenaftrek en startersaftrek, meewerkaftrek en ik als winstaandeel ongeveer de totale loonkosten hou kom ik veel voordeliger uit. Zie ik iets over het hoofd?

 

Natuurlijk moet ik rekening houden met AOV e.d. maar ik heb het idee dat ik er netto vele malen beter van zou worden. Ik werk nu al zo goed als zelfstandig dus ben al onderdeel van het bedrijf.

 

Een expert die dit kan bevestigen of mij uit mijn droom kan helpen?

 

Bedankt!!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het enkel een financiele afweging of zijn er ook andere motieven in het spel? Zo te lezen gaat het alleen om de financiële pro´s en con´s. Wanneer dat zo is, blijf dan vooral in loondienst. Je bent dan zeker beter af met deze bedragen.

 

Nog los van de vraag of je volgens de criteria voor de genoemde aftrekposten in aanmerking komt, vergeet je dat een deel van deze aftrekposten slechts tijdelijk van aard is. Verder komt de auto van zaak op jouw conto te staan. Een behoorlijke hap uit jouw inkomsten.

 

Daarnaast vergeet je de inkomensafhankelijke bijdrage voor de ziektekosten. Vergis je daarnaast ook niet in de premies voor arbeidsongeschiktheid, mogelijke aansprakelijkheidsverzekeringen etc.

 

Daarbij heb ik nog niet eens genoemd alle tijd die je kwijt zult zijn aan niet declarabele uren, zoals administratie, overleg, wat dies meer.

 

Wanneer het enkel om het geld gaat zou ik lekker in loondienst blijven. Wil je meer dan raad ik je vooral aan om te gaan ondernemen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het voorgaande antwoord reeds de lading van jouw kwestie grotendeels dekt. Het enige dat ik nog kan opmerken is dat een beslissing natuurlijk sterk afhangt van de winsten die door de maatschap worden gegenereerd, dus ik neem aan dat je ook de 'cijfers' hebt gezien. Bovendien geldt ook de vraag of je je moet 'inkopen' of dat je 'zomaar' mag toetreden tot het maatschapsvermogen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.